Bakkerijen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat me opvalt in al de tijd dat we in Tsjechië komen is dat men bijna nergens een bakkerij tegenkomt. Meestal moeten wij ons dagelijks brood gaan halen in de supermarkt. Hoe komt dit??:confused:
 

Marcel

Moderator
weet je zeker dat je dan in Tsjechie bent ??? :stout:
wij komen diverse bakkers tegen, tot en met banketbakkers aan toe.
misschien dat het streek gebonden is ? maar dat lijkt me sterk.
wij komen nogal vaak in Broumov en Mezimesti en daar zitten onze bakkers. :lekker:
 
Zelfs in Praag zijn we uren op zoek gegaan naar een bakkerij en op het laatst hebben we ons moeten tevreden stellen met een oud stokbrood. Ik weet niet waar jullie al die bakkerijen zien ofwel zijn wij dan blind!!
 
Het spijt me, je moet haast wel blind zijn. Overal zijn kleine en grotere bakkerijen te vinden, met heerlijke broodjes en gebak.
In Visoke nad Jizerou zit wel de leukste vind ik, niet groter dan een gangetje van een meter met een loket waardoor je de broodjes kunt kopen. Vers uit de oven.
 

Pelhřimov

Donateur
Vorig jaar hebben wij tijdens een uitwisseling van onze stedenband een zeer uitgebreide rondleiding gehad door de brood- en banketbakkerij Pekarna Adélka in Pelhřimov. Deze fabriek levert het brood en gebak aan veel bedrijfjes in Tsjechië.
 

Vodnik

† In Memoriam
"warme bakkers" kom je inderdaad niet zoveel tegen, maar daartgenover staat dat de bakkerijen minstens twee keer pper dag brood naar de winkels brengen. Let maar eens op hoeveel auto's van Odkolek (een van de grotere bakkerijen dwz veel verspreide fabrieken) je zit rondrijden (en niet alleen in Praag)

Dat twee keer uitventen moet ook wel want mn. housky (de ronde broodjes) en roliky (het puntje) worden snel oud.

Ware bakkerijen vind je wel in de grote supermarkten als tesco, hypernova en interspar.
 
Ik heb genoeg bakkers gezien maar weet niet of dit "warme bakkers" zijn, dwz of ze zelf bakken. Wel vind ik het brood heerlijk! Bij ons in het dorp is een ouderwets supermarktje dat heel veel soorten brood(jes) verkoopt, alleen moet je wel vroeg opstaan want om half negen is er al een heleboel op.
 
Wij hebben zelfs 2! luxe banketbakkerszaken in Lanskroun,notabene op hetzelfde plein!
De bakkerij van deze winkels zit ook in Lanskroun dus wij hebben zeker geen klagen :lekker:

Ze verkopen zelfs biologisch brood.
 
Ook in Kutna Hora zit zeker één warme bakker. Pal tegenover hotel U Kata zit Pekarna Benes.
En daar krijgen we regelmatig warm-verse broodjes vandaan bij het ontbijt! Om je vingers bij af te likken!
 
Ik heb genoeg bakkers gezien maar weet niet of dit "warme bakkers" zijn, dwz of ze zelf bakken. Wel vind ik het brood heerlijk! Bij ons in het dorp is een ouderwets supermarktje dat heel veel soorten brood(jes) verkoopt, alleen moet je wel vroeg opstaan want om half negen is er al een heleboel op.
daar zit het net volgens mij, ik heb zelf 6 jaar geleden een tijdje bij bij pekarna hruby gewerkt in pardubice(die hebben enkele winkeltjes het centrum en buitenwijken), en wij leverden ook aan bakkerijen in hradec kralove enz....
Naar mijn ervaring en gesprekken in de bakkerijschool(of beter gezegd voedingstechnologieschool) van pardubice waar ik 2 maand school liêp: veelal verloopt het industrieel, of zoals bij hruby: semi industrieel(8 uur aan een stuk vanocka's maken..... ).
 
Volgens mij zijn er weinig tot geen kleine eigen bakkerijtjes.
Die waren er in het communistische tijdperk natuurlijk ook niet dus als ze er zijn, zijn het nieuwe, en omdat alles overal fuseert en groter wordt kan ik mij niet voorstellen dat er in Tsjechië veel kleine bakkerijtjes zijn bijgekomen.
Er zijn we veel verkooppunten bijgekomen, maar dat is een ander verhaal!
 
Bovenaan