Appel-Piskoty Desert : Super Mjamka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Moet de springvorm nog bedekt zijn met aluminiumfolie (tegen het plakken aan de vorm naderhand) of met iets plakkerigs (boter) om de koekjes op zijn plaats te houden??
Ik heb de recepten uitgeprint en ga zo meteen boodschappen doen!!!!
 
He dag Bobsy, helemaal verrukt kijk ik naar dit recept, ik heb het geleerd zo'n 25 jaar geleden van mijn klasgenootje op de middelbare school in Praag, waar heb jij hem vandaan?
En voor de liefhebber kunnen er ook nog rozijntjes doorheen en inderdaad: walnoten. ik ga hem maar in het weekend maar weer eens maken, ben nog niet helemaal door mijn piskoty-voorraad heen! Dank je wel mňam mňam
tongue.gif
smiley20.gif
35.gif


Groetjes
T@m
 

Pelhřimov

Donateur
Moet de springvorm nog bedekt zijn met aluminiumfolie (tegen het plakken aan de vorm naderhand) of met iets plakkerigs (boter) om de koekjes op zijn plaats te houden??

Jolanda,

Misschien dat je beter gewoon een reepje van dat gladde, bruine bakpapier tussen de rand en de taart kunt doen.
De randen van de vorm invetten met wat boter en dan kleef je het bakpapier gewoon tegen de vorm aan.
En voor de bodem een wat grotere cirkel uitknippen en deze tussen de rand van de springvorm klemmen.
Zo blijft je bakvorm schoner omdat je taart dan niet aan de rand kleeft. Zo bekleed ik al mijn bakblikken.
Aluminiumfolie daarentegen scheurt heel snel en dan heb je kans dat er een stukje in de taart achterblijft, terwijl je bakpapier heel makkelijk verwijdert.

Eet smakelijk
koffie.gif


Jeanne
 
Moet de springvorm nog bedekt zijn...



Hoi Jolanda,
Zoals je correct opmerkt staat er niets over bedekking van de springvorm in mijn verhaaltje. De conclusie moet daarom zijn:
NIET BEDEKKEN.

Of dat ook voor de andere varianten geldt gfid maar wees niet bang. Het appel-piskoty festijn komt zonder troubles uit zijn jasje. Ik zou hem zelf na ca 8-12 uur eruit bevrijden. Bij ons is de springvorm nl al wat ouder en als we hem er erg lang inlaten dringt in de buitenste rand van het desert een beetje de ijzersmaak erin. Hij is ook al een beetje geroest. Tijd dus voor een nieuwe springvorm bij Bobsy, ik ga er meteen maar eentje halen want de smullerietus speelt op en als ik nog eens naar die foto gluur dan moet ik dat toch ook es ff testen
grin.gif


Eet smakelijk allemaal dit weekend!
Groets,
Onno
 
Hoi T@m,

De heerlijkheid komt van vrouwlief die Tsjechische is. Zij heeft hem vlgs mij van haar oma. Zelf vind ik de meeste tsjechische gebakjes etc veel minder goed als de nederlandse.
Dit is voor mij het enige wat alle NL taartjes en snoeperijen ver overtreft.
Op mijn werk mekkeren ze ook altijd om deze taart als het weer eens mijn beurt is om te trakteren, als ik gevulde koeken van de bakker meeneem dan wordt dat niet gewaardeerd.
Grappig al die reacties en dat voor een snoeperijtje.
 
Hoi Jeanne en Onno,
bedankt voor jullie antwoorden. Ik moet helaas nog even terug naar de winkel want ik heb wel instantpudding gekocht maar nu blijkt dat ik deze alleen moet opkloppen en niet koken.
Maar alles komt goed en als het toonbaar is dan zal ik er een foto van maken!
 
Mijn Appel-Piskoty Desert staat in de koelkast. De springvorm die ik in huis heb is denk ik te groot want ik kon met 1 zak Piskoty niet alle lagen bedekken. Maar geen nood, ik heb nog 3 zakken, dacht ik. Maar ik wist niet dat ik muizen in huis heb. Hele grote muizen denk ik. Ik zal ze straks eens vragen waar ze gebleven zijn, alhoewel ik het antwoord wel kan raden. Ik had ze nog wel verstopt in de kelder!!
Maar gelukkig heb ik altijd lange vingers in huis (van de Lidl, die zijn lekker groot en dik)en daarmee heb ik het opgevuld. Als het net zo lekker smaakt als het ruikt!!
O ja, vergeet inderdaad niet de pan uit te likken, heerlijk!!
Ik weet morgen te vertellen of het voor herhaling vatbaar is, denk nu al van wel!
Vrienden van ons gaan volgende week naar Praag met het vliegtuig en ik zal eens vragen of ze een plekje in de koffer vrij willen houden voor een paar zakken.
 
Hoi Rika,
Of het hetzelfde is als custard weet ik niet maar ik had 2 pakjes van Dr. Oetker/John Moir, Kookpudding vanille Extra. En lekker dat dat ruikt, mmmmm
Ik heb net even in de koelkast gekeken en de vanille is al goed opgestijft (zeg je dat zo)?
Morgen zal ik nog een foto plaatsen als het desert tenminste heel uit de vorm komt.
Groetjes Jolanda
 
Hoi Wachtwoord69 en Jol@nda,

Wij gebruiken ook meestal John Moir; en lekker datie is
tongue.gif


Volgende keer die lange vingers op de bovenkant er lekker in drukken dan zuigen ze zich goed vol. Je mag ook wel wat minder langevingers gebruiken anders wordt het snel droog. Maar het zal geen straf zijn deze aan te snijden en te proeven
smiley20.gif


grts
Onno
 
goedemorgen,
Hij staat in de koelkast en ziet er prima uit,
ik heb het met grote eierkoeken gedaan kijken of het lukt ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit hele goedje wel blijft zitten zodra je de vorm eromheen vandaan haalt,zo niet dan zal het nog wel smaken.
heb er ook nog een paar aardbeien ingedaan een wat mandarijn en banna,
ik wacht vol spanning af .
voor de kids was het een feest om te maken iniedergeval
laat het morgen wel horen en zien.
groet en een goed weekend
Rika
 
Het smaakt heerlijk.........
De lange vingers hebben inderdaad veel vocht opgezogen en zijn erg uitgezet maar de taart is er niet droog door geworden.
Je eet er bijna je vingers bij op.
Een extra groot stuk moet je alleen afsnijden als je een grote maag hebt want de taart is erg machtig. Maar erg lekker, smakelijk eten allemaal.
Groetjes Jolanda
 
dat ga ik ook snel eens proberen, we hebben een aantal zakken piskoty meegenomen deze vakantie, en zo'n taart ziet er super uit.
leuk!!!! (en lekker, kan niet anders
smiley20.gif
)
groetjes,
Tonia
 
Hee Jol@nda, je had dus toch nog een paar Piskoty erin gedaan zie ik! Ziet er helemaal goed uit, leuk dat je even een foto plaatst.
59.gif


Wachtwoord69, nou met eierkoeken...
Ik ben bang dat het geheel uit elkaar valt als het uit de vorm komt. Eierkoeken zijn zacht van zichzelf, de piskoty zijn al veel harder en hebben ook al een veel massievere structuur dan langevingers, of het goed zal gaan met eierkoeken en of het zal smaken, gfid maar ik hoop het.


Ik heb even gezocht maar kon het niet vinden binnen het forum en sja dan wacht dus een schone taak: recept no 2 op basis van Piskoty. Laat het culinaire feest maar losbarsten
grin.gif

Maar we gaan eerst weer ff flink aan de lijn en als de bladeren vallen, kinderen met lampions lopen en de dagen akelig kort worden dan is het tijd voor: <font color="red"> Huba Blaha </font>

Zdar a silu,
Onno
 

Pelhřimov

Donateur
Bobsy schreef:
Ik ben bang dat het geheel uit elkaar valt als het uit de vorm komt. Eierkoeken zijn zacht van zichzelf, de piskoty zijn al veel harder en hebben ook al een veel massievere structuur dan langevingers, of het goed zal gaan met eierkoeken en of het zal smaken, gfid maar ik hoop het.
Jij sms't zeker veel, want ik had in eerste instantie "geen flauw idee" wat je met het woord gfid bedoelde
blush.gif
.
Maar ik denk ook niet dat het echt lekker smaakt met grote, zachte eierkoeken, want die smaken en ruiken vaak een beetje naar amoniak en dat lijkt me niet zo lekker in een dessert.
 
pelhrimov schreef:
Jij sms't zeker veel, want ik had in eerste instantie "geen flauw idee" wat je met het woord gfid bedoelde
blush.gif
.
Nee nooit, als ik in mijn leven 10 sms-en heb verzonden is het werkelijk veel. Ik leef sowieso zonder mobiel. Dat ding vergelijk ik met een riem voor een hond. Elke keer als je de kuierlatten wilt nemen meent je baas te moeten trekken aan dat koord.
Nee, niet voor mij, lang leve de vrijheid en rust van een mobielloos leven.

Afkortingen als GFID komen van fora waar deze IMO standaard worden benut. Ik ben geen wizkid en behoor niet meer tot de snelle jeugd, maar apart zijn dit soort afkortingen toch niet? Het komt vooral/oorspronkelijk voort denk ik uit de chat wereld en IRC programma's waar dat veel wordt benut om snel met elkaar te kunnen communiceren.
Je kan het ook zien als luiheid en ja bij SMS-en zal het ongetwijveld benut worden anders zou het wel LMS-en worden genoemd, LOL.
laugh.gif


Grts,
Onno
 

Pelhřimov

Donateur
Soms lees je wel eens vreemde afkortingen en dan denk je: waar hebben ze het nu weer over.
Ik gebruik zelf ook bijna nooit een mobieltje en dit is het enigste forum waar ik op te vinden ben. Dus dan leer je die afkortingen ook niet zo snel.

Maar vertel eens: wat is Huba Blaha ? Want nu maak je ons weer nieuwsgierig
laugh.gif


Groetjes

Jeanne
 
Bovenaan