Appel-Piskoty Desert : Super Mjamka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nou Brenda, daar gaat ie dan, Tsjechische appeltaart. Ik werd direct gecorrigeerd door vrouwlief die het bombardeerde tot Appel-Piskoty desert. De kok heeft altijd gelijk:
"Appel-Piskoty Desert" it will be.

Absoluut benodigd zijn orginele Opavia Piskoty anders raad ik u nu aan om af te haken, voor degene die toch doorleest, het is op eigen risico u bent gewaarschuwd.

Dag 1:

6 tot 8 Goudreinettes (appelen) schillen en klokhuis eruit wippen.
In niet te kleine blokken snijden en kook ze in pan no 1 samen met 6 eetlepels water + 3 eetlepels suiker tot ze zacht worden maar niet al te zacht, zeker geen puree!

In pan no 2 kook je 2 pakjes vanillepudding, met 3/4 liter water (dus geen melk!!!)
Knikker er wederom 3 eetlepes suiker in indien dit ongezoette pudding is (tsjechische pakjes) als ze al wel gezoet (de meeste uit NL) zijn hoeft dat niet tenzij je de tandarts wenst te sponsoren.
Koken vlg gebruiksaanwijzing, meestal iets van 2 min laten doorkoken.

Heb je het allebei klaar dan ben je goed bezig.
worshippy.gif

Op naar fase 3: bij beide een klont boter erin nu het nog lekker warm is ca 50 g per pan.
Of een lekkere klont O.D.G. (op de gok) afsnijden en lekker laten smelten.
Slinger je lepel door de massa nadat je pan 1 & 2 bij elkaar gevoegd hebt om het te mengen.

Sow, op naar de Blokker
dance.gif
en een springvorm halen.
Bouw de bodem en zijkant vol met de Piskoty, giet een deel van je puddingmengsel erin, de helft ongeveer en net als lasangne weer een laag Piskoty erin, dan het mengsel uitgieten; haal die laatste druppel uit de pan je vergeeft het jezelf nooit als je hem laat zitten. Vervolgens dichtmetselen met Piskoty op de top met de platte zijde naar boven.
Bedek het gebeuren nu met huishoud/vershoud folie en schuif je lekkernij de koelkast in. Nu is het even nagels bijten, afzien en geduldig zijn, kom op je kan het.

Dag 2

Negeer je wekker niet, geen snooze knop op dag 2, rep je direct naar de winkel voor slagroom. Klaarmaken dat witte spul en wel zsm. Piskoty taart uit de koelkast halen en bevrijden van zijn harnas. Heel belangrijk: snij een niet zuinige punt, zo eentje waar je normaal voor bedankt, uit die aanlokkelijk naar je smachtende schijf en mik een lekkere dodder Slehacka erop die je net geklopt hebt, wel in het midden en niet kliederen dat zou zonde zijn.

Ow het water loopt me door de mond...
Ik zie graag een reactie wat jullie ervan vonden en als je hem niet lust stuur maar een PM dan ken ik nog een adres...
grin.gif


To je moje nejlepsi mjamka !
Dobro Chut'
Ahoj, Onno

(PS ook lekker met wat walnootje erdoorheen)
smiley20.gif
 
Nou Onno, de manier waarop je het recept beschrijft is prettig om te lezen, eerst maar weer op Piskoty jacht als wij in november in Praag zijn en dan ga ik het zeker proberen. We wilden heel lang doen met onze 15 zakjes piskoty sinds begin juli, maar we konden er niet afblijven.
laugh.gif
 
Wij hebben nog een paar zakken dus ik ga het zeker proberen. Het "leest" in ieder geval al heel lekker.
ot.gif

Jeanne, ik heb nog geen kans gehad om de taart te maken. Manlief ging na Singapore meteen weer voor 4 weken naar Duitsland en komt volgend weekend pas weer thuis.
yeah.gif
 

Pelhřimov

Donateur
Hoi Jolanda,

Nog even afwachten dus, maar verheug je er nu maar alvast op, want Krtkuv dort van Dr Oetker is zó lekker...
Afgelopen week heb ik een ander merk uitgeprobeerd (uit Polen
grin.gif
), maar die was helemaal niet lekker, al vonden ze het bij André op school gelukkig wel lekker, maar die hebben het origineel nog nooit geproefd.
Maar met dit appel-piskoty desert hoef je natuurlijk niet te wachten tot je man terug is om het uit te proberen als je nog meerdere zakken piskoty hebt liggen. Ik heb geen piskoty meer, dus mij lukt dat helaas niet.

groetjes

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Hoi Rika

Eierenkoeken, zoals ik ze ken van bij de bakker, zijn groot en zacht.
Maar het Tsjechische woordenboek geeft inderdaad wel eierkoekjes aan als vertaling.
Je moet het meer zien als kleine knapperige koekjes van ongeveer 3-3,5 cm doorsnee.
Het lijkt qua structuur en smaak het meest op de Nederlandse "lange vingers", maar dan zonder dat suikerlaagje erop.
Misschien dat je ze zelf wel kan maken, maar daar heb ik geen recept van.

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
ik heb een recept gevonden op internet voor eierkoekjes:

1 ei,
70 gram suiker
80 gram zelfrijzend bakmeel
zout
vanille suiker(zakje)
ingevet bakpapier

Bereiding: Oven voorverwarmen op 200 °C
Vet het bakpapier dun in met margarine. Alle benodigdheden precies afwegen. Klop de eieren met de suiker, zout en vanillesuiker in een warme kom (kom in een bakje warm water zetten). Klop zolang tot de massa schuimig, dik en wit is. Het deeg blijft aan de garde "hangen". Schep er voorzichtig, lepel voor lepel, de gezeefde zelfrijzend bakmeel door, niet meer mixen. Schep het deeg in gelijkmatige hoopjes op het bakblik. Zet het bakblik in het midden van de voorverwarmde oven. Bak de koekjes goudbruin in ongeveer 10 minuten. Laat de koekjes 5 minuten afkoelen in de oven met de deur op een kier.
Eet smakelijk
 

Pelhřimov

Donateur
Rika, dit recept is voor 12 koekjes. Ik weet niet hoe groot die koekjes dan zijn. Ik denk dat je voor het recept met die appels toch wel meer koekjes nodig hebt. En zoals Onno schrijft heb je de originele koekjes nodig.
Maar voor het onderstaand recept heb je ongeveer 1 zak piskoty nodig.
Succes met bakken.


Ik kwam ook nog een andere fruit-slagroom-piskoty recept tegen op internet, met perzik, banaan, kiwi, bosbessen of frambosen, appels. Maar helaas is de vertaling nog wat te moeilijk voor mij, maar op de foto ziet het er best lekker uit.

Postup přípravy:
1 broskev, asi 1/2 banánu, 1 kiwi, trochu borůvek nebo malin, 4 jahody, ovoce opláchneme, případně oloupeme a nakrájíme na tenká kolečka, není nutné použít všechny zmíněné druhy ovoce, dobře stačí 3-4 druhy, ale vždy by to mělo být ovoce měkké, nachystáme si plechovou formu na dorty (průměr asi 20 cm) s odnímatelným bokem, nemáme-li tuto formu dobře nám poslouží i obyčejná miska, kterou vyložíme potravinovou fólií, celé strany i dno misky musí být úplně pokryté, do takto přichystané nádoby budeme skládat
piškoty asi 1 sáček, piškoty pokryjeme celé dno a vyložíme i strany misky, na první vrstvu piškotů naklademe kolečka ovoce buď od jednoho druhu nebo různé, na ovoce zase položíme vrstvu piškotů, takto pokračujeme ve střídání vrstev, až nádobu naplníme,
asi 200-250 ml zakysané smetany (neodtučněné) smícháme
s 200-250 ml šlehačky a obsah misky rovnoměrně zalijeme (můžeme také pravidelně polévat každou vrstvu piškotů), misku dáme do ledničky a necháme odstát asi 12 - 24 hodin, máme-li dezert v misce s neodstranitelným bokem, položíme na vrch misky talíř a obrátíme naruby, dezert se nám vyklopí na talíř a potom pouze opatrně odstraníme fólii.

Doba přípravy: asi 20 minut
Doba uležení: asi 12-24 hodin
Obměna: jakékoliv jiné měkké ovoce, nebo jenom kombinace dvou druhů
 

Bijlagen

  • 67408-piskotovy_dezert_s_ovocem.jpg
    67408-piskotovy_dezert_s_ovocem.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 4
he,
ik ga het met bitterkoekjes proberen kijken of dat ook lukt
wie niet waagt wie niet wint (toch)
de taart(cake) hierboven ziet er ook geweldig uit,alleen zal ik dit ook niet kunnen maken want ken helemaal geen tsjechie's
misschien dat er nog iemand langskomt die het kan vertalen.

gr rika
 
he ben ik weer,
heb nog even rondgekeken op internet en vond deze nog
lijkt volgens mij wel een beetje op de taart die hierboven staat

Tvaroh (kwark) taart:

Wat heb je nodig:

Grote zak piškoty = kleine ronde koekjes, in NL neem je het beste lange vingers;
500 gram tvaroh (mekký) , in NL naturel kwark;
1 zakje vanilková pudink v prášku = instant vanille pudding (om te koken);
ca. 350 tot 500 ml. mléko = melk en 70 gram cukr = suiker (nodig om de vanille pudding te maken);
(Letní) ovoce = (zomer) fruit, bijv. boruvky = bosbessen, jahody = aardbeien, broskvy = perzikken, of ander fruit dat je lekker vindt. Uiteraard kan het ook met fruit uit blik;
1 zakje dort-žele = taartina (taart gelei) van Dr. Oetker;
Ronde taart-springvorm.

Kook de vanille pudding volgens de aanwijzingen op het zakje en laat de pudding afkoelen.
Bedek de bodem van je springvorm met de piškoty of lange vingers.
Meng de afgekoelde vanillepudding met de mekký tvaroh of kwark tot het een glad geheel is.
Verspreid het mengsel gelijkmatig over de piškoty of lange vinger bodem.
Leg op deze laag weer een laagje, maar nu ondersteboven zodat de platte kant boven ligt, piškoty of lange vingers.
Leg hierop het fruit, bijvoorbeeld de buitenste rand bedek je met boruvky = bosbessen en vul de rest van de laag met het fruit dat jel ekker vindt, bijv. met broskvy = perzikken etc. Dit geeft ook een leuk kleurcontrast en het oog wil tenslotte ook wat.....
Tenslotte maak je de dort-žele = taartina (taart gelei) volgens de aanwijzingen op het pakje en giet je de gelei over de taart.

Zet de taart in de koelkast en het beste toch zo'n 24 uur laten staan voor je hem gaat eten, dit omdat het vocht en de fruitsmaak dan lekker in de koekjes is getrokken. De taart is hierdoor beter te snijden en lekkerder van smaak.
 
pelhrimov schreef:
maar voorlopig kan ik het niet maken omdat ik geen piskoty heb....


Is hier sprake van een gat in de markt: Piskoty import opstarten
crazy.gif



"Mjamka" is natuurlijk fout en moet zijn "Mňamka".
Het efect van Mjamka of Mňamka is overigens gelijk en zeer besmettelijk: Smullerietus
tongue.gif
 

Pelhřimov

Donateur
Of een kwestie van (zeer lang) geduld hebben....
In voor mij het gunstigste geval denk ik dat het net na de Kerst wordt, maar zeker volgend jaar mei
grin.gif


Onno, in ieder geval bedankt voor je recept-idee voor het appel-piskoty desert en Rika voor het andere recept.

Jeanne
 
He Jeanne, die taart die afbeeldt dat begint erop te lijken, WAUW!
En als ik het zo vluchtig lees dan is de bereiding bijna gelijk, dat principe is hetzelfde maar dan met zoveel verse vruchten als men maar wil. Ik ga hem ff printen en onder mijn knorr-kookie haar ogen schuiven, mijn smullerietus speelt weer op hahahaha.

Met biterkoekjes wordt het denk ik een taai avontuur Wachtwoord69 zou ik niet doen maar als je wilt gokken be my guest.
Persoonlijk zou ik dan toch een kopietje trekken met lange vingers, als het er is zonder suikerlaagje.

Zuuk6
 
Bovenaan