Sterke drank Absinth

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb weer een tip:
Vorige week heb ik in Rotterdam de hand kunnen leggen op een fles Absinth die koste voor 0,7 liter ongeveer 17 euro.
verkrijgbaar bij de Biergigant op de nieuwe binnenweg 186
3021 GK Rotterdam jammergenoeg had hij alleen dit uit CZ
dus een biergigant zonder bier uit tsjechie :lache:
:wijs:Het word tijd dat hier een tsjechiesche winkel komt .
 
Over welke kwaliteit en soort Absynth praat je dan?:confused:

Tja wat voor kwaliteit :denk: , dat weet ik nog niet en als het de echte goede is , zat ik nu niet achter het toetsenbord :lache:

maar op de fles staat: Absinth pn sp 4/00
Horka Lihovina
0,7 l alk. 70%obj.
palirna u zeleneho stromu

Slozeni: lih, bylinny destilat (smes bylin a
koreni), cukr, aroma, barviva E133, E 102

Vyrobce: Palirna u Zeleneho Stromu
Starorezna Prostejov
Dykova 8; 796 97 Prostejov
Ceska republika
 
Er staat volgens ons , maar bind me er niet op vast:

Absinth
bitter sterke drank
0.7 ltr 70% alkohol

gedestileerd in U Zeleneho stromu ( plaats naam)

samenstelling: alkohol, kruiden destilaat( mix van kruiden en specerijen), suiker, aroma en kleurstof E133 en E 102

en adres Starorezna Prostejov
Dykova 8
796 97 Prostejov Tsjechië

ik hoop dat je het nu iets beter begrijpt
 
De stoffen thujon en thujol uit deze olie kunnen ernstige verschijnselen veroorzaken, zoals hoofdpijn, duizeligheid en bij een hoge dosis ook krankzinnigheid, verwarring, verlamming en soms zelfs de dood. Dit verschijnsel werd 'absintisme' genoemd. Degas schilderde in 1876 een schilderij met de titel "l'Absinthe". In de oudheid speelde Absint een belangrijke rol, al in het oude Egypte wordt het aanbevolen als middel tegen wormen. In de voorchristelijke tijd werd het kruid veelvuldig toegepast als middel om de menstruatie te bevorderen en om abortus te plegen, bij dit laatste werd het vaak samen met Bijvoet gebruikt. Ook werd Absint genomen om de bevalling te bespoedigen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat Absint naast het stimuleren van de menstruatie ook van grote invloed is op de vruchtbaarheid en onvruchtbaarheid veroorzaakt bij mens en dier.

PROOST!
 
Van verlammingsverschijnselen heb ik al weleens last dus hoeft de Absinth voor mij niet zonodig.
Kun je er ook gewoon lekker aan geschoten van worden?

Dus houd ik het maar bij een Becherovka of Fernet ofzo.

Groetjes Spits :lekker: :lekker: !!
 
Absint

In het Ad van Vandaag staat een stuk genaamd "de groene fee" ofterwijl absint.
Absint is een drank vol met alcohol.

Nu staat er een zin in het artikel waar jullie vastwel uitleg aan kunnen geven.
Namelijk: Over de kwaliteit van de in Nederland verkrijgbare absint is men niet onverdeeld positief. Je ziet voornamelijk Spaanse en Tsjechiese "bocht" wat het helaas geen goed doet.

Nu de vraag: wat wordt er bedoelt met Tsjechiese "bocht"?
Wat voor merk is het?
 
Het valt me op dat er in Tsjechië vrij veel Absint wordt verkocht. In de meeste supermarkten zijn er meerdere merken beschikbaar. In ieder geval weet ik dat Jelinek een Absint in z'n assortiment heeft, of dit merk bedoeld wordt weet ik niet. Mij lijkt Jelinek een betrouwbaar bedrijf.
 
Ja, in CZ wordt ook ''bocht'' verkocht. Evenals bij diverse wodka's en andere dranken heb je ''bocht'' varianten uit CZ. (ook uit andere landen)
Alleen wekt het stukje de indruk dat alle Ab's uit CZ bocht zijn, jammer.
 
Misschien slaapwandel ik in de drankenwinkels maar ik heb nog nooit absint zien staan.
Vandaar mijn vraag.
Hoe heet het in het Tsjechies en wat voor merknamen zijn er aan gekoppeld.

Van absint wordt absent, of niet ?
 
Absint wordt bijna overal gekocht, het is een groen drankje met een heel heel hoog percentage alcohol. We schenken het veel aan onze Duitse gasten, die vinden het het einde :D
Je hebt verschillende leveranciers.
 
Bovenaan