Aaah schimmel!!!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

savo_pp177x177_177x-1.jpg

gezien op televisie! maar of het helpt? je neemt er de oorzaak niet mee weg. succes!
Wij hebben van hetzelfde merk een spuitfles voor de badkamer, krimineel stinkend spul, maar het reinigt als de beste. Het spul wat jij noemt ken ik niet. Graag ervaringsdeskundigen!
 
Neen beslist niet meneer Camyl U kijkt naar het topic over "schimmels in een huis" en menaar Semabyt geeft hier boven uitleg over vochtige kelder waarin hij het woord "drevomorka"= huiszwam gebruikt en aangezien schimmels paddenstoelen zijn is nu de saamenhag deudelijk...Savo is de Tsjechische Bleek, die bleekt dus dood niet het mycelium.Dat blijvt verder leeven in het plijsterwerk ezv.
 
Enkele van de oorzaken is het rode zand en de kalk die in de CZ gebruikt wordt voor het stucwerk, tevens gebruiken ze te weinig cement in het mengsel (verkeerde zuinigheid). Het rode zand en de kalk zijn vocht aantrekkers en een voedingsbodem voor schimmels, het te weinig toevoegen van cement zorgt ervoor dat de stuc laag niet volledig hecht, waaronder het vocht zijn werk kan doen.
Bij het huis van vrienden hebben we dit om problemen te voorkomen (uit ervaring in NL) direct aangepast nadat de stukadoors klaar waren zijn zowel alle buiten als binnenmuren met impregnatie "TYTAN S2802" behandeld. Ondanks dat door de stucadoors voor de buitenmuren meer cement en wit zand i.p.v. het rode is gebruikt.
Wat uiteraard de gebruikelijke reactie opleverde dat, dat véél te duur was.
Toen vonden ze dit al een goede beslissing, nu kijkend naar het huis van de buren wat ongeveer 2 jaar geleden is gedaan, zie je de vochtplekken verspreidt op de muren zich als een landkaart vormen, als je op de muur klopt hoor je het hol klinken en is het een kwestie van niet al te lange tijd dat de stuc laag er vanaf valt.
Gevolg is dat 7 jaar na dato alle muren geen sporen van vocht vertonen en de man die het huis gekocht heeft het opvallend vond dat het huis, wat meer dan 100 jaar oud is zeer goed is gerenoveerd omdat het geen sporen van vocht vertoond.
Het gebruik van chloor of bleekmiddel breekt de verbinding tussen zand, kalk en cement af. Dood echter wel bacteriën, maar is niet de oplossing.
 
Neen beslist niet meneer Camyl U kijkt naar het topic over "schimmels in een huis" en menaar Semabyt geeft hier boven uitleg over vochtige kelder waarin hij het woord "drevomorka"= huiszwam gebruikt en aangezien schimmels paddenstoelen zijn is nu de saamenhag deudelijk...Savo is de Tsjechische Bleek, die bleekt dus dood niet het mycelium.Dat blijvt verder leeven in het plijsterwerk ezv.


oké mazackova, ik raakte in de war door het begin van het antwoord van semabyt in antwoord "21", waar hij met "joep" begon. terugkijkend kon ik deze naam niet vinden!! maar bedankt voor je uitleg!
 
Nog even een aanvulling op Semabyt en Zdenda: Van onze projektant al de tip gekregen om in ieder geval geen muurverf te gebruiken die organische bestanddelen bevat. Hij adviseerde ons vapno (kalk) te gebruiken. Als tweede punt geldt dat schimmel op gaat treden op de koudste plaats. Dat kan bijvoorbeeld onder in een hoek van een kamer. Dat is een kwestie van vochtgehalte en temperatuur van de muur. (Denk aan het bierflesje dat uit de koelkast gehaald is..)
Je moet dus twee dingen zien te bereiken:
1). Het vochtgehalte in de ruimte moet niet te hoog zijn .(Inderdaad Semabyt: ventileren. Maar ja bij -10 is dat niet zo aantrekkelijk)
2). De temperatuur in de ruimte gelijkmatiger zien te krijgen zodat je geen (steen-)koude plekken hebt. (Dus zien te isoleren.)

Er bestaat verf die een iolerende werking heeft. Ik geloofde er niet in, maar we hebben het recent gebruikt en gevoelsmatig is het effect duidelijk aanwezig. Dat zou ook kunnen helpen om de temperatuur van de wand iets minder laag te laten worden.
Vocht in de muren komt soms ook uit de grond. Dan is er eigenlijk maar 1 goede oplossing (zie Zdenda): een horizontale vochtkerende laag in de muur aan laten brengen. Onze projektant heeft het bij zijn eigen woning gedaan middels roestvrij stalen platen. Bij Nederlandse kennissen heeft men hydroisolatie (zeg maar dakbedekking-achtig materiaal in de muren laten aanbrengen. Dat gaat ook bij oude dikke bestaande muren goed, al is het een heel karwei.

Kort en goed:
Als het vocht vanuit het huis is: ventileren en isoleren.
Optrekkend vocht: hydroisolatie in de muur.

Met dank aan de tipgevers voor antischimmel produkten!

"Gedeelde smart is halve smart".
 
Op de emmer die wij gebruikt hebben staat:
Q-Therm,
Vyrobce
Karel Trčálek,
Dolní Jasenka 751,
755 01 VSETÍN, ČR

Kijk zeker even naar deze film via: http://qtherm.cz/player.php?vid=2

Geldt denk ik voor iedereen die op dit topic gereageerd heeft.

Ik weet niet of het ook geschikt is voor een stalen of polyester scheepsromp. Als het materiaal verhard/opgedroogd is voelt het aan als gemakkelijk te bewerken stucwerk. Mogelijk is het niet flexibel genoeg voor een stalen of polyester ondergrond.
Het zou wel interessant zijn om het uit te proberen omdat een oppervlak met Q-therm veel warmer aanvoelt bij aanraking. (Eigen waarneming.)

Verder is het vreemd dat er wat verschillende namen circuleren: TK-therm en Q-therm
Zie: http://www.gbtherm.cz/ en http://www.tk-therm.cz/ Deze laatste heeft geen verwijzing naar de uitvinder/producent Karel Trčálek!
Op http://www.gbtherm.cz/ wordt gewaarschuwd voor namaak en zelfs het onrechtmatig gebruik van de naam TK therm en specificaties.
Info in het Nederlands op: http://www.carlex.nl/ Dat gaat wel over Q-therm.

Misschien geeft dit certificaat uitsluitsel: http://qtherm.cz/certificates/tktherm/Certifikat_TK-THERM_010-026608_CZ.pdf

Hoe dan ook, ook Karel zaait voor mijn gevoel verwarring door zowel Q-therm als TK-therm te gebruiken.

Ik heb zelf geen geschikte thermometer om wandtemperaturen goed te kunnen meten. Dat zou zeker interessante info op kunnen leveren.

Sorry voor het lange verhaal. Haal er uit wat bruikbaar is.
 

Vodnik

† In Memoriam
een geschikte thermometer om oppervlakte temp. te meten is deze:
Voltcraft IR 110-1S IR-thermometer

(als zoekterm op conrad.nl ingeven. kost selchts 10 euro. Ik gebruik zelf een soortgelijk die tot 250 graden gaat, gebruik ik oa in de keuken)
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb de prijzen tussen CZ en NL even vergeleken, 140 euro en 1800 czk!
In ieder geval het proberen waard om een polyester boot aan de binnenzijde er is mee in te smeren.

Het certificaar stelt niets voor, dat bevestigd alleen maar dat wat op de technische documentatie van de verf staat ook klopt. Geeft geen uitsluitsel over de werking, en of het wel kan werken.
 
een geschikte thermometer om oppervlakte temp. te meten is deze:
Voltcraft IR 110-1S IR-thermometer

(als zoekterm op conrad.nl ingeven. kost selchts 10 euro. Ik gebruik zelf een soortgelijk die tot 250 graden gaat, gebruik ik oa in de keuken)

Dat is niet veel voor een IR thermometer. Ga ik nakijken bij Conrad!
Een voorbeeld van een meting van wandtemperaturen op http://www.gbtherm.cz/11836/energeticka-narocnost-budov-/
3. Srovnání originálu, tedy TK-T s napodobeninou, které se objevují na trhu.
Teplota vzduchu 10,5 °C .
SP1 povrch. teplota stěny 8,9 °C,
SP2 povrch. teplota Q-T 10,3 °C,
SP3 povrch. teplota stěny 8,9 °C,
SP4 povrch. teplota napodobeniny 9,0 °C.
Rozdíl teplot mezi stěnou a napodobeninou je pouze 0,1 °C.
Rozdíl teplot mezi stěnou a TK-T je 1,4 °C. Dat is de moeite. Het verschil bij aanraking is gevoelsmatig nog veel meer.

Ik verwacht wel dat er op polyester eerst een primer aangebracht moet worden.

Is goed mogelijk, de website geeft daarvoor aan: TK-THERM kan worden toegepast op het interieur oppervlakken, zoals kalk cement gips, beton, gips, gipsplaten, geprefabriceerde panelen, hout en de bijproducten, metalen oppervlakken, glas en vele anderen, en waar is het noodzakelijk om thermische isolatie te bereiken en is niet mogelijk of zinvol is, voor andere materialen en de toepassing procedures (např.objekty effecten gevels, waar het niet mogelijk is buiten mantels isolatiematerialen, etc.).

Volgens mij gaat het er vooral om dat de oppervlakken niet stoffig zijn of afschilferen.
 
Zo, we zijn een aantal weken verder maar we hebben nu het definitieve probleem gevonden....

1.) De buiten wand:
In deze wand loopt een waterleiding van de radiator. Deze leiding lekt in het bocht stuk. Gevolg, de muur moet er uit. De eigenaar wou dit per direct doen. Ik heb maar gezegd, Doe dit even ergens in de lente of wanneer er niemand is... (zit er niet op te wachten dat ik weken met een gat in mn buitenmuur zit :-S)

2.) De binnen wand:
Dit heeft zoals eerder al aangegeven te maken met een oudere verstopping in de badkamer. Echter is die verstopping opgelost en zou de schimmel na de schilderbeurt niet meer terug moeten komen.
 
Warmte isolerende verf? Vergeet het maar!
Warmte reflecterende of absorberende verf zou kunnen.
Voor warmte isolatie heb je (dikke lagen) opgeloten luchtcellen nodig. Dat gaat niet lukken met een laagje verf.
Mvg. Baartjo
 
Goede isolatie= laag warmtegeleidingsvermogen=dikke laag (tegenwoordig bestaan er steeds betere materialen die met minder dikte toch een grote isolatiewaarde geven) opgesloten lucht.
Op internet kan men lezen wat experts vinden over warmte isolerende verf. De minst onvriendelijke reactie luidde: gewoon op de plank in de winkel laten staan!
Mvg, Baartjo
 

Vodnik

† In Memoriam
Op scheepshuid (binnenkant) wordt vaak een dikke mastiek achtige laag aangebracht. Hoeveel isolatie dat geeft weet ik niet maar ervaring is wel dat er op zo'n laag minder condens komt dan op een kale stalen huid.

Dit Q-term product lijkt mij net zo dik als mastiek en volgens de beschrijving is het ingekapselde lucht, dat komt dus overeen met wat experts zeggen dat nodig is. Dit product lijkt mij niet te vergelijken en een normale verf dat geeft dan ook verwarring. Je ziet ook op de instructiefilm dat het met een spatel opgebracht wordt, niet bepaald een nuttig instrument voor verf!
 
Pfff zojuist maar schimmelwerende verf gehaald. Wat is dat spul prijzig zeg! 5 liter voor ongeveer 2300 CZK :-S Nu maar hopen dat het werkt :confused:
conclusie: u behandeld het symptoom niet de oorzaak

zal niet werken (ps na 15 jaar in een 50 Jaar plus oud huis) heb ik idd NOOIT SCHIMMEL gezien op die MASTIEK :) :) :) :) wel op siliconen

bizar !

dat gele spul zo dat ze in plastiek zakjes verkopen MASTIEK ipv siliconen ................ schimmelwerend is dikke zever. kocht altijd de duurste (kwestie van als ik geld had kocht ik het dan mocht het iets kosten) IS OOK BESCHIMMELD NU alhoewel

toch niet dus ik zou die duurste kopen
 
Vandaag kwam ik er achter dat ik een aardige schimmel in mijn muren heb zitten. Het zit voornamelijk in de keuken (op de grond) op de muur die grenst aan de badkamer en op de muur die grenst aan de buitenmuur (waar de wind vrijwel de hele dag opstaat).
.....
Hoe krijg ik deze ongewenste kamerhuurder uit mijn woning?
a) dettol ofzo om alle schimmelsporen te verwijderen

b) water + azijn lekker goedkoop

c) verwarming op MAXIMUM GEDURENDE 24 UUR

d) ramen open bij C) !!!!!!!!!! schimmelsporen en logica warme en koude lucht

=================

is een binnenmuur badkamer tjah

ga eens naar azie ;) is daar vochtig klimaat en geen schimmel ! don't ask me how they do it

denk HYGIENE

als je nu elke week uw muren wast kan er toch geen schimmel groeien
 
Bovenaan