Aaah schimmel!!!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag kwam ik er achter dat ik een aardige schimmel in mijn muren heb zitten. Het zit voornamelijk in de keuken (op de grond) op de muur die grenst aan de badkamer en op de muur die grenst aan de buitenmuur (waar de wind vrijwel de hele dag opstaat).

Ik dacht eerst dat het gewoon een beetje vocht was, dus heb het altijd maar gewoon weg geveegd maar nu ziet ik dus dat het schimmel is.

Hoe krijg ik deze ongewenste kamerhuurder uit mijn woning?:stom:

Na een blik bij de buren te hebben geworpen kwamen zij er achter dat ze het zelfde probleem hadden op vrijwel de zelfde plaasten (alleen moesten hun eerst hun hele interieur verbouwen voordat ze het konden zien).

Na een blik op een klus forum te hebben geworpen, blijk dat ik er zelf niets aan kan doen maar dat het komt door de slechte staat van de muren (gebouwen hier zijn 2 jaar geleden NIEUW gebouwd). :kwaad::kwaad:
 
savo_pp177x177_177x-1.jpg
gezien op televisie! maar of het helpt? je neemt er de oorzaak niet mee weg. succes!
 
Ik heb zitten zoeken want er waren vorig jaar berichten van iemand die ook en flinke schimmel probleem had maar ikke niet kan vinden :nee:
Misschien weet iemand anders het te localiseren
 
Camyl, Ja zoiets heb ik net bij de winkel gehaald :-) Hoop dat het een goede tijdelijke oplossing is!

Groentje, Ik had zelf ook al op het forum gezocht maar kon helaas niets vinden.

Ik vindt het trouwens wel raar dat een net nieuw gebouwd gebouw zo gevoelig is voor schimmel. Vooral omdat we het hier altijd aardig schoon houden!
 
Schimmel: vocht- en schimmelwerende verf gebruiken, maar is een deels cosmetische oplossing.

Er is een systeem van blokken die je in de muur kunt inbouwen die een vochtregulerende werking hebben. Ik heb de naam ooit geweten, maar het nu even niet paraat.
 
het zou zomaar kunnen dat de badkamer de boosdoener is..
slechte kitnaden cq, voegen of het ontbreken van kimband en coating.
ook kan er een afvoer los danwel stuk zijn..
De badkamer is inderdaad één van de problem. De muur die aan de badkamer grenst vertoont namelijk ook schimmel schade / sporen.

vochtafwerendesysteeminbouwblokken? misschien??
Ik denk niet dat de buren er zou blij mee zijn dat ik dit inbouw in de tussen wand :-P
 
mijn ervaring is dat als de aangrenzende muur aan de badkamer schimmel gaat vertonen danwel vocht optrekt, de VLOER VAN DE BADKAMER de boosdoener is..
de oorzaak is vaak een lekkende doucheput of andere leiding cq afvoer in de vloer.
Oplossing: tegel-en zand-cementvloer er uit hakken, nieuwe vochtwerende laag rondom aanbrengen en nieuwe zand-cement dekvloer aanbrengen, vervolgens tegelen. ( en nieuwe doucheput/goot plaatsen)
Probleem in 90% van de gevallen opgelost!
Spreek uit ervaring want heb er bijna dagelijks mee te maken.
 
Pfff zojuist maar schimmelwerende verf gehaald. Wat is dat spul prijzig zeg! 5 liter voor ongeveer 2300 CZK :-S Nu maar hopen dat het werkt :confused:

mijn ervaring is dat als de aangrenzende muur aan de badkamer schimmel gaat vertonen danwel vocht optrekt, de VLOER VAN DE BADKAMER de boosdoener is..
de oorzaak is vaak een lekkende doucheput of andere leiding cq afvoer in de vloer.
Oplossing: tegel-en zand-cementvloer er uit hakken, nieuwe vochtwerende laag rondom aanbrengen en nieuwe zand-cement dekvloer aanbrengen, vervolgens tegelen. ( en nieuwe doucheput/goot plaatsen)
Probleem in 90% van de gevallen opgelost!
Spreek uit ervaring want heb er bijna dagelijks mee te maken.

Nu je het zegt, we hadden inderdaad wel een verstopping in de afvoer van de douche zitten. Deze is op misterieuse wijze verdwenen en heb hier verder geen aandacht meer aan gegeven. Daar deze woning niet mijn eigendom is, laat ik het uithakken van de vloer e.d. maar aan de huurbaas over ;-)

Nu we dat dus voor 90% hebben opgelost,

Hoe komt ik dan van de schimmel / vocht welke zit op de muur die eveneens de buitenmuur is af?

Ik snap het echt niet. Het huis is goed schoon (dagelijks word er gestofzogen en om de dag gaat de dweil door het huis ivb met de hond) en ook wordt het huis goed geventileerd :fool: Ik kan mij niet voorstellen dat een niet nieuw gebouw zo slecht is gebouwd :stom:
 
Dit is heel normaal hier .Er is een biologisch ekologisch middel ter bestrijding van schimmel en andere microoganismen op muuren en plijsterwerk:Phythium Oligandrum, dat is een schimmel die de andere schimmels opvreet en men kan het ook door de verf roeren. Het word in drogisterijen verkocht en kost niet veel (onder de 100,-kroonen).www.biorepel.cz
 

Vodnik

† In Memoriam
Pfff zojuist maar schimmelwerende verf gehaald. Wat is dat spul prijzig zeg! 5 liter voor ongeveer 2300 CZK :-S Nu maar hopen dat het werkt :confused:


Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet helpen, de naam zegt het al, schimmelWEREND. Je zal de oorzaak die eronder ligt eerst moeten wegnemen....vocht.
In mijn vorige flat in Praag (gebouwd in 1999) hadden buren ook veel last van schimmel, oorzaak onvoldoende ventilatie! Een bekend probleem bij nieuw gebouwde flats, die zijn behoorlijk "dicht" waardoor ventilatie door kieren ontbreekt.
(bij buren was het hoofprobleem een keuken zonder afzuiging)

Oplossing is ventileren, ventileren en als klaar bent ventileren ramen open en ventileren . . .
 

Vodnik

† In Memoriam
Joep, maak je geen ilusies, in een ander draadje merkte je op dat je drevomorka in huis hebt, daar helpt alle fosfor tegen en dat is streng verboden (dodelijk voor mens en dier).​
Je noet beginnen met al het verwijderde aangetaste hout onmiddelijk na verwijdering te verbranden, doe je dat niet dan droogt het en verspreiden de sporen zich heel gemakkelijk en heb kriojg je het ook op plaatsen die nu nog gezond zijn (ook je buren lopen kans op besmetting!)​
(dit hout dus niet opslaan om in dewinter je huis te verwarmen, daarmee besmet je alles om je heen)​
Welke kelders zijn niet vochtig? In CZ vrijwel alle! Wat jij moet doen is rondom je huis, tegen de gevel uitgraven en noppenfolie plaatsen, dan aan de biutenzijde een dranage pijp leggen en daarboven vullen grint.​
Een nog betere oplossing is de muur doorzagen en rvs staalplaat er in persen (maar dat kost een paar centen!)​
Overigens, veel tips en adviezen voor renovatie oude gebouwen kan je vinden in het blad Chalupar.​
 
Bovenaan