Nederlandse kopschoppers opgepakt in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ad Verschoor

Donateur
Nederlandse Kamervragen over: veroordeling en uitzetting.

Vragen van de leden Van Dam, Van Toorenburg en Van Helvert (allen CDA) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en van Buitenlandse Zaken over het bericht ‘Drie mishandelaars Praag veroordeeld en Tsjechië uitgezet’ (ingezonden 1 mei 2018)

1 Bent u bekend met het bericht ‘Drie mishandelaars Praag veroordeeld en Tsjechië uitgezet’? 1)
2 Deelt u de mening dat het wangedrag van deze groep Nederlandse onderdanen, veelal afkomstig uit Den Haag, zwaarwegende gevolgen heeft voor de reputatie van Nederland in het buitenland?
3 Heeft u contact gezocht met de Tsjechische autoriteiten teneinde dit voorval te bespreken?
4 In hoeverre zullen ook de Nederlandse autoriteiten (politie en justitie) het gedrag van deze Nederlanders beoordelen op strafbaarheid c.q vervolgbaarheid? Bestaan er mogelijkheden in Nederland deze mensen aan te spreken op de daden waarover in dit nieuwsbericht gesproken wordt?
5 In hoeverre is van leden van deze groep bekend dat zij zich in het verleden ook al schuldig hebben gemaakt aan geweldsincidenten, al dan niet in groepsverband? Heeft u zicht op de eventuele gedragsproblematiek dan wel het problematisch gebruik van middelen dat ook in een toekomstige Nederlandse context voor gevaar en wangedrag kan zorgen? Welke autoriteit in Nederland voelt zich voor dit soort vragen verantwoordelijk?
6 Heeft een strafrechtelijke afdoening in Tsjechië voor deze heren consequenties bij het in Nederland aanvragen van een Verklaring omtrent het Gedrag?
7 Op welke wijze zal de Nederlandse overheid behulpzaam zijn c.q medewerking verlenen bij het vergoeden van de schade van het Tsjechische slachtoffer?
8 Klopt het dat één van de leden uit de groep werkzaam is als politieagent? Wordt er in Nederland door de politie als werkgever c.q. de Rijksrecherche en/of het Openbaar Ministerie in het kader van een strafrechtelijk onderzoek een oordeel gevormd over de eventuele strafbaarheid van de handelingen van deze politieambtenaar?
9 Zijn er uit het verleden meer voorvallen bij u bekend waarbij Nederlanders alleen dan wel in een groep (zware)strafbare feiten plegen in het buitenland en daarmee niet alleen de rechtsorde in dat land ernstig schokken, maar ook de Nederlandse reputatie te grabbel gooien? Indien dat het geval is, kunt u daar een opsomming van geven? Acht u het nodig dat de
mogelijkheden deze mensen óók in Nederland ter verantwoording te roepen moeten worden geschapen dan wel uitgebreid?
 
Inmiddels heeft volgens een bericht op domaci.eurozpravy.cz Miroslav, de Tsjechische ober, gisteren voor de eerste keer via een woordvoerder een deel van zijn verhaal met de pers gedeeld. Het hele land wil horen hoe het met hem is en wat hij zich van het incident herinnert. Hoewel er bijna elke dag in de media een foto verschijnt waarin te zien is hoe de ober in zijn gezicht geschopt wordt weet niemand hoe hoe het nu met hem gaat.

Over wat Miroslav nog precies te wachten staat wil zijn woordvoerder Jiří Brych zich verder niet uitlaten. Volgens de beschikbare informatie heeft de ober een oogoperatie ondergaan en hebben zijn artsen geconstateerd dat zijn kaak gebroken is. Brych laat wel weten dat ondanks dat de ober buiten levensgevaar is hij zich nog steeds op de intensive-care bevindt. Men heeft hem twee dagen lang in een kunstmatige slaap gehouden wegens een hersenbloeding.

Volgens Brych was de hele aanval duidelijk gericht op het liquideren van de ober. Zelf hoopt Miroslav dat de brute aanval op hem geen blijvende gevolgen zal hebben, ondanks dat hem nog een zware operatie staat te wachten. Ook hoopt hij dat hij in de toekomst zijn rol als gezonde vader voor zijn kinderen mag blijven vervullen. De situatie wordt nog wat complexer doordat vrouw en kinderen niet in Praag maar in Brno wonen. Miroslav was slechts in Praag om daar te werken. Via telefoon en dankzij persoonlijke bezoeken van vrienden kan hij toch contact met het thuisfront houden.

Woordvoerder Brych: "Je kunt jezelf niet verdedigen als je weerloos op de grond ligt. Als je de beelden bekijkt en de twee personen die nu nog in hechtenis zitten goed volgt, zie je dat ze hem beiden tegelijk aanvallen terwijl hij al op de grond ligt. Een raakt hem zwaar in het gezicht, de ander trapt hem van achteren. Het enige doel was hem volledig uit te schakelen. Vanuit mijn oogpunt was dit een zuivere poging tot liquidatie."

Volgens Brych is het ook duidelijk dat degenen die de ober molesteren, wisten wat ze aan het doen waren.
"Zodra het conflict is ontstaan neemt een van de beschuldigden automatisch de vechtpositie in. Het is duidelijk dat hij geen amateur is, hij weet wat er gaat gebeuren en weet wat hij wil doen. Het is een liquidatieprocedure en hij moet hiervoor bestraft worden", aldus Brych.

Tevens gaf Brych aan dat de ober het geluk had dat hij de brute aanval overleefd heeft.
"Na de molestatie leefde Miroslav even op het randje en gelukkig voor hem is hij weer aan de goede kant terecht gekomen. Voor hetzelfde geld was hij aan de andere kant van het randje gevallen en was de schop in zijn gezicht het laatste dat hij meegemaakt zou hebben", voegde Brych eraan toe.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrienden mishandelde ober willen naar Nederland 'voor eigen onderzoek'

xxl.jpg

De Nederlanders worden door de politie begeleid na een hoorzitting in de rechtbank AFP

Vrienden en familieleden van de Tsjechische ober die in Praag werd mishandeld door een groep Nederlanders, komen volgende week naar Nederland. Een woordvoerder van de familie van ober Miroslav zegt tegen persbureau ANP dat ze hier "eigen onderzoek" willen doen naar de daders.

Het is niet duidelijk wat dat onderzoek inhoudt. "Ik kom nu voor Miroslav in actie. Hij weet precies wat we aan het doen zijn", zegt hij.

Hersenbloeding
De ober raakte bij de mishandeling twee weken geleden zwaargewond. Volgens de familiewoordvoerder heeft hij een hersenbloeding opgelopen en is zijn kaak op drie plaatsen gebroken.

"Misschien is hij blijvend invalide", zegt de woordvoerder tegen ANP. "Hij was bijna overleden door de klappen op zijn hoofd. Hij kwam erg dicht bij de dood. Alleen door geluk heeft hij overleefd. Psychisch is hij ook niet in de beste toestand."

Het herstel van de ober kan volgens de familie nog een jaar duren.

Straf
De zeven Nederlanders zijn tussen de 24 en 32 jaar oud. Ze werden opgepakt op het vliegveld toen ze Tsjechië wilden verlaten.

Twee verdachten werden al snel weer vrijgelaten. Drie anderen hebben een voorwaardelijke straf gekregen en mogen vijf jaar lang Tsjechië niet in. De andere twee verdachten zitten nog vast.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'Verdachte zware mishandeling Praag randde dag eerder vrouw aan en sloeg haar vriend'
Een van de Nederlanders die in Praag een ober hebben mishandeld, wordt mogelijk vervolgd voor nog een incident. Een dag eerder zou hij een jong stel hebben belaagd. Dat gebeurde in de oude joodse wijk van de Tsjechische hoofdstad.

De Praagse politie doet daar onderzoek naar, zegt een politiewoordvoerder tegen het ANP. De Nederlander zou een jonge vrouw die langsliep in haar borsten hebben geknepen. Toen haar vriend ingreep, kreeg hij een vuistslag in zijn gezicht.

Bron: rtlnieuws.nl
 
Nou, wat mij betreft mogen die vrienden en familie van Miroslav zich lekker uitleven. De strafmaat voor dit soort zaakjes in Nederland is genoeg bekend, taakstrafje, vermanend woordje en het geneuzel van slechte jeugd, spijt betoond en meer van dat gezwam. Hak ze maar in de pan als je ze te pakken kunt krijgen, onder het motto een oog voor een oog een tand voor een tand, in bepaalde opzichten ben ik aardig bijbelvast.
 

kuurgast

Donateur
Vriend mishandelde ober komt naar Nederland: 'Niet voor ruzie, voor feiten'

Een vriend van de in Praag in elkaar geslagen ober Mirek komt naar Nederland om achtergrondinformatie te verzamelen over de verdachten. ,,En dat gaan we inbrengen in de rechtszaak'', zegt Jiri Brych (42 jaar), die in Tsjechië veertien jaar werkte als politieman.

Eerder vandaag kwam het nieuws naar buiten dat 'een groep vrienden' van de zwaar mishandelde ober Mirek (afkorting van Miroslav) naar Nederland komt om 'eigen onderzoek' te doen. Volgens Brych gaat het echter maar om één man: hijzelf. Wanneer hij precies komt en hoe lang, weet hij nog niet. Ook is hij in principe niet van plan contact op te nemen met de familie van de twee Haagse broers die nog vastzitten voor de mishandeling.
,,Wij weten helemaal niets van die mannen,'' zegt Brych, terwijl restauranteigenaar Stefan Savic (werkgever van Mirek) dienst doet als tolk. ,,Ik ga dus op zoek naar de achtergrond van die mannen. Wie ze zijn, wat ze doen, wat hun beweegredenen zijn. We hoeven niet te veel publiciteit, ik kom ook niet om voor commotie te zorgen. We willen gewoon weten met wat voor mannen we te maken hebben om de rechtszaak tegen hun sterker te maken.''
Ober Mirek ligt nog steeds in het ziekenhuis. Hij heeft onder meer kaakbreuken en een verbrijzelde oogkas aan het gevecht overgehouden. Iedereen wil hem horen spreken, iedereen wil weten wat er aan de hand is. Maar ondanks de enorme mediahype en het eindeloze aanbod van financiële hulp, wil hij alleen teruggaan naar zijn 3jarige zoontje en het trauma van de worsteling vergeten. De situatie wordt gecompliceerd door het feit dat het gezin van Miroslav niet in Praag woont. De ober komt uit Brno, hij pendelde naar zijn werk in Praag voor meerdaagse tochten. Mirek heeft daaglijks contact met zijn gezin, zowel op bezoek als telefonisch. Het is niet alleen de familie, maar ook zijn collega's uit het restaurant in Praag, en zelfs volledig vreemden die proberen te helpen.
Mensen bieden hem ook financiële hulp, Miroslav's vrienden hebben al een transparant account aangemaakt.
Bron ad.nl.

Ober Praag krijgt 'veel steun uit Nederland'

De ober die in Praag in elkaar werd geslagen door een groep Nederlanders, krijgt heel veel steun vanuit Nederland. Zijn vriend Jiri Brych, die het woord voert voor de ober en zijn familie, zegt dat tegen het ANP.
Bron panorama.nl.
 

kuurgast

Donateur
Raak niet direct betrokken, roep de aanvaller, deskundigen adviseren getuigen.

De aanval op een ober in Praag, die in een weekend plaatsvond en uiteindelijk ernstig ziek werd in het ziekenhuis, is geen op zichzelf staand geval. In het begin van april, bijvoorbeeld, de doelgroep van mannen werd agressief beveiliging warenhuis in Praag Butovice ( ZIE dronken jongeren sloeg een warenhuis bewaker) vorig jaar, voetbal hooligans vielen de Praagse tram passagier ( ZIE Olomouc hooligans slaan Afrikaanse man neer in tram + Jihlava )
Deskundigen en politieagenten bevelen over het algemeen echter niet aan om fysiek te confronteren. Eva Kropáčová hoofdcommissaris van de politie adviseert burgers in gevallen waarin getuigen van de aanval, niet in te grijpen op hun eigen.
"Over het algemeen, als je iemand ziet die een misdaad begaat, moet je eerst de politie bellen. Zo iemand kan agressief en gevaarlijk zijn, dus probeer haar niet te houden en bel altijd de politie, " zegt Kropáčová.
Ze worden ook gewaarschuwd door zelfverdedigingsexperts voor directe betrokkenheid. Volgens instructeur Iva Schovance van de Ikaros Coaching School weet de getuige vaak niet hoe de confrontatie is ontstaan en wie deze heeft uitgelokt.
In termen van fysieke betrokkenheid, moet de persoon in kwestie goed nadenken als hij dat doet, als hij kan. Omdat er een goede kans is dat de oorspronkelijke agressie zich tegen hem keert. Het wordt aanbevolen om de politie te bellen om de aanvaller te laten weten dat je er bent. Maar ook van een afstand zodat je kunt ontsnappen, "zegt speciale veteranen en zelfverdedigingsinstructeur Lumír Němec. Hij geeft toe dat elke situatie anders is, maar beveelt over het algemeen geen directe betrokkenheid aan.
Obers hielpen de situatie te escaleren, zeggen experts.
In verband met het incident in het centrum van de stad, waar ze gespierde martial arts fans bezet, beide deskundigen het erover eens dat een deel van de schuld voor de escalatie van het geweld had ook de obers zelf.
"Ik weet niet wat er precies gebeurt. Echter, in de video kun je zien dat op een bepaald moment vóór de blessure is ontstaan ober (buitenlanders) en laat een van de twee (collega's) is rustgevend en weggestuurd. Op dat moment rende de ober naar buiten en duwde een van hen in, waardoor de spanning duidelijk escaleerde en begon, "zegt Němec
Het personeel van het restaurant was ook in de war, volgens instructeur Schovance. "Ik weet niet hoe het begon. Ik zag in de schoten dat hij in het begin één ober had geduwd, de ander zelfs schopte. Het leek uit de video dat de obers aanvielen, maar zoals ik al zei, we weten niet wat er eerder is gebeurd.'
Bron goochel-vertaling zpravy.idnes.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Hak ze maar in de pan als je ze te pakken kunt krijgen
Jan zou je zo ook reageren als het een groep blonde Hollanders was geweest of rood-verbrande Engelse jongens?
Zie de filmpjes van de dronken Tsjechische jongens die zijn ook niet zo braaf.
Zou die ex-agent dan ook op onderzoek uitgaan of alleen maar omdat hun roots buiten Nederland liggen?
Wat denkt die ex-agent hier te vinden en kan/mag de rechtbank iets met die gegevens doen?
Of zit deze speurneus nu op een Amsterdams terras van de zon en andere dingen te genieten?
 
Jan zou je zo ook reageren als het een groep blonde Hollanders was geweest of rood-verbrande Engelse jongens?
Zie de filmpjes van .................. dingen te genieten?

Wat bedoel je npu te zeggen Kuurgast? Dat het wel goed is om een ober gehandicapt te slaan? Nee toch?

Of bedoel je te reageren op het feit dat het geen Nederlanders maar Medelanders zijn. In beide gevallen zijn ze fout, al is het wel zo dat die Marokaantjes een naam hebben....

Jan, je hebt gelijk.....Hak ze maar in de pan als je ze te pakken kunt krijgen
 

kuurgast

Donateur
Smiley ik keur het zeker niet goed wat ze gedaan hebben , dat was buiten proportioneel gedrag.
Maar je weet zelf ook dat ze in Tsjechië behoorlijk racistisch kunnen reageren en kan me voorstellen dat er de nodige racistische uitlatingen gegeven zijn waardoor dit zo uit de hand is gelopen. De obers begonnen zelf met duwen en schoppen. Als het voetbal-"fans" geweest waren geloof ik niet dat de ex-agent op onderzoek uitging en zouden de Jannen ,Pieten en Petertjes dan net zo reageren?
 

Ad Verschoor

Donateur
Mishandelde Praagse ober na drie weken uit het ziekenhuis

De ober die in Praag werd mishandeld door een groep Nederlandse toeristen is na bijna drie weken ontslagen uit het ziekenhuis. De 35-jarige man liep ernstige verwondingen op aan zijn hoofd, waaronder een hersenbloeding en een oogwond. Zijn kaak was op drie plaatsen gebroken.

De Nederlanders raakten slaags met de ober toen ze op het terras van zijn restaurant hun zelf meegebrachte drank wilden opdrinken. Beelden van het incident veroorzaakten veel opschudding:

Miroslav is gisteren thuisgekomen, zegt zijn vriend Jiri Brych in Tsjechische media. Volgende week zal hij zijn verhaal doen voor een kleine groep journalisten. Brych was de enige die hem mocht bezoeken toen hij op de intensive care lag.

Lange revalidatie
"Hij is thuis en heeft wat gewandeld, maar het is nog veel te vroeg om te zeggen wanneer hij weer aan het werk kan." Volgens Brych is Miroslav twee dagen in een coma gehouden en geleidelijk weer bij bewustzijn gebracht. Hij was al snel buiten levensgevaar. Zijn revalidatie zal nog een tijd duren.

De ober, die vanaf zijn vijftiende in de horeca werkt, heeft nog niet met de politie gesproken. "Hij moet eerst genezen, dat heeft prioriteit," zei Brych.

Drie Nederlanders hebben voorwaardelijke straffen gekregen en mogen het land vijf jaar niet meer in. Twee andere zitten nog vast in Tsjechië. Zij worden beschuldigd van zware mishandeling en kunnen tot tien jaar cel krijgen.

Bron: nos.nl
 
Maar je weet zelf ook dat ze in Tsjechië behoorlijk racistisch kunnen reageren en kan me voorstellen dat er de nodige racistische uitlatingen gegeven zijn waardoor dit zo uit de hand is gelopen.

Dus als de Tsjechen al dan niet vermeend niet racistisch zouden hebben gereageerd (aanname, nergens tot terug te herleiden) dan had de ober nog vrolijk fluitend rondgelopen?
Meent u dit serieus Kuurgast? Dit omdraaien van oorzaak en gevolg? Dat racismegeroep gaat nog eens heel groot worden...

Je hebt je handen simpelweg thuis te houden als je iets niet zint. Je gaat een gesprek dan wel een discussie aan, maar zodra je meent te moeten gaan meppen, heb je elk recht op sympathie verloren. Juist dit soort idioot agressief gedrag -fysiek en verbaal- van bepaalde "mede-streepje-Nederlanders" en elk gebrek aan respect voor de omgeving werkt racisme in de hand. Gedraag je, je bent ergens te gast namelijk.
 
Dus als de Tsjechen al dan niet vermeend niet racistisch zouden hebben gereageerd (aanname, nergens tot terug te herleiden) dan had de ober nog vrolijk fluitend rondgelopen?

Vooropgesteld: Onacceptabel gedrag!

Blij te horen dat de ober uit het ziekenhuis is.
Goed te vernemen dat dit gedrag wordt vervolgd.

Gewoon, omdat het kan, ga ik even advokaat van de duivel spelen.
Ik heb de filmpjes beeld voor beeld bekeken.

https://www.novinky.cz/krimi/470096...e-suroveho-zbiti-cisnika-byli-prekvapeni.html
Het gaat over het fimpje: ZONDER COMMENTAAR: buitenaardse wezens slaan een ober in het centrum van Praag

Ongeacht het NL tuig dat zich misdraagt, focus ik nu even op het bedienend personeel, zoals vanuit drie verschilende kameraposities is waar te nemen.

De rechtbank zal deze beelden zeker meenemen!
 
Op zich ben ik het wel met je eens Zapalky -formeel is de ober gestart met vechten- echter was de tegenreactie zo buiten elke proportie dat de rechter dit ook zal meewegen.
 
Op zich ben ik het wel met je eens Zapalky -formeel is de ober gestart met vechten- echter was de tegenreactie zo buiten elke proportie dat de rechter dit ook zal meewegen.

Geheel juist! ( beetje leuk en oud taalgebruik)
De boodschap is overgekomen!
Ik was slechts een kort moment advokaat van de duivel. (buitenaardse wezens):lmfao:

Laatste opmerking mijnerzijds: Dit speelt niet alleen in Praag!
Ik zie de gerechtelijke uitspraken met belangstelling tegemoet.

Citaat Kuurgast:
Het personeel van het restaurant was ook in de war, volgens instructeur Schovance. "Ik weet niet hoe het begon. Ik zag in de schoten dat hij in het begin één ober had geduwd, de ander zelfs schopte. Het leek uit de video dat de obers aanvielen, maar zoals ik al zei, we weten niet wat er eerder is gebeurd.'
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Op de video van Týdeník Policie/wekelijkse politie zie je de ober aan het begin bij 0.05 aan linkerkant het plein oversteken toen de mannen net arriveerden bij het terras.

Hier zie je bij 0.14 de ober aankomen waarna het escaleerde.

Olivier je ziet toch op de beelden dat de mannen wilden verlaten tot Mirek erbij komt.
Nu afwachten wanneer de twee op borgtocht vrijkomen. Het is heel gewoon in Tsjechië dat mensen na 2 maanden voorarrest in vrijheid het proces mogen afwachten , zelfs als ze iemand vermoord hebben.
 
Uit onderzoek is gebleken dat de daders zich voorheen ook al misdroegen (vrouw bij de borsten grijpen en haar man een stomp verkopen) dus er zal zich wel het e.e.a. afgespeeld hebben op het terras waardoor de obers dienden te reageren. En of ik ook zo gereageerd zou hebben als het paarse, witte, katholieke dan wel zatte uit wat voor land dan komende gasten geweest zouden zijn, ja, dat zou ik. Maar als je een opmerking plaatst omdat het "toevallig" medelanders van Noord Afrikaanse afkomst zijn is het racisme gebrul niet van de lucht.
 
..... als je een opmerking plaatst omdat het "toevallig" medelanders van Noord Afrikaanse afkomst zijn is het racisme gebrul niet van de lucht.
Ik zou zeggen dat deze mannen uitstekend zijn ingeburgerd. Zoals we uit het nieuws weten is het kopschoppen de afgelopen jaren in Nederland een nationale volkssport geworden die door zowel autochtoon als allochtoon met veel enthousiasme wordt beoefend. Als je dat even gemakshalve 'vergeet' te vermelden en alleen naar de Noordafrikaanse afkomst verwijst, dan lijkt het inderdaad verdacht veel op racisme, Jan. :stout:
 

kuurgast

Donateur
De aangevallen ober sprak voor het eerst voor de camera.

screenshot.14-05-2018 01.39.27.png


Onderzoeksjournalist en verslaggever Josef Klima van TV Prima heeft in het ziekenhuis gesproken met ober Miroslav , zie filmpje op zpravy.idnes.cz.
"Ik wens hen de hoogste straf die een waarschuwing zal zijn voor andere buitenlanders die Praag, Tsjechië bezoeken," zei de ober. Vanwege zijn verwondingen moesten zijn artsen het beschadigde schedelbeen behandelen. "Ik heb daar schroeven enzovoort"
 
Maar als je een opmerking plaatst omdat het "toevallig" medelanders van Noord Afrikaanse afkomst zijn is het racisme gebrul niet van de lucht.

Op de eerste avond dat de filmpjes in de (social) media verschenen werd al duidelijk dat de daders niet uit Noord-Afrika kwamen maar hun familie-roots in Iran ligt. Ze bezochten dikwijls Teheran. Daar halen ze nooit van die gekke fratsen uit, want voor je het weet hang je aan een takelwagen.

Overigen ben ik vorig jaar een week in het Atlas Gebergte van Marokko geweest. Het was een fantastische reis. Het platteland is heel relaxt. Doch wat snakte ik naar een hospoda met een lekkere pivo bij die temperaturen. Want bier is alleen in het geheim te koop. Nog een laatste weetje. Wat doen de bergbewoners met de wilde zwijnen in de Atlas? Schieten en opeten natuurlijk. Ook al zijn ze moslim.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan