Nederlandse kopschoppers opgepakt in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ad Verschoor

Donateur
Praagse ober lag drie dagen in coma en denkt naver schadeclaim

De Praagse ober Mirek, die 3,5 week geleden volledig in elkaar werd geslagen door een groep Nederlandse feestvierders denkt na over een schadevergoeding, maar is vooralsnog vooral druk met zijn gezondheid. De ober zegt na de mishandeling drie dagen in coma te hebben gelegen. Hij ontving vanuit Nederland tientallen steunbetuigingen.


De oogkas van de ober © Victor Schildkamp

Na de molestatie, toen Mirek in het ziekenhuis lag, zag de ober de videobeelden van de mishandeling. ,,Vreselijk”, zei hij vandaag tijdens de persconferentie. ,,Ik had dood kunnen zijn.” Mirek kwam strompelend aanlopen en houdt z’n zonnebril op. Zijn oogkas is gemolesteerd, hij kan slecht tegen licht. Hij zegt dat er in het ziekenhuis zelfs even voor zijn leven gevreesd is, vanwege bloedingen.

De onenigheid begon volgens hem binnen in het restaurant, nadat de uit de regio Den Haag afkomstige gasten te verstaan was gegeven dat ze geen zelf meegebrachte alcohol mochten nuttigen. ,,Toen we vroegen of ze weg wilden gaan, begonnen ze tegen tafels te schoppen.” Daarop werd hen verzocht te vertrekken en ontstond de vechtpartij met voor Mirek catastrofale gevolgen. Hij zegt sinds de mishandeling niet meer restaurant Polpo te willen gaan, omdat dat te moeilijk voor hem is.

De ober zegt dat hij tot nu toe niks gehoord heeft van de zeven betrokken Nederlanders. De twee verdachten die nog vast zitten hebben via andere kanalen wel excuses en financiële hulp aangeboden. Tijdens de persconferentie zegt de ober een eventuele schadeclaim voorlopig aan de rechter te laten. Hij denkt er wel over na, maar zegt ook dat zijn gezondheid nu voorgaat.

Vrienden van de ober zijn inmiddels een inzamelingsactie gestart, om in het levensonderhoud van Mirek en zijn gezin te voorzien. De uitkering bij ziekte is in Tsjechië daarvoor te laag, zeggen zij. Ook vanuit Nederland kreeg de ober tientallen steunbetuigingen, in de vorm van berichten, bloemen en chocola. Sommige mensen boden zelfs hun excuses aan.

Ophef
De zaak leidde tot veel ophef in Tsjechië en Nederland, onder meer vanwege die beelden waarop de asociale molestatie te zien is. Met name de broers Armin en Arash N., die ook aan vechtsporten doen, slaan meerdere malen vol in op de inmiddels gevallen ober. Armin slaat hem vele malen in het gezicht, terwijl Arash de ober in zijn rug schopt. Beide broers werden op basis van de beelden twee dagen later opgepakt en zitten nog vast in Tsjechië. Hun excuses en aangeboden financiële hulp hebben daarin nog niks veranderd. Zij riskeren jaren cel.

De broers maakten deel uit van een groep van zeven mannen die een vrijgezellenfeest vierden. Drie andere mannen kregen al voorwaardelijke celstraffen opgelegd maar mochten daarna wel het land uit.

(Tekst loopt door onder de foto)



Ober Mirek (met zonnebril) bij de persconferentie © Victor Schildkamp
Lomp en agressief
Volgens de groep Nederlanders begonnen de obers namelijk als eerste met lomp en agressief gedrag en duwden zij de mannen de zaak uit. Mirek ontkent dat nu dus. Op de beelden is niet te zien wat er binnen gebeurde, maar is wél te zien dat een van de obers een schop uitdeelt aan een van de mannen, juist de enige die de boel probeerde te sussen. De vechtpartij is dan echter al aan de gang.

De 36-jarige ober en vader van een zoontje moet vermoedelijk nog maanden herstellen van zijn verwondingen.

Bron: ad.nl
 

kuurgast

Donateur
kopschoppen de afgelopen jaren in Nederland een nationale volkssport
Niet alleen in Nederland........in Tsjechië gebeurt het ook regelmatig , vaak is dan alcohol in het spel.
Zie bv 10 mei Praag 12 mei Havířov.
In de discussies werd het geval van Butovice winkelcentrum aangehaald waar de bewakers flink in elkaar getrapt werden, die slachtoffers gaven toch ook geen persconferentie.

Nu is bekendheid gegeven aan het feit dat de politie met machinegeweren, maskers, helmen en volle wapenrusting een groep Israëlische toeristen in hun hotel na de vechtpartij hardhandig heeft meegenomen naar het bureau. Daar werd duidelijk dat ze een verkeerde groep mannen had opgepakt. Een van hen moest in het ziekenhuis geholpen worden. Ze hebben een advocaat in de arm genomen , ze vragen de politie om een publieke verontschuldiging en een verklaring van de actie te eisen.
"In de vroege avond kwam de politie onze kamers binnen met machinegeweren , maskers, helmen en volledige bepantsering. Ze begonnen ons te slaan en hielden automatische wapens tegen het hoofd. Ze stapten op onze nek zodat we ons niet konden bewegen en werden vastgebonden, "vertelde Eli Gershzon, een van de Israëliërs die in hechtenis was genomen.
Zie filmpje en foto's op zpravy.aktualne.cz.
 
Laatst bewerkt:
Het begint nu toch wel enigszins te neigen naar "hoe melken we dit financieel zo ver mogelijk uit".
Wat de heren kickboxers gedaan hebben is te idioot voor woorden. Maar onze ober draaft nu wel erg door...
 

kuurgast

Donateur
De ober zegt na de mishandeling drie dagen in coma te hebben gelegen.
Het waren 2 dagen dat hij in een kunstmatige slaap werd gehouden.
De ober zegt dat hij tot nu toe niks gehoord heeft van de zeven betrokken Nederlanders. De twee verdachten die nog vast zitten hebben via andere kanalen wel excuses en financiële hulp aangeboden. Tijdens de persconferentie zegt de ober een eventuele schadeclaim voorlopig aan de rechter te laten.
De verdachten hebben al direct bij de rechter aangegeven dat ze spijt hebben en alles willen betalen.
Hoe en waar zouden ze nu contact moeten opnemen met de ober? Dat gaat toch via de rechter.
Vrienden van de ober zijn inmiddels een inzamelingsactie gestart, om in het levensonderhoud van Mirek en zijn gezin te voorzien. De uitkering bij ziekte is in Tsjechië daarvoor te laag, zeggen zij.
In eerste instantie las ik direct na de eerste mediaberichten dat hij oproepkracht in Praag was via een familielid die bij het restaurant werkt. Later werd het verhaal steeds mooier dat hij chef is etc.
Natuurlijk zal zijn salaris en uitkering niet erg veel zijn , maar om nu al een inzameling te houden is wel erg voorbarig.
De rechtbank zal zeker een financiële eis opleggen aan de daders.
"hoe melken we dit financieel zo ver mogelijk uit".
Dit dacht ik ook en die ex-agent zal hem daar wel mee helpen , want die zal hem niet zomaar gratis bijstaan.
Waarom werd er alleen een foto op zijn mobiel getoond en deed hij niet even zijn donkere bril af?
Zover ik heb kunnen vinden is dat hij 2 X geopereerd is en onder dokterscontrole staat maar geen operaties meer nodig heeft. Hij ziet nog wazig met zijn ene oog , maar dat zal nog verbeteren.
Ik keur het niet goed wat de daders gedaan hebben maar wat de ober nu doet klopt ook niet.

Wat betreft de groep Israëlische toeristen die hardhandig te onrechte werden opgepakt , daar doet de GIBS nu een onderzoek naar het optreden van de politie. Bron zpravy.aktualne.cz.
 
Ikke.... ben een beetje in de war Kuurgast. Sorry, maar dat ligt vast aan mij. Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij de "medelanders" die deze ober gehandicapt geschopt hebben verdedigt, alsof je het met ze eens bent om een ober zo af te tuigen omdat die opkomt voor zijn werk/kolega's...

Sorry, ik zie het blijkbaar anders. Ik zie een zooi tuig dat in een vreemd land/vreemde stad, "lol"gaat trappen. Mooi dat daar een ober is doe tegenstrubbelt.

Ik hoef alleen maar naar de video te kijken van de "man in het geel" die deze ober gewoon continu "op z'n bek slaat" terwijl die hulpeloos op de grond ligt. Je mag daarna alles aanvoeren als verdediging, maar.... dan ben je voor mij gewoon debiel en verdien je 10 jaar gevang in Tsjechië. Punt !!
 
Nogmaals;
Deze "helden" hebben een misschien Nederlands, en mogelijk nog een ander paspoort.
Het dominante tuig dat zich ongecontroleerd kan handhaven in Nederland.

Dit zijn geen "provincialen, dagjesmensen of,.... nou vul zelf maar in!
Dit zijn de roofmieren van onze samenleving.

En zo te zien komen ze nou niet bepaald uit Wasperveen. (no pun intended)

En voor de duidelijkheid: Nee ik heb zelf geen gescheurde broek en een geel T-shirt.
( om verwarring te voorkomen)
2133018.jpg


Maar doe me een lol!

Zullen we het hierbij maar laten?
Slotje er op?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan