Recept: Knoflooksoep (česneková polévka)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Česneková polévka (knoflooksoep)
Ingredienten:
  • 8 teentjes knoflook, fijnstampen in een beetje zout, peper, majorijn, komijn
  • 250 gram aardappelen, in kleine blokjes snijden
  • 1,5 liter vleesbouillon
  • 30 gr reuzel
  • 150 gr vers geraspte parmezaan
  • geroosterd brood
Bereidingswijze:
In pan met vleesbouillon toevoegen knoflook met kruiden, aardappelen en reuzel. Kook de soep tot de aardappelen gaar zijn. Voeg peper en zout naar smaak toe.
Giet de soep in de borden en strooi er de kaas over.
In plaats van een bord met een sneetje brood, wordt de soep vaak geserveerd in een uitgehold brood. Erg lekker.
 

Bijlagen

  • 6656-Cesnecka.jpg
    6656-Cesnecka.jpg
    56 KB · Bekeken: 40
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Dank je wel Vasek,je bent fantastisch!!!
worshippy.gif
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Het klinkt allemaal erg goed jongens!
Dankzij jullie kan ik Lenka eens een keer verassen met iets Tsjechisch i.p.v. de altijd (trouwens ook lekkere) Nederlandse ommeletjes....
laugh.gif


Thanks!


Mathijs
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Wauw! het water loopt em door de mond!

Rontje en Vasek, jullie komen toch ook op de Forum meeting?!? Of wordt het een keer bij jullie georganiseerd, zodat we jullie kookkunst in het echt kunnen bewonderen?

eetsmakelijk, Bart
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Vasek schreef:
..... wordt de soep vaak geserveerd in een uitgehold brood .....
Dat heb ik ook gegeten. Het brood was in de vorm van een paddestoel. Samen met een vriendin en haar collega's hiervan genoten. Vooral toen bij sommigen de boel ging lekken
grin.gif
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Jeee, Česnečka komt weer tot leven.

Ja ja, dat is het broodje waar ik het over had. Alleen liever donkerbruin. Het is wel een heel maaltijd, en dat brood dat doordrenkt is door de soep en geur van verse knoflook is zoooo lekker, dat ik niet vanaf kan blijven.
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Even toelichten Sas, op de foto van Jarin zie je wit broodje. Het is gebruikelijker om een bruin (vast gebakken) broodje te nemen.
Gewoon om een simpele reden, dat de brood dan vaster is en in vorm blijft tijdens de maaltijd. In wit broodje trekt de soep te snel in. Als je niet opschiet, zakt het halverwege in elkaar.
laugh.gif
 
Re: Recept: Česneková polévka (knoflooksoep)

Nee zeker geen reden om te laten staan.

Ook met goelasj soep is het een perfecte kombinatie. Bijkomstig voordeel: soep is dikker, trekt minder snel in brood, dus meer tijd voor bier.
smiley20.gif
 
Knoflooksoep...

Voor 4 personen:
1,5 liter groentenbouillon, 6 fijngesnipperde knoflookteentjes, 100 g gesnipperde ui, 3 dl slagroom, 30 g peterselie, 1 el olijfolie, peper van de molen en zout.


Fruit de fijngesnipperde ui en de knoflookteentjes in olijfolie. Voeg de groentenbouillon en de room toe. Roer goed en laat de soep even aan de kook komen. Kruid alles met peper en zout en garneer de soep met peterselie.
 

pepo

† In Memoriam
Recept knoflooksoep (česneková polévka)

Was nog nooit een knoflooksoep recept hier geplaatst? Ach, wat geeft dat, er zijn zo veel variaties van de knoflooksoep. Dat komt omdat er vroeger veel grootmoeders waren ...

Voor 2 hongerige of goed verkouden personen:

Iets meer, dan een liter water
2-3-4 tenen knoflook, kijk zelf, wat je aankan
4 aardappelen, kruimig is mijn voorkeur
karwijzaad, wat tussen de vingers past
beetje majoraan
1 eetlepel (olijf) olie

------------------
Eerst knoflook pellen en goed fijnwrijven met zout (zie foto's hieronder), weg met al die makkelijke tangen!
De aardappelen schillen en in grote stukken snijden. Laten koken ongeveer 15 minuten, de aardappelen zijn dan zacht. Karwijzaad toevoegen. Later, nog tijdens het koken, ook knoflook, majoraan en
olie toevoegen. Mijn grootmoeder deed altijd een grote lepel reuzel er in, dat was pas lekker. En vet!

Makkelijk, niet waar?
 

Bijlagen

  • met_zout_1.jpg
    met_zout_1.jpg
    88,1 KB · Bekeken: 9
  • met_zout_3.jpg
    met_zout_3.jpg
    76,3 KB · Bekeken: 8
Bovenaan