Char vertelt...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Even roken

Ik denk in 1992. Een kleine camping aan een watertje, 15 km. ten oosten van Telc. Rond Brno waren de campings een beetje erg druk. Viel hier mee. Wij komen aan, om een uur of 5, en zetten de vouwwagen op. Een stukje verderop staat een NL-caravan. Voor de caravan zit een echtpaar, onder een luifeltje. Ergens in de 60. Ik loop voorbij de caravan, richting de toiletten, en zeg: goedenmiddag. Een, goedenmiddag, krijg ik terug. Teruglopend, denk ik: hier klopt iets niet. Ik zie geen NL-auto. Op het moment dat ik terug bij hun caravan kom, rijdt er een oude sleepwagen het terrein op. Met een blauwe Volvo, er achterhangend. Ik loop, met het echtpaar, naar de sleepwagen. Rechter zijkant een klein beetje, helemaal in de kreukels!! Hun auto dus. Dan komt het verhaal.
's ochtens reden zij in het dorp. Uit een uitrit, rijdt een vrouw met haar auto, zo de zijkant van de volvo binnen. Politie erbij. Die willen, in eerste instantie, niets op papier zetten. ANWB gebeld. Alles wordt keurig netjes geregeld. Auto en caravan worden over 4 dagen opgehaald. Alleen, zij moeten met de trein naar huis! Volgende morgen rijden zij met mij mee, naar het station in Telc. Ja, alleen maar om de vertrektijden te vragen, voor de trein naar Praag. Er gaat natuurlijk geen trein naar Praag! Er gaan alleen maar treinen van de ene plaats, naar de andere. Alle tussenhaltes, plus tijden, worden voor ons op papier gezet!!!.. GOUD!.. Volgende dag. Ik breng het echtpaar, met vier koffers, naar het station. Kaartjes, 2-de klas, tot Enschede waren al gekocht. Het is 8 uur, en we staan op het perron. Er lopen daar 3 of 4 sporen, en er is maar 1 perron. Op het 2-de spoor stopt een treintje. Mensen stappen uit, en lopen over het 1-ste spoor naar het perron. Er lopen 2 mensen in overall naar de trein, allebei roken ze een sigaret. Ze beginnen, al rokend, de trein uit te vegen. Ik steek er ook een op!...Binnen 1 minuut, staan 2 agenten bij me!...Men mag niet roken op een station!... Pasport?.. In de auto, voor het station. Wij naar de auto. Autopapieren en pasport worden bekeken. Boete: 100 kronen. 5 zegeltjes van 20 kronen. Duurt alles bij elkaar toch 15 minuten. Ik terug naar het perron. Echtpaar ingestapt, en verdwenen. Ik heb ze nooit meer teruggezien!!... We zijn maar verder getrokken, ..Mischien staan de Volvo en de caravan er nog....
Carlo.
 

char

† In Memoriam
Even lachen (TOK)

In Dvur Kralove is een heel mooie dierentuin. En heeeeel groot. 1991 of zo. Er gaat een treintje, van ergens midden in de dierentuin, naar de plaats waar je, gratis, met een soort safari-bus mee mag. Alleen maar hoefdieren dus, in dat Safaripark. Langs de weg van het treintje, links aan het pad heb je dus neushoorns, zebra's, neushoorns, giraffe's, neushoorns, giraffe's, zebra's , neushoorns ,en volgens mij nog een paar neushoorns. Aan het eind van het ritje, met het treintje,(en wij hebben nog meegemaakt, dat er ezels/paardjes voor liepen), ga je een klein tunneltje onderdoor. Voorbij dit tunneltje, ligt links een echte Leeuw!! Met 3 leeuwinnen, veilig achter glas en gaas. Een echte Leeuw! Maar al zo oud. Hij heeft een goed leven zo, lekker in het zonnetje, met zijn kunstgebit en zonnebril! (Tenminste, dat vertelde ik de kleine kinderen op de diverse campings, waar wij op hebben gestaan, en die nog nooit in deze dierentuin waren geweest.) Het verhaal van de olifant, die mondharmonica speelt, is wel echt waar! Maar goed, op het terrein staat dus een groot buitenhuis, een soort klein paleis. Begin 90 nog behoorlijk vervallen, nu helemaal gerestaureerd. Onder dit gebouw is het Nachtdierenverblijf. Toen, en nu nog, moest je eerst een soort houten schuur, naast het geboow, in. (met een heel klein beetje licht). Daarna ging je, door een deur, het Nachtdierenverblijf in. Met de nadruk op: NACHT! Het was er zo donker, dat je de dieren niet eens kon zien!! Wel hoorden wij af en toe, "" Tok"", en daarna wat gemompel, een stuk verderop. Wat zou dat zijn? .... Nou, dat was die ijzeren paal, midden in het pad, waar ook ik met mijn harses tegen aanliep!!!
Carlo.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
:deuk: leuk Carlo, ik ben zelf nog niet in dat verblijf geweest, heb een beetje angst voor vleermuizen, die vliegen me hier voor de deur s'avonds al om mijn oren, die ga ik niet nog eens opzoeken :fluit:
 

char

† In Memoriam
Zoo

Deze dierentuin is, in de laatste 10 jaar, helemaal veranderd. Veel mooier en beter dan vroeger. Nieuwe vogelhal, nieuw aquarium, en het nachtdierenverblijf is veel groter dan vroeger. En je kunt de dieren nu Wel zien!! Esthertje, je kunt daar gewoon naar binnen, hoor!! ( alles zit achter glas )!!!! Het enige wat ik al een paar jaar mis, is die krokodil met al die muntjes op zijn rug. Heeft daar, jaren, onder water gelegen!!!!
Carlo.
 
Het was er zo donker, dat je de dieren niet eens kon zien!! Wel hoorden wij af en toe, "" Tok"", en daarna wat gemompel, een stuk verderop. Wat zou dat zijn? .... Nou, dat was die ijzeren paal, midden in het pad, waar ook ik met mijn harses tegen aanliep!!!

Prachtig Carlo. Ik zie het voor me. Jij met een grote bult op je kop.
Gelukkig geen hersenschudding opgelopen want dan zou je het verhaal vergeten zijn.
Groetjes Gerda
 
Char , wat een mooie verhalen , ik heb een beetje dysleksie en heb moeite met lezen en onthouden , maar jouw verhalen blijf ik lezen , ze zijn fasinerend en zo begrijpelijk , ik vind je een kanjer en als je ooit een boek schrijf , ga ik hem kopen !!!! hahaha

genoeg geslijmt , voordat ik iedereen over me heen krijg , maar ik meen het wel .

Riska Rotterdam:cheers:
 

char

† In Memoriam
De Gans

2002. Wat ik nog niet eerder verteld heb, is dat wij ook een dochter hebben!! Eline. Geboren in 1993. En Niels is van 1981. (Ik heb 12 heel rustige jaren gehad!). Eline wil(de) alleen nog maar naar de camping in Cista/ Cerny dul. Zij heeft, en wij hebben, inmiddels een hoop, elk jaar terugkerende, vrienden en vriendinnen op deze camping. De periode van rondtrekken, van camping, naar camping, is voor ons jammer genoeg voorbij! Maar goed, wij staan op de camping, want ons huis (45 km. verderop) is verhuurd. Een paar dagen na onze aankomst, staat Niels voor onze neus. Met een paar Scouting-vrienden. 2 auto's, 5 man. Een dag later, moet ik er nog 2 ophalen bij het station in Vrchlabi. Komen vanuit Italie, even, met de trein, naar onze camping!! Niels en vrienden hebben hun "bivak" gemaakt. Aan de rand van de camping, bij het grote aangrensende weiland, naast de camping. ( ze kijken uit op de kabelbaan van de steengroeve). Ze hebben hun tenten en een groot windscherm, zo geplaatst, dat niemand op de camping kan zien wat ze uitspoken. Eigen kampvuur, met een spit erboven. Een paar dagen later gaat het waaien! Eline komt naar ons toe, en zegt: er waaien allemaal witte veren over de camping! Wij maken ons niet druk. Maar na een half uurtje, de witte veren blijven maar over de camping waaien, gaan we toch een kijkje nemen waar ze vandaan komen. Bij de tenten van Niels & vrienden vandaan, dus!! Niels zit op een krukje, met een groot vogelkarkas in zijn handen. Helemaal kaalgeplukt! Scoutingvrienden erbij. Of ik een pivo wil?... Zeker!.. Ik vraag wat ze aan het doen zijn. Niels vertelt, dat ze in Vrchlabi, bij een vijver een gans gevangen hebben!!! Zelf geslacht, en geplukt! Die gaat dus vanavond aan het spit!....( inmiddels staan er wel zo'n 25 andere campinggasten, bij de tent van onze zoon, en die horen hetzelfde verhaal) Ik ga helemaal uit mijn dak!!! Hij zegt: Pap, het komt wel goed hoor, het is pas 4 uur, vanavond istie klaar. Ik weg dus, wachtend op de eventuele komst van de politie. Ik schaamde me dood, voor mijn zoon! Ik ben die middag niet meer bij de tent van Niels geweest. Om 7 uur hebben we bij de toko op de camping gegeten. Paar biertjes en Bechertjes erbij. Om 9 uur lopen we naar de tenten van Niels & Scoutingvrienden. Dat beest hangt zwartgeblakerd boven het vuur! Zij zitten brood en witte bonen in tomatensaus te eten. Beetje verbrand, en van binnen niet gaar...is het antwoord, op mijn vraag waarom ze de gans niet hebben opgegeten. En dan komt Niels met het werkelijke verhaal.......Ze hadden dus een grote (diepvries) kalkoen gekocht. En een echt VEREN-kussen!
Ach ja, die fantasie van die jongen, van wie zou hij dat nou hebben?

Carlo.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
En dan komt Niels met het werkelijke verhaal.......Ze hadden dus een grote (diepvries) kalkoen gekocht. En een echt VEREN-kussen!
Ach ja, die fantasie van die jongen, van wie zou hij dat nou hebben?

Carlo.
Ik geloof er niks van Carlo :lache: Volgens mij dacht je aan het eind van het verhaal, oh jee dalijk krijg ik al die dierenliefhebbers over me heen en is je eigen fantasie een beetje op hol geslagen.... of jullie zijn werkelijk 1 pot nat :stout:
 

char

† In Memoriam
Esther, een pot nat dus!!! Een gans kan wel witte veren hebben, maar de meeste zijn te zwaar om weg te waaien. Kan alleen met kleine (eenden) veren. Maar daar dacht niemand bij na!! Het verhaal is echt waar. Iedereen tuinde erin!
Carlo.

En ik ook dus!
 

char

† In Memoriam
De rat

Eigenlijk moet er hier boven het verhaal staan: " Even gokken".
De Rat, is eigenlijk een persoon. Ik weet niet of hij nog leeft. Maar goed, ik denk 1992. Martin, mijn goede vriend, en ik gaan naar Sobesice. In Sumava, dus. ( is dat niet: Het Woud dat Ruist? )...Het is februari, overal sneeuw. De herten komen naar beneden, om voedsel te zoeken. Wij slapen bij onze eenhandige vriend. bommenmaker en daarna postbode. (zie eerdere verhalen). Hij woont alleen in het ouderlijk huis. Wij slapen in het bed, waarin hij geboren is. De volgende morgen, moeten wij al de kakkerlakken ,en nog wat meer ongedierte, van ons af slaan. Er is een bad!!! Ja,een kuip dus. Bij de kuip staat een ketel, met een kraan die net boven het bad hangt. Boven de ketel is, ook weer, een kraan. Daarmee vul je de ketel met "bronwater". En dan moet je ervoor zorgen dat het houtvuurtje onder de ketel bij het bad gaat branden, en aanblijft voor de volgende badgast. Hoop werk, want het meeste ongedierte, had ik naast het bed, alweer het bed ingeslagen. Maar, ik dwaal af van het onderwerp. De Rat dus. Zo'n 250 mtr. verderop is dus de enige kroeg in het dorp. We moeten even om een flinke vijver heenlopen, en dan zijn we er. Ik mag niet generaliseren. maar van alle snuiten, die ik in mijn leven gezien heb, is hij qua uiterlijk, de meest perfecte rat. De baas van de kroeg dus! Kan hij niks aan doen, toch?.. Goed, wij komen binnen en bestellen 2 bier. Staat er een gokkast. Ik gooi er een muntje van 5 kronen in, druk 2x maal, en haal er 200 kronen uit!!! Een biertje kostte toen nog geen 5 kronen daar. Ik geef een rondje. Makkelijk zat, er zaten nog twee bejaarden. Volgende avond, het was vrijdag volgens mij. Kroeg redelijk vol, maar ja. niet meer dan een man of 20. Ik gooi 2x een munt van 5 kronen in die bak, en haal er onbedoeld, 580 kronen uit! Rondje voor de zaak, op mijn rekening!! De volgende dag, zaterdag, ik zal het nooit vergeten!! Wij naar de kroeg. De vrouw van de eigenaar, staat achter de tap. Druk daar!!! Wel een man of dertig! We bestellen 2 bier aan de bar, en ik vraag om wat kleingeld, voor de "machine". Ik krijg 20 muntjes van 5, voor een biljet van 100 kronen. Ik loop naar de gokkast,... is de baas mij even voor!!! Hij trekt de stekker eruit, en zegt: KAPUT..... Wat een Rat!....
 
Bovenaan