Wel of geen verblijfsvergunning?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
................... wel een document (het ziet/zag eruit als een paspoort) dat een aantal zaken een stuk makkelijker maakte.

En anders mij is ie wel eens van pas gekomen toen ik in Amsterdam zonder licht fietste. Op vertoon van het 'paspoort' dachten de agenten die hun bonnenboekje wilden vullen iets van 'uren papierwerk zonder resultaat' en ging ik dus weer zoals altijd vrijuit.
Ook op Schiphol werd dit document (lichtrood gekleurd) als pasport gezien en kon je het gebruiken om taxfree te kopen, tegenwoordig niet meer mogelijk (CZ = EU) en bovendien is het boekje afgeschaft en is nu een sticker in je pasport.
 
Boek.. boek... ja het zegt me vaag wat :P

Maar jongens, wat fantastisch!! Super bedankt voor deze bergen informatie. Ik weet niet of jullie me er gelukkig mee maken maar ik kan er iig even mee vooruit.
Wat de link betreft, ik heb geen computer op het moment dus doe alles op mijn telefoon, dat zal het zijn..

Jullie zijn allemaal van super hulp! Thanks!
 
Ben er net (bijna) mee klaar.
Stap 1: Zoek een tolk, de vreemdelingenpolitie en immigratiedienst doet NIETS voor je zonder tolk ;)
Stap 2: Zorg dat je een geldig Nederlands identiteitsbewijs/paspoort hebt plus een bewijs van woning en eventueel bewijs werk/inkomen (in mijn geval freelance dus heb bankafschrift en facturen laatste maand ingeleverd, mijn vader heeft pensioen en moest dit ook bewijzen)
Stap 3: geduld hebben tot de boel in orde wordt gemaakt.
Stap 4: Nog meer geduld hebben wanneer blijkt dat er toch nog een handtekening, stempel, geboortebewijs ect. gevraagd wordt en je die nog moet indienen.
Stap 5: Eindelijk ingeschreven staan...je krijgt een papiertje en moet dan weer wachten op jouw persoonlijk nummer
Stap 6 (daar zit ik nu na 2,5 maand) wachten op persoonlijk nummer en dan inschrijven gemeente.

Let op! Wij moesten bij ELK bezoek aan de immigratiedienst een tolk mee hebben.
Vraagje: Hoe kan jij volledig uitgeschreven zijn? Ben jij nu staats en dakloos dan? Ik MOEST namelijk een bewijs van vorige woonplaats inleveren en straks de uitschrijving.

EU burgers krijgen een tempory stay, dit wordt automatisch na 5 jaar een volwaardige pas.....net als in de andere EU landen dus. Aangezien ik in BE woonde en Nederlandse ben moest ik zowel een ID bewijs van BE plus mijn ID bewijs van NL hebben om mij daadwerkelijk volledig in te kunnen schrijven.
 
Yup, een tolk en geduld, 2 zaken die je zeker nodig hebt hier.
Maar als het dan ook allemaal rond is, is de rest gemakkelijk.
Denk wel om je rijbewijs (als je die hebt). Als je ingeschreven staat in Tsjechië, kan je geen Nederlands rijbewijs meer laten verlengen als deze (bijna) verlopen is.
Je moet dan een Tsjechisch rijbewijs aanvragen.
Ik had al een bewijs van geldigheid rijbevoegdheid aangevraagd bij het CBR en officieel laten vertalen (zoals aangegeven staat op de website van het ministerie alhier), maar dit vonden ze niet nodig. Als je officieel een half jaar ingeschreven staat, kan je hier een rijbewijs aanvragen. Ze doen zelf controle in Nederland naar de rijbevoegdheid.
Als het al nog nodig is, vertellen ze dit wel, kan je weer 900 KC schelen.
Vraag het rijbewijs wel op tijd aan, het kan 3 maanden duren voor alles rond is, in mijn geval was het maar 30 dagen.
De kosten zijn ongelooflijk............................. 50 KC:D
 
Verblijfsvergunnjng wordt niet automatisch verlengd! Als je een nieuw paspoort hebt moet je de verblijfsvergunning vernieuwen. Na 5 jaar kun je eventueel een permanente verblijfsvergunning aanvragen. Hier moet je zelf achteraan!
 
Bovenaan