Wel of geen verblijfsvergunning?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na lange tijd het web hebben afgestruint weet ik het niet meer..

De een is er stellig van overtuigd dat je een verblijfsvergunning nodig hebt, de ander zegt van niet.
De enige informatie die ik kan vinden stamt uit 2005. Ik durf dit dus niet klakkeloos aan te nemen.

Ik begin 15 juli met een baan met een contract voor onbepaalde tijd. Ik heb een woning (maar sta nog nergens ingeschreven of geregistreerd) en ben bezig met mijn zorg verzekering.

Zou iemand van jullie mij stap voor stap kunnen zeggen wat ik nou eigenlijk allemaal moet doen want dit blonde meisje ziet door de bomen het bos niet meer ;)

Alvast bedankt!!
 
Kijk.. Dit bedoel ik ;)

Ik ben sowieso uitgeschreven in NL, want heb daar geen adres meer.

Maar waar moet ik me inschrijven op mijn adres is Praag bijvoorbeeld?

Moet ik toch nog naar de vreemdelingenpolitie of naar de ambassade oid?
 
Misschien is het gewoon verhelderend als je eens naar de ambassade zou stappen voor een antwoord. Wil je antwoorden moet je naar de bron en niet naar mensen die de regels ook niet gemaakt hebben en dus maar wat interpreteren.

Inschrijven kan ik je wel zeggen: je moet je inschrijven daar waar je woont. En dat is in Praag.

En nu hop als burger van Praag naar de ambassade die er voor jou als Nederlands burger is.
 

Vodnik

† In Memoriam
..............
Ik ben sowieso uitgeschreven in NL, want heb daar geen adres meer.
..............
Uitgeschreven ben je als je dat gedaan hebt bij de GBA, "gewoon" een (kamer) huur opzeggen en vertrekken is onvoldoende en kan veel problemen geven.

Een verblijfsvergunning is overigens wel prettig want krijg je ook een rodni-cislo en dat wordt je te-pas-en-te-onpas gevraagd. Als je het niet hebt werd vroeger een fictief nummer gebruikt, maar of dat nog gebeurt weet ik niet. Ik had in ieder geval twee verschillende nummers! JJMMDD000 en JJMMDD999.

Info over deze verblijfsvergunning kan je krijgen bij http://www.mvcr.cz/clanek/sluzby-pro-verejnost-informace-pro-cizince-kontakty.aspx leg wel duidelijk uit dat je een EU (Nederlands) paspoort hebt, de regels EU en non-EU zijn sterk verschillend!
 
Als niet werkende gepensioneerden hoeven wij niet per se residence aan te vragen maar zouden het wel kunnen daar wij 3 tot 6 maanden in C Z doorbrengen.
Wie kan ons vertellen wat de voordelen maar ook de evt. nadelen daarvan zijn voordat wij verdere stappen ondernemen.
Tegenwoordig is er geen SRO nodig en wij huren onze woning
 

Vodnik

† In Memoriam
Het enige voordeel dat ik zo even gauw kan bedenken is dat je een auto op je eigen naam kan laten registreren (dus CZ kenteken) Dat wil echter niet zeggen dat je er in NL mee mag rijden, daarvoor moet je bij de GBA uitgeschreven zijn. (in CZ betaal je geen houderschapsbelasting en nieuwe auto's kunnen goedkoper zijn - skoda's overigens niet, maar sommige modellen citroen weer wel)
 
Ik ben echt uitgeschreven. . Gemeente
Uitgeschreven ben je als je dat gedaan hebt bij de GBA, "gewoon" een (kamer) huur opzeggen en vertrekken is onvoldoende en kan veel problemen geven.

Een verblijfsvergunning is overigens wel prettig want krijg je ook een rodni-cislo en dat wordt je te-pas-en-te-onpas gevraagd. Als je het niet hebt werd vroeger een fictief nummer gebruikt, maar of dat nog gebeurt weet ik niet. Ik had in ieder geval twee verschillende nummers! JJMMDD000 en JJMMDD999.

Info over deze verblijfsvergunning kan je krijgen bij http://www.mvcr.cz/clanek/sluzby-pro-verejnost-informace-pro-cizince-kontakty.aspx

Ik ben wel degelijk helemaal uitgeschreven, gemeente, belasting, verzekeraars etc.

Als ik je link open krijg ik een foutmelding :/
Ik heb de ambassades beiden al een keer gebeld maar die zeggen dat ik niet langs hoef te komen en verwijzen me naar de website.
Amerikaanse vrienden zeiden dat ik naar de vreemdelingenpolitie moet maar anderen zeggen weer van niet.

Zou jij me die site nog eens willen doorsturen?

Om uitbetaald te worden heb ik inderdaad een rodne cislo nodig.
Als ik me inschrijf (waar ik dat dan ook moet doen) heb ik waarschijnlijk ook een contract van mijn woning nodig toch?

Dank jullie voor alle antwoorden iig.. ben blij dat ik niet de enige ben voor wie het vaag is..

Inschrijven kan ik je wel zeggen: je moet je inschrijven daar waar je woont. En dat is in Praag.
Gheheh ja, dat snap ik.. met 'waar' bedoelde ik meer welke instantie...
 
Wij staan niet ingeschreven bij de gemeente, want dat doen ze hier pas als je een permanente verblijfsvergunning hebt. Wel zijn wij uitgeschreven uit Nederland en hebben ons netjes laten registreren bij de ambassade. Voor de belastingen zijn wij wel inwoner van Tsjechië.
Er ligt bij de vreemdelingenpolitie een boekje met alle informatie en op de achterkant staat vermeld dat er ook een internetversie is te vinden op www.cizinci.cz en www.imigracniportal.cz
In ieder geval succes met alle ( soms onlogische ) regeltjes.
 

Vodnik

† In Memoriam
Amerikanen zijn Non-EU burgers en daarvoor gelden heel andere regels!

De link werkt bij mij. Gebruik je misschien firefox, daar had ik ook altijd problemen mee maar chrome werkt goed.

De laatste keer (2010, nieuw NL paspoort) zat de dienst die je moet hebben in Praha Bohdalec, maar ik zie dat adres niet meer. Het lijkt erop dat ze weer op Olsanska zitten.

Je toekomstige werkgever zal dat toch wel weten of ben je straks de enige buitenlander daar?

Dat je een RC nodig hebt om uitbetaald te krijgen is vreemd, dat zou te maken kunnen hebben met afdracht door werkgever van sociale premies en belasting maar dat kan ook op een belastingnummer (het verstrekken van een RC kan lang duren).
 
Ik heb gewoon gegoogled op "residence Czech Republic" en van daar ook over "temporary" en "permanent" .
Op de site waar ik toen op kwam stond keurig alles in Engels, de adressen en openingstijden van het relevante kantoor en wat je aan documentatie e.d. mee moest nemen.
Succes
 
...want dit blonde meisje ziet door de bomen het bos niet meer ;)

Alvast bedankt!!
Gheheh ja, dat snap ik.. met 'waar' bedoelde ik meer welke instantie...

Sorry ik combineerde iets te voorbarig.

Inschrijven heb ik nog even nagezocht en dat is men in het boek (zo'n ding met bladzijden) dat ik erover heb vergeten te vermelden. Nu moet je je in je oude Nederlandse woonplaats uitschrijven en dat kan alleen als je een nieuw adres opgeeft. In principe zouden zij dat dan moeten afhandelen, maar je weet, het zijn ook maar ambtenaren.

Men raadt wel aan je bij de ambassade in te laten schrijven, is oa makkelijker bij Nederlandse verkiezingen of bij verlengen paspoort. En je wordt dan uitgenodigd voor al die leuke bacchanalen die ze daar te pas en te onpas organiseren.

Ik heb nog wat meer informatie, maar dat zou ik dan allemaal moeten overtypen en ik ben wel aardig maar ook weer niet lief. Ik ga het wel even scannen. Volgt dus.
 

Vodnik

† In Memoriam
..................... Men raadt wel aan je bij de ambassade in te laten schrijven, is oa makkelijker bij Nederlandse verkiezingen of bij verlengen paspoort. En je wordt dan uitgenodigd voor al die leuke bacchanalen die ze daar te pas en te onpas organiseren. ..............
Nou Dieter, dat van die bachanalen kan je wel vergeten hoor! "vroeguhrrr" werd er maandelijks wat georganiseerd ( in Zofin, later ergens op Letna) maar je moest wel je eigen glaasje betalen :D.
Zelfs voor koninginnen-dag moet je zelf actie ondernemen en niet meer afwachten tot je een melding/uitnodiging krijgt. (is ook eigenlijk niks mis mee!)

Maar, stel dat CZ in oorlog uitbreekt dan kan de vertegenwoordiging van zijne koninklijke hoogheid je gauw vinden en repatriëren :stout:
 

Vodnik

† In Memoriam
De link die kuurgast geeft is dezelfde die ik gaf. En inderdaad, dat is het adres aan olsanska.

Als je er naartoe gaat moet je de ingang hebben aan Olsanska (die is voor EU) De ingang aan de zijkant bij de parkeerplaats is voor non-EU.
 
@Vodnik: repatriëren? Mobiliseren, vrees ik.

@Moredhel: de extra gegevens bijgevoegd. Het boek waar ik het uit heb is uit 2005, maar het is geactualiseerd nog steeds verkrijgbaar: http://www.eenhuisinhetbuitenland.nl/c-1839446/tsjechie/

Het boek is vooral geschreven op het kopen van een tweede huis, vandaar dat er niets over inschrijven staat en dat wat over de verblijfsvergunning gaat staat, moet ook in dat licht gezien worden: vroeger was een verblijfsvergunning noodzakelijk om bijvoorbeeld zonder rechtspersoon een woning op je naam te krijgen.

Ik had er zelf ook een en hoewel het soms wat voeten in de aarde heeft de benodigde stempels te krijgen, was het wel een document (het ziet/zag eruit als een paspoort) dat een aantal zaken een stuk makkelijker maakte.

En anders mij is ie wel eens van pas gekomen toen ik in Amsterdam zonder licht fietste. Op vertoon van het 'paspoort' dachten de agenten die hun bonnenboekje wilden vullen iets van 'uren papierwerk zonder resultaat' en ging ik dus weer zoals altijd vrijuit.

Bekijk bijlage 27642 Bekijk bijlage 27643
 
Bovenaan