Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
wat een pivo in de lokale hospoda kost ligt eraan waar dat "lokale" is. In praag zal je goed moeten zoeken om voor 18 czk een pivo te vinden.
Aan Malostranska zit een hospoda / restaurace waar je een pilsner urquell voor 25 kroon vindt, maar dat is uitzonderlijk.
Bij mij in P10 betaal je 22 czk maar aan Stare mesto namesti durven ze zonder blikken of blozen 90 czk te vragen (in hoog seizoen!)

In de winkel betaal je tussen 9 en 15 czk voor een halve liter, prijs ligt aan merk en moutgehalte

bij 25 czk in een euro is dat niet gek hé? Nu maar hopen dat de kroon niet naar 20 beweegt.
 
Hebben jullie gezien wat er de laatste twee dagen met de koers van de kroon gebeurt????
De kroon is sinds een tweetal weken meegezogen in neerwaartse spiraal van de vysograd landen. Vooral de duik van de Hongaarse forint en de afwaardering van dat land naar BB-, heeft veel andere valuta in de regio meegesleurd. Ook waren er problemen met de grote moederbank KBC <CSOB> , die lijken vandaag weer voorbij??
Opmerkelijk dat hier velen menen dat het gedoe rond onze euro, de niet-euromunten in de regio zouden versterken. Niets is minder waar, de besmetting door de speculatie op de euro is zo mogelijker nog giftiger voor landjes met een eigen munt die vnl handel drijven met euro-landen. Enige uitz. tot nu zijn natuurlijk de Zwitsers
 
Wel, wij rekenen nog zeer dikwijls om naar Belgische franken om beter te beseffen wat iets kost. De uitdrukking in Bef is veel subtieler dan in euro. Hadden onze beleidsmensen dat ook maar beter af en toe eens gedaan om het groot gat in de begroting te voorkomen :sterretjes:Bij omrekening naar Bef kom je aan astronomische cijfers, die je vôôr de komst van de euro voor onmogelijk hield. (1euro = 40,333 Bef)

De euro is een zeer goed systeem op INTERNATIONAAL vlak en kunnen ze van mijn part houden, maar ik verkies DAARNAAST een plaatselijke munt voor plaatselijke waardebepaling. (Sommige van onze winkels geven een kasticket waar nog steeds de 2 vermeldingen opstaan en dat stemt tot nadenken.

Gisteren kreeg ik een groep kinderen aan de deur om kalenders - (vodje opgevouwen papier) - te verkopen aan 10 euro stuk . Waar je bij de invoering van de euro 80 of 100 Bef betaalde voor een toegangskaartje in de musea is dan nu 10 euro (of 400 Bef)

De sprong van 2 naar 10 is blijkbaar kleiner geworden...
 
De kroon zakt keurig mee met de euro t.o.v de dollar, al is het zo dat de kroon ook op zijn beurt extra, behoorlijk achteruit boert t.o.v de euro sec. 25.80 is de actuele koers.
Wellicht een gunstig moment om te wisselen voor een grotere transaktie?
 

Vodnik

† In Memoriam
er moet vóór 1-4 belasting betaald zijn, ook door buitenlanders, de officiele koers die je moet gebruiken voor 2011 is 24,6. Zou het er iets mee te maken hebben?
 
Bovenaan