Waar gaat het naartoe met de Kroon?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
een voor mij onbegrijpelijke koersrichting. Ik zou verwachten dat de kroon juist duurder zou worden, beter gezegd de euro wordt zwakker door de financiele crisis waar die in zit.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je meer kronen voor je euro krijgt is kroon dus minder waard, zwakker dus.
Het is natuurlijk belangrijk aan welke kant je staat, voor mij als inwoner van CZ met een euro inkomen is dat alleen maar prettig maar voor de tsjechen met een inkomen in kronen wordt het duurder (voor geimporteerde producten)
25 of 24 czk in een euro, waar praat je over zou je denken. maar toch 4%, daarvoor in NL gestaakt!
 
en wat ik me dan afvraag..hoe zou de koers geweest zijn als we onze gulden nog zouden hebben, die ouwe vertrouwde gulden geofferd voor die waardeloze euro..
 

Vodnik

† In Memoriam
en wat ik me dan afvraag..hoe zou de koers geweest zijn als we onze gulden nog zouden hebben, die ouwe vertrouwde gulden geofferd voor die waardeloze euro..

Leg is uit, wat heb je allemaal gemist omdat de gulden vervangen is door de euro?

Ik word een beetje gallisch van dat afgeven op de euro! Ja, er had een betere koers uit kunnen komen toen er mee begonnen is maar denk je nu echt dat er geen inflatie was geweest als we nog aan de gulden zaten?
Ik ben er van overtuigd dat NL een slechtere positie zou hebben dan nu het geval is. NL is de zestiende economie in de wereld! Als we aan de gulden waren blijven hangen beslist niet!

O ja, je vraag wat de wisselkoers zou zijn als er een gulden was:
ik schat zo'n 7 kroon voor één gulden (als ik me goed herinner was dat de officiele wisselkoers in 1967. Moet ik is diep voor gaan zoeken, heb nog wisselbriefjes uit die tijd)
 
zuurkool met een kuiltje met een heerlijke rookworst, nieuwe haring met of zonder uitjes, uitwaaien aan zee, wapperend wasgoed, lekker de openhaard aan, fietsen tegen de wind in, kaas jong of oud kan me niet schelen, klompen, DAF ( ter ziele gegaan), KLM ( verkwanseld aan de Fransen )...
de gulden hoort bij Nederland zoals hierboven ook alles bij Nederland hoort!!
Klopt, ik ben een aperte tegenstander van die vervloekte euro wat ons alleen maar kopzorgen geeft, de hele monetaire unie is een farce, het beleid is stuurloos.
Als Europa een is en wat het ook behoort te zijn, waarom moet China dan benaderd worden om bij te springen??
Semabyt zegt dat wij de zestiende plaats innemen in de top van beste economieen, dat klopt, maar dat hebben we aan de gulden te danken en niet aan de euro..
Maar nee hoor, dat fetaland waar ze met vijftig jaar kappen met werken moet gesteund worden, een blamage is het niets meer en niets minder.
Dus, terug die GULDEN!!!
 
Dan krijg je een inkomen in guldens en een uitgave op niveau van de euro.:kwaad:
Je bedoeld zoiets als in december vloerbedekking gezien voor 99,= gulden, in januari Euro ingevoerd zelfde vloerbedekking 99,= Euro
Nu weer terug naar de gulden zou die zelfde vloerbedekking dus 220,= gulden gaan kosten.
 
Dat is onzin, zou bijna geen een nederlander financieel overleefd hebben.
Ik gaf een voorbeeld hoe het nu zou worden aan de hand wat semabyt zei.
Van die vloerbedekking ten tijde van de overgang Gulden naar de Euro is gewoon waar. Wij waren opzoek naar vloerbedekking voor het huis waar onze zoon in ging wonen en keken al in December. Tot onze grote verbazing zagen wij in Januari in plaats van een gulden teken het Euro teken staan.
Ergo absoluut geen ONZIN.
Aangezien de koers toen ca. 2,2 was en als je dit dan nu zou omrekenen met die koers, is dit volgens mij correct als zoals Semabyt zegt je nu Euro prijzen in guldens zou moeten betalen.
 
En je hebt toen niet geïnformeerd of dit een vergissing was en het bedrag nog omgerekend moest worden ?
Ja hallo :fool: we hebben het dus ook niet gekocht. Logisch
Nog wel een paar maanden later nog gekeken, maar er stond nog steeds 99,= EURO
Maar vloerbedekking koop je ook niet iedere dag.
Denk nog maar eens terug aan het biertje, stond destijds uitgemeten in de krant, hoe duur dat ineens was.
 
Ik geloof je wel maar ik blijf van mening dat dit beperkt is gebleven tot enkele incidenten (voornamelijk in de horeca)

Als dit over de hele linie was dan blijf ik erbij dat bijna niemand dit financieel had overleefd. Zou van de ene dag op de andere een algehele prijsverhoging van 220 % zijn.
 
Bovenaan