Veiligheid in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen, ik leef alweer enige tijd in Praag als inwoner en ik wordt alleen maar door de politie opgelicht. Elke bekeuring wordt opnieuw bepaald naar rato van de inhoud van de portemonee die ze zien. Draai altijd van ze weg als er een geldbedrag wordt gevraagd! Ze vragen 2000 kronen voor een wielklem en schrijven een bon van 100 uit. De rest steken ze in eigen zak. Hier ben ik achter gekomen toen ik ging protesteren in het politieburo. Vervolgens dekken ze elkaar.
Verder is het gewoon om alles contant te betalen. Let er op bij welke bank je geld trekt. Scheelt veel in de kosten omdat de verschillen groot zijn.

Bekijk je niet eerst de bon, voordat je betaalt dan? Ik ben nog nooit in Tsjechie bekeurd, maar lijkt me toch de meest logische volgorde. Dat je een bekeuring contant moet afrekenen is vrij normaal, buitenlanders moeten dat in Nederland ook.

Volgens mij bepaalt je Nederlandse bank trouwens welke kosten je moet betalen bij het pinnen in het buitenland en heeft dat niets te maken met bij welke bank je in Tsjechie pint... Ik heb daar in elk geval nog nooit een verschil in gemerkt.

Jan, je schrijft dat je al enige tijd in Praag woont, woon je daar full-time? of alleen af en toe een paar dagen? In je profiel staat namelijk dat je in Tilburg woont.

Ik snap trouwens niet dat je "alleen maar door de politie wordt opgelicht", je zou toch zeggen dat een ezel..... :)
En dat nog buiten het feit om dat ik de laatste paar jaar eigenlijk nog nooit iemand hier op het forum, of elders op internet heb horen klagen over corrupte politieagenten in Tsjechie.... Natuurlijk zijn er (net als hier in Nederland trouwens) wel discussies over het wel of niet terecht bekeuren... Maargoed, ik ken maar weinig mensen die heel hard roepen dat de bekeuring die ze gehad hadden geheel terecht was en dat het ook volkomen hun fout geweest is :D
 
Wat meer duidelijkheid zou hier op zijn plaats zijn !Jan..


Beste,

De bovenstaande disussie geeft aan dat er niet nóg meer duidelijkheid moet komen.

Wat je plannen ook waren, of misschien wel zijn;

Blijf lekker weg. Blijf thuis! Zoek een lekker plekje op de veluwe of in Rotterdam.

Vanuit Bilenice, de afgelopen 20 jaar nog nooit enig probleem gehad.

Al hoewel,.................... Eén keer een wielklem, maar dat was mijn eigen schuld, en keurig betaald (met een bonnetje als bewijs).
 
Ik heb 3 jaar in Praag gewoond en heb me nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk ben je kwetsbaarder als buitenlander maar dat is in NL net zo. En als een zakkenroller door heeft dat je weet wat hij van plan is druipt hij af ( ik spreek uit ervaring). Je moet gewoon je spullen in de gaten houden net als in NL waar bij ons op de markt ook wel eens wat gebeurt en ik woon daar in de Alblasserwaard.

A3.
 
ik snap de vragen en opmerkingen van s3wage ook niet helemaal wil hij nu wel of niet naar tsjechie?na elk antwoord komt er weer wat nieuws.maar je vragen staat vrij........
 

char

† In Memoriam
Dames,..en Heren ook!!..

Kijkt u wel even goed uit, met uw geschriften...

Ze gaan óf de hele wereld over, tegen betaling in diverse valuta!!.. Óf ze zijn in één keer verdwenen!!..

En dan is de kans groot dat U, over een aantal jaren, de rekening moet betalen!!...
________________________________________________

Het bovenstaande, is net zo onzinnig als al het andere wat hier boven staat!!...

De wereld is vele malen groter dan Tsjechie!!..

Char.

___________________________________________
Char. ...duidelijk zo?...
 

char

† In Memoriam
Neee!!..Joh!!.. Cor!!

Ik bedoel de Onzinnige discussie over waar het in de Wereldsteden, of op het platteland, veiliger is voor toeristen....EN bewoners!!..

Dus over bijna alles wat er hierboven geschreven staat!...

Aan zo'n discussie komt nooit een eind,...

Char.
 
Aan zo'n discussie komt nooit een eind,...

Dáár heb je helemaal gelijk in Char, je hebt het over "het gevoel van veiligheid" en dat gevoel kan bij iedereen anders zijn. Natuurlijk staat vragen vrij op dit forum, maar ik vind wel dat s3wage iets duidelijker mag zijn in zijn vraagstelling... Hij vraagt er eerst naar hoe veilig het is om in je eentje naar Tsjechië te reizen, haalt daarbij de Roma's aan, waarom.... ik heb geen idee.... vervolgens begint'ie over ervaring met corrupte politieagenten in Tsjechië....

Dus s3wage, misschien is het handig als je eerst eens wat meer over jezelf verteld en wat je plannen zijn, voordat we deze discussie verder gaan voeren, misschien krijg je daarna ook wat meer zinnige en relevantere antwoorden.
 
char schreef:
Aan zo'n discussie komt nooit een eind
Nee Char je hebt gelijk maar ik kan er niet zo goed tegen dat mensen denken dat CZ een achterlijk land is omdat het "vroeger'' achter het ijzeren gordijn lag. En mensen denken dat alle Roma's slecht zijn.

A3..
 
ik blijf dat soort berichten moeilijk vinden:

gevoel kan bij iedereen anders zijn......'
Ik vond dat juist een hele goeie opmerking van Arno. Ik heb collega´s die niet van de bushalte alleen durven te lopen als het donker is, weer andere die bang zijn om ´s avonds met de metro te gaan. Betekent het dat dat soort handelingen gevaarlijk zijn? Nee dus. Sommige mensen vinden het eng als er geen mensen in de omgeving zijn, andere juist als er wel mensen zijn. De EU vindt dat de roltrappen in Praag te hard gaan!
 
Ik vond dat juist een hele goeie opmerking van Arno. Ik heb collega´s die niet van de bushalte alleen durven te lopen als het donker is, weer andere die bang zijn om ´s avonds met de metro te gaan. Betekent het dat dat soort handelingen gevaarlijk zijn? Nee dus. Sommige mensen vinden het eng als er geen mensen in de omgeving zijn, andere juist als er wel mensen zijn. De EU vindt dat de roltrappen in Praag te hard gaan!
Inderdaad, gevoel van veiligheid is zeer relatief.

Ooit gebeten door een spin?
Door een muis?

Maar de herdershond van de buren geef je sans pardon een aai...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Er zijn wat ongelukken gebeurd (kinderen) met de roltrappen in Praag

Bron. Mlada fronta/Dnes

Opnieuw is een roltrappenongeval gebeurd, ditmaal met een 4,5 jarig kind. De kleine jongen is dinsdagmiddag gewond bij de roltrappen in het metrostation Andel in Praag Smíchov. Hij kwam met zijn voet tussen de roltrap en moest door de brandweer bevrijd worden. De jongen was gekwetst aan zijn voet en is in het Motol hospitaal verzorgd.

novinky.cz (video's)

idnes.cz (video's)

JB304416_001.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Europese veiligheidsnorm wordt niet gehaald in Praagse metro

Aanpassen van het openbaar vervoer naar de Europese norm zal meer dan miljard kronen kosten. Voorgeschreven wordt dat het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en moeders met kinderwagens. Van de huidige 57 Praagse metrostations zijn er 25 die over geen lift beschikken. De aanpassing ervan kan nog jaren duren. De grootste problemen liggen bij lijn B omdat deze het diepst ligt. Volgens de voorlopige plannen duurt het nog tot 2015 vooraleer alle stations zijn aangepast (zie tabel in het krantenartikel). Voorlopig worden overal stickers aangebracht dat rol- en kinderwagens de roltrappen niet mogen gebruiken.

idnes.cz (video)
 
Bovenaan