Veiligheid in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In September vertrek ik alleen op doorreis in Tsjechie voor twee weken, vooral om te fotograferen en wat cultuur op te snuiven. Zijn er gebieden die best te mijden zijn en bekend zijn als onveilig?
In Praag heb ik nooit geen slechte ervaringen gehad, maar ik ken verder niets van Tsjechie.....
 

Freddy2005

† In Memoriam
spanning1 schreef:
In September vertrek ik alleen op doorreis in Tsjechie ....
Wat bedoel je precies ? Bedoel je dat je een rondreis gaat maken in Tsjechië of rijdt je verder door ?

In Tsjechië hoef je helemaal geen enkele regio te mijden hoor. Alleen de autoweg D1, Praag-Brno, heeft de reputatie als onveilig !!!
 
De vraag nog eens lezende denk ik dat het de vraagsteller niet alleen om onveilige gebieden gaat maar ook streken die om andere redenen minder aantrekkelijk zijn voor bezoekers.
 
Ik ga echt rondtrekken binnen Tsjechie, met onveilig bedoelde ik eigenlijk gebieden waar je best niet alleen komt, omwile van criminaliteit,..... Maar aan de reacties te zien is dat gelukkig nergens :wow:. Het is voor mij de bedoeling om niet enkel de toeristische trekpleisters te bezoeken maar daar ook eens een stapje buiten te doen....
 
onveilig ? het is er zoals bij ons.... Een keer werd ik in Praag bestolen - hoogstaand stukje toneel van Zigeunerin die met mijn centen aan de haal ging voordat ik het gemerk had. Mijn schuld want ik had wat minder hulpvaardig moeten zijn en wat meer alert?)

Andere keer geraakte ik in Sumava op de kleine paadjes dankzij Tomtom. Omdat de paadjes steeds smaller en begroeider werden, was het wat beangstigend bij 't vallen van de avond, maar voor de rest was het een schitterende ervaring die prachtige foto's opleverde.

Het in bewaring geven van bagage is in Tsjechië ook veilig.
Veel reisplezier en mooie foto's !
 
Wij willen af en toe een wandeling maken in een mooi stukje natuur,
we doen het eigenlijk nooit omdat je de auto dan best lang alleen achterlaat. Of moeten we juist in het weekend gaan, als de Tsjechen daar ook gaan wandelen (of paddestoelen gaan zoeken)Zijn er forumleden die daar goede of juist slechte ervaringen mee hebben gehad. Uiteraard laten we waardevolle spullen niet (in het zicht) liggen, maar het staat wel een beetje slordig als je terug komt gewandeld en je auto is er niet meer, of hij staat op kisjes!
 
Fam. Veen schreef:
Wij willen af en toe een wandeling maken in een mooi stukje natuur,
we doen het eigenlijk nooit omdat je de auto dan best lang alleen achterlaat. !
Ik verwacht dat de kans dat een auto op een afgelegen plek, met een buitenlands kenteken, gejat of leeggehaald wordt, inderdaad ietsje hoger is dan als je hem in de stad parkeert.
Waarom geen openbaar vervoer nemen? Of je auto midden in een dorp laten - daar is altijd iemand thuis en meestal is er ook sprake van een hogere sociale controle dan in steden.
 
Wij wandelen al jaren in zowel Tsjechië en Slowakije, als je de wandelkaarten bekijkt staat er bijna altijd een P aan het begin van een wandeling. wij staan daar altijd en als we soms vele uren later daar weer aankwamen stond onze auto er nog steeds.

Vroeger parkeerde we ook midden in Boedapest (H) en ook daar is nog nooit iets gebeurd.

Dus lekker gaan wandelen
 
In September vertrek ik alleen op doorreis in Tsjechie voor twee weken, vooral om te fotograferen en wat cultuur op te snuiven. Zijn er gebieden die best te mijden zijn en bekend zijn als onveilig?
In Praag heb ik nooit geen slechte ervaringen gehad, maar ik ken verder niets van Tsjechie.....

De vraag nog eens lezende denk ik dat het de vraagsteller niet alleen om onveilige gebieden gaat maar ook streken die om andere redenen minder aantrekkelijk zijn voor bezoekers.

Er zijn al de nodige reacties geplaatst, maar toch kan ik het niet nalaten te vermelden dat je niet naar een onbekende uithoek in Moldavie, binnen Mongolië of naar de binnenlanden van Bokkabossie gaat. Je gaat naar Tsjechië; een van de zeer beschaafde landen binnen Europa met een grote culturele geschiedenis!

In jouw plaats zou ik er voor zorgen om mij (ten slotte gaat het maar over een periode van twee! weken) Niet alleen op dit forum naar goede adviezen te speuren, maar een uitgebreide speurtocht op het internet te starten. Je komt er dan vanzelf achter waar de mooie of minder mooie plekken zijn. Maar zelfs die minder mooie plekken (denk maar aan de intensieve bruinkool wingebieden) hebben een zekere schoonheid. Vermits je natuurlijk van maanlandschappen houdt.

Veel plezier, kom met rijke ervaringen terug en deel ze met ons.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het is de belangrijkste, oudste en langste autosnelweg in Tsjechië. Ze verbindt de twee grootste steden van het land. Door de drukte, de slechte staat van het wegdek en het soms roekeloze rijgedrag, voornamelijk bij slecht weer, heeft de weg een slechte reputatie. Veel hangt af van uw eigen rijgedrag en preventieve rijstijl maar als er van de andere kant iemand door de middenberm schiet heb je niet veel in de pap te brokken...
 
tja, onveilig plekken in tsjechie??'
dat heb ik zo vaak gehoord " o je gaat naar tsjechie op vakantie, is dat niet onveilig?"

mijn nekharen gaan altijd recht opstaan bij dit soort opmerkingen/vragen.
in tsjechie voel ik me altijd veilig. zelfs in praag voel ik me veiliger dan in amsterdam. daar moet je echt op je spullen letten!!
natuurlijk moet je op je spulletjes letten, je auto op slot doen etc. maar in NL dan niet?

ga lekker naar tsjechie met je camera in de aanslag, genoeg te zien. vergeet vooral niet onderweg bij een hospoda neer te strijken en te genieten van een echt biertje!!!
 
Bovenaan