Smiley's perikelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dank, dank, dank.

Voor de (snelle) reakties.... enne.... zij die Britt kennen begrijpen waarover ik schrijf.... toch ?
Daar hoef ik Britt niet voor te kennen Smiley. Ik weet precies hoe dat voelt. Iedere keer als er bij ons een huisdier sterft ben ik minstens drie dagen niet op deze aarde, intens verdrietig, eet niet, slaap niet, sta ermee op en ga ermee naar bed. En iedere keer neem ik mezelf voor GEEN hond of kat weer te nemen, want eens komt de dag dat ik dat verdriet weer ga voelen en dat wil je niet weer meemaken. Maar na een poosje heelt de tijd de wonden en komt er toch wel weer een nieuw kameraadje wat veel vreugde geeft. Dat vreselijke afscheid nemen is de tol die we betalen voor een (hopelijk) jarenlange trouwe vriendschap. Sterkte!
 
Smily, Ronald, heel veel sterkte.

We hebben zelf een Labrador van veertien jaar.

Haar paps werd vijftien en mams zestien jaar.

Zegt natuurlijk niets.

Ik begrijp wat je voelt.

Groet André
 

char

† In Memoriam
Smiley,...(Ronald)... Je zult misschien denken: ..Wat moet die Char hier?...
Ik schrijf dit niet zonder reden, want we hebben nu lang genoeg met elkaar overhoop gelegen!!...
Daar heb ik geen zin meer in.. En ik hoop, jij ook!!..

Ik wens je alle sterkte toe met dit verlies...Maar ik hoop wel dat wij elkaar weer als vrienden mogen beschouwen/begroeten!!..

Ik ben trouwens hartstikke bang voor honden!!...

Char.
 
Van Januari (het laatste bericht) tot nu , ergens in Mei is best een hele tijd en tegelijkertijd is het helemaal niks. Als ik de dingen rondom mijn vrind Britt teruglees dan zit ik wederom te janken. Wat een lieve vriend dat was kan ik hier niet uitleggen maar moet u maar gewoon van me aannemen.

En dan nu .... een aantal weken/maanden verder heb ik inmiddels alweer een andere "Rott" in huis.... het bloed kruipt..... Maar ook omdat dit ras zo lief is, zo trouw naar de baas dat je wel moet.

Teruglezend sprongen me de tranen in de ogen, mede door Britt.... maar....ook doordat ik de twee reacties las van Freddy over het verlies van mijn Britt. Ofwel, teruglezend mis ik ineens twee vrienden in plaats van 1....Wat kan het leven hard zijn,.

Ik heb nu ipv Britt een nieuwe Rottweiler genaamd Bram. Een jong beest vol energie die me soms het bloed onder de nagels vandaan haalt, maar dat weet je als je aan een jonge Rottweiler begint. Het geeft ook niks, ik zie er soms zelfs de sport van in. Maar.....nogmaals.....

Als ik teruglees mis ik twee vrienden, voor een van hen: Britt dus, heb ik Bram....enne, voor die ander: Freddy ...?
 
M'n buurman

Ik stond van de week even tussen de tuinklussen door met m'n buurman een babbeltje te maken. U kent dat wel, net als voorheen in Nederland, over het hek even over een paar ditjes en datjes konkelen. Het bracht me later op de dag het verhaal wat ik over hem hoorde terug in mijn herinnering.

De buurvrouw is een ex-alcoholist en daarmee heeft de buurman het best wel te stellen gehad. AL weer een paar jaar terug, dat wel, maar ze is helemaal genezen en drinkt dus geen druppel meer. Hiervoor is ze zeker 8 maanden intern geweest om af te kicken. Petje af. De buurman echter drinkt nog steeds. Hij is geen alcoholist, maar een normale Tsjech.....dus hij drinkt !! Het geeft een beetje de sfeer aan in huizen Zamerstil. Zij vind het absoluut niet leuk als hij drinkt en hij doet het toch maar dus meer stiekem.

Buurman is boswachter, en dat is zijn geluk. Even uitleggen. Een boswachter in CZ heeft ergens in "zijn" bos een houten hut. Hier heeft hij zijn basis, zeg maar dat het zijn kantoor is.... Welnu, de vrienden van de boswachters weten deze hut ook te vinden. En alhoewel het in CZ absoluut niet normaal is om spontaan "op de koffie" te gaan bij je vrienden thuis, kan dat wel als hij boswachter is en een hut in het bos heeft!! Dus, regelmatig gaan zijn vrienden langs in het bos enne..... niet voor de koffie vanzelfsprekend.

Zo was het dus ook vorig jaar winter. Weinig boswachterswerk in de sneeuw en de kou, dus met de vrienden bij de potkachel in het kantoor van de boswachter. En natuurlijk was daar ook vriend Rum. Na een aantal uren en een fles Rum ging men huiswaarts, het was reeds tegen 8 uur 's avonds dus het mocht onderhand wel. M'n buurman neemt dan normaal de auto maar die liet hij deze keer wijselijk staan en ging dus lopen. De buurvrouw sliep al eer hij thuis was dus hij kroop stil in bed en dat leek allemaal goed te gaan.

De andere morgen.......
Hij kreeg vreselijk op z'n donder van de buurvrouw, werd uitgemaakt voor van alles en nog wat maar hij begreep niet wat haar ineens bezielde. Totdat hij buiten kwam en in de sneeuw zag waar hij de avond daarvoor gelopen had.....beter.... hoe hij gelopen had. Slingerend van de ene zijde van het pad naar de andere zijde, zich vasthoudend aan alles wat mogelijk was..... jawel, de Rum was goed zichtbaar en dit sneeuwspoor had hem verraden.

En nu?
Wel, de buurman heeft nu een klein trekkertje voor werk in het bos en daarmee gaat hij soms ook op "bezoek" bij collega boswachters. Het schijnt dat hij vorig jaar dwars door een graanveld naar huis was gereden...... en dat er ook Rum bij was geweest was zeker, althans het was de andere dag goed zichtbaar aan de kronkelweg die buurman gereden had in dit graanveld.......
 
BRAND !!!!!

Het volgende verhaal (waargebeurd) speelt zich al weer een paar jaar geleden af. De burgemeester van ons dorp was zoals dat hoorde ook brandweercommandant van de lokale vrijwillige brandweer. Jaroslav is een klein dorpje dus hebben we ook een klein korps (hoewel ik denk dat “korps” wel een heel mooi woord is voor dat groepje onverlaat). Op een avond was er de jaarlijkse korpsvergadering geweest met de hele groep (groot denk ik een mannetje of 8 !!) en aangezien de brandweer geen eigen clubgebouw had hielden ze deze zoals elk jaar maar in de kroeg.

De Kroeg in Jaroslav heeft een soort van achtergedeelte, daar kun je met 8 man zitten en ik vraag me wel eens af of dat dit bepalend geweest is voor het aantal leden van ons korps? Maar goed, dit terzijde. De Jaarlijkse Vergadering werd dus gehouden en nadien bleef men nog even natafelen, de vrouwen thuis wisten immers waar de mannen heen waren, dat het de belangrijke jaarvergadering was, en dat dit kon uitlopen. En dat deed het, en gezellig was het ook….

De brandweercommandant was waarschijnlijk als laatste nog aanwezig, hij zei dat dit kwam vanuit zijn “verantwoordelijkheid” voor de brandweer…… Zelf denk ik er het mijne van maar ok, laat maar. En hij ging dus ver na twaalf uur naar huis. En alsof de duivel ermee speelt, nooit is er wat aan de hand in Jaroslav en al helemaal geen brand maar natuurlijk die nacht wel !! Tegen 4 uur werd er naar de burgemeester gebeld om de brand (een onschuldige hooi stapel was gaan fikken) te melden. De burgemeester was nog niet helemaal in staat om aan de telefoon te komen dus zijn vrouw nam op en gaf aan een en ander te regelen.

Wordt vervolgd...
 
Zoals beloofd; deel twee....

Ze schudde de burgemeester wakker en deze zei: “Ja, ja, maak m’n brood maar alvast klaar, ik kom eraan” denkend dat hij gewekt werd om naar het werk te gaan. “Nee, “zei zijn vrouw “Kom er uit, er is BRAND!!” Dat hielp. De burgemeester zat ineens rechtop, trok zijn broek aan, nam zijn shirt mee en vloog naar buiten……althans hij vertelde later dat het zo gegaan was, in werkelijkheid viel hij in z’n pyjama broek en met de rok van z’n vrouw in de hand over een bankje en rolde zo de gang in richting achterdeur. Uiteindelijk was hij buiten.

De burgemeester woonde net naast het gemeentehuis, en dronken als hij nog steeds was waggelde hij daar naar toe om de sirene te laten klinken, om het brandalarm “te slaan”. Nu ging dat toentertijd nog met een grammofoonplaat waarop een sirene stond en deze werd dan via de dorpsinstallatie afgespeeld. Wat de burgemeester niet doorhad was dat hij de 45-toeren plaat afspeelde op 33. U kunt zich voorstellen hoe dat klinkt als er om 4 uur 's nacht een kat aan zijn staart wordt opgehangen……toch ?. De burgemeesters dochter hoorde dit, vloog naar het gemeentehuis en deed snel de afspeler op een hoger toerental, natuurlijk eerst even op 78-toeren en toen dus eindelijk op 45-toeren. Wel, heel Jaroslav stond in no time buiten, te gieren van het lachen.

Inmiddels hoorde men in de verte al de brandweer van Holice gaan, richting de brand. Alles was dus voor niets geweest.
 

Ad Verschoor

Donateur
Smiley, het is heel toevallig dat ik eens intoets op de hospoda en zal daar niet vaak aanwezig zijn. Je verhaal vond ik overigens kostelijk en dat kan dus inderdaad wel eens leuk zijn via de hospoda. Misschien moet ik toch iets vaker intoetsen en daarbij de kroegenpraat moet overslaan, want dat vind ik dus echt niet leuk op de manier waarop het zo af en toe toegaat. Jij kunt daar overigens niets aandoen, want dat zou dan je verhaal tekort doen. Sorry, moest er even uit. Wat mij betreft discussie hierover rond je verhaal direct gesloten.
 
Ik kom de laatste tijd minder en minder in de lokale kroeg zonder daarvoor eigenlijk een degelijke reden te hebben. Ik heb na het werk vaak geen tijd omdat ik dan andere dingen heb verzonnen zoals bv de tuin of wat boodschappen en s'avonds ga ik eigenlijk nooit naar de kroeg of beter gezegd niet eens de deur uit. S'morgens loopt om 5 uur de wekker weer af en om dan s'avonds "lekker" door te zakken..... Nee dus.

Maar, minder en minder betekend dus ook "soms nog wel". Zo ook deze week Maandag. Ik was tegen 4 uur klaar en had spontaan trek in een biertjes; nu heb ik dat wel eens meer maar geef er niet altijd aan toe, nu wel dus. Dus ik naar de kroeg. Daar zat een van de oud-dorpelingen, Pepik, en ik raakte met hem aan de praat. Hij vertelde dat hij in zijn jeugd les had gehad van ene professor, (de naam weet ik niet meer) en deze legde aan Pepik uit wat inflatie en deflatie is.

Hij vertelde dat een rohlik altijd 1 Kc kost en zal blijven kosten echter wordt ie soms wat kleiner (inflatie) en wat groter (deflatie). Ook de kwaliteit kan anders worden; minder meel of een mindere kwaliteit --> inflatie of beter --> deflatie. Echter een ding blijft altijd hetzelfde en dat is de prijs van 1 Kc!!

Nu weet ik, het lijkt misschien een beetje flauw om dat hier op te schrijven maar.... als je er wat langer overnadenkt dan geeft het voor mij helemaal weer waarom de Tsjech denkt zoals hij denkt en hoe hij van oorsprong tegen de allerdaagse dingen aankijkt.
Door dit te begrijpen, begrijp je de Tsjechen ook beter. Het ""zitra taky den" gevoel, de "me to je jedno" uitstraling die sommige kunnen hebben. Alles is terug te brengen naar de les van de prof.
 
Ik moest even zoeken maar hier heb ik de tekst van een oud Nederlands liedje:

1. Wie in januari geboren is ] 2x
Sta op ]
Wie in januari geboren is
Die neemt zijn vaasje van den dis
Drink uit, drink uit, drink uit 2x

En voor de hele maanden van het jaar. En als laatste:

2. Wie nu nog niet geboren is ] 2x
Sta op ]
Wie nu nog niet geboren is
Die neemt zijn glaasje van den dis
Drink uit 6x

Ik was vanavond op een 70-jarige verjaardag en daar werd spontaan de Tsjechische versie van dit liedje gezongen en terwijl dat gaande was kreeg ik het vermoeden dat deze ook in het Nederlands bestond. En jawel dus, was even zoeken maar ik heb hem. Wie van onze CZ-forum-genoten wil/kan hier de werkelijke Tsjechische tekst bij schrijven.... het ging mij te snel vanavond. Gewoon.... omdat het wel leuk is om bij elkaar te hebben. Bij voorbaat mijn dank
 
Bovenaan