Rondreis Tsjechië 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Woensdag 24 augustus. “Brno, een stad aan je voeten”

Deze morgen schijnt het zonnetje al vroeg onze kamer binnen. De vooruitzichten zijn goed voor de komende dagen. We doen het iets kalmer aan en moeten wat rustmomenten toevoegen aan het programma. Na het ontbijt rijden we terug naar het eindpunt van gisteren, want het kasteel in Slavkov u Brna is mooi gezien te hebben. Een must in de geschiedenis van de Slag om Austerlitz, maar de eerste Vredesmemorial in Europa mag zeker niet ontbreken. Het is te vinden bij Prace. Het is elf uur als we er arriveren en na het maken van de nodige foto’s, besluiten we hier koffie te nemen.

P1070183.JPG
Het oudste Monument voor de Vrede in Europa

Feitelijk stond alleen Brno voor vandaag op het programma, zodat we snel zijn doorgereden naar het centrum van deze stad. De auto kunnen we parkeren achter het Centraal Station, zodat we niet te ver hoeven te lopen naar het centrum. Op de pleinen en in de straten is het er een drukte van belang. Het krioelt er van de mensen, zoals in iedere grote stad. Jammer vind ik het dat mooie monumenten omringt worden door marktkramen. Gelijktijdig dringt het tot me door dat beelden voor de inwoners een andere betekenis hebben dan voor ons toeristen. Zij moeten voorzien in hun levensonderhoud. Overigens hebben we nog genoeg kunnen zien en het blijft een feest om vanaf Petrov de stad te zien liggen.

P1070209.JPG
De Maria Hemelvaartkerk vanuit de Bisschoppelijke Hof

De avond nog even kritisch gekeken naar de te rijden afstanden voor morgen aan de hand van Mapy. Kuurtje liet in een reactie zien, dat deze op nog meer manieren te gebruiken is. Zo heb ik nu de route van plaats tot plaats kunnen uitstippelen, waarbij automatisch het aantal kilometers wordt aangegeven. Geweldig bedankt voor deze ontdekking en tot morgen dan maar weer.
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 25 augustus. “ Ik ben letterlijk in het (b)ootje genomen”

Op mijn programma voor vandaag stonden meerdere plaatsen in de buurt van Blansko om te bezoeken. Gelet op het warme weer had ik in de vroege ochtenduren al enige plaatsen weggestreept om te bewaren voor weer een volgend jaar. Als eerste bezoekplaats stond vermeld “Rokle Macocha”, en volgens mij was dit een hele hoge kloof, ravijn als je wilt. Ja, je kon je zelfs met een kabelbaan naar beneden laten afzakken. We komen er aan en wat schetst mijn verbazing, het is een grote toeristische trekpleister. Op een bepaalde plaats konden we de diepte van zo’n 138 meter inkijken. Het is buitengewoon spectaculair en nauwelijks op foto vast te leggen. Ik ben wat naar beneden gewandeld om te laten zien op welk platform we gestaan hebben.

P1070254.JPG
De Macocha kloof

Weer boven informeren we naar een treintje dat zou rijden, want de kabelbaan bezorgt me toch teveel angst. Ik ben namelijk een held op sokken wat hoogtes betreft, iets wat ze wel hoogtevrees noemen en ja, geachte medereizigers, ik heb nog meer angsten. Ze komen zo aan de orde. Bij de informatie wordt ons verteld, dat de treintjes rijden vanaf Skalni Mlyn en we ontvangen een kaartje waarop ze de route aangeeft. Uiteraard gaan we erop af, want dat treintje staat me wel aan. Met het treintje, vol Egyptische toeristen, bereiken we Punkevni Jeskynĕ. We zien er bootjes in het water liggen en we begrijpen dat ze door de kloof varen. We hadden hier in Hrensko enige ervaring opgedaan, dus dat leek ons wel wat. We kopen kaartjes en horen dat het ongeveer een uur duurt. Op een bepaald moment worden we uitgenodigd mee te gaan en worden we binnengelaten in lange donkere gangen met stalactieten en nog veel meer. Ik ben onverwacht terechtgekomen in grotten en de angst bekruipt me, het is vreselijk. Gelijktijdig is het ook wel weer mooi wat ik te zien krijg, maar duurt dit echt een uur? Na een eindje lopen zie ik plotseling daglicht, wat een heerlijkheid. Bovendien zie ik weer het platform waar we hebben gestaan om naar beneden te kijken.
Hier heb ik toch wat woorden voor: HET IS GIGANTISCH !!!!!

P1070301.JPG
Eindelijk weer daglicht

Na wat trappen op en af genomen te hebben wachten we met de gids bij post zoveel en komen de bootjes aangevaren, die we buiten hadden zien liggen. Goh, dan gaan we toch nog varen. Het is een boottochtje met elektrische bootjes over de ondergrondse rivier Punkva. Ik ga het steeds leuker vinden.

P1070334.JPG
De bootjes brengen ons weer veilig buiten

Uiteindelijk hebben we in een uur 720 meter afgelegd, waarvan 450 meter met het bootje. De rest van het programma hebben we maar laten zitten, wat met deze warmte niet zo erg is. De dag is uiterst verrassend verlopen en dan blijkt dat ik mij nog zo goed kan voorbereiden, soms gebeuren deze dingen. En ja, wat was het in de grotten heerlijk koel. Ik had dit bezoek voor geen goud willen missen, maar twijfel sterk over nog zo’n grot. Morgen verlaten we Tsjechie voor een paar dagen Krakau in Polen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vrijdag 26 augustus “Muzikaal afscheid van Vyškov”

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in Vyškov, even ten oosten van Brno. Het is een plaats met een aardig centrum, een dierentuin, een Dino-park en een luchtvaartmuseum. Op het centrale plein “Masarykovo Námesti” zien we de VVV, de stadstoren met raadhuis, een pestzuil, een bron, een synagoge, een Maria Hemelvaartskerk en verschillende terrasjes. Even verder op loopafstand zien we dan nog het kasteel met een tuin, waarin beelden, een loggia en een theater zijn opgenomen. In het kasteel is nu het Vyškover Regionaal Museum gehuisvest.

P1060980.JPG
Masarykovo Námesti in Vyškov

Deze dagen logeerden wij in Penzion Chalupa u Mĕstské Brány. (www.penzionchalupa.cz) Een eenvoudig pension, maar schoon. Jammer was dat we er dagelijks weer ander personeel aantroffen. Alleen de uiterst vriendelijke mevrouw van het ontbijt, die geen woord buiten de deur sprak en alles lachend afdeed, heeft ons alle dagen geholpen. Niet vergeten te vermelden, dat de warme maaltijden van de kok heel goed waren.

P1060991.JPG
Penzion Chalupa

De laatste avond volgde een muzikaal afscheid voor ons in Vyškov. Op het evenementenpodium vond een optreden plaats van het plaatselijk harmonie of fanfareorkest, muzikaal ondersteund door een oudere zanger en zangeres. Bekende nummers uit musicals en van wereldsterren werden ten gehore gebracht. Het werd een optreden te kostelijk om waar te zijn. We hebben het vanaf ons terras bij het pension allemaal mogen aanhoren. Een fantastisch muzikaal afscheid viel ons ten deel.

P1070355.JPG
Harmonie of Fanfareorkest Vyškov

Op moment van schrijven zitten wij reeds in Krakau in Polen. We hebben er voor drie nachten gereserveerd in een hotel. Het moet een mooie stad zijn en we zullen ons zeker vermaken in de komende dagen. De eerste indruk van Polen, maar dan iets verder het land in, kwam op ons als erg druk over en dan vooral in en rond Krakau. Wij laten er de auto bij het hotel en reizen verder per openbaar vervoer.
 
Ad en Marja, ik heb even de tijd genomen om álle dagen die jullie tijdens de vakantie in Tsjechië doorgebracht hebben (tot en met het verslag dat je vandaag plaatste om 07.09 uur), achter elkaar te lezen. Met de wetenschap dat ik over 5 dagen naar Nederland op vakantie ga, deed me, bij het lezen van jouw verslagen, denken dat ik ook in Tsjechië vakantie had gevierd, zo heerlijk aangenaam vertoeven in een luie stoel voor mijn pc-tje. Ik heb met jullie de regendruppels gevoeld, maar ook de stralende zon. En over hoogtevrees gesproken, Ad, ik word al duizelig als ik een diep bord met soep op heb en mijn blik gaat naar de bodem van het lege bord.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zo, we hebben twee mooie dagen doorgebracht in het Poolse Krakau. De oude binnenstad en Wawel bezocht, maar wat was het er druk. Terrassen mochten gebruikt worden alleen voor het eten. Dus niet om is even iets te drinken. Vooral warm was het ook deze dagen. Door de warmte en het lopen, heb ik twee golfersbenen opgelopen. Ze zijn behoorlijk rood en vlekkerig, maar het moet met drie dagen wel weer over zijn. Morgen komen we weer terug in Tsjechie en komen het land in bij Cesky Tesin. We gaan terug naar de kronen, het "Dobry den" en m'n Birell. Het voelt bijna als thuiskomen. Tot morgen !!
 
Karlovy Vary beschikt over 79 verschillende bronnen, waarvan 13 bronnen geschikt zijn om te drinken. Niet alleen de temperatuur is verschillend, maar óók de samenstelling van het water welke varieerd in kooldíoxidegehalte, wat in de smaak én uitwerking te merken is. Hoe kouder het water hoe laxerender effect, hoe warmer het water werkt vertragend op afscheiding van gal en maagsappen!!
 
Bovenaan