Rondreis Tsjechië 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

4 september. De jaarmarkt in Trutnov en ik neem aan dat we ons daar de hele dag kunnen vermaken.

Of je de hele dag op de jaarmarkt jezelf kan vermaken?
Ik kan het niet, het is leuk om er naar toe te gaan, even over de markt slenteren, wat te drinken en te eten maar dan heb ik het wel gezien.
Maar in en rond Trutnov zijn natuurlijk nog wel heel veel mooie plekjes om te bezoeken.
Wie weet komen we elkaar misschien nog wel tegen op de markt.
 

Ad Verschoor

Donateur
Maar in en rond Trutnov zijn natuurlijk nog wel heel veel mooie plekjes om te bezoeken.
Wie weet komen we elkaar misschien nog wel tegen op de markt.
Wij zijn niet van die marktbezoekers, maar lees er toch vrij regelmatig over. Nu we in de buurt zijn kunnen we onze nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Het zou heel leuk zijn jullie en andere Nederlanders tegen te komen. We zien ernaar uit !
 

Ad Verschoor

Donateur
Nog heel even en dan .............

We zijn er zo goed als klaar voor. Vandaag de kapper opzoeken en de bagage in de auto laden. Vanmiddag is er natuurlijk nog de tijdrit O.S. voor dames en heren. Vanavond op tijd naar bed voor een korte slaap. Na de voordeur achter ons dichtgetrokken te hebben, vertrekken we vannacht om 4.00 uur naar Tsjechie. Donderdag rond 13.oo uur hopen we dan, bij Bozi Dar, de grens te passeren op weg naar ons eerste logeeradres in Zlutice. 's Avonds hoop ik het eerste verslag te schrijven van onze belevenissen onderweg.
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 11 augustus: “ Vertrek en Aankomst”

Het is 4 uur in de morgen dat we ons huis verlaten voor een reis van bijna 5 weken door Tsjechië. Het is nog donker, maar gelukkig ook droog en dat is het de hele dag gebleven. Dit in tegenstelling tot de berichten die ik kreeg uit Nederland. Hier is de regen, na ons vertrek, de hele dag met bakken uit de hemel gekomen. Wij zijn om 4.37 uur de grens met Duitsland gepasseerd. Onderweg wat last gehad van een laaghangende zon, die best lastig kan zijn voor de bestuurder. Op zo’n 45 kilometer voor Magdeburg hebben we onze eerste pauze genomen in Rasthof Mariënborn, die aan de A2 ligt.
P1060562.JPG
Rasthof Marienborn

Het is een bijzondere plek, want hier was de voormalige grensovergang naar Oost-Duitsland gesitueerd. De grenspost geldt nu als herinneringsmonument en wordt geheel in tact gelaten.
P1060564.JPG
Ter herinnering aan de grenspost Oost-Duitsland

Om 8.45 uur vervolgen we onze reis en rijden vanaf Leipzig richting Chemnitz. Onze Truus, de TomTom, laat zich geregeld horen. Zij raakt toch wat in de war, als meerdere wegwerkzaamheden zich aandienen en wij merken redelijk ion de rondte te rijden. Uiteindelijk bereiken we even voor 13.00 uur de grens met Tsjechië, bij de plaats Boži Dar. Hier kopen we het wegenvignet, dat op de grotere autowegen in Tsjechië verplicht is. Wij kopen een biljet voor 30 dagen en de mevrouw aan de balie legt op voortreffelijke wijze uit op welke manier wij ons vignet aan de voorruit van de auto moeten bevestigen.
P1060572.JPG
Hier in Boži Dar kochten wij het vignet

We hebben nog voldoende tijd over om Jachimov te bezoeken en wat materialen te vragen bij de plaatselijke VVV. In Ostrov nog even naar de Tesco voor o.a. de aanschaf van een kratje nealkoholické pivo “Birell”. Wij arriveren na een lange reis om 15.15uur bij ons pension Harmonie (www.penzionharmonie.com) in Zlutice. Wij maken kennis met een goede keuken en zijn toch weer verbaasd over de rekening die we krijgen aan het einde van de dag. Voor 10 drankjes (incl.koffie), soep en 2 hoofdmaaltijden betalen we omgerekend 20 euro. Wij zijn van plan nog lang in dit land te blijven.
 
Bovenaan