Reis door Tsjechië 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Woensdag 30 mei (deel 2.)

De middag gebruiken we voor een bezoek aan Trutnov. De stad telt ongeveer 32.000 inwoners en ligt in het noordwesten van de regio Hradec Králové. Het ligt op een hoogte van 427 meter aan de rivier de Úpa in het Reuzengebergte, oftewel natuurpark Krkonoše. We wandelen vanaf het station richting centrum en komen dan eerst langs een heel modern gebouw met een prachtig plein en daarop wat ik maar moderne kunst zal noemen. Het blijkt het nieuwe theater te zijn, beter bekend als multifunctioneel centrum UFFO, of "UFFO - Společenské centrum Trutnov".

P1010507k.jpg
Multifunctioneel centrum UFFO

Het ontstaan van Trutnov geschiedde op grond van schriftelijke bewijsstukken in 1260, toen hij nog de benaming Úpa droeg, naar de rivier en de oudere nederzetting. De naam Trutnov verschijnt voor het eerst in historische documenten uit 1301. Landbouw was eeuwenlang het belangrijkste voor de stad, maar in de 19e eeuw begon de ontwikkeling van de industrie. In 1823 begon Johannes Faltis een textielfabriek. Tegenwoordig is textiel nog steeds een belangrijk deel van de stadseconomie. Wandelend door Trutnov ervaar ik het als een moderne stad.

P1010508k.jpg
Horska Ulice (Bergstraat) richting Centrumplein

Aan deze Horska Ulice passeren we de barokke beeldengroep van de Heilige Johannes van Nepomuk uit het jaar 1728. Het behoort tot de weinig behouden gebleven beeldhouwwerken van Trutnov. De beeldengroep is gemaakt in de werkplaats van Georg Patzak, een tijdgenoot en leerling van Matthias Braun, die werkzaam was ik het nabij gelegen Kuks.

P1010510k.jpg
Beeldengroep van de Heilige Johannes van Nepomuk

Inmiddels bereiken we het Centrumplein, waar ik eerst een bezoek breng aan de VVV. Achter de desk zit een wat oudere heer, die mij aankijkt boven een half brilletje uit. Hij vraagt me naar mijn interesses voor Trutnov en geeft me vervolgens de juiste informatie. Ik keer terug naar het centrumplein, dat het plein van Krakonos ( Krakonosovo Namesti) schijnt te heten. Het is het belangrijke historisch centrum van Trutnov, het heeft een rechthoekige vorm en is 98 x 82 meter groot. Het plein is ingesloten door huizen die in de 16e en 17e eeuw zijn gebouwd en die langs alle vier de zijden een middeleeuwse arcades laten zien. In de ruimten onder de arcades zijn winkeltjes en cafeetjes te vinden. De laatste nodigen ons uit om op deze zonnige dag op hun terrasjes plaats te nemen.

SAM_2831k.jpg
Krakonosovo Namesti

Op het plein is ook een beeld te zien van Jozef II, dat op zaterdag 12 september 2009 is onthuld. Jozef II was een zoon van keizerin Maria Theresia. Hij regeerde van 1765 tot 1790 en bracht enkele veranderingen tot stand. Zo herstelde hij in 1781 de godsdienstvrijheid en gaf hij de mogelijkheid terug aan de Tsjechen tot onderwijs in de Tsjechische taal.

P1010512k.jpg
Jozef II

Het raadhuis, dat een bijzondere plek inneemt op het plein werd na brand in 1861 gesloopt en opnieuw opgebouwd in neogotische stijl. Het raadhuis , dat met de stad alle noodlottige ogenblikken gedurende de meer dan zevenhonderdjarige historie heeft meegemaakt, heeft in 1987 opnieuw zijn oorspronkelijke bestemming verkregen. De representatieve ceremoniehal wordt gebruikt bij feestelijke gelegenheden. Ook de VVV vindt er onderdak.

SAM_2829k.jpg
Het raadhuis met de opvallende klokkentoren en zijn draak

Op het plein moet ook even gekeken worden bij de bron van Krakonoš ( Krakonošova kašna). Krakonoš is een reus en de heerser der bergen. Van een rotsklip in het midden van de bron kijkt hij al vanaf 1892 uit over zijn koninkrijk. De meer dan twee meter hoge gestalte van Krakonoš, houdt in zijn ene hand een boomstam als wandelstok en met zijn andere hand leunt hij tegen de rots.

SAM_2823k.jpg
De bron van Krakonoš

SAM_2817k.jpg
Naast het raadhuis zien we deze apotheek

Zoals in de meeste plaatsen in Tsjechie zien we ook hier een pestzuil, die ongeveer 11 meter hoog is. Tot de oprichting van de zuil werd opdracht gegeven door een burger van Trutnov Jan Jiri Najdik. Enkele opvallend grote letters verraden het oprichtingsjaar van de zuil namelijk 1704. In de 16e eeuw stond op deze plaats een schandpaal, waarbij tevens mensen terechtgesteld werden.

SAM_2822k.jpg
De pestzuil, of de zuil van de Heiligste Drie-eenheid

Via verschillende straatjes lopen we terug richting station en zien nog de contouren van de kerk van de Geboorte van de Maagd Maria uit 1782. Deze kerk is 35 bij 25 meter groot en heeft een gewelf van 24 meter hoog. Hij valt op door zijn 64 meter hoge toren, die in een uivorm eindigt. Het onderste gedeelte van de toren dient tegenwoordig als hoofdingang. De kerk is een werkstuk van de architect Niederecker, die uit Wenen afkomstig was.

SAM_2806k.jpg
Kerk van de Geboorte van de Maagd Maria

wordt vervolgd
 
Ik liep een beetje achter (vier verslagen) maar ben weer helemaal bij met lezen. Heerlijk om weer eens je verhalen te lezen Ad, als memories, lekker virtueel rondstruinen in onze oude regio onder Trutnov. Deze zomer gaan we er een hele week naartoe en hopelijk weer bekende plekjes bezoeken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012

Donderdag 31 mei (deel 1.)

Het wordt alweer de laatste dag in Dolni Brusnice. Bij het opstaan is het droog, maar oogt het een stuk frisser. Het lijkt weer voor de spijkerbroek en het vest, of wordt het toch nog beter ? We volgen inmiddels een aantal dagen de bouw van de colonnade tussen hotel Pod Zvicinou en de villa en deze nadert zijn voltooiing. De bouwvakkers zijn in alle vroegte, rond 6.30 uur begonnen, en zijn nu toe aan brood en bier als wij om 9.00 uur aan het ontbijt gaan. Ook de postbode komt langs en dan blijkt dat in Tsjechië eveneens bezuinigd wordt. Tot 1 januari 2012 had iedere postbode zijn of haar eigen chauffeur. Nu is dat afgelopen en werkt men alleen en moeten zij zelf de auto rijden. Dit zijn dan van die bijzondere weetjes, die we te horen krijgen in de ochtendpraatjes (heel gezellig) met Eric. Op het programma vandaag staan bezoeken aan Betlem en het hospitaal Kuks. Na het lekker kalm aan gedaan te hebben zijn we om 10.00 uur vertrokken naar Betlem. Hier heeft Matthias Braun in 1733, in opdracht van Sporck, een park aangelegd met reusachtige beeldhouwwerken die Bijbelse scènes uitbeelden. Het was wel even zoeken en bovendien wordt het nauwelijks aangegeven. Ook op navigatie of Tomtom is het niet te vinden. Ik zag, al rijdend, wel een grote parkeerplaats en dacht: "Wat doet dit in zo'n nauwelijks bewoonbaar gebied van heuvels en bossen. Zou dat Betlem kunnen zijn ?". Mijn gevoel was gelukkig juist en wat is het er mooi.

SAM_2860k.jpg
Schitterende natuur en zelfs een vennetje

SAM_2861k.jpg
Ook deze vergezichten op de omgeving

De natuur in deze omgeving en uiteraard de beelden van Braun overweldigen je volledig. De beelden stellen het volgende voor Garin, Johannes de Doper met het lam, Onufrius, Maria Magdalena, Sint Hubertus, de geboorte van Jezus, de aankomst van de Drie Koningen en tenslotte de Jacobsbron. Ondanks de verweerde staat van de beeldhouwwerken is een bezoek aan Betlem een unieke en ontroerende ervaring.

P1010598k.jpg
De sculptuur van Onufrius

SAM_2869k.jpg
Zo wordt geprobeerd de beelden te beschermen tegen de invloed van het weer

SAM_2872k.jpg
Het Sint Hubertus relief

SAM_2881k.jpg
Direct naast de kluizenaarswoning "De geboorte van Jezus"

SAM_2879k.jpg
In "De aankomst van de Drie Koningen" is duidelijk de invloed van het weer te zien

SAM_2877k.jpg
De Jacobsbron

wordt vervolgd (deel 2)
 
Ook de postbode komt langs en dan blijkt dat in Tsjechië eveneens bezuinigd wordt. Tot 1 januari 2012 had iedere postbode zijn of haar eigen chauffeur. Nu is dat afgelopen en werkt men alleen en moeten zij zelf de auto rijden.

Dit is grappig, bij ons had de postbode een fiets en deed alles in haar eentje. Nu is ze met pensioen en is vanwege 'bezuinigingen' haar taak overgenomen door een postbode met auto en chauffeur. Wel een groter bezorggebied, maar toch...
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië 2012


Donderdag 31 mei (deel 2.)


Na Betlem rijden we naar Kuks. Voor ons allemaal is het liefde op het eerste gezicht. Wat kan verliefdheid zich dan op veel manieren tonen. Genoten hebben we van de beelden van Braun, het ziekenhuis, de apotheek en het eraan gekoppelde museum, alsmede de graftombe. Mijn mond viel open van verbazing toen ik vernam dat de kerk, de dominant van het complex, gebouwd werd door de architect Alliprandi. Lezers van mijn verslagen weten dat naast Braun als beeldhouwer, ik Alliprandi volg als architect. De ontwerpen van de kerken in Luze en Litomysl lijken helemaal niet op het grove ontwerp van deze kerk.

P1010603k.jpg
Liefde op het eerste gezicht

Kuks is te vinden in de regio Hradec Kralove. Het ligt 6 kilometer ten noorden van Jaromer. Het werd gesticht door Anton von Sporck (1662-1738), die, toen hij zeventien jaar was, een landgoed en heel veel geld erfde. Hij was een van de meest intellectuele aristocraten uit zijn tijd. Hij ontdekte op het landgoed een bron waarvan het water geneeskrachtige eigenschappen had. Hij besloot om een kuuroord te bouwen, een project dat in 1694 begon en dat ruim 25 jaar zou duren. Op de foto's zien we kerk , interieur en orgel die door Giovanni Alliprandi ontworpen zijn. Overigens is ook het ontwerp van het gasthuis van zijn hand.

SAM_2916k.jpg
Kerk van de Heilige Drieëenheid

P1010623k.jpg
Kerk interieur met hoofdaltaar

SAM_2987k.jpg
Het orgel, waar ook op gespeeld mocht worden

Geweldig om te zien is de beeldengroep, bestaande uit 24 beelden van Matthias Braun (1684-1738). De beelden, die we buiten zien zijn kopieën en de originelen staan binnen. De beelden staan aan het terras van het ziekenhuis en sieren de donkere gevels van de gebouwen. Aan de ene kant staan de beelden die de ondeugden voorstellen en aan de andere kant zien we de deugden. De stukken steen die Braun voor de beelden nodig had haalde hij uit de steengroeve in het Bos van Betlem.

P1010610k.jpg
De beeldengalerij op het terras

SAM_2967k.jpg
De originele beelden, die binnen goed bewaard blijven

Ook in de tuin zijn nog verschillende beelden van Braun te bewonderen, maar ook beelden van de Nederlandse beeldhouwer Bartolomeus Zweng.

SAM_2969k.jpg
De tuin van het gasthuis waar achterin nog een kleine begraafplaats ligt

De apotheek van het gasthuis, die in 1743 in gebruik genomen is, is de één na oudste van Centraal Europa. Hij droeg de naam "De apotheek bij de Granaatappel", omdat de granaatappel, het kruis en de ster de symbolen van de Broeders der Barmhartigheid waren, die hier huisvesting en werk hadden.

SAM_3036k.jpg
De "oude" gasthuis apotheek, zoals hij vroeger ook was

De rondleiding door dit complex is absoluut de moeite waard en feitelijk een 'must' voor mensen, die Kuks bezoeken. Voor 140 Kcz per persoon heb je de volledige rondgang en aan het eind ervan breng je dan nog een bezoek aan de , weliswaar koude, grafkelder van de familie von Sporck.

SAM_3100k.jpg
De grafkelder van de von Sporcks

Ik had nog niet verteld dat bij de aanleg van dit complex één grote fout is gemaakt. Veel gebouwen lagen aan de oevers van de Labe. Ze werden in 1740 bij een overstroming van de rivier volledig verwoest. Ook de bron kon niet meer worden hersteld. Dit was het absolute einde van dit complex, omdat Sporck in 1738 was overleden en er niet gerestaureerd ging worden. Zelfs werd in 1901 nog een groot deel van het kasteel gesloopt. Gelukkig wat nog staat wordt bewaard, is indrukwekkend en wordt gerestaureerd. Op de foto is te zien waarom dit deel behouden kon blijven. Het ligt er hoog met uitzicht op het dorp.

SAM_3087k.jpg
Uitzicht op het dorp

Na deze geweldige dag zijn we toe aan de laatste avond en nacht in hotel "Pod Zvicinou". Een compliment naar de klantvriendelijkheid van de bedienden en de super goede maaltijden van de kok is bij dit "voorlopig " afscheid zeker op zijn plaats. Voor de gebruikelijke klaverjas sessie nemen Ron en ik nog even een berg en het moet me van het hart, die zijn knap stijl. Laten we het er op houden dat het goed is voor de conditie. Morgen weer een nieuwe fase in onze rondreis door Tsjechië. De laatste periode leggen we er iets meer rust in. We gaan heerlijk naar het ons bekende pension Formanka in Splzov.

wordt vervolgd
 
Ik heb nog ergens een foto met de verklaring, van de prachtige beelden "deugden en ondeugden"

Liefde op het eerste gezicht, ik ga mee als je het over de zeer grote mooie beelden hebt.

Ben je ook nog aan de overzijde geweest bij de beelden van David en Goliath, Ad ?
 

Ad Verschoor

Donateur
Ik had het over het totaal aangezicht, werkelijk zo mooi en dan bedoel ik mijn eerste plaatje. Het was voor mij betoverend.
David en Goliath, ik heb ze misschien wel gezien, maar ook heel veel ontgaat je.
 
Het is inderdaad bijna..... zover !

Enne in Kuks wordt nu hard gewerkt aan een interactief Theatermuseum. Wordt echt helemaal leuk. Eind augustus met Theatrum Kuks is de planning dat het open gaat.
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis door Tsjechië

2012Vrijdag 1 juni

Vannacht wakker geworden van het slechte weer in Tsjechië. Het stortregende, het water kwam met bakken de hemel uit en er stond me toch een enorme wind! Tussen de buien door vanochtend de auto geladen. Even in het informatiecentrum van Nancy gekeken of ik mijn bibliotheek nog wat kon uitbreiden. Leuk is het om hier te vermelden dat dit infocentrum onlangs door Czech Tourism is gewaardeerd met een 9,3 na onafhankelijk onderzoek. Na alle ochtendklussen staat dan voor ons een uitgebreid ontbijtbuffet te wachten. Wat hebben we hier heerlijk gegeten. Geen wonder ook, want de keuken heeft het certificaat Czech Specials gekregen. In de hele regio Hradec Kralove zijn er maar 6 restaurants die dit certificaat mogen hebben. Het moment is aangebroken om af te rekenen met het hotel Pod Zvicinou en 'tot ziens' te zeggen tegen Eric en Nancy. Wat hebben we het er fijn gehad. Zeker en vast, we komen er terug.

P1010101k.jpg
Cijfer- en lettercombinatie

Voor vertrek nog even een vraag gesteld. Wat betekenen toch die cijfers en letters, die je regelmatig tegenkomt op huizen en kerken en altijd geschreven zijn met krijt. Het antwoord is simpel. Bij een collecte krijg je in Nederland een sticker op de deur en in Tsjechië een cijfer- en lettercombinatie. Om 9.30 uur zijn we weggereden uit Dolni Brusnice en gaan we, via Nova Paka, op weg naar Jicin.

SAM_3151k.jpg
De bierbrouwerij van Nova Paka

Jicin, de stad van Albrecht von Wallenstein (Albrechtz Valdštejna). Hij leefde van 24 september 1583 tot 25 februari 1634. Hertog van Friedland en opperbevelhebber van de keizerlijke troepen tijdens de Dertigjarige Oorlog. Wallenstein streed aan de kant van de keizer en de Katholieke Liga tegen de Protestantse Unie. Later viel hij echter in ongenade. Hij werd van verraad verdacht en door officieren van de keizer vermoord in Cheb. Hij was het die Jicin de hoofdstad van zijn hertogdom Friedland maakte. Hij bouwde er zijn residentie, legde er het plein aan met de goed bewaarde 17e eeuwse huizen. Op dit plein hebben we koffie gedronken in onze Crucarna, die we steeds opzoeken als we in Jicin zijn.

SAM_3162k.jpg
Het vertrouwde beeld van Jicin

Het was ook Wallenstein, die een 2 kilometer lange avenue liet aanleggen tussen Jicin en zijn noordoostelijk gelegen parkpaviljoen, Het wordt de Lindenlaan genoemd, vanwege de 1200 linden die aan weerskanten geplaatst zijn in dubbele rijen.

SAM_3180k.jpg
De 2 kilometer lange avenue

SAM_3189k.jpg
De lange, lange Lindenlaan

Wallenstein liet in 1630 het parkpaviljoen Libosad bouwen, als zomerresidentie. We zien er een prachtig aangelegd park met lustslot en Wallenstein loggia. Het slot is in verval en de loggia gerenoveerd.

SAM_3206k.jpg
De Wallenstein loggia

SAM_3232k.jpg
In een hoek van het park treffen we dit merkwaardig bouwsel aan

Even verderop ligt het plaatsje Valdice waar zich het kartuizerklooster bevindt. Ook dit is gesticht door Wallenstein en hij heeft er, na zijn dood, nog enige tijd begraven gelegen. De Habsburgers maakten van dit klooster een gevangenis, waarin de communisten op hun beurt politieke gevangenen achter slot en grendel zetten.

SAM_3243k.jpg
Het Kartuizerklooster

Nog altijd is het klooster één van de zwaarst beveiligde en strengste gevangenissen van Bohemen.

SAM_3253k.jpg
Vanuit deze uitkijkpost wordt alles en iedereen in de gaten gehouden

Gelet op de regenachtige dag besluiten we rechtstreeks naar Splzov (Zelezny Brod) te rijden naar het ons wel zeer bekende pension Formanka. Aangekomen moeten we een halfuurtje in het restaurant verblijven, omdat het appartement nog even een schoonmaakbeurt moet hebben. Het is geen enkel probleem, de heren nemen de bekende halve liter en de dames ijs.

SAM_4027k.jpg
Motorest Formanka in Splzov

Na deze korte periode was het appartement schoon en hebben we nog even buiten gezeten onder de parasol. Het was me het dagje wel. Voor ons verblijf hier, hebben we ook vrije dagen ingepland om heerlijk te genieten van de tuin beneden aan de rivier. Dit werkt natuurlijk niet met slecht weer, zodat we aan deze dagen dan toch invulling gaan geven. Aan mij de klus even wat rond te kijken naar alternatieven.

wordt vervolgd
 
Bovenaan