Met mijn gezin emigreren naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb zelf geen ervaring met permanent wonen in Tsjechië (wel een huisje in Tsjechië) maar weet wel dat er legio mensen zijn die rond moeten komen van 30.000 Kc.

Dat zijn doorgaans Tsjechen die bijv. al jaren in hetzelfde appartement wonen en bijv. 7000 huur per maand betalen. Dan is het meteen een heel ander verhaal.
 
.... Ik ben van het type, volg je hart met een klein beetje verstand en het zal altijd goed komen! ......

Lina, ik geef je helemaal gelijk. Ik zie hier veel adviezen van te zwart kijkende mensen (en zelfs van mensen die hier helemaal niet wonen maar alleen vakantie ervaring hebben.....nou ja zeg....)

- Er zijn Tsjechische families die met minder moeten rondkomen en daarbij met meer kosten (zieke opa of oma in huis !!) Als je vrouw ook een (deel-)tijd baantje opzoekt dan is er al helemaal geen probleem. Na-schoolse opvang is hier uitstekend geregeld

- Stoken/koken op hout, daarvoor hebben jullie de hele zomer de tijd op dat voor te bereiden (handen/mensen genoeg).

- Met het "chinees" polyester is niks mis toch ? Je koopt het voor een paar euro, gebruikte het een seizoen en gooit het weg (aanmaak lappen voor de kachel !!). Met drie kinderen lijkt me dit helemaal ideaal, anders moet je dure kleding kopen en gaat het van kind naar kind, nu zien die er ook eens anders uit!!

- Levensonderhoud (c.q. dagelijkse boodschappen) is ook zeker te doen. Ik denk dat je hiervoor rond de 5000 Kc kwijt bent en niet 8000 Kc zoals iemand eerder stelde. Dan moet je niet alles gaan halen bij de Byla of de Globus maar, net als de Tsjechen, bij de goedkopere winkels en dan ook niet alleen de Nederlandse merken opzoeken maar ook de Tsjechische willen/durven kopen/gebruiken. Niks mis mee, hier wonen mensen zat die dat dagelijks doen !!

- Overige onkosten zoals maandelijks naar NL rijden, dagelijks urenlange telefoongesprekken met familieen zullen jullie nu ook niet doen (aanname!)en dat moet je hier dus ook niet doen. Hoewel je via internet al gratis kan bellen.


Weet je, ik denk dat als je hier komt leven in CZ als een Czech ipv als een Nederlander; moet het je zeker gaan lukken. Ik komt rond met veel minder en doe ook meer/extra dan de Czechen om me heen. Wil je hulp, PM me dan.
 
Er zijn zeker Tsjechen die moeten rondkomen van 30.000, ik heb er genoeg in mijn ongeving. Maar dat is appels en peren vergelijken: in de regel is een Tsjechisch gezin kleiner, ze hebben zeker geen zes grote honden en kunnen dus met een kleinere woonruimte toe. Daarnaast hebben ze een netwerk: toegang tot goedkoop eten uit de tuin van je ouders in het dorp, een goedkope woning (wordt overigens ook steeds duurder met de afschaffing van huurregulatie), misschien een huisje in een dorp dat al jaren in de familie is en niets kost, een netwerk van mensen op wie je een beroep kunt doen, etc. Dat heb jij allemaal niet. Integendeel, jij komt in het "dure circuit": huren op de vrije markt, en al heb je geen geld, je wordt wel gezien als "expat" en dat is financieel niet altijd voordelig.

Je kunt het zwartkijken noemen, ik noem het liever verantwoordelijk handelen. Nog een punt ter overweging: de economie in Tsjechie is niet best, en dat je nu een baan hebt, betekent niet dat je hem morgen houdt. Ontslagbescherming is er vrijwel niet, uitkeringen zijn te weinig om van te leven. Wat gebeurt er als de baan ten einde komt? Heb je dan zulke specifieke vaardigheden dat je snel iets anders vindt? Heb je een plan B, voor geval je daar zit, en het toch niet werkt?

Wat ik nog steeds mis in de discussie, is waarom je naar Tsjechie wilt en wat jullie daar gaan doen. De markt voor een ayurvedische praktijk is niet dusdanig groot (en al helemaal niet buiten Praag) dat je die als inkomstenbron kunt nemen. Hoe vinden de kinderen het idee van naar school gaan in een land waar je de taal niet verstaat? Hoe ziet hun toekomst in Tsjechie eruit? Zijn jullie wel eens in Tsjechie geweest?
 
Yeah!
ik denk dat als je hier komt leven in CZ als een Czech ipv als een Nederlander
Ook een hele goede tip!

Lisa F. schreef:
Dat zijn doorgaans Tsjechen die bijv. al jaren in hetzelfde appartement wonen en bijv. 7000 huur per maand betalen. Dan is het meteen een heel ander verhaal.
Dat begrijp ik volkomen Lisa, ik heb gewoon naar het gemiddelde gekeken,
oa op deze site: http://finweb.ihned.cz/c1-44450760-...ijmy-na-hlavu-srovnatelne-s-rodinami-penzistu
Ik schreef "met een beetje verstand", het is maar net wat je nodig hebt, denkt te hebben en hoe groot je de kans inschat dat je de krenten in de pap nog op een andere wijze kan verdienen. Ik mag ervan uit gaan dat bv een dure internationale school niet aan de orde is. Als ik bv kijk naar het inkomen van een politieagent, bruto iets minder als 33.000Kc dan scoor je met je 30.000Kc niet superslecht. Even scrollen naar onderen op de link en je hebt een overzichtje van gemiddelde inkomens, eronder ook de gemiddelde uitgaven van per hoofd in Kc, maar goed, het blijft een statistiekje.
 
30.000 is ook geen superslecht salaris, maar uit zijn berichten lijkt het erop dat hij de enige kostwinner zal zijn. Dan gaat het gewoon niet lukken. Het is niet voor niks zo hier dat man en vrouw beiden fulltime werken. Als zijn vouw ook een baan vindt, dan is het natuurlijk iets anders.

En Smiley: met vijf man en zes honden is denk ik zelfs 8000 per maand aan levensonderhoud nog zuinig gerekend. Ik heb een gezin van vijf en geef niet veel geld uit, maar 5000 per maand ben ik echt wel kwijt. Als je de kosten voor eten op school en kantine meerekent zelfs nog veel meer, en dan eet een van ons nog gratis ook (baby). En als huisdieren hebben we vissen, die kosten niet veel :).
 
Wederom dank je dank je voor de reacties.

Ik heb gekeken ...... voor mijn honden ben ik aan voer ongeveer 2500 cronen per maand kwijt.
Het huren van een huis ..... ik krijg 30% korting bij een bepaalde makelaar, en heb al huizen gevonden tussen de 7000 en 11000 Crone per maand.

Ik en het helemaal eens met sommige hier die zeggen dat je niet in Praag moet gaan wonen als Nederlander, maar je aan moet passen.

Nogmaals ... hier in ZA ben ik Zuid Afrikaans voedsel gewent en zo .... dus Tsjechisch voedsel zal ook zeker geen probleem zijn.

Waarom Tsjechië .... gewoon eerlijk ..... het maakt me niet uit waar, als het maar in Europa is .... en ik had 2 opties, een in Sofia en een in Praag.
Ik heb het idee dat ik in Praag een beter salaris heb als ik Sofia.

Tsja en wat voor baan ...... Ik ben 43 jaar met een Universitaire opleiding in Edocation, Training, and Development daarbij nog eens 13 jaar ervaring als eigenaar van een business Consulting bedrijf eerst in Nederland dan in Zuid Afrika.
Probeer maar eens aan de bak te komen in Europa ...... echt valt niet mee hoor ..... of ik moet naar Nederland terug willen maar dat willen we niet.

Als ik zo reken kom ik uit op;
10000 voor het huis.
4000 gas water elektriciteit telefoon en internet.
7000 eten
2500 honden.
Totaal 23500 Crone.

Mijn salaris zal tussen de 33000 en de 35000 liggen moet er dus wel wat mogelijk zijn ...... denk ik.
Daarnaast mijn vrouw is kunstenaar en we hebben onze praktijk er ook nog bij ........ ik hoop dat er mensen interesse hebben in Refexology, magnatic healing, massage, Thay shy, en zo.

Het wordt geen vetpot .... maar dat zijn we in tussen wel gewend.
Ik heb hier anderhalf jaar gewoond waar ik eerst ging jagen om vlees op tafel te zetten (andere optie was 60 km heen en 60 km terug rijden).

Ik heb toch nog steeds hoop dat het gaat lukken .. of reken ik nou verkeerd?????

Groeten Thomas
 
Een huis voor 10000 lijkt mij een supervoordeeltje, ook al krijg je korting. Hier in Brno is huisvesting goedkoper en krijg je voor 10.000 met een beetje geluk een appartement met twee slaapkamers van max. 75 m2. Daar pas je met vijf man en zes honden waarschijnlijk niet in. En in Praag liggen de prijzen natuurlijk een stuk hoger.
Ik wil niet negatief doen, maar het lijkt me gewoon echt geen haalbare kaart. Want je vergeet dat je ook kleding nodig hebt, geld kwijt bent aan school (lunch - 600 Kc per maand per kind + geld voor boeken, schriften enz.), clubs voor je kinderen, mobiele telefonie (zit niet bij die 4000 in, lijkt mij), Tsjechische les, en allerlei andere onverwachte uitgaven.
 
Kleding, reiskosten, reparaties, abonnementen, verzekeringen, huisraad en inrichtingskosten, ziektekosten, schoolkosten, kapper, sport, dierenarts, persoonijke verzorging, potje onvoorzien?

Het lijkt er erg op dat je nog veel huiswerk te doen hebt. Bulgarije en Tsjechie lijken bijvoorbeeld in het geheel niet op elkaar, terwijl jouw keus voor Tsjechie alleen tot stand is gekomen op basis van het feit dat je in Praag meer zou kunnen gaan verdienen dan in Sofia. Dat lijkt me niet echt het grootste verschil. Bovendien: de tijd dat je in Tsjechie een beetje kon rommelen (met een zaag het bos in om een paar bomen te halen als brandhout, een ayurvedisch praktijkje aan huis zonder papierwerk) is voorbij. Als je koelkast leeg is, hoef je er al helemaal niet over te denken om met een geweer het bos in te trekken om met een hert thuis te komen.

Ik zou het je afraden, want ik denk dat je plan niet realistisch is, en de kans van slagen kleiner is dan het risico van mislukken. Maar wie ben ik - het is jouw keuze. Ik wens je in ieder geval veel succes.
 
dit gaat nooit lukken zonder in de armoe te geraken.
er zijn nog zoveel andere zaken die jij als familie aan kosten hebt maar ik alleen bijv. niet
ziektekosten voor het hele gezin, eten is veel meer dan de 4000 kc ,permanente verblijfsvergunning ik meende zelfs dat je moet kunnen aantonen bij de cizinec policie dat je genoeg financieen hebt voor je hele gezin .
dan nog kosten voor de school van je kinderen. misschien negatief maar ik ben ondernemer en kijk steeds naar de kosten.
mocht je het toch willen proberen zorg dan dat je in ieder geval genoeg geld hebt om de eerste 2 jr te overbruggen , dus minimaal 600000 kc.
op het moment dat je hier een lening nodig hebt of zo stom bent die te nemen gaat het snel bergafwaarts. dit heb ik hier genoeg gezien bij met name nl die de schulden uit nl proberen te ontvluchten.

en leer de taal , anders krijg je nog meer financiele verrassingen.
extra boetes , en je wordt hier heel snel belazert.
ik kan een boek schrijven over de dagelijkse avonturen hier ,in alle landen waar ik gewoond heb , is hier de meeste corruptie.

alternatief denken of genezen is hier weinig interesse voor.

Beter 1 Kroon in de hand , dan 10 in de leasing. Na splatky je dalnice do pekla.
 
Tsja dat potje onvoorzien zijn die 4 a 5 duizend Crone die ik per maand over heb.

Over de huisvesting ....... bij bepaalde makelaars krijg ik 30% korting op de huur prijs huis met 3 slaapkamers in Jablonec nad Nisou, Dalešice, street: kost dan nog maar 7000 Crone of een huis in Praag 8 met 4 slaapkamers en een zwembad (je) komt op 10500 Crone.

Onze kids gaan voorlopig nog niet naar school (pas als ze naar de middelbare school gaan)
Ze zijn nu in deze 2 jaar zo gewent geraakt aan home scholing dat ze dit blijven doen.

En ... nogmaals ik weet het ook nog niet hoor ...... ik reken me helemaal scheel maar door de vele verschillende prijzen en zo die je door krijgt is het vreeslijk moeilijk.
 
Ben ik helemaal met je eens curious.
Ik zal ook zeker geen leningen aan gaan (heb ik hier in ZA ook nooit gedaan)
Pas iets uitgeven als het er is.
jij vind dus dat ik minimaal 600000 Crone oftewel 200000 Rand spaargeld achter de hand nodig heb om het inclusief een salaris van 30000 Crone te kunnen overleven ..... das niet niks!!

Als ik jullie zo hoor begin ik toch wel echt zwaar te twijfelen over deze stap.
 
school is gewoon wettelijk verplicht
niets home education probeer hier niet slimmer te zijn als het systeem-wet
en als je je niet aanpast aan de cz manier krijg je een heel slecht leven.
het is hier geen derde wereld land
en de gulden regel hier vertrouw nooit maar dan nooit een makelaar

wat je hier nodig hebt als buitenlander is
basiskapitaal
taal leren
aanpassen integreren
niet je eigen mening opdringen, zoals wij in nl doen het zo.
dat werkt nog het meeste irritatie op bij de tsjechen
 
Ik ben 43 jaar met een Universitaire opleiding in Edocation, Training, and Development daarbij nog eens 13 jaar ervaring als eigenaar van een business Consulting bedrijf eerst in Nederland dan in Zuid Afrika.

Ik denk dat je met zo'n opleiding en ervaring veel meer moet kunt verdienen in Praag. Ik denk dat rond de 50 a 60 duizend best haalbaar is. Je bent toch niet aan het solliciteren bij Accenture? Die willen altijd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.
 
nederlandse school in praag

http://www.nopje.cz/school.php

Wat kost dat?

Voor Nederlandstalig kind met een EU paspoort ontvangt de stichting in principe een subsidie van het Ministerie van Onderwijs. In aanvulling daarop wordt een ouderbijdrage gevraagd. De ouderbijdrage (schooljaar 2009-2010) voor kinderen in groep 1 en 2 is € 400,= per kind. De ouderbijdrage (schooljaar 2009-2010) voor kinderen vanaf groep 3 is € 450,= per kind. In speciale gevallen kan de ouderbijdrage worden aangepast. Het inschrijfgeld bedraagt € 20,00 per kind en is eenmalig.
 
Ik lees verbaasd de verhalen. Wilde me er niet inmengen, maar toch mijn ervaring. Woon inmiddels 15 jaar in Tsjechie, buiten Praag weliswaar, heb 2 schoolgaande kinderen. Huur niet, maar hebben een hypotheek van 7000 kronen per maand. -Voorheen een flat in Praag 10 gehad voor 10.000 kronen per maand, ruim genoeg voor jullie gezin-. Onze huisdieren zijn 3 paarden, een geit en een schaap en 2 honden. Wanneer we 30.000 kronen per maand te besteden zouden hebben, kunnen we leven als een koning in Frankrijk.
 
Ik denk dat je met zo'n opleiding en ervaring veel meer moet kunt verdienen in Praag. Ik denk dat rond de 50 a 60 duizend best haalbaar is. Je bent toch niet aan het solliciteren bij Accenture? Die willen altijd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten.

Nee ik wordt steeds uitgenodigd bij Call Centra om te komen werken.
In ... je moet toch ergens beginnen he.

Ik weet het beste Lisa ik kijk ook maar gewoon op de sites van de makelaars daar.
En dit huis staat bij verschillende makelaars te huur ... voor het zelfde bedrag, alleen ik krijg dan 30% korting van wegen de werkgever.

Het liefst zou ik ook buiten Praag zitten Nancy.

Maar Curious hier is home schooling gewoon legaal hoor het is een Amerikaans systeem, ik hing er vanuit dat dit in Tsjechië ook gewoon legaal was ..... vreemd ......
 
Ik lees verbaasd de verhalen. Wilde me er niet inmengen, maar toch mijn ervaring. Woon inmiddels 15 jaar in Tsjechie, buiten Praag weliswaar, heb 2 schoolgaande kinderen. Huur niet, maar hebben een hypotheek van 7000 kronen per maand. -Voorheen een flat in Praag 10 gehad voor 10.000 kronen per maand, ruim genoeg voor jullie gezin-. Onze huisdieren zijn 3 paarden, een geit en een schaap en 2 honden. Wanneer we 30.000 kronen per maand te besteden zouden hebben, kunnen we leven als een koning in Frankrijk.

Dat is waarschijnlijk alweer een tijdje terug. Tijden veranderen en de prijzen zijn in Praag flink omhoog gegaan. Voor 10.000 kronen krijg je nu echt geen geschikte flat meer voor 5 man en 6 honden. (Zes honden krijg je volgens mij sowieso niet in een flat). Komt ook nog gas, water en licht bij uiteraard. Bovendien is die 30.000 bruto, dus daar blijft 22.500 van over, of, als dat ook voor buitenlanders geldt, 25.500 (1000 kronen belastingvoordeel per kind). Als je dan minstens 16.000 kwijt bent aan woonlasten (dit is nog voorzichtig gerekend) dan leef je toch niet als een koning in Frankrijk!

Geloof me maar, ik huur sinds juli commercieel in Brno en heb twee maanden lang alle sites afgesurfd voor een voordelig appartement. Een huis met een zwembad in Praag voor 10.000 kronen, dat is gewoon pertinent onmogelijk, of het moet een bouwval zijn waarbij het water met bakkend door het dak heenkomt.

Het lijkt me belangrijk om realistische info te geven, want als je eenmaal hier zit en niet rond kunt komen, wat moet je dan?
 
Home schooling is volgens mij trouwens wel legaal in Tsjechië, ik heb er weleens een programma over gezien op tv. Je kinderen moeten dan eens in de zoveel tijd een test doen om te zien of ze genoeg leren en ik weet niet of dat kan als ze geen Tsjechisch spreken.
 
Bovenaan