Met mijn gezin emigreren naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen:
Ik en nieuw op dit forum en heb me een bult zitten zoeken naar de informatie die ik graag zou willen hebben ...... maar kon deze niet helder krijgen.

Ik sta op het punt een baan te aanvaarden in Praag me een bruto maand inkomen van 30000 Kronen.

Ik heb een gezin van 2 volwassenen 3 kids en 6 grote honden.

Kunnen jullie me vertellen of dit salaris voldoende is om rond te komen.
Wij wonen momenteel in Zuid Afrika, en zijn dus geen hoge levensstandaard gewend.
We hoeven dus geen 2 keer per jaar op vakantie, en wekelijks uit eten en bioscoop en zo is ook niet nodig.

Ik heb gezocht naar huur huizen maar kan onder de 15000 Kronen niets vinden ..... kijk ik nou op de verkeerde sites of is er echt niets voordeliger.
Liefst wonen we niet in de stad (zeker gezien onze honden) is er buiten de stad goed openbaar vervoer of is een auto noodzakelijk?

Kunnen jullie mij vertellen hoe het met het onderwijs gesteld is, kunnen mijn kids engels onderwijs genieten, of moet dit dan via home scholing.

Wat zijn de gemiddelde kosten van levensmiddelen en auto gebruik.

Ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven.

Vriendelijke groet Thomas
 

kuurgast

Donateur
Thomas er is al veel over wonen en werken in Praag geschreven hier op het forum.
Gebruik de zoekfunctie eens op bv "werken Praag" dan kom je oa dit tegen.
Heel veel succes met de voorbereiding en verhuizing richting Praag.


Vraagje aan de moderators : kan er een speciaal topic gemaakt worden over wonen en werken in Praag want iedere keer komt deze vraag terug.
 
Thomas, ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ben productiemedewerker, woon met mijn tsjechische vrouw in Nedl, en wil met haar gaan wonen en werken in Ostrava in omg.
Probleem-niemand wil een nederlander in productie, voor dit werk hebben ze al genoeg mensen (lees: crisis) of ze huren iemand uit oekraine in. Maar 30000 bruto is niet veel, al helemaal niet in Praag, EN met kinderen EN ook nog eens 6 grote honden! Niettemin veel succes, maar bereid je goed voor, de bureaucratische valkuilen in Tsjechie zijn wellicht talrijk...?
 
Beste Thomas,

30.000,- bruto voor Praag met zo'n groot gezin is niet erg veel. Ik denk dat je partner dan ook zeker een baan moet zoeken om rond te kunnen komen.

Huren buiten Praag is over het algemeen goedkoper dan in Praag.
Via deze link kun je speuren naar een huurhuis/flat. Kies "Středočeský kraj" als je je in de omliggende steden/dorpen van Praag wilt vestigen.

Ik woon zelf ook op circa 40 autominuten (circa 40km) van Praag centrum. Maar ik reis ook regelmatig met de trein. Een retourtje kost mij dan 120,- Kc. (zonder allerlei kortingskaarten).

Er zijn in Praag diverse internationale scholen die vnl. door expats gebruikt worden. Maar echt goedkoop zijn die niet.

Qua levensmiddelen is het vergelijkbaar met Nederland. Zal mischien iets goedkoper zijn (5-10%), maar veel scheelt het niet meer.

Ook de benzine/diesel prijs is vergelijkbaar met Nederland. Autoverzekering valt mee, en wegenbelasting is er als particulier niet. Je moet alleen een snelweg vignet kopen. (per jaar 1.200,- Kc).

Succes met het maken van de keuze, en als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag...
 
Bedankt iedereen voor je reacties.

kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer over hou van 30000 Kronen per maand.

Kan je me vertellen wat een auto (goedkope) kost.

Als ik lees dat de gemiddelde Pragenaar van 27000 Kronen rond komt ..... hoe zit ik dan met 30000 Kronen.

kan iemand mij vertellen wat een pak melk, een brood, een kilo varkensvlees kost in de winkel.
Wat ben je gemiddeld per maand (in de winter) kwijt aan gas, water en electra.
Kan iemand mij dit aub vertellen .......... dan kan ik zelf ook wat aan het rekenen gaan.

Groet Thomas
 

Pelhřimov

Donateur
...kan iemand mij vertellen wat een pak melk, een brood, een kilo varkensvlees kost in de winkel....

Thomas, om een idee van de prijzen van levensmiddelen etc te krijgen kan je bijvoorbeeld op deze website allerlei folders van supermarkten, bouwmarkten, meubelwinkels etc. bekijken.
Er staan ook links bij naar diverse winkelketens.

Veel succes met het maken van je keuze.
Jeanne
 
Bedankt iedereen voor je reacties.

kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer over hou van 30000 Kronen per maand.

Kan je me vertellen wat een auto (goedkope) kost.

Als ik lees dat de gemiddelde Pragenaar van 27000 Kronen rond komt ..... hoe zit ik dan met 30000 Kronen.

kan iemand mij vertellen wat een pak melk, een brood, een kilo varkensvlees kost in de winkel.
Wat ben je gemiddeld per maand (in de winter) kwijt aan gas, water en electra.
Kan iemand mij dit aub vertellen .......... dan kan ik zelf ook wat aan het rekenen gaan.

Groet Thomas


als je per persoon 27000 verdient en je hebt geen hypotheek
of auto , kun je uitstekend rondkomen.....

minimale huur van 10000 kc plus gas water licht 5000 kc
reisverkeer in praag 2000 kc auto maandelijks 10000 kc gemiddeld.
je ziet dan hou je weinig over.
mocht je dan nog schulden hebben en er gaat ook maar iets mis !!!!
eten en drinken 3 personen zelf koken schat ik op 6-7000 kc

daarom verdient iedereen er wat bij. natuurlijk zijn er hier ook grootverdieners -expats maar dat is een andere situatie.

een auto heb je vanaf 100 tot 100000 euro is dus geen antwoord op te geven.

maar vertel eens wat over jezelf ? wat doe je voor werk ? etc.
misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

ps zuid africa lijkt mij weer mooier ,lekker warm, leven in de natuur , windmolen eigen akker voor de aardappels. misschien kunnen we ruilen !
 
Wederom bedank allemaal voor de info.

Wat wij momenteel in ZA doen ......... we hebben een Ayurveda praktijk.
Ik zal een stuk uit onze folder bijvoegen zodat jullie een idee hebben wat dit inhoud.
Daarnaast is mijn vrouw kunstenares zie volgende link http://www.artabus.com/mariaanna/

De Ayurveda praktijk doen mijn vrouw en ik samen.

Ayurveda is a way of healing who already started for more than 5000 years ago.
The basic lies in India, China, Japan, and Tibet.
It is a healing method who works whit all elements of Nature.
The basic is the balance between your energy and the energy lines in your body.
The principle of Ayurveda is, that from your birth the energy lines of your body start to get in imbalance.
Illness starts always in your brain, and spread after a certain time to the body part who gets ill.

A Ayurveda healer can see the illness already in your brain, and can often prevent that the body gets ill.
The Ayurveda healer can use Magnetic healing to accomplice this.
If the illness already spread to your body the magnetic healer can help you to restore the Energy path, so your body can heal itself.
He/she can do this whit use of Magnetic healing, in combination whit Reflexology, and massages.
Also he/she will advice you in certain meditation practices and a diet.
Also he/she will give you advice to use certain colors and smells in your house.

If the problem is spiritual the Ayurveda healer can trace the reason and help you to solve this.

Ayurveda in your life can help you to live your life full joy and happiness, you can get the maximum out of your life.

De reden dat we niet in ZA blijven, is dat we nu al 2 jaar elke 3 maanden naar Zimbabwe moeten reizen om onze visa verlengt te krijgen.

We zijn daar echt meer als zat...... daarnaast het ongemak dat je hier geen bankrekening mag hebben ..... omdat je geen resident bent.
En dus alles chash moet doen ...... echt super vervelend allemaal.

We hopen dat we in Praag een nieuwe toekomst op kunnen gaan bouwen

Alleen vind ik de informatie die ik krijg een beetje verwarrend.
Als je de officiële cijfers die de overheden vrijgeven bekijkt moet je het met 30000 Crone makkelijk kunnen redden.
Maar als je naar de ervaringen kijkt die jullie hier vertellen blijkt dat ik met 50000 Crone nog niet rond kan komen.

Echt super moeilijk om een beslissing te nemen of we de gok nou moeten nemen of niet.
 
Als ik jullie zo hoor, is een maandsalaris van 30000 Crone onder het niveau om rond te kunnen komen met een gezin van 5 en huisdieren.

Wat Jozef zegt over zelf wat dieren houden ... deden we hier in ZA ook.
We hadden schapen, kippen, en varkens.
Daarnaast een grote groende tuin waar we met zen 5e makkelijk uit konden eten.

Ik en handig genoeg (moest ook wel, we hebben hier anderhalf jaar in het midden van nix geleefd, het dichtstbijzijnde dorp was 60km van ons verwijderd.
We leefde daar van wat ik zelf schoot, en vanuit onze eigen tuin.
Nu zijn we voor de kids (die zagen namelijk geen andere kids meer) naar the South Coast verhuist we leven nu direct aan de Indische Oceaan midden in het populairste vakantie gebied van Zuid Afrika.
Voor de kids geweldig natuurlijk maar ja elke 3 maanden 3000 km moeten rijden om op en neer naar Zimbabwe te gaan voor onze visa's begint ons aardig de keel uit te hangen.

Ik zou het dus helemaal niet erg vinden om buiten Praag te wonen, maar dan moet ik wel redelijk mijn werk kunnen bereiken zonder al mijn Cronen op te moeten rijden.
Of is het openbaar vervoer goed genoeg om ook via hen naar Praag te reizen?

Jullie maken het me wel moeilijk om een beslissing te nemen.
nogmaals .... als ik naar de officiële sites kijk moet ik het met 30000 Crone kunnen redden, maar als ik naar jullie als ervaringsdeskundige kijk ga ik het dus niet redden.
Ik wil natuurlijk ook niet in Praag stranden met een te laag inkomen waar we niet van rond kunnen komen.

Is er iemand op deze site doe in of rond Praag woont en ook rond dit bedrag verdiend?
Kan hij mij vertellen hou hij het doet en ervaart?

Morgen vroeg heb ik een gesprek met mijn mogelijke nieuwe werkgever.
 
Het wordt armoede.

Van dat bedrag kun je niet leven met vijf mensen en zes honden, tenzij je kunst- en vliegwerk gaat uithalen. Dat betekent dus met z'n allen op een flatje buiten Praag (met vijf man en zes grote honden op 60 vierkante meter), 's morgens om zes uur de deur uit om met de bus naar je werk te gaan, 's avond laat thuis, het allergoedkoopste eten, kinderen op een Tsjechische school zonder faciliteiten voor anderstaligen, geen geld voor extra's die geld kosten zoals uitgaan, vakantie, sport, kleding die iets meer is dan dan Chinees polyester (en alleen maar "gratis door het bos lopen" met een boterham met tevredenheid wordt op den duur echt saai) en elke tegenslag (iets gaat kapot, je moet door familieomstandigheden naar het buitenland) wordt een ramp.

Ik zie ook niet waarom je naar Tsjechie wilt. Ik snap wel dat ZA niet meer aantrekkelijk is, maar ik denk niet dat CZ het antwoord is. Als je denkt dat het eenvoudig en voordelig is om in Tsjechie een bestaan op te bouwen zonder dat je specifieke vaardigheden of contacten hebt, dan vergis je je enorm.
 
Ik heb zelf geen ervaring met permanent wonen in Tsjechië (wel een huisje in Tsjechië) maar weet wel dat er legio mensen zijn die rond moeten komen van 30.000 Kc. Het is geen vetpot en ik denk dat je op alle fronten erg zuinig moet zijn. Ik vind de tip om goedkoper buiten Praag te gaan wonen wel een goed idee, ook al is de reistijd dan lang(er), daar wen je wel aan. Dure posten als gas/electra/verwarming zou je kunnen minimaliseren door te stoken op hout wat je zelf klooft etc. (na werktijd dan dus nog genoeg te doen :stout:) Als het leven in ZA echt niet is wat jullie zoeken dan zal het elders al gauw beter zijn, mits goed afgewogen. Grote valkuil voor velen is dat ze naar Tsjechië vertrokken zijn zonder inkomen en dachten het daar wel te vinden/verdienen. Je start is goed, je hebt een baan dus een, ook al is het minimaal, inkomen. Ik ben van het type, volg je hart met een klein beetje verstand en het zal altijd goed komen! ;)
Mijn antwoord zal je keuze niet gemakkelijker maken denk ik.
 
Ik kan er alleen maar mee instemmen dat 30.000 bruto voor vijf man en een paar honden echt niet genoeg is. Tenzij je nog ergens een flinke spaarrekening hebt. De huur wordt het grootste struikelblok, omdat je hier vrijwel alleen commerciële huur hebt en woonruimte voor zo´n groot gezin in Praag denk ik toch wel op rond de 20.000 per maand komt. Dan houd je van die 30.000 bruto (= ca. 23.000 netto) al bijna niets meer over.

Internationale scholen zijn bovendien zo duur dat je die zelfs met 60.000 bruto niet zou kunnen bekostigen.

Willen jullie niet gewoon naar Nederland? Daar kun je waarschijnlijk goedkoper wonen, omdat je er ook sociale huisvesting hebt. Scheelt ook een hoop gedoe met de taal, want (zoals je elders op het forum wel kunt lezen) Tsjechisch is erg moeilijk.
 
Bovenaan