Is kamperen echt leuk?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Al geruime tijd vraag ik mij af, wat doen die vakantiegangers in Godsnaam met hun caravan of, nog erger in mijn ogen, hun tent in Tsjechië. Begrijp mij a.u.b niet verkeerd, het word door mij geoorloofd, een mens zijn lust is een mens zijn leven nietwaar. Maar in al die jaren dat ik Tsjechië bezoek deed ik dat ,voor ik mijn eigen onderkomen had, uitsluitend in pensions of hotels. Het lijkt mij vreselijk om met een caravan zo,n afstand te rijden, meestal moet er in Duitsland overnacht worden, ook voor mij not done, en voor de poen hoeven we het niet te doen. Vooral pensions zijn goed betaalbaar en tegenwoordig van goede klasse, wat is het dan dat sommige het plezierig vinden om een camping te bezoeken en s'morgens met een rol toiletpapier een wc te bezoeken die reeds frequent is gebruikt, ook in de rij staan voor het nemen van een stortbad is in de meeste gevallen standaart. Het koken op een wankel butagasstelletje zou een hobby kunnen zijn, maar dan moet je in mijn optiek toch wel een, overgens ongevaarlijke, afwijking hebben. Mis ik iets, zie ik iets over het hoofd? Gaarne verneem ik van ingewijde van deze materie van zulks zodat ik mijn horizon weer wat kan verbreden
 
Ach, Macek, tegenwoordig hebben de caravans toiletten, magnetrons, vaatwassers, douches, waterbedden, televisie etc.
 
ha ha waarschijnlijk mis je de gezelligheid.
die is veel beter dan in een pension in de meeste gevallen.
en dan de vrijheid die je hebt op een camping.
maar gelukkig vind niet iedereen camperen leuk want anders werd het veel te druk op de campings en hadden pensionhouders niets te doen.
groetjes jacquelien
 

spookycat

† In Memoriam
Ach, Macek, tegenwoordig hebben de caravans toiletten, magnetrons, vaatwassers, douches, waterbedden, televisie etc.

Een vaatwasser en waterbed hebben wij er niet in en een tv willen we er niet in:)
Voor de rest alles en dan die vrijheid,die is niet te betalen,staat het ons niet aan dan zijn we weg,willen we een andere streek zien,pootjes indraaien ,aanpikken en weg wezen en je hebt alles bij je:)
En het rijden mits een goede auto met voldoende power is ook geen probleem:)
Koken doen we niet hooguit het ontbijt:)
Voor het goedkoop moeten we het niet doen,tel een nieuwe caravan en aangepaste auto plus campingeld ,verzekering,daar gaan we lang van op pension of hotel:lache:
Maar we willen zolang mogelijk camperen
Ben ik nog iets vergeten:de gemoedelijkheid en vriendschap onder de meeste campeerders:lekker:
 

spookycat

† In Memoriam
Dat klopt Esther hebben we zelf ondervonden,en dat vinden we ook supper hoor,vooral nu we wat ouder worden is in de winter een leuk pension beter:) je mag ons nog wel eens verwachten hoor:lache: ons nog eens lekker late verwennen:lekker: :lache:
 
Ach, Macek, tegenwoordig hebben de caravans toiletten, magnetrons, vaatwassers, douches, waterbedden, televisie etc.

Dat van die waterbedden lijkt me niet helemaal correct, Krulletje!??
Ik ben nog geen caravan tegengekomen, die zo'n 1000 kg water kan dragen (lxbxh=200x140x35 cm3 x 1kg per liter).
Misschien wordt het toegepast in (grotere) campers, maar dat weet ik niet.

Maar dat is maar een bijkomstigheid.

Ik doe beide: Kamperen met de caravan en verblijven in een hotel/pension.
Maar ik geef toch de voorkeur aan kamperen met de caravan.
En daarmee aan verblijf op de camping!

Rijden met de caravan is geen enkel probleem.
Kyselka (bij Karlovy Vary) is in 10 uur op het gemakkie (85-90 km/u) bereikbaar vanuit Apeldoorn en kost geen overmatige inspanning (oppassen niet weg te doezelen!).

Op de camping eerst een gekoelde pivo uit de koelkast :cheers: en dan pootjes uitdraaien met de boormachine :), kabeltje in stopcontact voor de stroom, stoelen voor de caravan en alles is OK. Bij meerdaags verblijf de luifel eraan en zitten maar.
Niks geen gesleep met bagage, die is netjes op zijn eigen plek opgeborgen in de caravan.

Op een camping is altijd wel wat te zien. Buren, met of zonder kinderen, hond of kat. En je maakt heel makkelijk contacten. Je leeft allemaal min of meer permanent buiten en er is altijd wel wat te praten. Over de camping, de caravan, de omgeving, de stad, de reis, het weer, de uitstapjes, etc. etc.
En de meeste kampeerders zij ook echt aardig! Hollanders, buitenlanders, tsjechen, het maakt niet uit!
Kortom, kampeerders zijn net allemaal een grote familie van elkaar.
Is er een probleem(pje) dan helpt iedereen elkaar.

Gezamenlijk gebruik van sanitaire voorzieningen is voor ons ook geen probleem. Meestal is het sanitair netjes en wordt goed schoon gehouden. En zo niet: Dan gebruiken we alleen ons eigen toilet. En samen douchen dat deden we als sportieven jongelingen vroeger toch ook?

En ik kan zo genieten van het zitten onder mijn luifeltje als het donker is geworden. Zit er met een pivo (en/of borrel) soms wel tot 1 uur 's nachts in mijn eentje te mijmeren over de hele mensheid en de hele wereld! Vorig jaar nog bij een temperatuur van + 3 graden, met jas aan, totdat mijn vrouw vroeg of ik gek was geworden en een ziekte op wou lopen.

En als we het ter plekke beu zijn, dan rollen we de heleboel binnen een uurtje op en vertrekken we naar een ander aardig plekkie!
De hele wereld staat voor ons open.

Kortom: Kamperen: I Love It!!!!!!!!!!
 

Bijlagen

  • DSCF1164.JPG
    DSCF1164.JPG
    71,2 KB · Bekeken: 20

spookycat

† In Memoriam
Maar dat is maar een bijkomstigheid.

Ik doe beide: Kamperen met de caravan en verblijven in een hotel/pension.
Maar ik geef toch de voorkeur aan kamperen met de caravan.


Op een camping is altijd wel wat te zien. Buren, met of zonder kinderen, hond of kat. En je maakt heel makkelijk contacten. Je leeft allemaal min of meer permanent buiten en er is altijd wel wat te praten. Over de camping, de caravan, de omgeving, de stad, de reis, het weer, de uitstapjes, etc. etc.
En de meeste kampeerders zij ook echt aardig! Hollanders, buitenlanders, tsjechen, het maakt niet uit!
Kortom, kampeerders zijn net allemaal een grote familie van elkaar.
Is er een probleem(pje) dan helpt iedereen elkaar

En ik kan zo genieten van het zitten onder mijn luifeltje als het donker is geworden. Zit er met een pivo (en/of borrel) soms wel tot 1 uur 's nachts in mijn eentje

Kortom: Kamperen: I Love It!!!!!!!!!![/QUOTE]

Prachtig geschreven zo voelen wij het ook:zwaai:
 
:haakjes: Je hebt tentkampeerders en caravankampeerders, dat kunnen verschillende soorten kampeerders zijn. Wij behoren tot de eerste categorie.:haakjes:

Je rijd naar je vakantiebestemming in een opperbest humeur, auto volgepakt, kinderen vrolijk,verkeer op de weg is rustig.
Tegen de tijd dat je bijna aangekomen bent, en je staat in de laatste file, vraag je je af of je wel alles hebt meegenomen, de kinderen stuiteren met autostoeltje door de auto, de lucht dreigt met een onheilspellend onweer,....
Dan is daar de camping. Een troosteloos geverfd gebouw in roze/mintgroen/en grijsgroen behelsd het toilet/afwas/wasgedeelte.
Duitse caravans rij aan rij.Lichtelijk gespannen van de reis en haar ontberingen vangen we aan de tent op te zetten. Het is etenstijd en een ieder die zicht op ons heeft, kijkt toe.
Vanwege de nu toch wel grote kans op regen, sturen we de jongste op zijn fietsje weg, en sommeren de oudste ons te helpen met het opzetten van onze tent.Het is ook zijn onderkomen deze vakantie.
We vergeten voor het gemak de volgorde van de opzetinstructie,...
Een kleine /gedempte mopperpartij tussen de oudste, die inmiddels de tentstok omhoog moet houden in de tent, en mij ,die net de zesendertigste haring in de grond wou slaan wordt in de kiem gesmoord door de jongste. 'zijn julie nounog nie kla??? De Duitse buren hoor je gniffelen. Goddank, het is nog droog....
Als de tent dan uiteindelijk wel staat, en het meeste is uit de auto, we toch de slaapzakken bij ons blijken te hebben. de duitse caravans; verhuurd blijken te zijn aan een paar nederlanders, en de kinderen slapen en we drinken ons eerste biertje terwijl de regen zachtjes op het doek tikt, dan ben ik zoooooo gelukkig.Tsja , eigenlijk snap ik het soms zelf ook niet.:lache:
 

spookycat

† In Memoriam
Leuk toch tent of caravan het ene mischien wat omslachtiger dan het andere maar eens je op je plaatsje zit is het ok toch:) en hoe heerlijk slapen is het niet als de regen lekker op je dakje tokkelt:) slapen als een roos :haakjes: ze is wel een tikje verwelkt:haakjes: doe ik dan:zwaai:
 
Helemaal met je eens spookycat, en we hebben ook altijd leuke buitenlandse medekampeerders gehad, ik moet alleen de eerste nacht altijd zo wennen aan het gesnurk van mijn mannen, de kleinste vooral!:lache: Dat is alleen de eerste nacht, en als we weer thuis zijn geniet ik weer net zo, maar dan van de luxe en de rust van onze slaapkamer.
Zo hebben we ook eens een keer een vrijpartij van medekampeerders kunnen aanhoren:lache: :lmfao: :bloos2: die ;en nou komt het' het deden na de regenbui! Volgens mij hadden ze het niet eens door dat de regen was opgehouden, anderen waren de mening toegedaan dat ze dachten dat iedereen al sliep.We hebben ze de volgende ochtend een heel hartelijke goedemorgen toegewenst!:stout:
 
Mijn voorkeur gaat toch ook wel uit naar kamperen. Maar in het voorjaar en winter geef ik de voorkeur aan een huisje of een pension.
Het voordeel van kamperen is toch de saamhorigheid die er toch meestal wel is op de camping.
Wij kamperen dan ook meestal op niet al te grote campings.
 
Kamperen is verlost zijn van alle overbodige luxe. Heerlijk twee weken geen tv, computer, rekeningen e.d. Hoewel het laatste geen luxe is.
Je beseft dat je maar weinig nodig hebt om gelukkig te zijn. Dit klinkt wel heel hoogdravend, maar het is toch zo. Dat lees je bij al de anderen ook.
Natuurlijk soms zijn er mindere kanten: om drie uur 's nachts je tent uitmoeten omdat je bang bent dat de tent de regenbui niet aankan. Maar het heeft ook wel iets. En Nee :kwaad: we stonden niet naast Parlies:lache: .
 
Wij vinden het kamperen, met name in de zomer, steeds minder aantrekkelijk worden vanwege vaak overvolle campings. Dus genieten we nu 's zomers van ons huis. Maar de caravan gebruiken we wel vaak in voor- en naseizoen. En volgend jaar (als ik niet meer werk) gaan we er buiten het seizoen ook weer van vaker en langer mee op pad. Want kamperen is beslist genieten van optimale vrijheid. En ook dat willen we niet missen.
 
Wij, Kukelin en moi, doen van alles wat.

Dit jaar met de mannen huis gehuurd, zie verhaal huiselijk geluk.
We kamperen in een heel klein tentje met zo min mogelijk spullen bij ons.
We gaan op pad met een oude caravan, ook al zonder luxe en we hebben ons eigen huis.
Dit alles doen we voor de broodnodige afwisseling.
We zijn eens hier, we zijn eens daar.
Kletsen eens hier, kasteeltje daar.
We verwonderen ons vanuit ons tentje hoe iedereen bezig is.
Kijken met genoegen naar de escapades van het achteruitrijden met de caravan.
En genieten van onze vaste stek in ons kotje in Tjechie.
En het is allemaal leuk.

En Macek:

kamperen is echt heel leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou, ik ben blij en wijzer geworden met jullie reacties. Ik heb altijd al een stille bewondering gehad voor deze vrijwillige nomaden, maar ik begin het nu een beetje te begrijpen. Ik wens de kampeerders dan ook nu en in de toekomst een fijne vakantie en veel plezier en uiteraard tot ziens!
 
Tsja, wat is eigenlijk de definitie van kamperen?
Als dat is "op een camping staan" dan behoor ik tot de kampeerders.
Alleen doe ik dat met een camper, lekker rondtrekken, overal 2-3 dagen vertoeven en dan weer naar het volgende stekkie.
Voor mij is dit het ultieme middel om wat van een land te kunnen zien.
7 jaar geleden zijn wij overstapt van kleine tentjes naar een camper.
De manier van vakantievieren is voor ons onveranderd gebleven, ook toen trokken we rond, nu hebben we het gemak van wat (voor sommigen overdadige) luxe.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nog even dit...................voor de zuiverheid van deze topic wil ik ook graag het volgende weten, nog nooit dus meegemaakt; verstopte of smerige plees, geen warm water bij het douchen, laawaierige buren in de tent naast je, krijsende kinderen, lekkende tenten, toestanden bij windkracht zoveel, blijft het dan nog leuk of zijn we ook weleens vertrokken van ellende?
 
Nee waarde Macek,

Nog nooit vertrokken van ellende.
Alleen maar plezierige herinneringen.
Kampvuur, gitaren,zingen.
Sterren aan de hemel.

Ach, en mocht het een keertje tegen zitten, wat dan nog?

Heb je thuis weer wat te vertellen.

Groet van Kukel.
 
Bovenaan