Huis kopen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Ik sluit me aan bij Kukel, hoe meer info hoe beter, want het kopen van nieuwbouw is een andere dicipline dan het kopen van een bestaand huis. Dus ook de groeten van Arie, de Pivonist.
 
Nou toch leuk om de positieve reacties te zien. Ik zal dus doorgaan met het posten van updates.

De ronde van het doornemen van het contract is momenteel nog niet afgelopen. De aannemer heeft mondeling verklaard dat alle bouwvergunningen aanwezig zijn. Aangezien wij zekerheid willen hierover hebben wij een kopie van de bouwvergunning gevraagd. De aannemer heeft die na drie keer vragen nog steeds niet laten zien. Toch blijft de aannemer volhouden dat alles in orde is en dat wij de laatste kopers zijn die het voorlopige contract moeten ondertekenen. Dit doet het vermoeden weer bovenkomen dat de overige kopers er minder moeite in hebben gestoken dan wij aan het doen zijn. Ik zou graag in contact willen komen met de overige kopers om zo een gezamelijk front te kunnen vormen maar ik voorzie al problemen met taal en het opvragen van gegevens van de overige kopers.

Onze advokaat heeft momenteel een concept contract met onze opmerkingen erin. Volgende week donderdag zal onze advokaat gaan onderhandelen met de aannemer over de inhoud van het contract. Een paar punten kan ik er wel uitlichten ter info:

1. De situatie rondom de bouwvergunning moet duidelijk zijn.

2. Boete clausules: zoals hiervoor al verteld waren wij aansprakelijk voor alles en de aannemer voor niets. Wij hebben er een clausule in op laten nemen over boetes voor de aannemer in geval van te late oplevering om de gevolgschade te dekken.

3. Er komt blijkbaar een reclame bord aan de zijkant van de flat te hangen. Ik wil graag inspraak hebben op wat voor reklame daar komt te hangen. Daar was niks over geregeld. Ook de grootte is niet gespecificeerd. Er werd door de aannemer opgelegd dat wij akkoord gaan met 99 jaar vrij gebruiksrecht door de aannemer van die muur. Volgens de wet in Tsjechie is dat geen gebruiksrecht meer maar is het feitelijk bezit. Dus dit hebben we aangepast naar 10 jaar huurcontract met daarna de wederzijdse optie om te verlengen. Zo'n reclame bord heeft ook invloed op de verkoopprijs van de flat.

4. Financiering van de flat wordt gedaan met een hypotheek bij Ceskomoravkse Stavebni Sporitelna. De betaling van de flat gebeurt in termijnen en voor de eerste termijn (feitelijk de aanvraag van de hypotheek) zal de bank akkoord moeten zijn gegaan met de gehele aanvraag. In het oorspronkelijke contract stonden wel de termijnen genoemd maar geen voorwaarden waaronder die termijnen betaald moesten worden. Er bestaat wel het "harmonogram" (zie hiervoor) maar zolang dat geen onderdeel is van het contract is het niet bindend. Dus een aanpassing van het contract is dat het harmonogram een onderdeel wordt van het contract.

Daarnaast zijn er nog wat kleinere zaken maar dit zijn toch wel de hoofdzaken die aangepast zullen moeten worden in het contract. Ben benieuwd wat er uit de onderhandeling met de aannemer zal komen.

wordt vervolgd......
 
Vandaag weer even tijd om wat meer te schrijven hier.

Onze advokaat heeft meerdere malen contact opgenomen met de aannemer en overleg gehad met de vraag of de bouwvergunning nu al geregeld is. Dit is tot op heden nog niet officieel bevestigd. De aannemer zegt dat het allemaal wel goed komt maar ons vertrouwen in de gang van zaken wordt met de dag kleiner. Zonder de juiste documenten van de aannemer zullen wij geen hypotheek kunnen regelen en moeten we het straks op een andere (minder gewenste manier) financieren.
De aannemers weerwoord is dat zij alle financien zullen regelen met de bank van onze keuze. Maar er wordt niet bijgezegd wat er gebeurt indien zij de bank niet kunnen overtuigen om ons een hypotheek te geven. Het lijkt ons dat de aannemer dan vrolijk hun handen ervan af trekken en ons met de problemen laten zitten.

Daarnaast heeft de aannemer aangegeven dat er geen wijzigingen in het oorspronkelijke contract zullen worden doorgevoerd. Alle andere kopers hebben hetzelfde contract getekend en voor ons zal er geen uitzondering worden gemaakt. Gezien de inhoud van het contract lijkt me dat de overige kopers zich OF geen zorgen maken, OF niet goed gelezen hebben OF niet weten waar ze aan begonnen zijn.

Wat er nu gaande is heeft zelfs onze advokaat nog nooit meegemaakt. Dit geeft me nog steeds geen goed gevoel maar we hebben op dit moment een paar opties openliggen die onze positie hopelijk wat verstevigen:
1. Het reserveringscontract loopt op 31 Mei 2007 af. In het contract staat dat 14 dagen na schriftelijke aanmaning wij de voorlopige koopacte moeten tekenen. Vandaag is het 21 Mei en we hebben nog geen bericht ontvangen met een aanmaning tot tekenen. Volgens onze advokaat komen we hiermee in een goede positie terecht want bij het aflopen van het reserveringscontract zouden we het reserveringsbedrag terug kunnen krijgen. Natuurlijk is onze insteek niet om het contract te ontbinden want dan hebben we uiteindelijk nog niks. Maar het versterkt mogelijk wel onze onderhandelingspositie.
2. Onze advokaat gaat een stapje hoger en gaat met het management van de aannemer praten over de ontstane situatie. Om door te gaan met deze aankoop willen wij minimaal de financiering veiligstellen zodat dat straks niet door ons persoonlijk gedragen moet worden. Daarna is het zaak om te voorkomen dat wij de negatieve gevolgen moeten dragen in het geval dat de aannemer te laat oplevert of fouten maakt.

Het moeilijke is wel dat bovenstaande eigenlijk alleen interpretaties zijn van de kant van onze advokaat. Dit is niet zwart op wit te krijgen en de vraag zal altijd blijven: Indien het (wat ik overigens niet hoop en zoveel mogelijk zal proberen te vermijden) voor de rechter komt, hoe sterk sta je dan?

Nu wachten we dus op de aanmaning tot tekenen en ondertussen op wat onze advokaat voor elkaar kan krijgen bij de aannemer.

wordt vervolgd...
 
Laatste update.....

Helaas, het is uiteindelijk allemaal op een grote teleurstelling uitgelopen. De aannemer begon op zijn strepen te staan dat wij moesten tekenen. 5 dagen voor het aflopen van het contract kregen wij schriftelijk een oproep om te komen tekenen. Onze advokaat heeft nog de nodige moeite gedaan om de aannemer te bewegen om het contract aan te passen maar daar wilde ze niks van weten. De voorwaarden in het voorlopig koopcontract waren zo nadelig en de garanties waren dusdanig onvoldoende dat wij het niet meer zagen zitten.
De aannemer wist waarschijnlijk ook dat zij op het randje zaten want onze advokaat heeft wel voor elkaar gekregen dat we het reserveringsbedrag terug zouden krijgen, mede gezien er meer interesse in de flat was.
Het reserveringsbedrag is netjes terug gestort minus de kosten van de advokaat en wij blijven zonder flat achter. Allemaal erg frustrerend aangezien de flat niet voor onszelf was maar bedoeld was om een naaste familielid permanent onderdak te bieden.

Nu blijven we dus maar doorzoeken naar bestaande flats die te koop staan.

Dit was de laatste update van dit fiasco. Mocht ik ooit nog aan een flat kunnen komen, zal ik weer proberen op een nieuwe pagina de procedure uit te schrijven.

Groeten Antonius
 
jeetje wat vervelend voor jullie dat het zo is gelopen maar je komt vast nog wel een flatje tegen waar alles beter is geregeld sterkte met de zoektocht
 
Wat afschuwelijk. Nu moet je weer opnieuw beginnen. Ik hoop dat je daar nog de energie voor kunt opbrengen. We wensen je veel succes.
 
Antionius erg jammer dat het niet doorgegaan is. Maar ja er zal ongetwijfeld een betere flat en aannemer te vinden zijn. Succes er mee in ieder geval. Nog even een vraagje over de benodigde documenten:

... Vereiste documenten zijn onder andere:
- Bewijs van inkomen
- Salarisstrookjes van afgelopen 2 of 3 maanden
- ....
Hoe heb je dat gedaan? Als je in Nederland woont accepteren ze dan Nederlandse salarisstroken en bewijs van inkomen?
 
Wij willen graag in omgeving Liberec een huis kopen, maar wij weten niet waar moeten wij beginnen. Wij zijn al paar keer naar Tschechie geweest, maar zonder resultaat.
Ik beheers Tschechische taal redelijk goed, maar ik weet niet bij wie moet ik beginnen met het opstarten van een SRO. Bij een NL makelaar die gevestigd is in Tschechie of via een Tschechische makelaar.
Bovendien willen wij graag weten wat van papiren hebben wij nodig om in Tschechie een huis te kunnen kopen?
graag uw hulp en advies.
Dit is ons droom om daar iets te kopen, maar wij zijn de weg kwijt!
vast bedankt
 
als je de taal spreekt ben je al enorm in het voordeel.
ik zou zeggen neem een advocaat op het gebied van huizen.
deze zijn onafhankelijk. en kan je ook helpen met een s.r.o.
kosten ongeveer 20000 kc en niet zo veel stress.
 
Hallo Hamdard,

Wij hebben ook net een huis gekocht in CZ en zijn net terug van de eerste verbouwing. Heerlijk om daar te klussen.

Maar goed, dat was je vraag niet.

Eerst moet je uitvinden wat je het liefst hebt een SRO of een verblijfsvergunning. Hangt ook van het huis af wat je wilt kopen.
Wijzelf hebben ons huis gekocht via een verblijfsvergunning en dan heb je alleen pasfoto's en je eu ziekenfondskaartje nodig. En uiteraard legitimatie. Dan kan men al een verblijfsvergunning aanvragen. Maar men moet wel een legitieme reden hebben voor de aanvraag en een verblijfsplaats. E.e.a. is te regelen met wat omwegen. Wijzelf beheersen de taal niet en hebben het laten regelen door onze nl tussenpersoon. Via een advocaat is natuurlijk ook goed mogelijk, maar in ons geval bleef de taalbarriere. En onze contactpersoon vroeg ook niet de hoofdprijs, dus de beslissing voor ons was duidelijk: Een NL contactpersoon.:oeps:
Met het opstarten van een sro heb ik geen ervaring, maar bij ons is alles perfect verlopen en alles is geregeld.
We hebben:
- Je begint met het huis kopen, voorlopige koopcontract tekenen en eventueel een aanbetaling. Hierbij komt het vertalen van het contract in het nederlands, omdat je wel zeker wilt weten wat je tekent. Dit is voor ons gedaan en in begrijpend nederlands, de contracten zijn niet in zo'n juridische taal als in nederland.
- Dan uiteraard het koopcontract zelf bij de overdracht van de sleutels. Ook deze is vooraf voor ons vertaald, zodat er ook nog wat wijzigingen aangebracht konden worden,
- Woning inschrijven bij het kadaster,
- Elektra en water over laten zetten,
- Kennis gemaakt met de burgemeester (erg grappig mannetje),
- Ons ingeschreven bij de gemeente en de gemeentelijke belasting betaald,
- Naar de belastingdienst geweest,
- Onze verblijfsvergunning omgezet naar ons huidige adres (we "woonden" tijdelijk ergens anders),
- Een cz prepaid telefoon gekocht (erg handig en veel goedkoper bellen),
- Bankrekeningen geopend (czk en euro rekening)
- Verzekeringen laten regelen (heel belangrijk),

Bovenstaande punten zijn zo'n beetje de punten die ik mij nu kan herinneren waar je rekening mee moet houden. Met een SRO zal er nog meer om de hoek komen kijken.

Zonder hulp was dit alles lang niet zo gemakkelijk gelukt, als het ons al gelukt was:confused:

Het fijne is ook, als je het door iemand laat regelen, dat men niet steeds naar CZ hoeft om een handtekening te zetten enz. Je kunt alles proberen te regelen op 1 dag, diverse handtekeningen zetten en dan ben je weer even in nl. Wij hebben dmv machtigingen veel dingen laten regelen door onze contactpersoon. Scheelt een paar ritten (maar we zijn nog vaak genoeg op en neer gereden in die 2 maand)

Wij hadden de sleutel van het huis in iets meer dan een maand in de handen. Erg vlot. En nu staat onze namen ook vermeld bij het kadaster, zag ik op de site. Dus dat is ook geregeld. Duurde bij ons ong. een maand en toen wij 4 weken terug aankwamen bij ons huis lag er een afhaalbericht, dat wij de brieven van het kadaster (met de stempels) op konden halen bij het postkantoor.

Al met al is het allemaal lekker verlopen en hebben wij veel baat gehad bij een NL contactpersoon. Ook is deze contactpersoon nu onze correspondentieadres voor alle instantie's (bank, water, elektra enz). Dan heb je direct een plek waar de post terechtkomt en zij kunnen dan ook zorgen dat je op tijd handelt. Want betaal je bv een paar maand het elektra niet, ben je zo je meter kwijt en dan zijn er hogere kosten gemoeid. Dus het is ook fijn om een vertalende postadres te hebben.

Maar ik weet niet hoe goed je tsjechisch is en/ of engels, duits. Misschien kun je het dan ook goed redden met een advocaat, wat toch het goedkoopste is.

Wil je wat meer info over het bedrijfje die ons geholpen heeft stuur dan even een pm dan zal ik de site doormailen.
 
hallo dame,
eerst wil ik u bedanken voor het uitleg. en ben ik heel erg blij met u reactie en van de anderen ook.Wij gaan via een advocat alles regelen en toch met een verblijfs vergunning.
heel veel dank, Waar hebben jullie een huis gekocht?

Jonge man bedankt voor de reactie en je raad.
 
Inderdaad, voor de laatste keer dat ik gekeken heb, was in nog een (jonge) man:deuk:

Maar wij hebben midden in het natuurgebied kokorin een chalupa gekocht. In het dorpje Dobren. Echt een heel mooi dorp. (zie mijn avator voor het huis)

Veel succes en hopelijk hebben jullie net zulke goede ervaringen als ons met het kopen van een huis in CZ. Laat het ons weten!! We zijn allen nieuwsgierig.

PS. Met een verblijfsvergunning kopen kan alleen als het grond bij het huis geen Bosgrond of landbouwgrond betreft, dus bestempeld staat als tuin bij het kadaster. Anders moet men een SRO opstarten. Even voor de volledigheid. Maar hierover is al veel geschreven op deze site.

Gr Bertus
 
@ OREL (op pagina 3).

Geen probleem om met nederlandse documenten aan te komen zetten. Je moet ze alleen we via een beedigd vertaler (zowel in Tsjechie beedigd als in Nederland) laten vertalen. Soms wil het geval dat de bank of ander instituut je naar een van hun reguliere vertaalburos stuurt omdat ze het anders niet accepteren.
 
taxatie huis belastingdienst

Hallo, wie weet het antwoord op de volgende vraag, wij hebben ons huis, dat in een sro zat die niet van ons is, teuggekocht en op eigen naam laten zetten. Dit is allemaal goed gegaan, via het kadaster op internet kan ik zien dat ik de eigenaar ben. Nou moet een huis voor het verkocht wordt getaxeerd worden voor de 3% overdrachtsbelasting. Wie weet op welk tijdstip dat gebeurd in het proces, het word dus door een sro aan een particulier verkocht, je ontrekt dus het onroerend goed uit de sro. Als je bijvoorbeeld in januari eigenaar wordt van het huis, en je gaat goed aan de slag en de sro moet eind van dat jaar belastingaangifte doen en men is niet content met het verkoopbedrag, kunnen ze dan bijvoorbeeld in december langskomen of januari het jaar daarna om opnieuw te taxeren, zo ja kan je dat natuurlijk een hoop geld schelen als je flink aan het renoveren geweest bent. Is, net zoals de kadastergegevens dit bedrag openbaar? In het vorige stukje werd geschreven dat na inschrijven bij het kadaster langs gegaan werd bij de belastingdienst om de (gemeentelijke) belasting te voldoen. Is dit niet gekoppeld aan het kadaster? Krijg ik als nieuwe bewoner niet automatisch een acceptgiro toegestuurd voor de belasting en het reinigen van de container?
Alvast bedankt voor de reacties
 
Ik ben momenteel bezig om een flat in Plzen te kopen. Een van de dingen die ik ben tegen gekomen is dat er een aanbetaling (reserverings som) wordt gevraagd die 10% van de koopsom bedraagt. Dit bedrag is echter, in het geval dat financiering niet doorgaat of er andere vuile zaken boven tafel komen die ertoe leiden dat de koop niet doorgaat, niet meer terug te eisen. Althans, volgens de makelaar. Ik als Nederlander kan me niet zo goed voorstellen dat er geen wet is die deze teruggave regelt. Weet iemand hier iets van af?

Ik ben overigens bij een aantal banken binnen gelopen en heb navraag gedaan over het verkrijgen van een hypotheek. Alle instanties keken mij heel vreemd aan toen ik over een S.R.O. begon (wat je vaak leest op internet en ook op dit forum). Volgens de banken is dat helemaal niet nodig en kan ik als buitenlander gewoon een huis kopen op een hypotheek bij een tsjechische instelling. Instellingen die ik aangesproken heb zijn HVB-bank, Ceska Sporitelna, Zivnostenska Banka. Alle drie hetzelfde verhaal. Weet iemand hier ook iets van af?

Laatste vraag: Heeft iemand er interesse in als ik hier een artikeltje plaats met mijn bevindingen in het kopen van een huis in Tsjechie (niet-vakantie huis alhoewel ik me kan voorstellen dat het process soortgelijk werkt)?

groeten Anton

hallo, heb nu een jaar of 12 een boerderij in Tsjechie en heb genoeg problemen hier meegemaakt alleen als je er gaat (werken) en wonen krijg je een vergunning, alleen voor toerisme of particulier iets te kopen ben je een SRO nodig en laat je niet wijs maken dat dat niet meer nodig is!! Gaat naar een willekeurige advocaat (kan je hoogstens ca.35 € kosten) die zal je vertellen dat er een nieuw wetsontwerp klaar ligt maar pas in 2010 (vermoedelijk) wordt uitgevoerd. ben ca.2 mnd terug er nog geweest om een aantal papieren te regelen, maar er is tot op heden nog weinig veranderd in het systeem.
Maar het staat er wel aan te komen.
Succes L.Lucas::beleefd:
 
Bovenaan