Hobby plantencentrum oftewel Domaci z Petrovic

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Omslag Domaci z Petrovic.jpg

Zo. Hier is-t-ie dan! De aankondiging van “ons eigen plantencentrum”. En nu niet meteen roepen van “commercieel, reklame”, want…….we zijn gewoon een stel goedwillende amateurs met teveel vaste planten. Dat was vorig jaar ook het geval en we zijn toen - op aanraden van een stel vrienden - naar de Farmářský trh in Trutnov -Poříčí gegaan, praatje gemaakt en de volgende zaterdag was het raak. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben een heel seizoen gedraaid, leuke contacten opgedaan en moesten afgelopen oktober zeker beloven om terug te komen.
Dat betekende voorbereiden, planten scheuren (hopen dat de muizen er af zouden blijven deze winter), maar vooral: foto’s opzoeken, plantbeschrijvingen lezen, sorteren, alles in het Tsjechisch vertalen en dan catalogiseren. Want dat was vorig jaar zeker de vraag: een catalogus. Die is er nu, zowel in een klapper als online!
Nu begint het voorjaar en we hebben rond de vijftig soorten planten in beperkte voorraad. Van deze planten weten we redelijk zeker dat ze het doen en dat ze de Tsjechische winter normaliter overleven. Onze planten zijn de ‘gewone’ vaste planten, niets bijzonders, maar wel gezond.
Omdat we morgen voor het eerst weer naar Trutnov- Poříčí gaan EN omdat we eigenlijk best een beetje trots zijn op ons werk, plaatsen we dit berichtje.
Woont U in de buurt van Trutnov/Upice en heeft U interesse, dan is een conversatie (vroeger PM) voldoende.
 
Russalka, heel veel succes. Wie weet, zie je me een keer verschijnen.
Ik neem mijn plantjes elk jaar af bij een omaatje, ze staat elke woensdag op het plein in Dvur Kralove, maar misschien moet ik een keertje "vreemd" gaan.
 
Leuk initiatief...Succes! Ook wij wensen jullie weer een succesvol seizoen. Wie weet rijd ik ook wel een keertje langs als Romano in Trutnov gaat zwemmen.
 
succes3.jpg
 

Tabe

† In Memoriam
Succes. Het is mogelijk een gat in de markt.
Zelf nemen we nog wel eens stekjes etc mee uit Nederland of we krijgen ze van onze Tsjechische vriendin. Er is wat dat betreft een levendige ruilhandel bij ons in de buurt van Klatovy.
 
Wat een leuke reakties, dank jullie wel! We hebben dus vorig jaar OOK al op de markt gestaan, maar toen waren we echte amateurs! Juist omdat we zoveel hartelijkheid van de marktbezoekers/marktkooplui hebben ondervonden, hebben we ons ‘plantencentrum’ een beetje professioneler aangepakt. Als je – voor het eerst – begint, weet je niet wat er allemaal op je af komt. Ik noem hierbij verpakkingsmateriaal, plantenstekertjes, potjes, vragen over de planten, die we in het Nederlands soms nog wel konden beantwoorden, maar in het Tsjechisch….moesten onze klanten soms veel geduld met ons hebben. En dat hadden ze! We zijn nu een jaartje verder en konden vanmorgen constateren dat: A) onze catalogus 200% werkt B) het begin april nog veel te vroeg is voor de Tsjechen om iets aan de tuin te doen en C) onze ‘oude’ klanten heel blij waren om ons terug te zien! We hebben eigenlijk nog best aardig verkocht!
Wie van jullie geïnteresseerd is, raad ik aan om onze catalogus via email op te vragen. Nogmaals, we hebben GEEN bijzondere planten, wel gezonde planten. Willen jullie komen kijken, neem dan eerst even contact op, want we staan niet iedere zaterdag op de markt! Er zijn – soms helaas – nog andere bezigheden. Ook kan er een afspraak gemaakt worden om in Petrovice te komen kijken. Daar staat immers alles, maar hetzelfde geldt: eerst even mailen/bellen/SMS-en.
Een gat in de markt? Dat denk ik niet. Er zijn hier in de buurt schitterende tuincentra met veel keuze. Soms iets duurder dan in Nederland, maar lang niet altijd. Voor ons is het vooral een hobby, we willen er niet op achteruitgaan, maar we verdienen er niets mee, zeker gekeken naar de hoeveelheid werk, die we er tot nu toe aan gehad hebben. Maar dat weegt absoluut niet op tegen het plezier en daar doen we het voor.
 
Even een kleine tussenstand over het wel en wee van ons plantencentrum…..
Het loopt eigenlijk heel erg leuk. De catalogus is een topper, zowel om op de markt in te kijken als via email. Het tuinseizoen begint eraan te komen en een behoorlijk aantal mensen hebben onze planten bekeken en ook gekocht. Vooral de contacten zijn ongelofelijk plezierig en heel goed voor ons Tsjechisch! Ook hebben nieuwe soorten planten aangeboden gekregen! Heel leuk en die gaan we eerst een jaartje uitproberen; slaan ze goed aan, dan gaan ze ook in de verkoop!

Dat brengt ons even op het volgende: wie een catalogus wil aanvragen, kan het beste een email sturen naar: domacizpetrovic@gmail.com We sturen de catalogus dan als PDF dokument op.

Een andere vraag, die we kregen, was: hoe komen jullie aan plastic potjes? Dat was inderdaad eind vorige seizoen een probleem, maar dat hebben we als volgt opgelost:
we hebben een “speciální nabídka” gemaakt tw. “bij inlevering van lege plastic potjes één of meerdere planten gratis”………de mensen in Trutnov blij, wij ook, want onze schuur staat aardig vol potten.

We houden iedereen graag op de hoogte van onze ‘marktbelevenissen’.
 
Na een aantal warme weken EN een koud weekje wordt het gelukkig weer lente en....tijd om de wekelijkse Trh klaar te maken! Het blijft voor een stel 50+-ers een hard gelag om zaterdagmorgen rond 5.00 uur 's ochtends op te staan, maar zogauw we op de markt aankomen (rond 6.30 uur) is alle slaperigheid weg en is het aanpakken. Nee, we worden er zeker niet rijk van, wel worden we letterlijk heel warm van alle leuke kontakten, reacties, vragen etc.
Ze hebben we bijv. een vaste klant, een jongetje van een jaar of 9, dat wekelijks een deel van zijn zakgeld bij ons uitgeeft. Aanvankelijk was hij heel verlegen, maar nu kent hij ons EN onze collectie! Van tevoren heeft hij uitgezocht wat hij wil hebben en weet dat ook meteen aan te wijzen. Uiteraard krijgt hij 'vaste klantenkorting', want dit is zo leuk! Vorige week - helaas was het noodweer - kwam hij, samen met zijn moeder, terug met drie grote zakken vol lege plastic potten! Kijk, zo help je een stel hobbyisten verder!
Ook hebben we al een aantal bezoeken - na afspraak - aan huis gehad om ter plekke planten uit te zoeken. Gelukkig accepteert men dat we amateur zijn, want dan kom je erachter dat er nog heel wat komt kijken bij het runnen van een domaci-tuincentrum!
Er staat ook een schitterende plantenkraam op de Trh met vooral schitterende eenjarige- en grotere planten en bomen. Iedere week komt de eigenaar even kijken en een praatje maken. Zijn adviezen nemen we graag ter harte, want het gaat in Tsjechië echt anders toe dan in Nederland!
Kortom, we zijn de boerenmarkt nog lang niet zat en de markt ONS ook niet.
 
Leuk verhaal. En ik ben echt blij voor jullie dat het goed loopt.
Maak weer eens wat foto's van jullie kraam.
 
Onze klant uit Kirgizië.

Vorig jaar werden we blij verrast door een vriendelijke jonge vrouw uit.......Trutnov? Nee, uit Kirgizië! Ze sprak vloeiend Engels, kende Nederland, want ze had o.a. in Wageningen gestudeerd. Na een leuk gesprek nam ze een plant mee en of die nu in Kirgizië terecht gekomen is? Dat wisten we niet zeker, maar vandaag was ze er weer, op krukken helaas, maar dat was wel de reden dat ze wat langer in Trutnov bij familie bleef. Dit keer wilde ze graag wat planten voor haar vader hebben en – inderdaad – in Kirgizië groeit en bloeit een witte Prikneus (Kohoutek Vĕncový) van Domaci z Petrovic! We hebben afgesproken de kennismaking voort te zetten…….wie weet krijgen we nog een dependance in Centraal-Azië!
Dankzij het prachtige weer van vandaag zijn we ook aardig door de voorraad planten heen, we moesten zelfs een paar maal "nee" verkopen, maar volgende week staan we weer met nieuwe handel paraat!
Omdat het zo druk was is het fototoestel in de tas blijven zitten, Vašek, maar bij deze een plaatje van vorig jaar; volgende week zullen we weer een poging doen om een foto te maken.

P8200149.JPG P8200148.JPG
 

Marcel

Moderator
staan jullie ook op zaterdag 16 juni op deze markt ?
langs ons nieuwe terras in CZ willen we zo'n 16 meter lange strook met winter vaste planten beplanten.
 
In ieder geval staan we de komende 3 weken t.w. 26 mei, 2 en 9 juni nog op de trh, want we hebben nog een hele nieuwe voorraad zomerbloeiers (trvalky). Is er nog veel animo, dan kunnen we altijd een weekje verlengen. Op afspraak hier thuis komen kijken/uitzoeken is ook altijd mogelijk.
Marcel, ik stuur je ook even een conversatie (PM ligt me meer in de mond.....)
 
Waarom we Juf Jetty NIET verkopen op de markt…..

Groene vingers en alle kennis in huis? Ja, maar dat hebben we door schade en schande WEL moeten leren! In Nederland, waar in onze tuin zware kleigrond lag, kregen we ook vaak planten van vrienden en kennissen, waarbij we geen idee hadden WAT we hadden gekregen……Zo kregen we een prachtige hoge, roze zomerbloeier…… van Karin en Nico; die plant HEETTE dus Karin en Nico (“Ach, wil jij Karin en Nico even water geven, ze hangen zo slap”). Van de kleuterjuf van onze dochter – voor het gemak NOEMEN we haar hier Juf Jetty – kregen we een prachtige campanula; dat was dus Juf Jetty. Juf Jetty bloeide schitterend blauw, helaas maar een keer per jaar, maar ze was wat wild in de wortels (“Help even Juf Jetty opgraven, want ze woekert door de ridderspoor heen! We moeten Juf Jetty even scheuren, want ze wordt te groot…”).

Door de jaren heen werkte dit uitmuntend - in de direkte omgeving staan hier heel wat Juf Jetty’s in de Tsjechische tuinen - maar TOEN gingen we dus vorig jaar naar de trh en dan kun je NIET een kleuterjuf verhandelen (“Juf Jetty, 2 halen 1 betalen!”). Nu heeft mijn partner-in-het-kwaad een broer met een Wageningenopleiding en een grote botanische kennis, dus, voordat we bokken gingen schieten, hebben we hem om hulp gevraagd. Juf Jetty is een “Campanula Glomerata”, in het Tsjechisch “Zvonek Klubkatý”. Ze BLIJFT wat wild in de wortels, maar ze is een beauty! Zie hier het bewijs!

Campanula glomerata Petrovice.jpg
 
De familie Kakost (Ooievaarsbek)

Sinds jaar en dag ben ik een groot fan van Ooievaarsbekken. Er bestaan honderden soorten, ik heb er ca. 15 en vind dat al erg veel.

In Nederland vegeteerden ze met hier en daar een bloem. Één soort was favoriet bij de vlinders EN vooral bij hun nakomelingen……….de bloemen bleven gespaard, maar verder was de plant snel kaal. Dat ging me te ver. Ik ben een vredelievend mens (hoewel ik sommige insecten met liefde de dood in jaag), maar als je aan mijn planten komt, dan kom je aan mij! Wat te doen? Geen gif, dat stond als een paal boven water. Een suggestie van mijn botanische zwager was, om de rupsen over te zetten op brandnetels; tja, maar DIE had ik niet! Een behoorlijk aantal heb ik gered door ze in een bakje te vegen en in de verwilderde tuin van de niet-aardige buren los te laten. Dat hebben ze vast fijn gevonden, maar er resteerden er nog een aantal en het werden er weer steeds meer…….

Dit vroeg om drastische maatregelen: de oude nagelschaar. Ik weet het, het is gruwelijk, maar het was OOK mest. De ruspen (woord van mijn dochter) die ik niet kon laten emigreren, heb ik doorgeknipt. Moord! Ja, ik weet het.

Na 4 heerlijke zomers in Tsjechië, stel ik vast dat de kakostenfamilie het uitmuntend doet, sommige soorten bloeien 2 tot 3 maal per jaar en de ruspen? Ach, ze zijn er wel, maar er is genoeg eten te vinden; en een gaatje hier of daar in de bladeren? Dat nemen we voor lief.

NU moeten we de Tsjechische klanten nog leren wat een leuke plant de kakost is. Hier is het de gewoonte om de plant in bloei te kopen; bij een vaste plant is dat niet zo verstandig. Maar onze ‘heropvoeding’ begint vruchten af te werpen, want we krijgen veel complimenten over vorig jaar aangeschafte kakosten. Kijk, DAT vinden we leuk!

P6130153.JPG P6110364.jpg Geranium cantabrigiense Cambridge.jpg Geranium clarkei Kashmir White.png GERANIUM PHAEUM _VAR_PHAEUM_SAMOBOR.jpg Ooievaarsbek Biokovo.jpg
 
De Kakosten-familie deel II

Ja, we ‘kakosten’ wat af op de Trh! Met 15 soorten in huis – maar niet allemaal in de verkoop – moeten we soms heel wat moeite doen om mensen ervan te overtuigen wat voor kwaliteiten een bepaalde soort heeft……

Zo is in Tsjechië algemeen bekend de blauwe Ooievaarsbek (Kakost luční).

P5310764 verkleind.jpg

Hij groeit hier als onkruid in de wei en dat WIJ er destijds heel wat moeite voor moesten doen om hem te handhaven in ons tuintje, DAAR heeft de Tsjech geen boodschap aan. “To je plevel” zeggen ze dan; onkruid dus. Maar…………wij zijn niet voor een gat te vangen! We hebben een andere blauwe soort, de Ooievaarsbek Renardii (Kakost Renardův)en die…….moet je VOELEN!

Mijn man heeft daar een gave voor.
“Kent U deze?”
“Ja, dat is onkruid!”
“Ja, dat denkt U, maar moet U die blaadjes eens voelen, zo zacht….”
En als er dan een kind-klant komt: “Moet je voelen, net een katte-velletje! Aai maar!”

P6010774.jpg

En dan is het meestal raak. Het IS ook een speciale plant, onze Renardii, al aai IK hem niet, maar trek hem – als hij te groot wordt – liefdevol in stukken!
 

kuurgast

Donateur
Russalka dank voor je uitleg over de Kakost ,weet ik na 20 jaar eindelijk wat er onder mijn coniferen staat. :D
 
Living Apart Together- wespen

Dit keer eens NIET een stukje over onze plantjes, maar over de – tijdelijke – medebewoners van ons perceel. Want alles wat daar groeit en bloeit, heeft onze belangstelling…….ja soms OOK om er met een boogje omheen te lopen! Nadat we vorig voorjaar een periode regen hadden gehad, werd het weer tijd voor de parasol. Omdat ik aan de kleine kant ben en mijn man wat langer is uitgevallen, mocht HIJ de hoes eraf halen; de parasol werd opgezet en…..wat zat DAAR nou? Het – verlaten – nest van een solitaire wesp. “Die heeft hoog en droog gewoond”, zei mijn man, waarop hij – na het gefotografeerd te hebben – het nest verwijderde. Het was inderdaad een prachtig, fragiel bouwwerk.

P5190299.jpg

Dit voorjaar opende mijn man het – enigszins bouwvallige – schuurtje om wat gereedschap te pakken. Een fanatiek gezoem kam hem tegemoet en – jawel – WEER een solitair wespenhuis, dit keer MET bewoonster! “ Haal het TOCH maar even weg”, zei ik (ik ben nl. allergisch voor wespensteken). Met een boze wesp achter zich aan, rende mijn man met het huisje naar de composthoop. “Daar is het OOK leuk wonen” zei hij. Omdat ik dacht dat de kust veilig was, besloot ik tuingereedschap te gaan halen, want de Trh wachtte, nietwaar? Gelukkig had ik mijn bril op; aan de dakranden, binnen in het schuurtje, hingen wel 8(!) solitaire bouwwerkjes en hier en daar klonk leven! “We hebben een L.A.T. relatie-kolonie in de schuur! En ze vinden mij NIET aardig” . Nadat de dames/heren een beetje tot rust waren gekomen, mijn man een flinke borrel had genomen en de zon aan het zakken was, besloten we ‘flink’ te zijn. Het merendeel van de appartementjes was onbewoond, dus we waren redelijk snel klaar met verwijderen. Tja, ons grondoppervlak is groot genoeg voor twee 50+-ers; af en toe een paar kinderen erbij vinden we OOK nog leuk, maar een kolonie solitaire wespen? Die mogen bij de buren gaan wonen!
 
Bovenaan