Een eigen bedrijf in Tsjechie starten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zou graag iets voor mijzelf beginnen in Brno, alleen zou ik nog niet weten in wat. Heb al eens naar gedacht over stroopwafels of kaas, omdat onze kaas toch wel het beste is. Hoop dat jullie nog ideeen hebben. Hoor graag ideeen of andere belangrijke punten.
 

char

† In Memoriam
Zal ik je gelijk maar uit de droom helpen??....

Niet aan beginnen!!...

(tenzij je geld genoeg hebt...)

Char.
 
Kaas lijkt me wel een goeie. Maar is natuurlijk zeer beperkt in de mogelijkheden en Hollandse kaas is in deze economisch wat mindere tijden (nog steeds) een luxe product.

Wellicht een 'Hollandse winkel'. Bloemen zijn in Tsjechie b.v. ook belachelijk duur. Probleem is hier natuurlijk de verse aanvoer en korte houdbaarheid...
 
ook dat gaat al niet meer op, in Vrchlabi bij de Lidl kun je bloemen kopen en zijn net zo duur als bij ons!

Bijna alle supermarkten in Tsjechie hebben wel een paar soorten bloemen in hun "tijdelijk"assortiment. Maar de kwaliteit is altijd 3e of 4e keus. Wil je een aanbod via de Tsjechische bloemenshops is het assortiment redelijk, maar de prijzen belachelijk duur. Voor de prijs van 1 roos heb ik in NL 3 bosjes met rozen.

Zou graag iets voor mijzelf beginnen in Brno, alleen zou ik nog niet weten in wat. Heb al eens naar gedacht over stroopwafels of kaas, omdat onze kaas toch wel het beste is. Hoop dat jullie nog ideeen hebben. Hoor graag ideeen of andere belangrijke punten.

Ik ben het met Char eens. Bezint eer U begint. Ik kan echter niet in Uw portemonnee kijken. En misschien is er nog ergens "het gat in de markt". Je zou eens kunnen nadenken bijvoorbeeld om iets te doen voor kinderen. Ik denk hierbij aan een kinderboerderij, attractieparkje, of zoiets. Op dit gebied is er weinig, en er is op dit moment een echte babyboom in Tsjechie.
 

Tabe

† In Memoriam
Zou graag iets voor mijzelf beginnen in Brno, alleen zou ik nog niet weten in wat. Heb al eens naar gedacht over stroopwafels of kaas, omdat onze kaas toch wel het beste is. Hoop dat jullie nog ideeen hebben. Hoor graag ideeen of andere belangrijke punten.

Het probleem met het starten van een topic op deze manier is dat er te weinig voorinformatie in staat. "Zou graag iets beginnen...maar weet niet wat" Geen info over de persoon, zijn achtergrond, zijn levenswijze, zijn ambities, zijn durf, zijn financieel vermogen. En ik kan mij voorstellen dat je dat ook niet kwijt wilt op het internet (of op dit forum) Maar je bent al lid sinds sept 2008, dus heb je al veel informatie kunnen opdoen van mensen die, of een camping willen beginnen, of een bistro, of een bloemenzaak, of een kaaswinkel, of een stroopwafeltent of een fietsenverhuur, of een paardenrijschool, of een disco of een autohandel of een bed-en breakfest, of een It bedrijfje of weet ik nog veel meer andere zaken waar men mee wil beginnen en vervolgens nooit meer iets over terugverneemt op dit forum. Natuurlijk zijn er Nederlanders die in Tsjechie zakelijk geslaagd zijn. En niet geschoten is altijd mis. Wandel nog eens goed door dit forum met de zoekfunctie.
Onderwerpen genoeg om indrukken op te doen. Ben het met Char eens; Als je geen geld hebt om te investeren dan kun je het schudden. Overal geldt, centjes meebrengen.

Maar als je doorzet wens ik je veel succes. En dat vernemen wij uiteraard hier graag op dit forum.
 
Hollandse kaas in overvloed in Lidl en Interspar en Hypernova geld ook voor stroopwavels.

Ga medicijnen exporteren naar Nederland kunnen ze daar teminste de boel weer betaalbaar maken. Kost hier 20 % van Nl prijs. En camping beginnen denk er niet aan toerisme neemt hier alleen maar af.
 
Zal ik je gelijk maar uit de droom helpen??....
Niet aan beginnen!!...
(tenzij je geld genoeg hebt...)
Char.

Als iedereen zo dacht als Char zou er heel weinig gebeuren! En passief zijn is een eigenschap die je als ondernemer zeker niet moet hebben. Ondernemers doen het gewoon, soms gaat het goed, soms gaat het minder en soms gaat het fout. Dat is ondernemen!

En trouwens een gat in de markt vinden is echt niet nodig, je kunt door gewoon een goed product of goede service te verkopen in Tsjechie een prima boterham verdienen. Alleen zou ik eerst even grondig nadenken wat je zelf wilt, maar vooral ook verder kijken dan stroopwafels, kaas, camping/pension beginnen e.d.
Doe wat je in Nederland deed als het het leuk vond tenminste. Daar ligt je ervaring en heb je kennis van...

Succes!
 
Gewoon de echte gouda kaas geen eidam dat is geen kaas maar witte smaakloze kaas, Interspar heeft leerdam en nog veel meer. Is gewoon import, overigens als je Algida hebt de Ola of Unilever hier in CZ heeft gewoon vlaamse frieten tot belgische kip filet. Tsjechie is gewoon een normaal europees land alleen iets moderner dan Nederland. Ik vind nederland de laatste jaren steeds verder achterop loopt. De lidl is gewoon zelfde als Nederland maar iets uitgebreider er liggen ook gewoon de Tsjechische produkten bij.
 
Wat wij zo in de winkels zien dan gaat het over fabriekskaas (wel of niet afkomstig uit Nederland ). In sommige winkels, waar de kaas vers van het mes wordt verkocht, is wel eens echte ambachtelijke kaas aanwezig. De echte boerenkaas wordt aan Tsjechen best wel goed verkocht.
 
Hollandse kaas in overvloed in Lidl en Interspar en Hypernova geld ook voor stroopwavels.

Ik natuurlijk naar de Lidl, maar helaas nog steeds geen Hollandse kaas, al weken is pittig belegen uitverkocht, jong belegen is al maanden uit de handel, stroopwavels nog nooit kunnen kopen (alleen in Praag).

Als je een eigen zaak wil beginnen denk dan eens aan groente en fruit van een goede verse kwaliteit, ook verse vis (zeevis) en haring vliegen je winkel uit.

Sterkte!!!!!!
 
Kom naar trebic daar kun je gelijk 4 dozen met stroopwavels halen, en er lig veel kaas. Weet je waarom de tsjechen hoeven dat niet. Probeer ze eens drop te geven ze spugen het gelijk uit. Verse zeevis, is nooit vers altijd bevroren, kun je ook allemaal kopen tot tonijn aan toe. Haring is hier ook ( alleen niet te vreten zo zout ). Maar dat is aanpassing aan land. Het enige wat ik hier mis is een shoarma of goede snackbar, met fricandellen en geloof me ze zijn er dol op
 
Kom naar trebic daar kun je gelijk 4 dozen met stroopwavels halen, en er lig veel kaas. Weet je waarom de tsjechen hoeven dat niet. Probeer ze eens drop te geven ze spugen het gelijk uit. Verse zeevis, is nooit vers altijd bevroren, kun je ook allemaal kopen tot tonijn aan toe. Haring is hier ook ( alleen niet te vreten zo zout ). Maar dat is aanpassing aan land. Het enige wat ik hier mis is een shoarma of goede snackbar, met fricandellen en geloof me ze zijn er dol op

Frikandellen is echt een gat in de markt, Leen heeft vanmorgen weer een doos meegenomen. Mijn ervaring is dat ze haring niet zo lekker vinden. Kibbeling is ook een gat in de markt ( dat maak ik zelf ) ze vinden het heerlijk.

Groet vanuit Sliedrecht.
 

kuurgast

Donateur
Kibbeling is ook een gat in de markt ( dat maak ik zelf ) ze vinden het heerlijk.
Het eerste wat ik van de Tsjechische keuken proefde was kibbeling van karper gemaakt in Třeboň. :lekker:
Jammer dat we van de topic starter niet veel informatie hebben ,want zo is het moeilijk om advies te kunnen geven.Sorry dat ik in het begin een beetje kort door de bocht was ,maar de taal is wel heel belangrijk. :confused:
 
Bovenaan