Zwemles voor kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij wonen in Humpolec en onze dochter is bijna 5 jaar. Nu zouden wij haar graag zwemlessen laten volgen maar weet iemand waar je dan naar toe moet ? Als ik hier om me heen vraag krijg ik niet echt een antwoord alleen maar dat ze het uit eindelijk via school les krijgen. Maar we hebben een camping met zwembad en een riviertje wat er langs loopt dus het zou wel fijn zijn als ze volgend jaar zomer in ieder geval een beetje kan zwemmen.
 
Hoe leert een kind fietsen? Van de ouder.
Kan je zelf zwemmen? Leer dat dan ook, jullie hebben een zwembad!

Mijn oom (een binnenvaartschipper) flikkerde zijn kinderen gewoon van het schip af en eerlijk de meeste gingen niet onder. Ik heb ze laatst allemaal nog gezien. Ik was een landkind dus ik zette het op een lopen toen hij mij wilde testen op drijfvermogen.

Maar goed: jullie doen voor, kind doet na. Zo heeft het ook lopen geleerd.

Tot besluit: leren fietsen is moeilijker dan leren zwemmen. Want zwemmen zit al veel langer in de genen. Baby's valt zwemmen te leren, maar zet ze niet allen op een fiets!
 
Je kan je kind wel watervrij maken en wat aanleren maar daar zijn ze dan in de zwembaden waar ze later zwemles krijgen niet blij mee. Want ze moeten op en volgens een bepaalde manier zwemmen willen ze hun zwemdiploma halen. En ga jij van tevoren lekker lopen modderen met je kind hebben ze erg veel moeite om dit weer zo te krijgen zoals het volgens hun hoort. En dat kost veel tijd en dat kost de ouder dan weer veel geld.

Vroeger moest je je armslag groot uitvoeren, nu moeten de slagen klein zijn, de kids moeten hun tenen (zwemtenen) wijd uit elkaar houden en ga zo maar door.
 
Johnny Weismuller had volgens mij ook geen zwemdiploma's...

En diverse grote zakenmannen geen handelsdiploma's. En om het bij Tsjechië te houden de grote Tsjechische schrijver Hrabal had een beroerde spelling...

Het gaat er om dat je overleeft, en dat lukt de meesten zonder EHBO-diploma.

Maar goed: het onderwerp was zwemlessen rond Humpolec...

Toch nog een PS: je kind watervrij maken, Sas, klinkt naar mumificeren. Wie heeft dat woord verzonnen?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sas schreef:
Jaja zal allemaal wel :D. Enne het woord watervrij is een woord van de zwemdeskundigen ;)
Niet alleen van zwemdeskundigen maar ook van taaldeskundigen:

Van Dale:
wa·ter·vrij (bn.)
1 geen water bevattend
2 (van kinderen) vrij van watervrees
n.gif
 
ja inderdaad watervrij maken is een term die bij het zwemmen hoort en ik ben het met sas eens dat als je je kind zelf leert zwemmen je wel degelijk met bepaalde houdingen van de benen rekening moet houden als je wilt dat je kind nog eens diploma`s gaat halen.zeker naar de normen hier in nederland .en dit schrijf ik als een deskundige met 30 jaar ervaring als zwemonderwijzeres
;) ;)
 
haha,dieter
Gerben en ik hebben smakelijk om jou antwoorden gelachen,inderdaad met beide benen op de grond(of in het water)
toen us siebren 6 weken was ben ik een keer met hem wezen zwemmen en inderdaad ik liet hem los en ze komen boven en spartelen zo snel zo snel kan ik niet watertrappelen.
denk dus ook dat je het maar vaak genoeg moet doen en als ze inderdaad op de leeftijd van 4 a 5 jaar zijn eerst best ze zelf eens kan laten proberen wat ze na kunnen doen.
en het watervrees,dat begint toch al met het haarwassen onder de douche,zodra ze dat prima vinden(zonder washandje voor de ogen enz enz) kan je ze in het bad laten proberen om de adem in te houden,of ga een snoepjes happen(dat werkt echt)en daaaaaaan op naar het zwembad.
(ik schrijf dit bericht niet volgens de nederlandse normen,maar omdat ze denk ik in tsjechie geen zwemles voor kleine kinderen hebben en dat ze het dan beter op hun eigen manier de kinderen aan kunnen leren,want beter zwemmen zonder diploma dan helemaal niet kunnen zwemmen)
groeten Rika
 
Mijn kinderen waren ook helemaal gek van douchen en badderen en dan al nep-zwemmen in bad met hoofd onder water. Dus watervrij waren ze al. Maar dan in een zwembad het water in is toch anders. De één had er absoluut geen last van maar de ander wel. Het is groter, hoe diep is t, ze moeten dingen doen, ook zwemmen met kleding aan en nog veel meer van dat soort dingen.

Er verdrinken nog veel te veel kinderen per jaar omdat kinderen niet kunnen zwemmen. Ook vind ik dat veel mensen het de taak van de school met schoolzwemmen vinden. Goedkoper en makkelijker. Nou bij mij hebben ze zowel A als B voor ze met het schoolzwemmen in groep 3 beginnen. Zit nu al paar jaar in het zwembad maar tis voor hun veiligheid.
 
Sas schreef:
Je kan je kind wel watervrij maken en wat aanleren maar daar zijn ze dan in de zwembaden waar ze later zwemles krijgen niet blij mee. Want ze moeten op en volgens een bepaalde manier zwemmen willen ze hun zwemdiploma halen.
Dit geldt misschien voor Nederland, niet voor Tsjechië.
Mijn oma heeft me ooit geleerd hoe ik m'n hoofd boven water moest houden. Toen we met de school naar een zwemles gingen (da's al wat jaren geleden .. :D ) waren ze er erg blij met de kinderen die zichzelf konden redden in het water.
 

Alwine

Geroyeerd Lid
Met schoolzwemmen weet je zeker dat alle kinderen zwemen leren.
Dat heeft volgens mij niets met goedkoop uit zijn te maken.
Iedereen gaat!
 
ja maar bestaat er hier in tsjechie nu zoiets als zwemlessen voor kinderen van 5 jaar of bestaat het gewoon helemaal niet ? We gaan in de winter regelmatig met ze naar het zwembad in Jihlava, en bang zijn ze niet maar dat vind ik toch wat anders als echt leren zwemmen. En daarbij komt dat ze het denk ik ook leuk vindt om met andere kinderen samen zwemles te krijgen.
 
Alwine schreef:
Met schoolzwemmen weet je zeker dat alle kinderen zwemen leren.
Dat heeft volgens mij niets met goedkoop uit zijn te maken.
Iedereen gaat!

Iedereen gaat ja. Maar hoe vaak ik om me heen al heb gehoord van, ik wacht wel met zwemlessen tot hij/zij naar schoolzwemlessen want dat scheelt mij veel geld.

Maar sorry ma&ma, we dwalen beetje af, hebben jullie wat aan de site van Gorrit?
 

Alwine

Geroyeerd Lid
Ik dacht dat schoolzwemmen niet meer bestond?
Toen mijn dochter nog naar de lagere school ging bestond het hier al niet meer.
Met iedereen gaat, bedoel ik, dat je er dan zeker van bent dat kinderen zeker zwemmen leren.
 
Bovenaan