Zwaluwstaartplaten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn bezig om op de zolderverdieping in ons huis een badkamer (1,5x2,5m) te maken. We wilden graag een nieuwe betonvloer maken met behulp van zwaluwstaartplaten. Dus zijn we naar de plaatselijke stavebniny geweest maar daar bleek dat men dit helemaal niet kende. Met de gebruikelijke methode hier; op de balken een planken vloer leggen, isolatie, folie en dan gewapend beton zou de hele vloer behoorlijk dik worden. Daarom dus mijn vraag, zijn deze platen te koop in Tsjechië? Alvast bedankt, groeten Sietske
 
de zogenaamde LEWIS platen heb ik ook niet in Tsjechie kunnen vinden..
en een andere manier om een vloer GOED aan te brengen is er niet!!
afgezien van de dikte, is een dergelijke vloer niet draagkrachtig genoeg en gaat onherroepelijk werken met als gevolg scheurende tegels, opentrekkende kitnaden etc.. NIET DOEN..!!
Mocht je interesse hebben in deze zwaluwstaartplaten ( ik heb er nog een aantal over) dan even een PM-tje..
 
Ik heb ze in Tsjechië ook nog nooit gezien,heb het opgelost door plavuizen met flexibele lijm op osb-platen te lijmen .
Deze platen met groef waardoor ze in elkaar passen verkopen ze o.a. bij de OBI

Ik heb met ankers wel extra steunbalken onder deze platen aangebracht zodat deze vloer niet werkt . heb ook nog van die elektrischevloerverwarmingmatten in deze vloer aangebracht .De vloer ligt er nu 2 jaar zonder problemen in
 
zolang het maar geen dragende vloer is.
osb aan de wand multiplex op de vloer.
al eens in een ander topic aangegeven ,osb heeft een hele slechte puntbelasting en bij vocht is het net zo sterk als krantenpapier.
 
lijmen op hout is uit den boze..!!
hout werkt, niets meer en niets minder..
zeer zeker als er zoals in dit topic een badkamer gerealiseerd gaat worden..
de enige juiste oplossing is lewis-platen ook wel zwaluwstaartplaten genoemd, op de BALKLAAG schroeven met RVS-schroeven, laagje beton aanbrengen, daarna specievloertje smeren ong 4 cm dik daarna kimband en coating aanbrengen rondom ( waterdicht band/coat),dan pas tegelen..
Of de tegels in de natte specie tikken, kan ook maar vereist meer ervaring..
 
Dacht dat die platen die ik heb gebruikt osb heten kan ook betonplex zijn .zijn van die watervaste dingen .
Heb er lijm voor gebruikt waarop stond dat ze geschikt was voor het lijmen van tegels op hout .
Nog steeds geen scheuren of loszittende tegels .Heb deze methode trouwens van zo,n klusprogramma op tv ,ben zelf geen bouwvakker :bloos2:
 

Vodnik

† In Memoriam
betonplex is moeilijk verlrijgbaar in CZ, ik ga ervoor naar Duitsland. In CZ wordt voor alles -te pas en te onpas- OSB gebruikt (voor Joep: dit zijn die gelige platen van samengeperste houtsnippers, betonplex herken je aan de zijkant, lagen hout).

Tegels over hout is vragen om problemen echter de puntbelasting is dan geen probleem meer (die is er gewoon niet, wordt verdeeld door de tegel).
Beter is om over de OSB platen een laag "zeil" van goede kwaliteit te leggen.
 
dan heb ik idd betonplex gebruikt ,de OBI in Klatovy heeft het gehad ,zag het de laatste tijd niet meer .Woon dicht bij de grens dus dan gaan we het in de toekomst wel in DLD halen of ze moeten zwaluwstaart hebben natuurlijk;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit is niet hetzelfde Rena. Een trapezium is geen zwaluwstaart.

tp18detail.gif
Doorsnedeschets-s-vormige-zwaluwstaartplaat2.jpg
 
Het maken van een vloer met lewisplaten verdient altijd de voorkeur maar in veel situatie's is dat niet uit te voeren.
Een complete opbouw met lewisplaten komt al gauw op 100mm dikte. Je krijgt dus een hoge opstap.
Verder is het een gewicht van 250 kg per m2, hier zijn veel vloeren niet op berekent!! (in Nederland rekenen we met een verandelijke belasting van 150 kg per m2.)
In Tsjechie hebben ze de gewoonte om de balklaag ruim uit elkaar te leggen wat de draagconstructie niet te goede komt.
In dat geval is het beter om een Fermacel vloerelement 30 mm dik waarvan 10 mm steenwol toe te passen, deze platen worden onderling overlappend verlijmd, bijkomend voordel is dat deze platen ook geluidwerend zijn.(platen zijn 1500x500mm) Kunnen dus in de auto mee.
Maak wel gebruik van een goede flexibele lijm en voeg.
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Woon ook dicht bij de grens en denk bij het verbouwen van de bouwval Hollands .

Heb een vloer van houten planken zonder mes en groef en daaronder complete boomstammen met de bast er nog aan:slik:

In de buitenmuren[1.40m dik] zit wel een rand gemetseld waar de bomen op liggen.Denk dat het verstandig is om alles eruit te slopen en op te stoken en een nieuw systeem te plaatsen naar Hollandse maatstaven .

Steek veel op van dit forum en ga dus in Duitsland bouwmateriaal halen:top:
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Het is de tussenlaag ga de boomstammen vervangen door 4kante balken en laat ze in het zicht zitten .Houten schroten onder de zwaluwstaartplaten als afwerking :D tenminste dat is het plan
 
Jonathan R, sorry dat ik misschien heel bot overkom maar het is goed bedoeld.

Ik schrik veel als ik hoor of lees over verbouwplannen, er kan zoveel misgaan.
De manier zoals jij aangeef om te gaan verbouwen is een manier die levensgevaarlijk is.
Bouwen of verbouwen is niet een kwestie van effe de zooi eruit slopen en dan weer effe nieuwe spul erin stoppen.
Het is onbegrijpelijk dat deze manier van verbouwen meestal nog goed afloopt.
Maar als het niet goed gaat dan zijn de gevolgen niet te overzien, dan bedoel ik niet de financiele maar de menselijke.

Bouwen of verbouwen doe je door je goed voor te laten lichten, de juiste expertise in te schakelen en serieus te werk gaan.
Dit geld zeker als je constructieve werkzaamheden gaat uitvoeren.

Ik wil zeker niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik heb wel ruim 25 jaar bouwkundige ervaring.
Je wilt niet weten wat ik al aan ondeskundigheid tegengekomen ben.

Sorry voor mijn misschien wat felle manier van reageren maar bij niet deskundig werken kan het mensenlevens kosten.
 
ik moet het met Joost eens zijn..
zonder ruime ervaring sleutelen aan constructieve delen van een huis is het kwaad verzoeken..
Luister Jonathan..Weet je waarom die huizen zo lang staan..??
En waarom die muren zo dik zijn??
En dat er vaak van die imposante gewelven gebruik werd gemaakt..?
Je mag 3x raden...
 

Vodnik

† In Memoriam
Voordat Janathan gaat slopen moet hij is op internet naar balkenschuif zoeken. Dan krijg je een idee hoe dit dik balken zouden moeten zijn om een beetje gewicht te kunnen dragen!

Waar J. ook rekening mee moet houden is dat de balken vaak verbonden zijn met de buiten muurplaten waarop het dak rust. Als je bestaande balken verwijderd heb je kans dat het dak naar beneden ploft! (dit gaf PP al aan maar nu weet je waarom)

Ik heb overigens wel de balken verwijderd, waren er 4 met een overspanning van 5,6 meter en HoH 120 cm, nu zitten er 5 met HoH 100cm en dikte 20x20. Voldoet beslist niet aan de nederlandse normen maar is nu wel veel sterker dan wat het was! (en goed verbonden met de dakconstructie!)
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Op de boomstammen zaten een paar latten hierop was riet bevestigd en het geheel was aangesmeerd met stuc .tussen de bomen ligt graanachtig spul en los bovenop de bomen de vloerplanken .

De bomen liggen gewoon los op de gemetselde rand en zijn helemaal aangevreten overal ligt boormeel .Moet dus alles wel vervangen.

Huis doet me denken aan de film the money pit:lmfao: trap is onlangs ingestort ,was opgevreten door houtworm .

Denk dat het handiger is om alles te slopen en opnieuw een huis te bouwen .
 
kijk, in deze situatie moet je wel actie ondernemen dat is duidelijk..
als de koppen van de balken aangevreten zijn moet je ze wel vervangen.
maar dan wel een voor een en dus niet alle balken er uit slopen en dan nieuwe plaatsen want dan hoeft dat niet meer..
oude balk opvangen met stempels, en dan pas afzagen.. te beginnen met de balk die vlak bij de muur zit, de zg. strijker/strijkbalk.( indien rot)
Eerst kijken welke balken rot zijn..!!
Opmeten, en nieuwe balk kopen, liefst droge balken..
De nieuwe balk omhoog brengen en opleggen.
Uitlijnen met de goede balken, dan wiggen eronder en ondersabelen met specie..
Uit laten harden( paar dagen) dan de wiggen er uit en aanvullen met specie.
En zo verder met elke rotte balk.. Een voor een!!!
Succes.!!
 
Bovenaan