Zuid Bohemen: Kramolin - Lipno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan met de fam. met oud&nieuwjaar naar Zuid-Bohemen op Wintersport. Aangezien er op internet verschillende meningen zijn over de sneeuwzekerheid in het gebied, wilde ik het vragen aan één van jullie! Valt er veel sneeuw? Is het goede sneeuw om te skieen/snowboarden etc. Ik hoop dat iemand me kan helpen want de voorpret wordt een beetje bedrukt door de sites die melden dat er absoluut geen sneeuwzekerheid is in Zuid-Bohemen...:confused:

Wij gaan naar Kramolin/Lipno! Hebben daar twee villa's gehuurd in Frymburk....

Alvast bedankt, Suzanne
 

Macek

Geroyeerd Lid
Niemand kan je "sneeuwzekerheid" geven de laatste jaren is er genoeg sneeuw gevallen maar er is ook een winter geweest met weinig sneeuw, ik weet niet meer precies wanneer dat was. Veel bidden dus!!!Nazdravi!!
 
Macek heeft gelijk. Wij gaan al 6 jaar rond die tijd naar Tjechie, we zitten dan zo'n 30 km noordelijk van Plzen bij Plasy. Vorig jaar lag er geen sneeuw, de andere jaren waren qua dikte van de sneeuw erg verschillend.Belangrijk is dat het in een kleine regio behoorlijk kan verschillen (miniklimaat/hoogte).Maar over het algemeen kan je zeggen als er in Winterberg Duitsland sneeuw ligt dan ligt het ook in de wat hogere gebieden in Bohemen.Ook zonder sneeuw is in de winter heerlijk rustig en ontspannen daar.Als je tijd hebr bezoek dan Praag, ziet er in die tijd heel mooi verlicht uit.Veel plezier
 
Beste Suzanne, wij hebben een pand IN ZW-Bohemen aan het Lipnomeer, bij ski-gebied Kramolin-Lipno; 2004-2005 was onze eerste winter=> medio nov. volledig vastgezeten in de sneeuw, problemen met vervoer etc. Met Kerst weinig sneeuw, zeer vreemd volgens de buren, de dagen erna een laagje van 20 cm=> met de sneeuwkanonnen in Kramolin vold. om te skieen.
Vanaf eind jan-eind maart: constant dikke pakken sneeuw!!!
Kortom: veel sneeuw van nov-maart, echter geen garantie per week
groeten, Fenna Janssen
 
dit wordt het derde jaar op het park bij het lipno meer
hebben een jaar heel veel sneeuw (2004 met de kerst zeker een meter sneeuw en met oud en nieuw nog eens een pak van een centimeter of 30 gehad en vorig jaar heeft het pas na het oud en nieuw wat gesneeuwd ,6 januari 2005 naar huis toe gereden toen lag er weer volop sneeuw
kijk eens op de site http://www.holidayinfo.cz dan kan je zien dat er al 22 cm sneeuw is gevallen en de weerberichten geven nog voor de hele week sneeuw en vrieskou groetjes arie en tot ziens op het park of op de skipiste van kramolin
 
skieen

weet iemand of er ergens vlakbij in oostenrijk ofzo een besneeuwde piste is ziet er daar niet naar uit bij het lipno en heb twee pubbers bij die willen wel skieen en hoeveel kilometer is dat dan groetjes mick
 
Op ongeveer 3 kwartier van Lipno rijden, net over de grens bij Oostenrijk, ligt het skigebied hochficht. http://www.hochficht.at Het hoogste punt hier is 1337 meter.

Momenteel ligt er daar helaas ook geen sneeuw, maar er wordt vanaf volgende week wel flinke kou en misschien ook wat sneeuw verwacht maar dan kun je wellicht ook in Lipno zelf wel skiën. Maar mocht je uitgekeken zijn op Lipno dan kun je altijd daar nog naartoe :)

[edit] Je kunt trouwens in Lipno ook een combikaart kopen voor Lipno en Hochficht, als je in beide gebieden een paar dagen wilt skiën is dat voordeliger.
 
lipno skieen

ja bedankt dat is niet verkeerd kunnen ze een keertje ergens anders proberen. hoe zit het met de ski en snowboard lessen enig idee waar dat het beste is ? en een groep of alleen ?
 
Gewoon bij Ski&Snowboard school Lipno (dat is volgens mij ook de enige daar). Ik weet niet of ze het al eens eerder gedaan hebben, maar les in een groep is in verhouding goedkoper en gezelliger. Als ze het al vaker gedaan hebben en ze willen specifiek iets leren (bv jumpen met een snowboard), zou je privé les kunnen overwegen.
 
Lipno

wie is er de laatste tijd nog in lipno geweest en heeft wat leuke tips voormij?????

Wij gaan er dit jaar voor het eerst heen 03-03 tot 07-03.

Alvast bedankt,
Harrie
 
Het lipno meer is erg groot en daar zijn een heleboel stekjes waar het inderdaad wel leuk is. Maar het is een "bloody shame" (dat ik ooit pims woorden zou gebruiken) op wat voor een manier er in het dorp lipno een toeristen ghetto is ontstaan dat niet in de omgeving past en waar veel te veel geld wordt betaald voor konijnenhokken. En als er straks nog een soort efteling komt dan is het met die hoek van het meer echt afgelopen.
 
opening van de skipistes

Wie kan mij vertellen wat voor aankomend jaar de beste maand is om richting Kramolin - Lipno te gaan?
Wij willen graag in januari maar zijn dan de pistes van skiareal Lipno bv al open?
Heeft iemand tips voor een leuk/lekker restaurant?
 
Kerst en Oud & Nieuw in Landal Marina Lipno

Ik ben hier nieuw op het forum, en ik had een vraagje aan de mensen die wel eens op landal marino lipno zijn geweest tijdens kerst en oud&nieuw..
Weten jullie wat voor activiteiten landal tijdens die periode organiseerd. Wat doen ze bijvoorbeeld op eerste en tweede kerstdag??
Wij gaan er dit jaar namelijk naar toe, en ik kon op het internet er eigenlijk maar weinig over vinden..
 
Volgens mij valt het dan wel mee qua georganiseerde activiteiten, het zal ook aan het type weer liggen.
Ik durf dit zeker niet met zekerheid te zeggen, omdat ik me niet meer kan herinneren wat er bij Landal zo allemaal valt te beleven in de winter.
 
Bovenaan