Zonnepanelen op een dak met singels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is er hier iemand die ervaring hier mee heeft of de kennis hierover?
Op mijn dak liggen singels (beverstaart) en ik vraag me af of ze daar zonnepanelen op kunnen monteren zonder dat het gaat lekken?
 
Wij hebben blikken dak en de zonnepaneelen staan op een houten stellege boven op het schuurtje.Het schuurtje heeft een dak van zeildoek. Wij denken over een uitkalapbaar en verrijdbaar stellage want s'winters staat de zon veel laager dann zomers zodat de zon er mooi haaks op brandt.
 
Wel geen antwoord op de vraag. Wij hebben een dak van biberschwanz pannetjes, zo n 60 jaar oud. De pannen zijn niet los in elkaar geschoven, maar met mortel op en aan elkaar gemetseld. Het is dus niet eenvoudig haken voor de houders van de zonnepanelen te plaatsen. Ik heb diverse aanbieders gevraagd (in Duitsland) maar geen van hen wil de opdracht aannemen ivm de constructie van het dak. Optie is een dakdekker de haken te laten plaatsen maar dat is kostbaar. Ook dan is een speciaal steiger nodig.
 
Ik denk zelf ook dat dit bijna niet te doen is zonder risico op lekkage. Ze moeten door die singels heen op het hout daaronder de bevestiging maken.
Maar misschien is er wel een geniale oplossing?
 
Wij hebben blikken dak en de zonnepaneelen staan op een houten stellege boven op het schuurtje.Het schuurtje heeft een dak van zeildoek. Wij denken over een uitkalapbaar en verrijdbaar stellage want s'winters staat de zon veel laager dann zomers zodat de zon er mooi haaks op brandt.
Het verschil in opbrengst is te weinig ,om de constructie aan te passen.
 
Jullie wonen niet in een bos met hoge sparrenboomen en een lang smal weiland . Maar ja ,....er is groot verschil tussen zomer- en winterzonopkommst en s'avonds.Bovendien is tegen het westen noch een berg met een steile helling .

Maar hartelijk bedankt voor het verwijs naar de tabel !
Wist niet van het bestaan ervan , zijn niet zo hoog opgeleidt . Dat scheelt mischien weer in werk , hebben zo meer tijd voor lanterfanten.....Jullie mogen best komen kijken , wij zijn alltijd voor een praatje te hebben
 
Je ziet ook wel zonnepanelen die op een grote standaard zijn gemonteerd, wat verder weg van het huis. Misschien hebben jullie daar ruimte voor? In Studenec stond zelfs zoiets wat meedraaide met de zon.
 
Hallo Rojo, leuk om weer wat van je te horen.
Dat meedraaien ken ik, in Zaltbommel bij de winkel waar mijn ega werkte stond ook zoiets, maar dat is wel prijzig.
Een (groot) deel van de tuin ervoor opofferen willen we niet.
 
Bovenaan