Zonne-energie/zonnecollectoren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Als er over zonne enerigie gesproken wordt onderscheiden zich direct twee systemen: zonnepanelen die zonnestraling omzetten in electriciteit en zonnepanelen die zonnestraling omzetten in warmte (warme vloeistof).

Voor de eerst genoemde moet je op een investering rekenen van ca. 500.000 czk die in 7 jaar terug verdiend kan worden. Die korte terugverdientijd komt door de koopgarantie die door de CZ-staat gegeven wordt (er wordt ca. 12 czk voor 1kWh betaald) Voor meer info moet je de volgende site maar eens bekijken: www.solarnielektrarny.cz Persoonlijk vind ik dit geen optie voor een weekendhuis.

Het andere systeem dat zonnestraling omzet in warmte kent twee soorten panelen, de vlakke plaat en het buizen systeem. Beide hebben vergelijkbare rendementen zolang de omgevingstemperatuur niet te ver zakt. Het paneel dat uit buizen bestaat (die vacuum zijn) hebben echter een veel lager warmteverlies bij lage temperatuur waardoor deze meer geschikt zijn om ook in de winter te gebruiken.

Onderstaand noem ik een paar leveranciers / installateurs die ik vorige week op de “houtbouwbeurs” in Praag gesproken heb. Veel van hen gebruiken overigens dezelfde paneel fabrikant!

www.solarpower.cz , Via deze site kom je bij 10 verkooppunten.
(Rene Randysek van Eco Solar Energy sro spreekt vloeiend engels!)
Veel technische informatie van de leverancier vindt je ook bij hun fabriek: www.sonnenkraft.com (in Duits)

Een andere site is www.regulus.cz in Duits en engels! Regulus is overigens ook in NL actief.

Nog een site: www.hotjet.cz , scherpe beursaanbieding maar slechte (zeg maar geen) informatie op de beurs (lief en vooral mooi meisje maar wist echt niet waar het overging. Ze veroorzaakte zelf ook de nodige warmte:fluit: )

De laatste: www.solarnisystemy.com


Met een beetje technisch inzicht spreken de plaatjes die je op de sites vindt voor zichzelf, ondanks dat veel info in het tsjechisch is! Gelukkig maar, want van alle stands die ik bezocht heb was er slechts een die engels sprak (en allemaal een universitaire opleiding, ing’s!)

Succes voor degene die er iets mee gaan doen! (ik in iedergeval)

Pieter
 

Vodnik

† In Memoriam
Ben er nog een vergeten: www.4T.cz, de site zou ook in engelds moeten zijn maar dat werkt niet, gebruik allen de cz versie (mischien is er op het contactadres iemand die engels spreekt)

Verder nog een paar punten waar je op moet letten:

Rendement bij lage tempratuur (in de winter als het -15 is)

rendement bij (sluier) bewolking

hoe gevoelig zijn panelen voor een juiste opstellen (hellinghoek) en hoek tov het zuiden

Wat gebeurt er / moet je doen met de overproductie van warmte in de zomer (sommige lossen dit op door deze warmte te "lozen" in een zwembad, maar dat heb ik niet en zal er ook nooit komen!)

Er zijn statistieken waarin af te lezen is hoe groot de zonnestralling is per gebied van Tsjechië, dit moet als basis gebruikt worden om capaciteit te berekenen.
 

Rijk&

Geroyeerd Lid
de meest gunstige hellinghoek op het zuiden is 37,2 graden, maar waarom zonnepanelen ?

Een warmtepomp kan een optie zeker zijn in West Bohemen of een HR-e cv ketel.
 

Vodnik

† In Memoriam
geen warmtepomp omdat je daar energie in moet stoppen voordat er wat uitkomt. Ik wil met name in de winterperiode mijn (weekend)huis blijven verwarmen op minimaal 12 graden. Met zonncolectoren kan dat en is er alleen een circulatiepomp nodig.

Als ik aanwezig ben is de houtkachel met warmtewisselaar voldoende om het huis dan op ca 21 graden te brengen

Warmwater gaat gewoon een electrische boiler.

Binnen kort ga ik naar de firma REGULUS (zitten in Praag), zij hebben een zonnecollector die met name inde winterperiodes nog veel energie afgeven (een vacuumpijp systeem zonder reflector.
 
neem je dan vloerverwarming of zo?

Hallo,

Ik volg het zonnepaneel verhaal met belangstelling.
Hopelijk heb ik over een paar maanden alle vergunningen om te bouwen rond en kunnen we gaan bouwen, nieuwbouw in Tsjechische stijl.
Ook ik worstel met het probleem hoe het huis te verwarmen als ik er niet ben, ik heb al gedacht aan een elektrische ketel en deze alleen op nachtstroom te laten draaien(heeft hier iemand ervaring mee, ook qua kosten).
De zon laten werken is natuurlijk helemaal mooi, als de investering redelijk is, ons huis wordt maar een week of 8a 10 per jaar benut denk ik.Ben je met de zonnepaneen gebonden aan vloerverwarming of is dit aan te sluiten op je cv systeem? Wie tips voor mij heeft, ik houd mij aanbevolen.
Groet van Bart(helomeus.
 

Vodnik

† In Memoriam
in een eerdre posting hb ik een aantal leveranciers genoemd, ik ga binnenkort verder praten met regulus, dat is een cz bedrijf niet ver bij mij uit de buurt, bovendien spreken ze duits. Ze hebben een paar leuke systemen. Als je op hun site kijkt verduidelijken de plaatjes een boel. Op de CZ site staan ook prijzen, als je nieuw gat bouwen zou ik het zeker ernstig overwegen!

Wat betreft een electrische ketel, daar heb ik ervaring mee, werkt uitstekend (ik heb een 17 kW DAKON ketel). Het energie bedrijf biedt speciale tarieven voor eletrisch verwarmen. per etmaal 20 uur laag tarief voor 2,54 czk/kWh en 4 uur hoog tarief voor 4,85 czk/kWh.

Ik heb overigens ook een houtkachel met warmtewisselaar die aangesloten is op de CV. Overdag verwarmd die het CV water voldoende en schakel ik de elektro kotl uit. (deze houtkachel/open haard is 13 kW waarvan 7 kW naar de CV gaat)


De reden dat ik met regulus verder praat is dat het met hun systemen mogelijk is om vele diverse warmtebronnen op hun "warmte verzamel vat" aan te sluiten (de kachel met warmte wisselaar, de elektrokotl, de zonnecollectoren . . . . .)
 
Wij denken er ook over om in de (nabije) toekomst iets met zonnepanelen te doen. Zijn hier in Tsjechie ook subsidies voor? Heeft iemand van het forum al zonnepanelen?
 
Hier een documentaire over de toekomst van met name zonne-energie.
Vorig jaar uitgezonden in het programma Tegenlicht.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40025880/
klik op video 'here comes the sun'

Neem er een keer de tijd voor, het duurt geloof ik een uur, maar zeer de moeite waard.

Here comes the sun

Als het aan de zon ligt hebben we geen energieprobleem. Elk half uur valt er op het aardoppervlak ruimschoots genoeg licht om de hele wereld een jaar lang van energie te voorzien. We hebben geen energie probleem, we hebben een omzettingsprobleem. Als we in staat zijn het zonlicht op slimme wijze te oogsten dan kunnen we een mondiale energiecrisis voorkomen.

Dat klinkt mooi maar dat gaat niet lukken, zo willen scenario’s van verschillende instanties ons doen geloven: Het is te duur; kost te veel ruimte, te veel materiaal; het kost meer energie dan het oplevert; het is nog niet efficiënt genoeg. De scenario’s zien weliswaar allemaal een rol weggelegd voor zonne-energie in de verre toekomst, maar het blijft een marginale speler in het mondiale energiespel.

Tegenlicht ontkracht deze ‘mythes’ en laat zien dat een zonne-economie veel dichterbij is dan we denken. Volgend jaar al rollen er GigaWatts aan zonnecellen van de lopende band. De industrie heeft de technologie onder de knie en de machines staan klaar.

Radicale Duitse overheidsmaatregelen hebben bewezen dat het kan. Dorpsbewoners daar installeren complete zonnecentrales op lege stukken grond. Centrales die leveren aan het net en waar ze aan verdienen. Veel landen volgen het Duitse voorbeeld: De Amerikanen hebben hun Grand Solar Plan en de Franse president Sarkozy heeft het over een Plan Solaire met de landen rond de Middellandse Zee. Volgens de Spaanse elektriciteit producenten worden de oliemaatschappijen links in gehaald. Dus hoezo energiecrisis? De zon komt eraan!
 
Misschien moet je smallband kiezen Lina. Probeer het in ieder geval.

Zonne-energie gaat onvermijdelijk de toekomst worden, en ik denk eerder dan menigeen denkt. Door de industrialisatie zal het ook stukken goedkoper gaan worden. De komende vijftien jaar denk ik aan een nieuwe energie-revolutie. Het kan al 20 jaar, maar de oliestaten hadden tot nu toe veel macht. Maar er is nu een omslag gaande.
 
Voor zonnepanalen met een piekvermogen van 600 W en een jaaropbrenst van 600 Kwh moet ik nu ongeveer € 3.000,- investeren.

Het duurt bij de huidige koers en elektraprijs ongeveer 43 jaar voor ik deze panelen terug heb verdiend. Verder kan ik op dit soort vermogens geen verwarming laten draaien.

Ik wil graag over op zonnestroom maar de opbrengst zal drastisch moeten verbeteren. Ik hoop dat dat snel gaat gebeuren zoals de documentaire die Antonio aanhaalt stelt
 
€ 3000,- voor een installatie die (bij piek) hooguit een niet te zwaar koffiezetapparaat van stroom kan voorzien zal m.i. nooit een echt succes worden ...
We zullen het in de toekomst vooral moeten hebben van perfecte isolatie!
 

Vodnik

† In Memoriam
Voor wie zich nog bezighoud met zonne collectoren (water, niet electrisch) is de volgende site zéér informatief en ook in engels (alle pages en niet alleen front page)

http://www.ballbrno.cz/

(voor mij lijkt het problemen op te gaan leveren vanwege dakbelasting)


Pieter
 
Bovenaan