Zeldzaam albinohert opgevangen in dierentuin Usti

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Gemeentelijke politieagenten van Ústí nad Labem, vonden op een begraafplaats , een door honden gebeten wit hert. De dierentuin heeft het gewonde en vermoeide dier opgevangen. Door de uitputting was het makkelijk om het dier te vangen, verder bleken de verwondingen mee te vallen. De zoo van Ústí nad Labem heeft het dier nu geschonken aan de zoo van Děčín, waar een deel gewijd is aan Tsjechisch Saksisch Zwitserland.

novinky.cz

196590-free1-kxh95.jpg

Het beestje kan niet meer uitgezet worden nadat het opgeknapt is? Of is het een te aantrekkelijke geldbron voor de dierentuinen om het dier nog vrij te laten? :slik:

kuurgast

Donateur
Een albino is in de natuur kwetsbaarder door zijn opvallende witte kleur en ze hebben problemen met hun ogen.
Misschien kan Corrie hier meer over vertellen?

Klopt wat je zegt Kuurgast, albinisme komt veel meer voor bij dieren, maar ze worden zelden oud, alleen al door hun "zichtbaarheid".

Bijvoorbeeld bij spreeuwen komt het ook vrij veel voor, als een roofvogel uit zo'n grote groep spreeuwen er eentje uit wil pikken is de albino de gemakkelijkste prooi, daar kan hij zijn blik op "vastzetten" en die is er dan ook als eerste tussenuit geplukt.

Dieren met een schutkleur hebben die ook niet voor niks, helemaal stilliggen met een schutkleur heeft zin, als albino heb je daar dus niks aan.

Slechte ogen bij albinisme komt niet bij ieder dier voor, bij mensen is dat meestal wel het geval trouwens.
Wat bij menselijke albino's ook anders is dan bij de meeste diersoorten is dat hun ogen (heel licht) blauw zijn en bij dieren vaak rood.

kuurgast

Donateur
In het betreffende artikel staat:door het ontbreken van pigment in de ogen ,hebben ze een visuele stoornis en fotofobie.Ik weet niet wat die fotofobie inhoud,misschien een slechte google vertaling van de tekst.

Bij Damherten komt de albino best veel voor, dit zijn meestal dieren die in gevangen schap zijn geboren. Ik weet dat er bij het kasteel in Castolovice enkele lopen en zo tezien gaat het hier om een damhert hinde.Zo kom je ook weleens een albino ree tegen maar toch veel minder dan damherten.Ik weet ook dat er op de tankbaan Oirschot een populatie zwarte reeen lopen.

Bovenaan