Zeeuwse mosselsector houdt mosselweek in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zeeuwse mosselsector probeert nu ook Praag te veroveren

Tienduizend kilo mosselen zijn deze week vervoerd van Yerseke naar de Tsjechische hoofdstad Praag. Inzet is om in Tsjechië een afzetmarkt te krijgen voor mosselen. En om dat voor elkaar te krijgen zijn vertegenwoordigers van de Zeeuwse mosselsector mee naar Praag.

De mosselen worden vanuit Yerseke door transportbedrijf Kotra naar het Duitse Keltenbach getransporteerd. Van daaruit neemt het Tsjechische transportbedrijf Hopi het over en brengt ze naar Praag. Het is een samenwerking die ervoor zorgt dat de Zeeuwse mosselbedrijven een nieuwe markt kunnen aanboren.

Daarom doen ze bijna allemaal Praag aan deze week. In de Tsjechische hoofdstad is de Prague Mussel Week gelanceerd, waarin Tsjechen met korting mosselen kunnen eten. Toch is het niet zo dat de restaurants massaal meedoen. In Praag zijn er 5500 restaurants. Zo'n zeventig daarvan gaven vooraf aan interesse te hebben en uiteindelijk hebben er 33 daadwerkelijk mosselen via internet besteld.

'Op de kaart'
Dat niet meer bedrijven meedoen vindt Joost van Noort, werkzaam voor mosselbedrijf Krijn Verwijs, helemaal niet vreemd. Hij is deze week in de stad om restaurants aan te sporen mosselen af te nemen van zijn bedrijf. "Natuurlijk hadden we meer gehoopt, maar je moet niet vergeten dat er veel restaurants zijn die mosselen nog niet eens op de kaart hadden staan. En dat is nu gelukt!"

Mosselsector-probeert-inwoners-van-Praag-aan-de-Zeeuwse-te-mossels-te-krijgen-foto-Omroep-Zeeland.jpg

Mosselsector probeert inwoners van Praag aan de Zeeuwse te mossels te krijgen

Ook Foudraine is, ondanks het uiteindelijk tegenvallende aantal deelnemende restaurants, tevreden. "Ik denk dat je daar gewoon drie tot vijf jaar voor moet nemen. Je bouwt het echt van nul af aan op. Als je dit consequent blijft doen dan ben ik er van overtuigd dat dit land net zo belangrijk kan worden als Nederland en België."

Tweede mosselweek
De sector hoopt volgend jaar in Praag een tweede mosselweek te organiseren. Ze zijn er naar eigen zeggen van overtuigd dat het aantal deelnemers van die tweede Tsjechische mosselweek dan ook flink zal toenemen ten opzichte van deze eerste editie.

Praag is niet de eerste plek in het buitenland waar de Zeeuwse mosselen gepromoot worden. Dat gebeurde eerder ook al in Hongkong. Of ze echt aanslaan in Praag en Hongkong zal de toekomst nog wijzen, maar de Zeeuwse mosselen gaan nu in ieder geval de hele wereld over.

Bron: omroepzeeland.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische sterrenchef staat nu achter een pan met mosselen

Als kleine Tsjechische jongen wilde Jiri Kral het liefst vuilnisman worden. Dat hij nu als sterrenchef achter een pannetje Zeeuwse mosselen staat, dat had hij niet verwacht.

Kral groeide op in de communistische tijd. Zijn opa was chefkok, maar de manier van koken en de schaarste aan verse producten maakten dat het kookvak van toen niet te vergelijken is met nu. Als klein kind zag hij dan ook helemaal niets in koken. "Ik wilde eerst heel graag vuilnisman worden, een aantal jaren later begon ik de motorcross en motoren en auto's interessant te vinden."

Presidentiële keuken
Toch veranderde dat na advies van z'n opa. "Hij zei tegen mij: jongen, ga koken, want mensen zullen altijd willen eten en het nodig hebben." En zo geschiedde. Jiri Kral begon aan de opleiding. Kwam toen in aanraking met een topchef die voor de toenmalige president kookte. En zo rolde Kral de presidentiële keuken binnen. Daardoor won hij jaren later de competitie van 'beste Tsjechische chef'. Uiteindelijk werkte hij zich op tot sterrenchef op het hoogste niveau.

Tsjechische-sterrenchef-enthousiast-over-de-Zeeuwse-mossel-foto-Omroep-Zeeland.jpg

Tsjechische sterrenchef enthousiast over de Zeeuwse mossel (foto: Omroep Zeeland)

Maar zelfs als sterrenchef vindt hij achter een pannetje Zeeuwse mosselen staan helemaal niet te min. Zeker niet wanneer het product in jouw land gezien wordt als een bijzonder en exclusief product. "Ik krijg goede reacties van de gasten, daar ben ik blij om want dat motiveert mij om nog beter mijn best te doen in de bereiding."

Tijdens de Prague Mussel Week heeft hij mosselen op de kaart staan en naar eigen zeggen blijft dat voorlopig ook zo. En zelf vindt 'ie ze prima klaargemaakt. "Ja, dit is echt heel erg lekker!"

Bron: omroepzeeland.nl
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan