Wonen & Werken & Stoppen met werken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zal proberen ons verhaal zo duidelijk mogelijk neer te zetten en dat zal niet eenvoudig zijn!
In korte tijd is er heel wat op ons (C.P. is mijn wederhelft) af gekomen: schoonvader overleden, eerste kleinkind geboren en als klap op de vuurpijl zal mijn lief wegens omstandigheden binnenkort stoppen met werken.
Onze bovenkamers draaien op volle toeren: wat te doen, wat is wijsheid?
Er wonen nog twee kinderen (nou ja, 21 en 23 jaar oud). Die houden zelf de boel zonder ons wel draaiend.
We zullen vaker en langer in Tsjechie zijn, een geweldig vooruitzicht!!
Nu hoop ik op tips van andere forummers die al in deze situatie zitten: waar loop je tegenaan, de leuke kanten van de zaak kan ik me wel indenken, maar er zullen toch ook lastige dingen zijn?

Bovenal kijken wij er enorm naar uit! Porezanky, here we come!!

:dans:
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Uitschrijven uit Nl. Als je inkomen heb kijken of het onder de Nederlandse of Tsjechische belasting valt.
Eventueel ziektekosten regelen via formulier 121 van het CVZ.
Melden bij de vreemdelingenpolitie dat je permanent in de CZ gaat wonen.
Auto op cz kenteken zetten.
Veel brandstof inslaan voor de kachel.
Een extra koelkast/vriezer aanschaffen, voorraad aanleggen.
Toen ik nog in Tsjechie woonde ben ik door sneeuw tijden van de buitenwereld afgesloten geweest, extra voorraad is dan wel zo prettig.
Aggregaat aanschaffen voor als de stroom uitvalt, bij OBI heb je al een leuke voor nog geen 3000 kronen.
Sneeuwfrezer/blazer aanschaffen om je woning te bevrijden van de sneeuw en contact te houden met de buitenwereld.
Zal nog wel wat vergeten zijn, maar dit waren dingen die voor mij belangrijk waren bij het wonen in Tsjechie.
 
probeer iemand in tsjechie te vinden die je met regelen bij gemeente, politie, vreemdelingenpolitie, ambassade, enz kan helpen. is altijd nodig, iemand die met iemand vriendje is. alleen red je het meestal niet als buitenlander.
ik had zo mijn eigen ervaring, mark
 

Tabe

† In Memoriam
........ zal mijn lief wegens omstandigheden binnenkort stoppen met werken.
Onze bovenkamers draaien op volle toeren: wat te doen, wat is wijsheid?
.........
Ik ken jullie "omstandigheden" niet, maar je kunt je pensioen alleen maar aan de voorkant verlengen. Aan de achterkant gaat helaas niet.

Jullie situatie lijkt aardig op de onze. Ook steeds het dilemma; wat doen we? Blijven we in Nederland wonen of verkassen wij voor een bepaalde tijd naar Tsjechie? Wij hebben er voor gekozen om in Nederland te blijven wonen. Maar wel de vakanties in Zbyslav langer te maken. Dit heeft wel zijn nadelen. Met name het reizen heen en weer door Duitsland. Het grote, bijna lege huis in Nederland. Maar we hebben gekozen voor de zekerheid. Permanent wonen in Tsjechie is toch wat anders dan één of meerdere vakanties daar. En de kinderen in Nederland hè!
 
Ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben:

We willen niet emigreren naar Tsjechie, maar onze ideeen zullen meer overeen komen met de manier zoals Tabe het invult.

Toch lijkt het ons dat wanneer je een paar keer per jaar 2 maanden naar Tsjechie gaat, dat dit anders zal zijn dan wanneer je in totaal 5 weken in je Tsjechische stekje zit.
En dat zijn toch andere situaties. Bouw je in Nederland en in Tsjechie een sociaal leven op, hoe weet je een evenwicht te vinden.

Nogmaals, ik ben zielsgelukkig zat we deze beslissing kunnen nemen en voor de tijd dat ik nog mobiel ben, dit samen met mijn man kan ondernemen. De spreuk van Freddy komt nu ineens naar boven.
 

Tabe

† In Memoriam
........... We willen niet emigreren naar Tsjechie, maar onze ideeen zullen meer overeen komen met de manier zoals Tabe het invult. ..........
Dat vermoedde ik al. Zoals Doety en ik het NU invullen zijn wij beiden tevreden. Je laat inderdaad in Nederland een deel van je sociale leven achter, maar je krijgt er in Tsjechie veel voor terug. Doordat de kinderen de deur uit zijn, veranderde ons sociale leven in Nederland toch al. Tel daarbij op dat het sporten op een veel lager pitje kwam te staan en dat door er de pensionering ook minder contacten met (ex)collegae overbleven, was het voor ons een goede zaak om ons leven voor een belangrijk deel in Tsjechie te hebben. Nieuwe contacten van zowel Tsjechen als Nederlanders hebben nieuwe impulsen gegeven. Wandelen in Tsjechie, de rust, de natuur en b.v. de jacht te samen met onze vriend Mira. Zo een paar voorbeelden van dingen die in Nederland een stuk minder aanwezig zijn.

En wat de contacten/vrienden/familieleden/kinderen in Nederland betreft: Ik weet niet hoe groot jullie huis is, maar laat ze naar Tsjechie komen. De "goede"contacten zullen overblijven.

Dat we toch niet hebben gekozen om het gehele jaar in Tsjechie te wonen, komt omdat ik vermoed dat in de wintermaanden toch de "eenzaamheid" en de verveling zal toeslaan. Ik merk het toch ook wel enigszins bij onze Nederlandse kennissen in Tsjechie. Of ik moet me raar vergissen! Ik ben benieuwd hoe zij er zelf over denken.

En, wees eerlijk, wat is er nu mooier om van beide culturen/landen te kunnen genieten.
 
Tabe, :dank2::dank2:!

Ik denk, dat het voor ons ook zo zal lopen, en dat lijkt me een fijn vooruitzicht!
Ons huis is groot, dus dat zal geen probleem zijn: gasten zijn altijd welkom! De zolder wordt binnenkort ook een slaapruimte (5 x 12m).
Komend voorjaar zijn we van plan om 2 maanden in Porezanky te verblijven en in die periode kunnen familie en vrienden langs komen. Kijken hoe dit gaat.
Nu nog een golfmaat zoeken voor Kees in de omgeving Ceske Budejovice - Tyn nad Vltavou. (stuur maar een PM)

Graag nog meer ervaringsverhalen!
 
Ik wens jullie het aller beste met deze plannen. En - om eerlijk te zijn - lift ik lekker mee want wij zouden ook een dergelijke keuze kunnen maken.
Maaaar het eigen huis in Tsjechie moet eerst gevonden worden en dan blijft er de vraag die ik elders op dit forum heb voorbij zien gaan - hoe houd je deze 'vorstvrij' tijdens de wintermaanden!
 
Al 3 jaar werken we niet meer.
Nog nooit zo een mooi leven gehad als nu.
De keuze om blijvend in Tsjechie te zijn, heeft bij ons nooit gespeeld.
Ik moet er niet aan denken om 3/4 maanden in de sneeuw te zitten.
Dus kachelen we heen en weer naar Tsjechie en dat bevalt ons prima.
Maar daarbij reizen we veel naar andere landen.
Of we rijk zijn? Welnee zeggen we dan, eten moet je overal, dus het enige wat we extra kwijt zijn is de reis.
Plan je leven zo in dat je iets doet, blijf in beweging en verslaap en verdrink je mooie leven niet.

Het mooie van ons huis in Tsjechie is, dat als ik daar ben, ik een gevoel van een ultieme vrijheid heb, doen en laten wat ik wil.
Ik ben daar de hele dag bezig met niets, nou ja, bijna niets dan.

Lastige dingen, zeg je.
Ik kan ze zo een twee drie niet opnoemen.
In Voorburg pak ik de fiets en klets is wat in de Schilderswijk en de volgende dag in Wassenaar.
Dat mis ik wel als ik in Tsjechie fiets, ik kan geen gesprek aangaan.
Voor de rest is de schotel een uitkomst, je blijft op de hoogte wat er zich afspeelt in de wereld.
Ik mis mijn krantje 's morgens, maar daar is overheen te komen.
We lezen veel, hebben allebei een e-book en zo hebben we duizenden boeken bij ons.

En 2 maanden Tsjechie is kort als je niet meer hoeft te werken, het is alsof je 2 weken bent weggeweest!

Het leuke van een langere tijd in Tsjechie is dat je veel meer dingen ontdekt in je nabije omgeving.

Ons sociale leven in Nederland lijdt daar niet onder. Wij voelen ons bevoorrecht omdat we kunnen kiezen: Zullen we morgen naar Tsjechie gaan of blijven we nog even thuis.
Wij zijn verschrikkelijk blij dat we indertijd de stap hebben gezet om een huis te kopen in Tsjechie.

Kortom: Geniet van je vrijheid!
 
probeer iemand in tsjechie te vinden die je met regelen bij gemeente, politie, vreemdelingenpolitie, ambassade, enz kan helpen. is altijd nodig, iemand die met iemand vriendje is. alleen red je het meestal niet als buitenlander.
ik had zo mijn eigen ervaring, mark
Daar kan ik over meepraten. Ben hier nu 4 maanden en heb veel hulp, maar er is nog steeds niets geregeld. Is mijn eigen schuld, ik heb geen rijbewijs en ook geen geld om een rijbewijs te halen. Spreek ook geen Tsjechisch, dus moet ik sparen om Tsjechisch te leren,zodat ik alles zelf kan regelen. Ziekenfonds en aanmelden bij de vreemdelingenpolitie. Elly
 
Jael, daar zal bij ons geen sprake van zijn, want wij zullen er hooguit 6 maanden per jaar vertoeven, verspreid over het jaar.
Deze situatie is dus heel anders, vandaar mijn oproep:
wie herkent onze situatie en heeft dus tips of verhalen voor ons?
 
Dat we toch niet hebben gekozen om het gehele jaar in Tsjechie te wonen komt omdat ik vermoed dat in de wintermaanden toch de "eenzaamheid" en de verveling zal toeslaan. Ik merk het toch ook wel enigzins bij onze Nederlandse kennissen in Tsjechie. Of ik moet me raar vergissen! Ik ben benieuwd hoe zij er zelf over denken.

En, wees eerlijk, wat is er nu mooier om van beide culturen/landen te kunnen genieten.

Ik kan me niet vinden in de opmerking dat in de wintermaanden de "eenzaamheid" en de verveling zal toeslaan, als ik kijk naar de gewone dagelijkse bezigheden in de winter en het culturele aanbod in de nabije omgeving dan hoef je je niet te vervelen en kan je genieten van de dagelijkse wandelingen met de honden. Zelfs als er geen sneeuw ligt gaan die door, alleen dan met de kop in de wind.

Ook van onze kennissen in de omgeving hoor ik geen negatieve geluiden, wel dat de meeste van hen weer meer tijd hebben om "bij te lezen" en eindelijk dat foto-album op orde te brengen etc. etc..

Natuurlijk zullen er ook "emigranten zijn" die hier om verschillende redenen zijn gaan wonen, die tegen de muur vliegen of nog maar eens een pivo met een borrel nemen en terug gaan denken aan de zomer toen dat kratje bier veel beter smaakte en snel verdampte met de aanloop, als die al kwamen.

Tja en dan kan de winter lang zijn, maar gelukkig eenieder is vrij om die keus te maken en aan de andere kant het is wel rustig op de weg.
 
Je zult in Tsjechie aan de bak moeten om de kontakten te onderhouden, maar dat geldt voor Nederland ook.
In de wintermaanden voldoende tijd om het Tsjechische huiswerk te maken...
We zijn benieuwd waar het toe leidt, maar eerst gaan we in september een weekje naar Porezanky en dan met de feestdagen.:)
Wellicht zien we sommige forummers, wanneer we in het voorjaar 2 maanden in Tsjechie zijn!
 

Tabe

† In Memoriam
Ik kan me niet vinden in de opmerking dat in de wintermaanden de "eenzaamheid" en de verveling zal toeslaan ........ Natuurlijk zullen er ook "emigranten zijn" die hier om verschillende redenen zijn gaan wonen, die tegen de muur vliegen ........
Tully, deze opmerking sloeg eigenlijk alleen op onszelf. Ik denk dat bij Doety en mij de verveling/eenzaamheid wel degelijk zal toeslaan als wij in de wintermaanden in Zbyslav zouden bivakkeren. En,....inderdaad, ik moet mijn bericht enigszins nuanceren tot "sommige" Nederlandse kennissen. Geldt dus niet voor elke "emigrant".
 
Beste mensen, een erg leuke en boeiene discuzie hebben jullie daar! Wij woonen hier al het 7de jaar en hebben het goed naar onze zin, men laat ons in rust en als wij toch iets moeten weeten of regelen dan lukt dat ook wel vroeger of laater.Er bekruipt mij aleen af en toe het idee dat het ales TE Goed gaat en of het wel zo aanhoudt.....maar voorloopig gaat het goed en straks word het winter en dan is iedereen toch op zich zelfs.
 
Wij zijn nu hier in Bernartice vanaf begin november en genieten nog elke dag.
Geen last van verveling, waar we in eerste instantie ook wel bang voor waren maar we komen bijna tijd tekort.
We vermaken ons prima met lezen, beetje tv kijken (leve de schotel), stukje wandelen, af en toe bij vrienden op de koffie, de oude films worden uitgezocht en gedigitaliseerd, (wat een werk is dat) de dagelijkse contacten met het thuisfront via Skype kosten ook tijd, en het is ook ontzettend fijn dat we hier internet hebben.
O, ja en niet te vergeten: de kachel aan de praat houden.
De enorme stapels dvd's die we meegenomen hadden voor de wintermaanden, en waar we in Nederland geen tijd voor hadden om naar te kijken liggen er nog net zo.
En van de zomer zal er nog wel het een en ander buiten gaan gebeuren, dus dan werk genoeg te doen.
Vanaf de pasen zullen er ook regelmatig familie en vrienden de weg naar ons huis in Bernartice weten te vinden, zijn we ook druk mee, en dan gaan we natuurlijk ook nog eens een aantal keren per jaar een paar weken terug naar Nederland.
We zijn op tijd gestopt met werken, want als ik dit zo lees hebben we daar nu helemaal geen tijd meer voor.:D
 
Beste Wereldreiziger ons gaat het net zo als Jullie,wat een druke winter! Heb ik Jullie trouwens gezien op een verjaardagsvisiete in Dolni Lanov? Ja, jij hebt helemaal gelijk! Geluk zit in kleine dingen, als je er maar oog voor hebt!
 
Ach, eigenlijk maakt het niet uit waar je bent.
Je neemt altijd jezelf mee.
Belangrijk is dat je je zelf vermaakt.
Blijf actief met niets doen (hi hi) hou het gezond en de dagen vliegen om.

Groet van een ervaringsdeskundige.
 
Helemaal mee eens, Kukel! Wij trekken van Cothen naar Tsjechie vv en gaan ook regelmatig naar ons hutje in Wierden. Het is fijn om je overal thuis te voelen en dat lukt ons prima! Vooral in Tsjechie is het ons goed gelukt om een goede daginvulling te vinden, zo houd je een tevreden gevoel. Het was voor ons spannend om daar in de winter een poos te zijn, maar ook dat ging prima: verbouwing voorbereiden, planning maken voor het voorjaar en vrienden bezoeken. Via internet onderhoud je makkelijk het contact met het thuisfront. In april vertrekken we weer, voor een periode van 9 weken. Uit "ervaring" weten we dat er dan voldoende te doen is! (Heerlijk!)
 
Bovenaan