Wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal, ik en mijn gezin willen gaan emigreren naar tsjechie. Na jaren op vakantie te gaan naar tsjechië, hebben we besloten er te gaan wonen. nu zijn wij druk bezig met alles uit te zoeken en zijn aan het solliciteren. ook begonnen met Tsjechische taalcursus. nu zijn wij van 18 oktober tot 23 oktober in tsjechie (harrachov) en vroegen wij ons af of er misschien mensen op dit forum zitten en daar ergens in de buurt wonen die het leuk vinden om ons te helpen en wegwijs te maken met de gang van zaken?
 

Ad Verschoor

Donateur
Beste RH, in dit deel van Tsjechie wonen genoeg Nederlanders. Even verderop in de buurt van Jesenik hebben Nederlanders zelfs een huis met groot pension te koop staan. Veel plezier met het voorbereiden van al je plannen.
 
Hallo RH
Het pension waar Ad het over heeft dat zijn wij dus. Je bent vrij om te komen kijken. Ook wij zijn ooit zo begonnen net als jullie. En wilden ook in de omgeving van het reuzen gebergte iets vinden maar zijn uiteindelijk hier beland. Het is een prachtige omgeving hier waar je van alle seizoenen kunt gebruik maken voor gasten in het pension. Wij hebben een pension met appartementen.
Als je meer wilt weten stuur me maar een berichtje.

Groetjes Hetty
 

kuurgast

Donateur
Mazackova woont al langer in Tsjechië en is wel eens kort door de bocht met haar reacties. Maar er zit een kern van waarheid in dat je goed moet weten waar je aan begint.
Je krijgt niet zo makkelijk een hypotheek en zal flink wat geld mee moeten brengen om iets te kunnen overnemen en iig een jaar moeten kunnen overbruggen voordat je zeker weet of het financieel en met het gezin goed gaat.
Gebruik de zoekfunctie bovenaan en lees alle topics over emigreren dan kom je veel dingen tegen.
 
Dat is ook zeker waar, het is natuurlijk niet voor niks dat wij info aan het inwinnen zijn. Wij hebben kinderen en die willen wij zekerheid kunnen bieden. Ook hebben wij in Nederland natuurlijk nog genoeg dingen te regelen, dus we zullen echt niet zomaar hals over kop gaan emigreren. Maar toch bedankt :)
 
Hoi Hoi,

Wij komen ook al jaren in Tsjechie en hebben er pas een boerderijtje gekocht. Het moet nog helemaal opgeknapt worden, maar het is wel superleuk om te doen. Een Tsjechische vriend van ons heeft alles geregeld, want anders waren we er zeker niet uitgekomen. Vanaf 17 oktober zijn wij er ook weer aan het klussen, dus als je langs wilt komen om ideeen op te doen, dan zijn jullie van harte welkom. Ik moet ook zelf nog even naar Pec Pod Snezkou, dat is niet zo ver bij Harachov vandaan en daar gaan wij al jaren lang op wintersport. De boerderij staat in Stojice, dat is denk ik nog wel 120 km rijden vanaf Harachov. Dus als jullie hulp nodig hebben, vraag het gerust, misschien kunnen wij iets voor je doen.

Grtjss René en Petra
 
Hallo bedankt voor het aanbod. we hebben zowel dinsdag 20 als woensdag 21 een afspraak staan met mensen. Ik denk dat we hier eerst een heel eind mee komen. Maar tips en handige info zijn natuurlijk altijd welkom :)
 
Veel succes met je plan om naar CZ te emigreren. Goed om te lezen dat jullie al met een taalcursus begonnen zijn, want een goede beheersing van de taal is erg belangrijk om een beetje te integreren in de samenleving. Qua werk, zoek een baan die je leuk vindt en waar je goed in bent. Doe iets waar je al ervaring mee hebt, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. In de buurt van Praag is het vinden van een goede baan een stuk makkelijker dan bijv. in Harrachov en omgeving. En kijk eens verder dan alleen het "ik vertrek" riedeltje (pension/camping beginnen).
 
Bovenaan