Winterwandeling in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Vanochtend, kwart over zeven gaat de wekker. De wekker gaat anders nooit, we slapen altijd uit. Aan de andere kant van de slaapkamer klinkt wat gesteun en gekreun, gevolgd door een : ook goedemorgen. Loek is dus ook wakker. Ik gooi het gordijn open en kijk over het veld. Eén grote witte vlakte. het heeft vannacht stevig gesneeuwd. Het heeft zelfs nog even ge-onweerd. De sporen in de sneeuw van gisteren zijn helemaal weg. Zelfs de pas geplante beukeboompjes zijn niet meer te zien. Alles is "maagdelijk" wit.

Waarom dan zo idioot vroeg die wekker gezet ? We gaan vanmorgen met onze Tsjechische vrienden Mira en Jirzina een wandeling maken in het bos dat Mira als opzichter in zijn beheer heeft. Zijn "revier" dus. Ze staan ons om 8 uur al voor het huis op te wachten. Met de auto rijden we met zijn vieren naar Mira's revier. Aan de rand van het bos wordt de auto geparkeerd.

Het is helder weer, strak blauwe lucht zonder 1 wolkje, de zon komt net over de heuvels te voorschijn en trekt lange schaduwen over het veld. We duiken de besneeuwde bossen in. Allemaal kerstplaatjes. Links en rechts en over het pad lopen verse sporen van reeén, wilde zwijnen en ander wild. Mira wijst ons de plaatsen aan waar de dieren eten. Omgewoelde stukken grond, open plaatsen in de verse sneeuw. Met ons vieren naderen we een open veld. Er wordt ons vervolgens verzocht niet meer te praten en zo stil mogelijk te zijn. Zelfs het "lopen" van Mira en Jirina hoor je niet. We lopen over het door de opkomende zon beschenen open veld. Op een afstand van nog geen 50 meter staan aan de bosrand een aantal reeën te grazen in de omgeploegde verse sneeuw. Ze hebben ons in de gaten, spitsen de oren en kijken in onze richting. Desondanks blijven ze een tijdje waakzaam staan zodat we ze goed kunnen bekijken. Ik heb gelukkig mijn zonnebril op want de zon schittert op de witte vlakte. Na een tijdje huppelen de beesten het bos in. We splitsen ons in koppels. Loek gaat met Mira rechtsom het bos in en ik volg Jirzina en wij gaan links om. Het doel is om wilde zwijnesporen te vinden. Deze beesten vertonen zich niet of nauwelijks overdag, dus die krijgen we niet te zien. Ik moet zo geruisloos mogelijk lopen. Tijdens de wandeling zien we een aantal malen reeën, die wegvluchten zodra ze ons zien. En onderweg allemaal kerstplaatjes. Kerstbomen met takken zwaar van de sneeuw. Het is genieten geblazen. Zo nu en dan verschijnt de zon tussen de bomen door en maakt mooie sfeervole plaatjes in het bos. Het is koud, maar niet te koud. Gewoon een heerljke ochtendwandeling van zo'n drie kilometer waar we ruim een uur over doen. We treffen ons elkaar weer bij de geparkeerde auto waar we praktisch tegelijk aankomen. Voldaan rijden we terug naar Zbyslav. Hier doen we het voor. Dit alleen was de lang reis naar Tsjechie al waard. Thuisgekomen gaat het weer sneeuwen. Dikke vlokken ditmaal. Loek gooit nog een paar blokken hout in de kachel en pakt een boek. Ik duik achter het toetsenbord om de forumleden, die daar interesse in hebben ,te vertellen hoe mooi we het hier hebben.


P.S: foto's volgen nog. Heb geen uplootkabeltje bij mij. Stom he !
 
schitterend, heerlijk dat roept herinneringen op aan twee weken terug. hopelijk ligt de sneeuw er rond kerst ook nog.

en na thuiskomst een becherovkaatje gedronken bij de kachel? of wellicht tijdens de wandeling?
 
Jeetje Tabe, de volgende keer als je Marcel weer spreekt, vertel je dan dit verhaal ook even.Het lukt mij niet om hem te overtuigen dat winter, sneeuw en alles wat er mee te maken heeft heel erg mooi kan zijn, ook al ga je niet om te skieen.:)
 
Beste Tabe,

Ik kan wel janken als ik je verhaal lees.

Zit nu opgesloten achter mijn bureau.

Ik zie de sneeuw, proef de sfeer.

Heel toevallig was ik bezig om mijn winterwandeling op papier te zetten.

Dus heb ik nu met jullie meegelopen, geroken, gekeken, geluisterd en in stille verwondering gestaan.

Bedankt voor je mooie verhaal.
 
Oooh wat lijkt mij dit heerlijk Tabe. Zo'n wandeling, rust en herten zien opschrikken, je aanstaren om er vervolgens vandoor te gaan.
Ik wacht met spanning op de mooie foto's. Misschien print ik er wel 1 uit en hang hem hier in huis op. Als dat mag van jou.

En ja, ik ben jaloers.
 
Ja mensen ,we wonen momenteel in een mooie kerstkaart, wonderbaarlijk mooi uitzicht en heel heel stil...
en overal sporen van wild, herten ,vossen wilde varkens en van een ...
ja wat is dit nu ??? het lijkt wel.. jawel het zijn de sporen van HOLLANDSE KLOMPEN.....
ik denk dat de Beer buiten is....
ik duik achter de kachel, mij niet buiten gezien.

Groetjes van uit een winters paradijs.....

Loek
 
Hallo Tabe,
Met lichte afgunst las ik je verhaal,
Dat missen wij nu allemaal.
Na Sint en de Kerst kunnen wij pas gaan,
Dan zullen wij genieten, daar kun je van op aan!

Groeten van S.. eh
 
Wauw Tabe,

ben ik effe jaloers op jou en loek.

Het is zoals heer Kukel het zegt, als je je verhaa leest, voel, proef en ruik je de sfeer.

Tjee, nu realiseer ik me pas hoe zeer ik dat mis......

Aliën.

p.s. Ja, ongelooflijk stom om zo'n klein rot kabeltje te vergeten.....nu moet ik wachten......en ik ben een beetje ongeduldig en druk, dat brengt dus weer stressss en om te ontstressen, moet ik zo'n wandeling maken....

ik kijk naar buiten, donker, regen, 3 graden......zelfs onze poes draait haar hoofd om, "daar ga ik toch niet in lopen ?" lijkt ze te denken.

balen dus.....
 
winterwandeling in Tsjechie

Dat was inderdaad een heerlijke wandeling:sneeuw: :sneeuw: , Echt spontaan geschreven. Ook ik die in dit schitterende sprookje woon, heb er van genoten.Hier werd nou echt beschreven hoe je je voelt als je nu buiten koopt te wandelen in dit witte sprookje :hart: :hart: :hart: En sorry ik ga er morgen weer volop van genieten, en voor iedereen duimen dat het zo door blijft sneeuwen.
 
Geweldig Tabe, ik heb daadwerkelijk meegelopen en genoten. Je hebt het zo goed en mooi geschreven dat de lezer (zoals ik dus) het écht beleeft.
Precies over 3 weken vertrekken wij ook weer richting Tsjechie. Wat hoop ik dat ik dan hetzelfde kan meemaken....en dan in het echt.
 
Bovenaan