Winkelen in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na 3 weken rondreizen zijn wij van zaterdagochtend 6 aug rond 12 uur t/m maandagavond 8 aug in Praag. Kan iemand mij vertellen of op zatermiddag, zondag en maandag in het hoogseizoen de winkels etc open zijn?
smile.gif
 
Let wel: musea zijn op maandag GESLOTEN.
En winkels buiten het centrum van Praag, dan wel winkels die wat minder op toerisme zijn gericht, willen op zaterdagmiddag rond 14.00 u t/m zondag ook wel gesloten zijn. Maar inderdaad, het centrum van Praag draait vrijwel continue door, met ruime openingstijden.
 
Vooral winkelcentrum Novy Smichov (uitstappen bij metrostation Andel) is erg mooi met z'n moderne architectuur en heeft een enorme Tesco supermarkt waar het zeer prettig winkelen is. De bovenverdieping met een keten van naast elkaar liggende eettentjes is erg populair bij het winkelende publiek. Ook komen er veel mensen die in de omgeving werken, tussen de middag even een hapje eten.

obchodni-centrum-novy-smichov-p2020674.jpg obchodni-centrum-novy-smichov-p2020663.jpg obchodni-centrum-novy-smichov-p2020671.jpg
 
Terwijl ik daar met zoonlief over de railing hing te genieten van 't uitzicht over de roltrappen, vermaakten dochter en moeder zich in de 'roze shop'. Alleen maar sieraden, frutsels, ceintuurs en dergelijke in die kleur! Ze waren er niet weg te krijgen!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het aangehaalde winkelcentrum met de grote Tesco beschikt ook over een ondergrondse parking die met de wagen gemakkelijk te bereiken is. Deze was volgens mij gratis te gebruiken en was voldoende bewaakt. De toezichters hebben mij overigens vriendelijk de weg uitgelegd op een vraag van mij.
smile.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Niet alleen de winkels zijn open, neem de moeite om er al rond 9 uur te zijn zodra het wat warmer is 's morgens. De straatartiesten met viool en orgel en zang, geweldig. De eerste zonnestralen door de oude straten van Josefov, als je dat eenmaal gezien hebt, weet je wat er te zien is op een vroege zondagmorgen. Zeer goed voor de fotografen onder ons.
 
De twee grote winkelstraten zijn Na Prikope (doorlopend in Jungmannova) en Vaclavske Namesti; haaks op elkaar gelegen in het centrum, metrohalte Mustek. Hier kan je vooral middelgrote winkels verwachten; kleding, schoenen, muziek, enige warenhuizen, boekwinkels.
Toeristische winkels (met heel veel van hetzelfde: glaswerk en kristal, t-shirts, houten speelgoed) zijn op de route van Mustek via Staromestske Namesti (oude stadsplein) naar de Karelsbrug naar de Burcht te vinden.
Minder toeristische winkelstraten zijn overal in het centrum te vinden, maar dan moet je iets specifieker zijn in je wensen.

Daarnaast kent Praag een reeks enorme winkelcentra.
Te vinden bij metrohalte C - Chodov (da's in het zuiden, in een verre buitenwijk), Letnany (de Tesco met megabioscoop, duur zwembad en andere lol) niet per metro te bereiken in het noordoosten;
Cerny Most (de Globus met nog veel andere winkels, megabioscoop) aan metrohalte B- Cerny Most;
Andel, die is niet zo ver van het centrum vandaan; hier is Tesco, met megabioscoop (het wordt eentonig, ik geef toe), metrohalte B - Andel;
dan is er in Nove Butovice nog wat, maar daar ben ik nooit geweest.

Bij al deze winkelcentra moet je denken aan zoiets als in Frankrijk met de enorme hypermarkets en daar nog een honderd kleinere en middelgrote winkels bij opgeteld. Gezellig dus. Parkeerplaats in overvloed - behalve bij Andel natuurlijk, want dat is dichtbij het centrum.
 
Maar aan de andere kant van de rivier is natuurlijk ook van alles. Met name die steile weg die naar de Burcht leidt is ook vol winkeltjes (Nerudova, geloof ik). Echter, in het centrum zijn het vooral souvenierwinkeltjes, met glas en houten speelgoed. Maar toch altijd leuk om naar te kijken.
En het is gewoon heel leuk om door het centrum van Praag te dwalen.
Karen
 
Heel erg bedankt voor de reacties, kan ik de stad gaan verkennen met enige voorkennis over wat er zoal aan mogelijkheden is. Gezien ik met de caravan ga is het ook wel makkelijk te weten waar ik een winkelcentrum vindt, we moeten ook eten.

Groetjes,

Aranka
 
In de paasvakantie ga ik 5 dagen naar Praag. Ik heb horen zeggen dat Praag nogal duur is om te winkelen. Wie kan enkele tips geven waar in de omgeving van Praag (dorpjes rond Praag) het ook heel goed is om te winkelen en veel goedkoper? Met winkelen bedoel ik vooral kleding. En hoe zit het met het afdingen op de prijs, hoever kan je ongeveer gaan ?
 

Tabe

† In Memoriam
Ha Gayboyke, leuk je weer terug te zien op dit Forum,
Bij de Vietnamees altijd afdingen. Begin maar met de helft van de vraagprijs. Overigens raad ik je niet aan om ondergoed te kopen bij de Vietnamees. Zie het verhaal in de verhalen topic
 
bedankt , maar heb jij misschien goede tips waar in de omgeving rond praag het best is om te gaan winkelen , misschien ergens een dorpje waar redelijk wat winkeltjes zijn en goedkoper dan in praag zelf ?
 

Tabe

† In Memoriam
Ik denk dat anderen dat beter kunnen beoordelen, met name die mensen die al in Tsjechie wonen. Je weet, Praag is al een behoorlijk westerse stad met westerse prijzen, dus ik denk dat je wat dat betreft buiten de city moet gaan.
Komen vast nog wel reacties.
 
Bovenaan