Wijzigingen in de verkeerswetgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

dennuzzz

Donateur
Zie ook de fb pagina van radka hartmanova
https://www.facebook.com/tsjechischerepubliek/posts/1070210189695805

Hieronder de tekst :

Wijzigingen in de Tsjechische verkeerswetgeving zijn deze week goedgekeurd door de Senaat. Deze wijzigingen zijn mogelijk ook relevant voor toeristen:
  • Voetgangers mogen 's nachts of bij mist of sneeuwbuien, buiten de bebouwde kom alleen met reflecterende elementen op de kleding wandelen. Er kan een boete van maximaal 2000 kronen gegeven worden.
  • Automobilisten mogen alleen de weg op als de auto ijs- en sneeuwvrij is gemaakt.
  • Bij het (met een auto) oversteken van een spoorwegovergang terwijl de signalisatie in werking is (die dus aangeeft, dat er een trein aankomt), kan het rijbewijs tot een half jaar ingetrokken worden.
  • Tsjechische gemeentes mogen zelf in een plaatselijke verordening het gebruik van Segway's reguleren (vooral in Praag van toepassing).
 
Laatst bewerkt:
Dennuzzz

Wat bedoelt men met "auto ijs- en sneeuwvrij is gemaakt"?

a. De hele auto?
b. Alle ruiten inclusief de geblindeerde?
c. Of alleen de doorzichtige ruiten?

Wel ben ik blij dat reflecterende elementen op kleding wordt verplicht, dat zullen de kosten ook niet zijn en veiligheid voorop.

Mocht ook jij dit antwoord schuldig blijven, dan is er misschien iemand anders die dit weet .
 
Antwoord d) :)

Dat wordt waarschijnlijk breed geinterpreteerd. Uiteraard alle "normale" ramen, alle lampen van de auto, de spiegels, de richtingaanwijzers, etc. Kortom alle onderdelen, die een auto verplicht bezit en die nodig zijn voor de veiligheid.

En verder is het natuurlijk ook niet de bedoeling om met een halve meter sneeuw op het dak te gaan rijden. Tevens i.v.m. de veiligheid....

Dus a) is bijna goed.
 

dennuzzz

Donateur
Het lijkt mij dat alle ramen waardoor men kan kijken schoon zijn en dat de auto geen pak sneeuw mag bevatten die een achterligger op zijn voorruit krijgt... denk dat mensen met een gezond verstand dit wel juist zullen interpreteren. Het is maar hoe u er zelf instaat (of wilt staan) waar u denkt dat de grens ligt... mijn dak is altijd sneeuwvrij bij vertrek en alle ramen schoon. Bedenk goed een auto is een moordwapen. Een paar koude handen is minder erg denk ik dan...
 
Het lijkt mij dat alle ramen waardoor men kan kijken schoon zijn en dat de auto geen pak sneeuw mag bevatten die een achterligger op zijn voorruit krijgt ..... mijn dak is altijd sneeuwvrij bij vertrek en alle ramen schoon. ..... Een paar koude handen is minder erg denk ik dan...
Idd. is een paar koude handen minder erg en maak ik ook altijd zoveel mogelijk mijn autodak schoon bij sneeuw en ijs, inclusief alle rem en verlichtingslampen, Dit moet wel, want ik rij mensen met een beperking (dus veiligheid voorop).
 
Zie ook de fb pagina van radka hartmanova
https://www.facebook.com/tsjechischerepubliek/posts/1070210189695805

Hieronder de tekst :

Wijzigingen in de Tsjechische verkeerswetgeving zijn deze week goedgekeurd door de Senaat. Deze wijzigingen zijn mogelijk ook relevant voor toeristen:
  • Voetgangers mogen 's nachts of bij mist of sneeuwbuien, buiten de bebouwde kom alleen met reflecterende elementen op de kleding wandelen. Er kan een boete van maximaal 2000 kronen gegeven worden.
  • Automobilisten mogen alleen de weg op als de auto ijs- en sneeuwvrij is gemaakt.
  • Bij het (met een auto) oversteken van een spoorwegovergang terwijl de signalisatie in werking is (die dus aangeeft, dat er een trein aankomt), kan het rijbewijs tot een half jaar ingetrokken worden.
  • Tsjechische gemeentes mogen zelf in een plaatselijke verordening het gebruik van Segway's reguleren (vooral in Praag van toepassing).
Goede maatregelen. Ik wou dat men bij ons het rijverbod wat strenger zou hanteren!
 
Bovenaan