Bier & Wijn Wijnbouw in Tsjechië - waar?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Corrie schreef:
De wijnstreek van Tsjechië is Zuid Moravië, ...
Hoofdstad van de wijn in Moravië is Mikulov. Daar kun je niet omheen.

Maar ook in Tsjechië wordt wijn verbouwd. Wat dacht je van bijvoorbeeld MĚLNÍK, wijnbouwgebied al vanaf de tiende eeuw. Je kunt hier het een en ander lezen over wijnbouw in Tsjechië.
 
In Tsjechië, wordt er het meest witte wijn geproduceerd (ca 70% van totaal) De druiven die gebruikt worden zijn vooral Müller-Thurgau, Riesling, Wälsch Rieslink (Vlašký Ryzlink), Rulandské bílé (dat is geloof ik de Pinot blanc), Tramín (lekker!) en verder nog Grüner Veltliner en Neuburger. Maar ook kom je nu Sauvignon Blanc en Chardonnay tegen. Mijn voorkeur heeft een oude Vlašký Ryzlink (6/7 jaar oud) of een Tramín. In de zomermaanden wordt er ook wel viní střih (2dl witte wijn en 3dl bronwater) gedronken.
Rood is met name Frankovka (Blaufrankisch) of Vavrinecká (Saint-Laurent) en Modrý Portugal (hier wordt je ook echt blauw, je tanden en tong.... ). Ben niet een liefhebber van rood maar als het moet een Frankovka.
Verder is er een korte periode per jaar Burčák te krijgen (alleen in oktober), dit is niet gefilterde jonge wijn, erg lekker maar ook erg verradelijk).
Eigenlijk strekt het "beste" gebied zich uit vanaf Hodonín naar Mikolov (o.m. Valtické areál) naar Znojmo. In elk dorp daar zijn er wel kelders te vinden. Maar ook in het midden van Praag is er een wijngaard in Vinohrady, die nog steeds in gebruik is...
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
utopenec schreef:
(hier wordt je ook echt blauw, je tanden en tong.... )
Wij hadden een keer een andere Frankovka ingeslagen dan normaal ... :deuk: Er zaten heel wat gasten aan deze wijn en toen ze op een gegeven moment ergens om in de lach schoten, zag ik dat ze allemaal een heel blauw bekkie hadden :lmfao: Sindsdien kopen we weer andere hoor. Maar Frankovka is een erg lekker Tsjechisch wijntje, waar we maar op 1 manier blauw van willen worden.
 
ik wil niet belerend over komen, maar bedoelde het meer als woord grapje .
Modry portugal zoals het woord al zegt (blauwe portugal ) is een druif die van oorsprong uit portugal komt.
en die al eeuwen in tsjechieen wordt gebotteld.
en zo doende ook tot de tsjechisch wijnen behoord

groetjes loek
 
Ik ben nog aan het rijtje vergeten toe te voegen dat de Sekt uit Bohemen komt (Bohemia Sekt) en wordt gemaakt in Starý Plzenec. Jawel hier om de hoek van Plzen, iets voorbij de Rum - Božkov
 
Nou ik zie wel ik kan nog goed blauw worden letterlijk en figuurlijk :deuk: :D
Het was een vraag van mijn huidige baas en die weet wel wat van wijn, maar niet alles dus:D , dus nu kan ik hem ook wat wijzer maken. bedankt groetjes Hetty
 

spookycat

† In Memoriam
Wat ben ik blij dat we nu meer mogen meenemen van de heerlijke bohemian sekt,de schoondochters en de buurvrouwen zijn er al zo gek op als ik
Grote probleem is dat we nu zoveel mogen meenemen maar niet kunnen mits te weinig plaats en ook veel gewicht
groetjes
 
Bovenaan