Wie kent het recept van "Zwarte Jakob"?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kent het recept van \"Zwarte Jakob\"?

Tijdens mijn laatste bezoek aan Tsjechië, afgelopen kerst, sprak ik met een Tjechische vrouw over de tradities van het eten tijdens de feestdagen in dit land. Naast de gebruikelijke karper stond er op[ kerstavond ook "zwarte Jakob" op het programma. Dit schijnt een soort koek te zijn gemaakt van diverse granen en kruiden.
Wie kent het recept, het leek ons wel lekker, maar ons Tjechisch is nog niet zo goed dat we het kunnen begrijpen.
Wisten jullie trouwens dat je een schub van de op te eten karper in je portomonnee moet bewaren om er financieel een goed nieuw jaar van te maken??

Alvast bedankt voor de tips.
Ga trouwens wel even de "biergoulash" uit dit forum uitproberen, ben benieuwd.

Kruimel
 
Re: Wie kent het recept van \"Zwarte Jakob\"?

kruimel schreef:
Naast de gebruikelijke karper stond er op[ kerstavond ook "zwarte Jakob" op het programma. Dit schijnt een soort koek te zijn gemaakt van diverse granen en kruiden.
Weet je de Tsjechische naam? Černý Jakob zegt mij nog niets.

kruimel schreef:
Wisten jullie trouwens dat je een schub van de op te eten karper in je portomonnee moet bewaren om er financieel een goed nieuw jaar van te maken??
Heb ik jaaaaaaren gedaan, werkt van geen kanten!
grin.gif
 
Re: Wie kent het recept van \"Zwarte Jakob\"?

Jammer voor je Vašek, dat die schub niet werkt, maar volgens mij ben je er niet ongelukkig van geworden.
De Tsjechische naam kon inderdaad wel een černy kuba zijn, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Het is in ieder geval een soort koek die op kerstavond gegeten zou worden.

Kruimel

Kruimel
 
Re: Wie kent het recept van \"Zwarte Jakob\"?

kruimel schreef:
Jammer voor je Vašek, dat die schub niet werkt, maar volgens mij ben je er niet ongelukkig van geworden.
Dat niet, maar rijk en gelukkig is ook mooi meegenomen?

kruimel schreef:
De Tsjechische naam kon inderdaad wel een černy kuba zijn,
Inderdaad, Černý kuba

Černý kuba
Černý kuba je tradiční vánoční jídlo známé z mnoha českých oblastí.

Potřebujeme: 400 g krup, 5 lžic sádla, 1 větší cibule, 6 stroužků česneku, sůl, pepř, majoránka, hrst sušených hub.

Postup: Kroupy přebereme, dobře vypereme ve studené vodě a necháme okapat. Osmažíme do růžova nakrájenou cibulku, přidáme kroupy a krátce je opražíme. Potom je osolíme, zalijeme vodou a podusíme. Sušené houby namočíme asi na hodinu do studené vody. Poté vodu scedíme a houby podusíme. Takto připravené je smícháme s dušenými kroupami, dosolíme, přidáme tlučený pepř, rozetřený česnek, majoránku a sádlo. Vše pak dáme do dobře vymaštěného pekáče a v troubě zapečeme.


Black Kuba
Kuba is an abbreviation of the name Jakub, or Jacob. Black Kuba is a traditional Czech Christmas meal still favoured in several parts of the country.

400 g peeled barley, 5 spoons of lard, 1 larger onion, 6 cloves of garlic, salt, pepper, marjoram, a handful of dried mushrooms.

The peeled barley is sorted, washed thoroughly in cold water and allowed to drain off. Cut onion is fried pink, the barley added and briefly roasted. Then salt is added, water poured in, and the mix is briefly stewed. The dried mushrooms are dunked in cold water for about one hour, then the water strained off, and the mushrooms stewed. The mushrooms are mixed with the stewed barley and salt, pepper, spread garlic, marjoram and lard are added. All this is put into a well greased pan and baked in the oven.
 
Bovenaan