Welke bloemige aardappel te gebruiken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Phoe, phoe, het mocht er best zijn. Het waren de beste aardappelen die ze maar kon kopen denk ik. Gekookt heeft ze voor een weeshuis en toch maar twee gasten aan tafel, maar de hutspot en de speklappen, schoon op.
Ik vond dat A3 gisteren al zo lang rondneusde bij de aardappelenboer maar nu teruglezend.......het resultaat mag er zijn.
Voor koken krijgt ze van mij een 9.5 als cijfer. Ik laat de uitdaging staan maar de beide gasten, Tsjechen, gaven haar een dikke 10.

Leen (Voelt zich zeer gelukkig met zijn A3):top::top::top:

Nu even uitbuiken....
 
:bloos2::bloos2::bloos2: De aardappelen die ik bij Tesco gekocht had heten Marena en type C deze zijn o.a. geschikt voor puree. Een hele lekkere aardappel, en als ik dat zeg wil dat wat zeggen.
 
Gewelidig stampot eten,

Gefeliciteerd !!!
Wij hebben het voorrecht om op de friese klei te wonen !!
Mijn pa zoekt altijd zelf zijn aardappelen, jawel borgers of irene's.
Je betaald dan per meter, in de zak, in de kar en we kunnen een half jaar vooruit.
Mijn tante woont in Belgie, maar daar gaan de friese aardappelen ook naartoe.
Hutspot is nog nooit een succes geweest bij mij.
Mijn schoonma maakt het heerlijk en dan met stroop erover !!!
Na een handige tip van de buurvrouw is het hier helemaal goed met de hutspot.
Ik begrijp dat jullie de aardappelen apart koken ??
Nou hier mijn tip voor de hutspot.

Een grote pan nemen
Hierin de wortelen en de uien, hier leg je de aardappelen op ( klein gesneden) een paar kopjes water erbij en dan een pakje nasikruiden erover strooien.
Deksel op de pan en koken met die handel.( wel tijdens het koken kijken of er niet teveel vocht is, anders ondertussen even afgieten)
En wel blijven kijken of het niet droogkook, maar niet omroeren.
Als je met een vork door de aardappelen kan prikken en de wortelen zacht zijn het hele zaakje afgieten,maar niet helemaal droog.
Met een stamper de boel stampen en is het te droog een beetje melk erbij.
Een vers worstje erbij met een kuiltje jus en smullen maal

(nog even een tip voor de worstjes)
meestal bakt men de worst.
Ik doe een pannetje warm water op het vuur, doe hierin de worstje.
Gaar worden, en als ze gaar zijn uit het water halen.
Dan maar heel even bakken tot ze bruin zijn en even afblussen met het een klein beetje kookvocht...heerlijke jus heb je dan.

Boerenkool maak ik ook net als bij de hutspot in 1 pan klaar, maar dan zonder kruiden.
Smulse !!
 

pepo

† In Memoriam
De oorspronkelijke vraag is nog steeds niet beantwoord: Ik ben daarom op zoek naar bloemige aardappelen (in Tsjechie)?


De Nederlanders zijn de echte Aardappelseters en ook de echte kenners. Bovendien is de rassenindeling met bijbehorende eigenschappen heel overzichtelijk en goed genormaliseerd in NL en vriendelijk genaamd, ook duidelijk voor de gewone gebruiker.
Vroeger moest ik lachen, dat de nederlanders de piepers (b.v. bintjes) mee namen naar Spanje. Zakken vol in de kofferbak. Nu snap ik het. Niet te geloven, maar laatste jaren neem ik ook mijn favoriete (bloemige) aardappelen mee. Veel Tsjechen houden van bloemige aardappelen, maar niemand kan jou vertellen, waar deze te koop zijn.
Altijd een gokwerk bij het kopen. Niemand geeft jou de gewenste antwoord : zijn deze aardappelen bloemig of niet? (Jsou tyto brambory moučnaté, nebo ne?)
Gek, niet waar? Men is in Tsjechie anders ingesteld: goede aardappelen of slechte aardappelen. Mijn moeder snapt het allemaal wel. Zij verbouwt inmiddels niets anders, dan de nederlandse aardappelen, ook voor mij. De laatste hit zijn de echte opperdoezers !! Ik wacht het even af! Geen bestellingen, aub!

bloemige aardappelen - moučnaté brambory
vastkokers - onbekend woord in Tsjechie, volgens mij. Vrije vertaling zal zijn: brambory, které se nerozvaří.
 

char

† In Memoriam
Pepo!!.. Ik heb ook geen antwoord op de vraag...

Maar ik heb wel genoten van jouw bericht!!..

Alsof ik samen met jou Thuiskom!!..

En dan gaat het alleen nog maar over aardappels....

Char.
 

Leen

† In Memoriam
....de echte opperdoezers !! ......í.

Opperdoezen in de stampot?:shock: Dat vind ik zonde van deze heerlijke aardappel.
Heerlijk met een klont goei boter een een stuk knapperig gebakken snoek.....:top:

Heerlijk met een klont goei boter en jonge sla, gesnipperd uitje. Daar past ook een Spanelsky ptacek bij.

Leen
 
Ja, ja , maar Marena is helemaal geen C-soort. Tesco houdt je voor gek : als het maar verkoopt...
en vastkookende aardappels zijn hier in Tsjechie zogenaamde salat-aardappels bij voorbeeld Ditta. Nou , die zijn zo vastkookend als kiezelsteenen en ook noch glibberig.Geloof mij maar er is hier aleen maar een vertsoenlijk soort aardappels "Agria" en daar zijn de Tsjechen ook gek op dus zijn deeze steeds snel uitverkocht en dus kunt Je ze het best uit Nederland meeneemen.Maar of de nederlandse soorten hier groeien willen daar heb ik mijn twijfels bij.Ooit met Doreetjes geplobeerd....er kwam niets maar ook niets aan. Zielige plantjes waaren het.En ook noch heeft het een keer iemand die ik ken met Opperdoesjes geprobeerd maar hoe dat geworden is weet ik niet....
 
De Opperdoezerronde is inderdaad een heerlijke aardappel,
maarrrrrr is een beschermd en geselecteerd ras.
Mag alleen in het dorp Opperdoes en bepaalde delen in de Wieringermeer geteeld worden.
Als men hem ergens anders, bv Tsjechie, teeld is men zwaar in overtreding:D

www.opperdoezerronde.nl

groet André
 
Ja, dat weet ik maar dat was niet ik die de arme Oppedoesertjes zo mishandelte. Bovendien wat is er tegen als men een paar overgehouden krieltjes eerst bijnaa een jaar lang net als een oogappel in een donker kelder koesterd en ze dan achter het huis poot. En die Marenas zijn heel zeeker hollandse Irenes geweest. Er word zelfs kool en varkenvlees uit Nederland voor het tsjechische lijvgerecht geimporteed... hebben Jullie wel eens op het leebeltje wat aan het spruitjesnettje hangt gelet?
 
Niet mishandeld, niet mishandeld!!!

Je hebt die kleine Opperdoezer krieltjes bijna een jaar opgesloten in een donkere kelder!!!!:kwaad::D

Maar die Marenas, kunnen dat inderdaad Irenes zijn?
Onze Tsjechische vrienden hebben bij ons thuis Irenes gegeten en vroegen ons toen of deze ook in Tsjechie verkrijgbaar zijn.
Wij moesten hun toen het antwoord schuldig blijven.
Maar nu?
 
Deze aardappel is zeker geen Irene want die is rood en de Marena niet.

En Kuurgast ik denk dat je gelijk hebt dat mensen die van de klei komen er meer verstand van hebben.
 
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/pootaardappelen
een hele opsomming.

Van een van de telers van Donald aardappelen. Bloemig dus. Hier van een beroemd export gebied van aardappelen geleerd dat net als bij b.v. druiven niet alleen het ras er toe doet, maar ook de grond. Dezelfde aardappel kan heel anderens smaken als hij ergens anders geteeld is.
Een kwestie van uitproberen voor de moestuinmensen in Tsjechie.

Voor ons als `kort` verblijfers geen aardappels mee op de heenreis, maar zuurkool mee terug :bloos2:

Hilde
 

Tabe

† In Memoriam
Tijdens een avondje in de, inmiddels gesloten , dorpskroeg van Zbyslav. Heerlijk die zuurkool, helemaal met een stuk gerookt varkensvlees.
 

Bijlagen

  • zuurkool.jpg
    zuurkool.jpg
    58 KB · Bekeken: 7
Bovenaan