Weekje Velka Upa

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eindelijk tijd gevonden om even een stukje te schrijven over onze (te) korte vakantie in Tsjechië.

Wij zijn 19 augustus vertrokken naar Velka Upa. 's Morgens om 5 uur weggereden en na een vlotte reis de Tsjechische grens bereikt. Eenmaal in Tsjechië ging het een stuk minder vlot. Ondanks een hele goede routebeschrijving van mapy.cz duurde het toch nog tot 19.00 uur voordat we in Velka Upa waren aangekomen. Eenmaal bij ons huisje op ong. 700 meter hoogte even genieten van het prachtige uitzicht op Velka Upa. Het huisje was eenvoudig ingericht maar het is ons prima bevallen. Snel even naar een bank kronen pinnen en een restaurantje opgezocht. Op aanraden van dit forum een eenvoudige restaurace gevonden waar we die avond echt heel goed en spotgoedkoop hebben gegeten. Voor mensen die Velka Upa of Pec pod Sneskou verblijven is het aan te raden om eens in Pension Orion te gaan eten. Goed eten en drinken voor ca. € 5,00 per persoon. Zondag zijn we alleen even naar Trutnov gereden om wat boodschappen te halen en s'middags een stuk gewandeld. Toen het een beetje begon te regenen zijn we terug naar ons huis gelopen en de auto gepakt om een restaurant te zoeken. Ik weet niet meer hoe dat restaurant heette, maar het werd door ons afgekeurd. Was niet duur, maar eten was veel minder dan de vorige avond. Maandag vroeg uit de veren, verse broodjes halen en tijdens het ontbijt besloten om naar Polen te rijden. Dus op naar Jelenia Gora. Na even zoeken een parkeerplaats in het centrum gevonden te hebben zijn we ook hier aan de wandel gegaan en na een poosje tot de ontdekking gekomen dat Polen niets voor ons is. Via een omweg terug naar Tsjechië en s'middags zijn we naar Spindleruv Mlyn gereden op zoek naar de rodelbaan. Dikke pret daar. Leuke rodelbaan, lekker lang en behoorlijk snel (al leek het op de film alsof je als een tourist naar beneden kwam). Op de terugweg naar Velka Upa op zoek naar Restaurant Herman tussen Vrchlabi en Trutnov. Ook deze gevonden en prima gegeten voor wederom een leuke prijs. Dinsdag zijn we, omdat het geen weer was om de Snezka te bezoeken, naar Nachod gereden waar we het slot hebben bezocht. Hele lange trap naar boven en boven aangekomen bleek er op 100 mtr van de ingang een parkeerplaats te zijn. Lachen dus. Later nog even door Nachod gewandeld en daarna weer terug naar huis. 's Avonds toch weer gegeten in Orion. De volgende dag weer geen weer voor de Snezka dus zijn we naar Vrchlabi gegaan. Leuk plaatsje om te winkelen. 's Middags weer naar Spindleruv waar we nog een paar keer van de rodelbaan zijn gegaan. Ook ben ik (Cees) nog via een touw en katrol langs de stuwdam naar beneden gesuisd. Leuk om mee te maken. Op de terugweg weer gegeten bij Herman (die overigens de lekkerste Palecinka serveert). Donderdag, zonnetje schijnt en dat betekent de Snezka op. Niet dus. Er stond een enorme rij voor de stoeltjeslift en we zouden zo'n 4 uur moeten wachten (het was toen al in de middag) voordat we aan de beurt kwamen. Dan maar terug naar Velka Upa en genieten van de zon op ons terras. 's Middags zijn we van "onze" berg afgewandeld en hebben we daar lekker op een bankje in de zon gezeten, voorzien van een ijsje (Tien) en een pivo (ik). Rond etenstijd gelopen naar Orion en weer lekker gegeten. Vrijdagmorgen regende het dat het goot en dus besloten om vandaag maar rustig aan te doen. Zaterdag moesten we immers weer naar huis. Toch klaarde het nog op en de zon kwam lekker door. Dusssssssssssss, aan de wandel. Op naar de stoeltjeslift in Velka Upa en daarmee de berg op. Eenmaal boven aangekomen besloten om nog verder omhoog te lopen. Wat een eind als je dat niet gewend ben. Na ca. 3 km even wat gedronken bij een restaurantje en daarna verder gelopen naar het tussenstation van de stoeltjeslift naar de Snezka. Deze keer liet ik me niet weerhouden om die berg op te gaan en ben (helaas alleen) naar boven gegaan. Prachtig uitzicht op Polen en Tsjechië. Snel wat foto's gemaakt en weer naar beneden want het liep tegen etenstijd en we hadden weinig bij ons. Het was nog een aardige afdaling en het betrok weer. Na een wandeling van ong. 1 1/2 uur kwamen we bij ons huis aan en van daaruit weer naar Orion. Zaterdag op tijd op en om 9 uur zijn we weer vertrokken naar Nederland.

Al met al hebben wij een hele leuke en goede eerste vakantie gehad in Tsjechië. Je kunt er heerlijk wandelen en eten en dus hebben we onze volgende in maart al weer geboekt. Deze keer gaan we met ons hele gezin (met 3 kinderen en aanhang) een poging tot skiën ondernemen in Cerny Dul.

Nog bedankt voor de tips die we hier op het forum hebben gevonden, top!

Groet van Cees en Tien
 
Tien en Cees schreef:
Maandag vroeg uit de veren, verse broodjes halen en tijdens het ontbijt besloten om naar Polen te rijden. Dus op naar Jelenia Gora. Na even zoeken een parkeerplaats in het centrum gevonden te hebben zijn we ook hier aan de wandel gegaan en na een poosje tot de ontdekking gekomen dat Polen niets voor ons is.
Wij hebben ook al een paar keer een dag, een tochtje naar de poolse grensstreek gemaakt. Maar we zijn net als jou van mening dat het ons om de een of andere reden niet bevalt en dat we dus ook nooit liefhebber zullen worden van Polen
 
Wat fijn dat jullie het zo lekker hebben gehad en weer terug gaan:)
Polen ben ik nog nooit geweest, maar volgend jaar wil ik boven in Tsjechië beginnen met de vakantie dan wil ik wel even een kijkje nemen.
 
Bovenaan