Weekendje Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,
Ik wil samen met een vriend van mij een weekendje naar Praag gaan.
Welk vervoersmiddel om er te komen raden jullie mij aan?

Wordt me eerste keer naar Praag en wil graag een goedkope oplossing. had al uitgerekend dat ik goedkoper uit was met de trein. maar zijn er ook andere oplossingen?
 

Tabe

† In Memoriam
Je geeft niet aan van waar je vertrekt en wanneer je wilt gaan.
Zelf vind ik een weekendje Praag te kort. Met auto, bus of trein ben je al gauw een dag heen en een dag terug kwijt. Voor een weekend lijkt mij het vliegtuig de beste optie. Ga je wat langer dan een weekend dan zou je de bus kunnen overwegen. De Euroliner vertrekt o.a. vanuit Amsterdam en Utrecht.
 
goedkoper met de trein???

ik heb vorige week voor vertrek 12 febr en terug 19 febr 39 euro betaald.
voor een vlucht met wizzair vanaf eindhoven.

www.wizzair.com

ik betwijfel of je met de trein voor minder kunt reizen
voor de nachttrein zijn regelmatig aanbiedingen.

maar daar zijn meestal de kosten voor een slaapplaats of slaapstoel nog niet bij geteld.
 

Vodnik

† In Memoriam
praag 4 is zo'n beetje het grooste "bezirk"van Praag. Even wat duideliker (waar moet je zijn?), dan kan ik je meer zeggen.
(in ieder geval begin je met bus 119 vanaf airport of als je met de trein komt vanaf station holesovice tram 17.)
 
wat betreft hotels kan ik je www.booking.com en www.hotels.com aanraden je kunt in je zoekoptie je ook beperken door te zoeken in praag 4.

als je een hotel neemt waar ook de nachttram langs komt bespaar je heel wat uit aan taxikosten een dagkaart 24 uur kost je momenteel 110 cz is ongeveer 4,30.

ik ben redelijk bekend in praag 2 en 3 wat betreft hotels in praag 4 kan ik je helaas geen tips geven.
 
Okee klinkt goed. Hotels zijn zeker niet duur zoals ik hier zie. En kwa eten is dat een beetje goedkoop daar?

Ik moet naar het Dum Hotel iemand idee hoe ik daar het beste kan komen vanaf het vliegveld?
 
het is in ieder geval stukken goedkoper als londen en parijs.

ga je in het centum betaal je wel een stuk meer als in bijvoorbeeld praag 3 waar je s,middags op veel plaatsen een dagmenu kunt krijgen rond de 4 euro, en een halve liter bier rond de 90 cent.

in het centrum is dat meer alhoewel je in veel zijstraten ook wel betaalbaar kunt eten zo rond de 10/11 euro.

in italiaans restaurant grosetto marina was ik 35 euro kwijt voorgerecht,hoofdgerecht,nagerecht en 3 glazen chardonay
maar dan heb je ook wel wat , even reserveren anders is er geen plaats.

http://www.grosseto.cz/en/marina
 
Oke bedankt Robenter!
Ja ik heb hier een meisje leren kennen in Nederland die in Tsjechie woont. en die wou ik gaan opzoeken. vandaar. Dum Hotel is dichtsbij. Alleen is het openbaar vervoer hier anders en waar moet ik opletten?
 
Als je door de schuifdeur komt op het vliegveld staan rechts om de hoek geldautomaten. Dan weer terug naar links en verderop kan je een openbaar vervoer kaartje kopen. Neem een dagkaart zoals eerder gezegd of 3 dagen kaart. Stap in de bus, stempel het kaartje éénmalig af en je kan 24 uur onbeperkt reizen. Er vinden regelmatig controles plaats.
Je hotel ligging is slecht t.o.v. het openbaar vervoer, dat had veel beter gekund.
 
Met de trein is het mogelijk voor onder de 29 euro... Het grote voordeel is dat je al je bagage gratis kan meenemen. Bij Wizzair betaal je hier enorm veel geld voor. Een ander nadeel is dat je ruim 15 uren onderweg bent terwijl je er met het vliegtuig binnen 2 uur bent. Een ander groot nadeel is dat wanneer je voor het goedkoopste tarief gaat, je vaak alleen maar kan zitten en er op ieder station mensen in en uit stappen waardoor je wakker word en je zeer moe aankomt in Tsjechie.

Het grote voordeel van de trein is echter wel dat hij IEDERE dag rijd en het vliegtuig geloof ik niet iedere dag voor een laag tarief vliegt (probeer anders een combinatie van Wizzair heen en Easy Jet terug, of anders om)

Als je naar een hotel wilt, kan je het beste van te voren een taxi reserveren en een prijs afspreken. Dit is vele malen goedkoper dan het vliegveld uitstappen en dan de eerste de beste taxi inrollen. Allicht kan het hotel je ook helpen met een chaffeurs service (ongeveer 250 CZK).

Het openbaar vervoer is hier inderdaad wat anders dan in Nederland. Zo kan je hier in de trein nog je kaartje kopen bij de conducteur (maar dan moet je niet hetzelfde probleem als mij hebben, dat je je eigen plaatsnaam niet kan uitspreken). In de bus kan je een kaartje kopen bij de buschauffer. Mocht je veel willen reizen kan je inderdaad het beste een dagkaart nemen anders gewoon een los ticket.

Voor het reizen in de metro raad ik je aan een ticket te kopen. Controles zijn de laatste dagen erg streng en uit ervaring kan ik je zeggen dat ze geen medelijde hebben met buitenlanders. De boete is ongeveer 1000 CZK en die mag je ook direct even aftikken. Kan je niet betalen wordt de Politie ingeschakeld en zit je even een tijdje op het bureau. Met een beetje pech willen ze ook geen Engels spreken en ben je zo een aantal uren aan het wachten op de vertaler :-S
 
Bovenaan