Weekendbelevenis van Camyl

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

het is zaterdag, begin van het weekend! het beloofd een mooie dag te worden. al vroeg rijden we naar pilsen om enige inkopen te doen in het "obchodní centrum Olympia". daar mag ik ook, in de lunchroom, een kopje koffie drinken. zo gezegd, zo gedaan. na ongeveer 3 uur gewinkeld en gelaafd te hebben (ik ben niet zo snel meer), togen we weer richting Švihov.
ongeveer 200 meter, voordat we rechtsaf Švihov in zouden gaan, denderde een zwaarbeladen vrachtwagen me tegemoet. ongeveer precies tussen ons in, stak moedereend met een stuk of 8 jonge eendjes de snelweg over. toen de vrachtwagen voorbij was liepen er nog 3 kuikentjes, van de overige familieleden was niet veel meer te herkennen. wij de auto aan de kant en mijn wederhelft probeerde zich over deze overgebleven kuikentjes te ontfermen. na 10 minuten was het zover en togen we huiswaarts. gelukkig hebben we een flinke vijver en het was dáár, dat de kuikens werden uitgelaten. ze gaven ons het idee, dat ze, zo zwemmende, ook nog iets vraten.
ander voedsel, voor eendekuikens, hadden we niet zo snel bij de hand en waar haal je in het weekend zo snel, eendekuikenvoer vandaan. maar niet getreurd, ze vraten toch!
aan m'n hoela, de volgende morgen, viel er al 1 van z'n stokje en de andere twee liepen niet te waggelen, maar te wakkelen.
goede raad was toen duur!
een eitje gekookt, af laten koelen en héél fijn gesneden, dit, vermengd met paneermeel, gaven we ze te eten. niet eten, maar vreten en met een uur knapten ze al op.
de volgende dag, alle waren weer kwiek aan de dag begonnen, hebben we bij de "pro-agro" in klatovy, enig kippenkuikenvoer gekocht, wat ze zeer op prijs stelden. zo zie je maar, mensen die af willen vallen, door niets te eten, waggelen niet, maar wakkelen!!

camyl, de dierenvriend???
 
Zo herkenbaar Camyl!!:top:
Ook ik, als tienermeisje, nam ooit enkele enkele "weeseendjes" mee naar huis. Groot geworden in een zinken tobbe hebben ze jaren lang achter het huis gescharreld en ondanks dat we een groot erf hadden nam ik ze af toe mee naar het weiland tegenover ons huis waar een mooie sloot met kroos was. (Zijn ze dol op!) Ook toen ik ging samenwonen gingen ze mee. Maar om 6 uur in de ochtend begonnen ze al te schreeuwen om eten. :lmfao: Aangezien ik in een rijtjeshuis woonde, geen problemen met de buren wilde, zijn ze daarna naar een kinderboerderij gegaan in een dorp verderop.
 
Waarde dierenvrind, aardig dat jullie dat hebben gedaan.
De platgewalste eenden zullen wel in de eendenhemel zijn en goedkeurend hebben gekeken voor de zorg aan het levende have besteedt.

Groet van Kukel die extra goed uitkijkt voor vrachtauto 's.
 
eenden willen slobberen

Eendekuikens eten "nat" voer in tegenstelling tot kippen.
Daar ben ik achter gekomen toen ik zelf een eende kuiken groot heb gebracht. Het kuiken nam een bek vol kuikenopfokvoer en liep ermee naar de vijver waar hij er water bij ging drinken.
Logisch eigenlijk voor een watervogel.:kok:
 

Tabe

† In Memoriam
probleem?

over eendekuikentjes gesproken.
Mijn zoon heeft een appartement, vierhoog bij de haven van Almere. Heeft een mooi balkon met uitzicht over het water. Een een bloembak op het balkon met alleen wat onkruid en half dooie koniferen. T ís niet zo'n "tuinman". Kennelijk komt hij ook niet zo vaak op het balkon want het blijkt nu dat een moedereend een nest heeft in de bloembak. Inmiddels met een aantal kuikens. Pas uitgekomen uit het ei. Hij heeft dus 28 dagen, zo'n beetje, niks opgemerkt. Moedereend is vrij tam en laat zich rustig voeren. Alleen als je te dicht bij komt gaat ze overeind om haar jongen te beschermen. Een grappig gezicht, dat gekrioel van jongen onder haar verendek.

Maar nu!. Zoals gezegd, mijn zoon woont op behoorlijk grote hoogte. Als die kuikentjes moeten gaan zwemmen, moeten ze over de balkonrand en beneden is alleen maar trottoir. Ongeveer 16 meter. Ben bang dat de beestjes de val niet overleven. Of valt dat mee? Moeten we de beesies veilig stellen en in een doos naar beneden brengen? Wanneer gaan de kuikens het nest verlaten???

Wie weet raad !
 
een kinderbad op het balkon, vol met kroos, vijverplanten, vissen, kikkers, waterlelies, rietsigaren, een "kluunplaats" (ze moeten er zelf in- en uitkomen) en een kunstreiger aan de kant, als verschrikker.

anders een mailtje naar: partij voor de dieren!
 
over eendekuikentjes gesproken.

Maar nu!. Zoals gezegd, mijn zoon woont op behoorlijk grote hoogte. Als die kuikentjes moeten gaan zwemmen, moeten ze over de balkonrand en beneden is alleen maar trottoir. Ongeveer 16 meter. Ben bang dat de beestjes de val niet overleven. Of valt dat mee? Moeten we de beesies veilig stellen en in een doos naar beneden brengen? Wanneer gaan de kuikens het nest verlaten???

Wie weet raad !

Problem, ik zou het zo ook niet weten, het is het beste een vogelopvang te bellen, die kan deskundig advies geven.
 
:lmfao: Ik moest wel even grijnzen toen ik je verhaal las Tabe, zoonlief nog maar net uit huis en nu al de verantwoordelijk voor een kroost. :stout:Leuk verhaal voor Hart van Nederland. :stout:
Maar dit is bloedserieus. Moedereend zal eigenlijk nu al haar kroost naar het water willen lokken, want ze moeten eten. Ik vrees het ergste. :slik:
Ik zou ze weghalen en elders weer uitzetten maar beter is inderdaad om even de raad van de vogelopvang te raadplegen.
 

Tabe

† In Memoriam
Vanochtend vroeg: Het spul was weg!!!! Verdwenen. Niks anders teruggevonden dan wat lege eierschalen en wat veertjes. Het heeft zich dus opgelost....maar hoe? hebben ze het overleefd van zo'n grote hoogte?
 
Pulletjes kunnen van heel grote hoogte probleemloos naar beneden, ze zijn zo licht en donzig dat ze alleen maar naar beneden fladderen en heel op de grond aankomen!!
Moeder is dus gewoon naar beneden gevlogen en de jongen zijn er achteraan "gevlogen"!!!

Wat is de natuur toch vindingrijk nietwaar?

(Jaja, als jullie mij toch niet hadden dan wisten jullie toch echt niks van de natuur!!!!)

:D:lache::ja:
 
Pulletjes kunnen van heel grote hoogte probleemloos naar beneden, ze zijn zo licht en donzig dat ze alleen maar naar beneden fladderen en heel op de grond aankomen!!
Moeder is dus gewoon naar beneden gevlogen en de jongen zijn er achteraan "gevlogen"!!!

Wat is de natuur toch vindingrijk nietwaar?

(Jaja, als jullie mij toch niet hadden dan wisten jullie toch echt niks van de natuur!!!!)

:D:lache::ja:

:lmfao:Corrie, en ik maar denken dat "pulletjes " synoniem stond voor
bier!!
wat een misverstand..nou ja, ik weet ook nog steeds niet
waar Abraham zijn mosterd haalt...:lmfao:
 
Bovenaan