Week eerder terug vanwege slecht weer (Lipnomeer)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met veel verwachting en veel interesse zijn mijn vriend en ik vorige week naar Tsjechie vertrokken. Ik had heel veel informatie via deze site kunnen vinden en ik las eigenlijk alleen maar enthousiast en positieve verhalen.
Wij hadden een huisje geboekt in het dorpje Mokrá, vlakbij het Lipnomeer en een wat groter dorpje Cerna v Posumavi. We hebben een goede heenreis gehad en overnacht in een Etap hotel in Regensburg. Je betaalt hier ongeveer 56 euro compleet....dus inclusief ontbijt en onze hond was welkom.

Aangekomen bij ons huisje werden we hartelijk ontvangen door de eigenaresse. Echt een prachthuisje! We moesten eerst 2 km door weilanden heen en kwamen toen ineens aan bij een heel mooi huisje. Aparte woonkamer, keuken en slaapkamer. Alles aanwezig. Mijn vriend kreeg gelijk een halve liter bier en ik had meer zin in wat spa rood. We hoefden nog niet eens borg te betalen!
Het weer was goed en aangezien wij ook uitgerust waren besloten wij om gelijk Ceske Krumlov te bezoeken. Dit is echt een prachtige stad. Ik keek uit naar het kanoen, we hebben een terrasje gepakt en winkeltjes gekeken.
Verder wat boodschappen gedaan in een plaatselijk klein supermarktje en de omgeving wat verkent. Het eten daar was prima. We zaten in een klein restaurantje in Horni Plana.

Ook de volgende dag zat het weer mee en hebben we genoeg kunnen doen. We werden alleen continu aangevallen door de horzels en flink gestoken, maar dat kwam omdat er zo'n 150 koeien verderop in een weiland zaten. Alleen wij besloten daarom wel om niet te wandelen in de buurt van ons huisje. Wij hadden wel min of meer ons eigen prive strandje bij het lipnomeer zo'n 300m verderop. Echt ideaal.

Niets stond ons in de weg van een gezellige, mooie vakantie. Tot het weer omsloeg. We hebben heel veel regen gehad. Soms even tussendoor iets droog waardoor we nog wel een ruine Divci Kamen hebben kunnen bezoeken (een aanrader trouwens, daar lopen de geiten los, mooie wandeling van 3 km.), maar verder konden we eigenlijk alleen maar in ons huisje zitten en spelletjes doen. Je vind elkaar heel lief, maar als je dan continu alleen maar spelletjes kan doen en buiten regent het continu, dan wordt je wel chagarijnig hoor. Tenminste......ik wel.

Zaterdag was het droog 's ochtends en ik wilde nog graag rodelen bij Lipno. Terwijl wij daar naartoe reden kwamen de donkere wolken ons tegemoet...Eenmaal op de parkeerplaats plensde het enorm. Ik had medelijden met de mensen op een camping. We hebben 10 minuten gewacht maar het ging alleen maar harder regenen en nergens klaarde het op. Dus besloten we maar weer om terug te gaan naar ons huisje.
Daar hebben we de beslissing genomen om zondag te kijken naar de weersverwachtingen voor de komende week. Als dat slecht zou blijven zouden we naar huis gaan. Thuis kan ik met regen tenminste iets meer doen...
De vooruitzichten waar niet leuk.....regen.....bewolkt.


Uiteindelijk zijn wij zondag in de auto gestapt en naar huis gegaan. We hebben de eigenaresse even wat extra's gegeven voor het ongemak en onderweg hebben we alleen maar regen gehad!!!! Toen we Nederland naderden voelde we de temperatuur stijgen (ook al was het 's avonds). Ik ben blij dat ik weer thuis ben. Het is hier droog....warmer.....zelfs een zonnetje!
De Donau heeft nog nooit zo hoog gestaan zegt het nieuws. Heel veel regen.

Echt genoten van de vakantie heb ik niet. Ik vind het niet erg dat ik weer thuis ben, maar mooi weer had toch wel veel goed gemaakt.
Het is niet een land waar ik volgend jaar naar terug zou gaan. Mijn vriend en ik hebben besloten om maar naar een droog, dor land te gaan waar zeker zon is.


Anne
 
Wat jammer, maar ik kan wel me leven.
In 2004 hadden we prachtig weer in het Reuzengebergte en vorig jaar zaten we ook met veel regen bij het Lipnomeer. We zijn toen ook eerder weggegaan. Ook heeft dat ons doen besluiten dat we afgelopen jaar toch weer naar het Reuzengebergte zijn geweest en we hebben (gelukkig) 3 weken stralend weer gehad.Soms te heet zelfs!! helaas regent het nu daar, maar slecht weer kun je "bijna" overal hebben.
Toch zou ik als ik jullie was toch nogmaals proberen. misschien iets eerder in bijv juni .
Wij gaan in iedergeval dit jaar nog een keer. Metd e kerstdagen !!! Wij verheugen ons daarop, maar misschien valt het tegen , wie weet !!
 
Ik zou ook niet de keuze om wel of niet terug te gaan naar Tsjechië af laten hangen van de regen die je nu gehad hebt... Als je op de weerkaart van Europa kijkt, is het in veel landen deze periode nogal slecht (zelfs bijv. in Italië!). Niet zo gek als je kijkt wat voor hitte-periode we net achter de rug hebben.

Ik had er eerlijk gezegd ook wel rekening mee gehouden toen we naar Tsjechië gingen, maar wij hebben het zelf enorm getroffen en hebben precies de goeie weken gehad...
 
tkopje schreef:
Het is niet een land waar ik volgend jaar naar terug zou gaan. Mijn vriend en ik hebben besloten om maar naar een droog, dor land te gaan waar zeker zon is.
In Welk LAND geven ze garantie?????
in nederland in jul-aug 18-17 regendagen
In tsjchechie in jul-aug 14-12 regen dagen.
Gemiddeld over een lange periode.:oeps:
Uiteraard moet je geen zuidfrankrijk/spanje/potugal weer verwachten. heb dit jaar in z frankrijk gestaan 41 c onder de luivel was zonder wind niet meer prettig!:oeps:
Je had je goed voorbereid dus je wist dat het weer een risico was, denk er volgend jaar nog maar eens opnieuw over.
Nu is de emotie en teleurstelling van dit jaar mischien iets te veel om een gezond besluit te nemen.
Overigens was eind juni begin juli ook sleucht weer in tschechie:snik:

vr gr
Bert Harry

p.s. heb ook in z frankrijk wel eens 7 dagen op rij 24 uur per dag regen gehad heel vervelend dat wel. :lees: :lees: :lees: :lees: :lees: :lees: :lees: :lees:
 
jammer dat jullie vakantie letterlijk in het water is gevallen.
wij zijn 2,5 week geleden terugegekomen uit oost-bohemen was kurkdroog en 43 graden toen we in de tuin bezig waren (windstil).
denk toch dat het een typisch "geval" van pech hebben is, maar leuk is anders dat kan ik wel begrijpen.

vrienden van ons zijn nu in c.z. o.a. om een kijkje bij ons huis te nemen en we spraken ze vandaag "regen, regen en nog eens regen".
nu vonden ze het hier te heet de afgelopen weken dus genieten nu van de koelte..
 

Macek

Geroyeerd Lid
Elk nadeel heeft zijn voordeel, ook in Třebihošt was het de afgelopen dagen beestenweer, maar mijn huisje is kurkdroog, geen lekkage. Maar voor jullie is het jammer, ik heb echt schitterende zomers meegemaakt in Tsjechië, meer als slechte, probeer het nog een keer zou ik zeggen.
 
Wat jammer, Jullie hebben dit jaar pech gehad. Wij zijn in juli geweest en het weer was fantastisch.
Vorig jaar stonden we op dezelfde camping aan het Lipnomeer en was het de hele week nat, koud en storm.
Na een week hebben we ingepakt. De voortent moest met die storm in de caravan opgevouwen worden en vervolgens konden we door de storm niet vertrekken. We waren bang dat de caravan van de weg zou waaien. De volgende morgen vroeg zijn we met harde wind alsnog vertrokken. Niet naar huis maar naar Lesce in Slovenie.
Daar was het veel beter. Alhoewel we toen wat geluk hadden.
Geef niet te snel op en probeer het nog eens. Het land is de moeite waard. Veel succes een volgende keer.
Betty
 
het eerste jaar had ik ook slecht weer maar we gingen toch terug het tweede jaar 2 weken mooi weer en een week slecht en dit jaar
1 week giga warm wat niet lekker was en de rest wisselvallig maar dat is toch beter dan 30 graden maar aan het einde werd het weer lekker warm maar toen gingen we weer weg
 
late reactie

Ja,
1 jaar na dato bijna, wij zaten in exact dezelfde periode daar. En inderdaad 2 weken regen. Maar dit jaar nieuwe poging.
wordt 5e jaar tot nu toe 2 x goed weer( 2e en 3e keer) dus even een lijntje naar boven leggen voor goed weer dit keer

Groeten Rob
 
das inderdaad jammer

ik kan je vertellen dat ik nu al weer een week thuis ben ,en wij hebben schitterend weer gehad daar.alleen de vrijdag avond en zaterdag ochtend werd het slechter.maar de gemiddelde temperatuur lag toch steeds dicht bij de 30 graadjes.
 
of volgend jaar op wintersport gaan :D

Maar het zal je maar gebeuren denk je lekker op vakantie te gaan en dan dit :snotter:

Ook wij zijn jaren in nederland gebleven en altijd slecht weer. 10 jaar geleden na 2 weken land van Bartje was ik het zat en ben alleen maar naar Spanje en Turkije geweest. 98% kans op mooi weer en dat ene buitje (van 10 minuten die soms langs komt) kan ik hebben :lmfao:

wintersport heb ik wel 3 jaar achtereen gedaan in Tsjechie
 
Bovenaan