We zijn weer terug...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op vrijdag 18 juli reden we richting CZ. Onderweg overnacht in Leisnig, een leuk plaatsje niet ver v.d. snelweg, meteen een heerlijk vakantiegevoel! Zaterdag kwamen we aan in Telc, het was prachtig weer. Ik ben weg van het mooie grote plein met de schitterende gebouwen! :wow:Zondag heerlijk rustig aan gedaan en in het zonnetje gezeten. De rest v.d. week was het wat kouder en vaak wat bewolkt maar gelukkig meestal droog.
De omgeving van Telc vind ik niet spectaculair om te wandelen, veel glooiende graanvelden maar nogal saai.
Op een dag zijn we met de trein naar Slavonice geweest (ook een aanrader om eens te bezoeken, ik vind dat sgraffito zo prachtig!) en toen zijn we naar Dacice gelopen (20 km). Toen weer een paar uur op de trein gewacht (geen aanrader) en weer ri Telc.

Na 7 dagen Telc 2 dagen Kutna Hora. Hier hebben we geen spijt van gehad!. Inmiddels weer lekker warm weer. Er waren wedstrijden polsstokhoogspringen aan de gang en we hebben uren staan kijken. Ik heb me hier nog nooit van m'n leven in geinteresseerd maar het was ontzettend leuk om te zien.
We zijn ook nog cultureel bezig geweest: de kathedraal Barbara bezocht en de "bottenkapel" (beetje macaber vond ik dat wel..:slik:) De volgende dag zijn we in een zilvermijn geweest. Als je eens in de buurt bent, zeker doen! Je krijgt een goed beeld van het leven van de mijnwerkers in vroeger tijden (hier hoef je niet jaloers op te zijn...)

Toen alweer naar de laatste lokatie: Stare Splavy aan het Machamer. Een geweldige omgeving om te wandelen! Vlakbij het hotel de prachtigste rotsformaties en een beetje noordelijk van het meer is een geweldig natuurgebied. Er waren beuken met kaarsrechte stammen van misschien wel 30 m hoog en hoog bovenin de bladerenkroon. Het was een bos met een heel aparte sfeer. Wel vreemd vind ik dat er in de meeste bossen waar wij deze vakantie geweest zijn zo weinig vogels waren. Het was er doodstil, best raar....En of het nu 30 graden was of kouder maakte niet uit.:denk:

Donderdag's zijn we naar Hrensko gereden (niet met de TomTom doen hoor, we zijn over hele smalle bergweggetjes gestuurd, dooooodeng). We hebben een prachtige wandeling gemaakt door de kloof en daarna met een bootje door de kloof verder gegaan. Daarna gelopen naar De Pravice (?)Brana ofwel de natuurlijke brug. Wat een klim was dat zeg!! Die dag was het minstens 30 graden :warm:dus dat maakte het extra zwaar maar het was de moeite waard. Prachtig die brug en ook de omgeving en ook: het uitzicht!! Al met al was het een route van zo'n 16-18 km, de afstand op zich viel dus wel mee.

De laatste 2 dagen nog lekker gelopen en een poos bij de vissers bij de karpervijver gekeken.
Helaas, toen was het weer zondag en weer terug naar huis. De tijd is omgevlogen. De omgeving van Hrensko en Decin wil ik nog wel eens wat langer naartoe!
Waarschijnlijk niet volgend jaar, we blijven dan wat dichter in de buurt misschien het Sauerland of zo. Ik weet alleen niet of je daar van die perfect gemarkeerde paden hebt, vast niet....
Het was zeeeeker niet de laatste Tsjechie-vakantie!
 
Er waren beuken met kaarsrechte stammen van misschien wel 30 m hoog en hoog bovenin de bladerenkroon. Het was een bos met een heel aparte sfeer. Wel vreemd vind ik dat er in de meeste bossen waar wij deze vakantie geweest zijn zo weinig vogels waren. Het was er doodstil, best raar....En of het nu 30 graden was of kouder maakte niet uit.:denk:
Jullie hebben duidelijk een lekkere vakantie gehad, dat straalt het hele verhaal uit!!
Van die vogels is ons altijd al opgevallen, Jan is een vogelaar, dus daar wordt altijd op gelet.
In Tsjechië zijn nergens "veel" vogels, maar veel bossen zijn onwerkelijk stil. Volgens hem heeft dat vooral te maken met de eenzijdigheid van de bossen, of alleen Beuken, of alleen Naaldbomen en geen grote waterplassen.
Ook de kleine meren zijn vaak opvallend vogelvrij.
Wij gaan dan ook zelden naar Tsjechië om vogels te kijken.
Even een voorbeeld, dit voorjaar zijn wij bijna zes weken in Tsjechië (Zuid Moravië, Hluk) en hebben in totaal 96 vogelsoorten gezien.
Als Jan hier (Zuid Hollandse eilanden aan de kust) een dagje gaat vogelen, ziet hij die aantallen regelmatig.
Maar kust en binnenland is niet te vergelijken.
 
Noeki, wij wilden afgelopen woensdag het "voetstappenpad" rond Hilversum doen (25 km) en wat denk je, na 1,5 km waren er al geen markeringen meer te bekennen. Toen baalde ik helemaal dat ik weer in Nederland was!!!!:kwaad:

Donatie: voor wat betreft de foto's: ik zal mijn zoon eens lief aan kijken om me te helpen ze op het forum te zetten. Ik ben hier zelf niet zo handig in. Ik heb er niet zo idioot veel gemaakt; het eerste jaar waren het er een paar honderd maar ga die eens inplakken.. Normaal doet mijn man Fred dat maar hij vond het veel te veel. Vandaar dit jaar wat minder. We gaan het proberen.

En Corrie: het was wel een bos met afwisselend naaldbomen en loofbomen. Het was ons vorige jaren nog niet opgevallen van die vogels. Ik blijf het vreemd vinden....:confused:

Peter: zeker doen, de kloof en de nat. brug!!
 
In de bossen zijn niet zo heel veel vogels misschien maar in de tuinen wel. het stikt hier van de (piepkleine)vinkjes, roodborstjes,koolmeesjes en veel mussen, maar ook eksters, spechten, merels, mezen etc. Omdat we dicht bij een kerhof wonen waar Buizerds hun woonplekje hebben zien we deze ook regelmatig over de velden achter onze tuin scheren. Er zijn echt heel veel vogels in Tsjechië. Wij hebben voederkastjes en genieten van de vogels die een een graantje komen pikken en als dank hebben we onze thuismerel die vooral in het voorjaar, ons vergast op een privé concert vanaf de nok van ons huis.
 
Weinig of veel vogels:
het hangt er misschien vanaf in welk deel je bent in Tsjechië?
In Zeliv waren ontzettend veel verschillende vogels in en vooral aan de rand van het bos.
Zo ook in de omgeving van Luhacovice.

Maar ik zou wel graag willen weten waar die verschillen door (zijn) ontstaan.
 
Wij komen lang genoeg naar Tsjechië en hebben alle delen zo ongeveer wel gehad, maar zoveel vogels als in Nederland, nee, daar kunnen ze echt niet aan tippen, daar hebben onze zee, duinen en weilanden veel mee te maken hoor!!
 
Bovenaan