Waterorgel (Krizikova fontana) in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn al heel wat keren in praag geweest. Over drie weken gaan we weer een paar dagen.
Wat we al die jaren niet hebben kunnen vinden is het waterorgel. We hebben ons verschillende keren rot gezocht maar niet gevonden.

Wie kan ons helpen ?
 
Ik ben er een paar jaren geleden geweest. Ik kan me nog herinneren dat het er razend druk was. Wat het orgel betreft, het duurde op een bepaald moment te lang. Met andere woorden, het werd na verloop van tijd eentonig.

Groeten Hans
 
Ik ben daar een paar keer geweest. Er stopt een tram voor de deur. Bij de kassa is het vaak druk. Je moet dan nog een stuk lopen voordat je bij de fontein bent. Eén keer kwamen er maar weinig mensen naar de fontein; zat je daar met een stuk of 10 anderen, terwijl er plaats was voor een paar honderd mensen.
tongue.gif


De shows duren niet zo lang, die ik zag niet langer dan een uur.

Als je tijd hebt, kan het wel de moeite waard zijn om een keer een kijkje te nemen. Het is wel buiten het centrum.
Wel handig om van te voren te weten wat voor muziek er gespeeld zal worden, anders zit je een uur naar muziek te luisteren waar je niet van houdt.
 
Ja dat is toch v vistaviste? Waar nu matejska pot (kermis) is. Is echt erg mooi, er zijn verschillende show. Je kan het beste met de metro naar halte Holesovice gaan en dan is het nog een klein stukje lopen.
 
Zo kort voor de vakantie haal ik dit item nog weer even naar voren. Is voor iedereen maar met name voor kinderen echt de moeite waard. Kan dus een mooi einde van een mooie dag Praag zijn.

Voor verdere informatie: www.krizikovafontana.cz

Hier is het programma te vinden van de voorstellingen, die allemaal 1 uur duren. De mooiste tijd voor een bezoek is als het echt donker is vanaf 21.30 uur. Tijdens de voorstelling van 21.00 uur heb je dus een stukje schemering en een stukje donker.
Het is regelmatig druk, maar wij hebben nog niet meegemaakt dat het was uitverkocht. De rijen aan de kassa zijn echter wel eens lang en bovendien zijn onze ervaringen met het personeel bij de toegangshekken niet positief (weten niet echt wat vriendelijk is).

Vanaf metrostation Holesovice is het trouwens ook nog mogelijk de tram te nemen voor het laatste stukje. De tram stopt precies voor Vystaviste.
 
Ik heb het waterorgel in Praag gevonden. Het was werkelijk schitterend. Zo mooi zelfs dat we de volgende avond nog een keer zijn geweest (erg he). Zeker is dat we bij een volgend bezoek aan Praag weer gaan kijken.
TOPPERTJE
 
Ja dat is bij Vystaviste Holesovice. Daar is dat pretpark toch als het goed is? Daar ben ik ook geweest dat is echt geweldig. Ze draaien mooie muziek, Andre Bocelli en nog veel meer mooie nummers dat is echt relaxt, echt de moeite waard. Voor de mensen die er naartoe gaan, veel plezier en maak er wat leuks van daar.
 
Toegang is (update: november 2012) 220 Kronen - ongeveer € 9,00 - per persoon, kinderen gratis.

De vorige keer dat ik er was hoefde je helemaal geen entree te betalen, maar misschien was dat vanwege een feestdag.
 
Het was, denk ik, 1990.
En onze Tsjechische vrienden namen ons 's avonds mee.
Wisten wij waar naartoe. We begrepen elkaar soms niet.
Met de tram mee, had ik al jaren niet van binnen gezien. Zo zie je eens wat van de stad.
Een heel stuk lopen door een bos.
Vervolgens gingen we een openluchttheater binnen.
In het midden een plas water.
Ik, de argeloze, dacht: wat moet dit nou in vredesnaam betekenen.
Alle lichten gingen uit.
En opeens prachtige muziek.
Alle verlichtingen in de meest feeërieke kleuren begonnen te branden.
En plotsklaps, op de tonen van de muziek, spoten de fonteinen omhoog.
Nog nooit had ik zo iets gezien en ook niet verwacht.
Wij waren er stil van.
Nog steeds zie ik in gedachten de beelden, proef de vreedzame sfeer.
Daarna teruggelopen, bier in een kan gehaald en thuis bij de Tsjechen heerlijk gedronken.
Ik heb alle tijd om dit verhaal te schrijven, omdat ik probeer een koelkast/diepvriescombinatie aan de gang te krijgen.
Volgens mij is het enige wat ik moet doen, om op de maten van de muziek van het waterorgel via een goede traptechniek van mijn benen over te brengen naar de vriezer.
Eens kijken wie de baas is.

Groeten van een oververhitte Kukel.
 
Prachtig beschreven Kukel, wij gaan vaak naar Praag en als het even kan dan ook naar de fontein. De muziek en de bijpassende fonteinen in alle kleuren van de regenboog, het blijft elke keer weer prachtig. Zijn er meer forumleden geweest?
 
Ja, hebben wij ook gezien. :ja:

Paar jaar geleden met m'n dochter met de bus 5 dagen naar Praag geweest. Was een excursie, waar je op kon inschrijven.

Hou niet van klassieke muziek of ballet, maar de combinatie met de fonteinen vonden we heel mooi. Een aanrader!!! :top:

Groet André

Hier nog een foto van Krizikova Fontana:

DSCN2449.jpg
 
Bovenaan