Wat zijn dit voor koeken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Steeds weer als we er zijn zie je ze liggen.
Op een kraampje bij een supermarkt e.d.

Die hartvormige koeken met tekst erop.
Wat zijn het eigenlijk voor een koeken, en wat staat er zoal op?

Nog nooit hebben we er een gekocht en geproefd, dus dat is een van de plannen voor volgende week.

Kan iemand me vertellen wat het voor een koek is?

En ik wil er als ze lekker zijn een meenemen voor een vriendin, iemand nog een leuke teks welke ik dan kopen moet/kan?
 
We waren vorig jaar op een dorpskermisje bij ons in de buurt. Hartstikke gezellig. Tereza (tsjechische die in ons dorp woont) had ons daarmee naar toe genomen. Op deze kermis hadden ze ook allemaal van die harten.

Ik heb er toen een van mijn vriend gekregen met de tekst "ik hou van jou" erop (uiteraard in het tsjechisch). Achteraf had Tereza hem geholpen, omdat hij niet wisten wat al die spreuken betekenen.

:kiekeboe: Hoe 'ie smaakt weet ik niet, want hij staat nog steeds op mijn nachtkastje. Ik vind het zonde om hem op te eten!!!
 
Nou wji gaan er echt een opeten dit keer. We komen er zo vaak en dan niet eens even proeven......

Kan al bijna niet meer wachten.
Na vandaag alleen dinsdag en donderdag nog werken, dan vroeg naar bed en vrijdag vroeg op.....

:party!:
 

pepo

† In Memoriam
Je ziet het, het zal niet makkelijk zijn om te adviseren, op ieder kermis staan verschillende pernik-bakkers / verkopers met alle soorten texten. Neem CZ-NL woordenboekje mee, het zijn makkelijke woorden, zoals Z lasky (Uit liefde), Z pouti (Uit kermis), Babicce (Voor de oma).
De meest bekende pernik komt uit Pardubice. Kijk op Google met pardubicky pernik!
 
Das nou jammer. Laat ik nu in Pardubice wonen en ben toevallig afgelopen woensdag in Krumlov geweest. Als ik dit had geweten dan had ik iets voor je meegenomen als je er was. Helaas ga ik pas rond half november weer die kant op, maar dan ben je er niet meer.

Van de pernik koek heb ik ook al kleinere snack verpakking gezien bij de grotere supermarkten, tenminste hier in Pardubice. Hypernova, Globus, Interspar etc. Ik weet niet of ze dan ook in de rest van het land beschikbaar zijn. Maar verder zal je de mooie harten met tekst rond de komende feestdagen op diverse markten voorbij zien komen. Gewoon proberen. Lekker zoet met al die decoratie erop. Vlak buiten Pardubice, bij kasteel kuneticka hora, is een heus pernik museum. Het kasteel en het museum zijn een bezoekje waard. Bij de parkeerplaats is een groot dierenverblijf en een restaurant voor de inwendige mens. Veel plezier.
 
Hoi Ricardo,
Jij weet dan ook wel hoe lang het rijden is vanuit Krumlov naar Pardubice.
Wie weet gaan we gewoon een dagje die kant op. Is het muzeum en kasteel wel open in November?
 
Noelle. Jullie moeten rekening houden met 4 uur reistijd vanaf Krumlov. Er zijn 2 routes: 1 is helemaal binnendoor zonder dat je op een snelweg komt. 2. richting Praag en dan over de snelweg naar Hradec Kralove (D11). Dezelfde tijd, maar bij route 2 meer km.

Het museum is geopend dagelijks van 9-17 uur. Er is op de website info in het engels en duits. http://www.pernikovachaloupka.cz/tema/tema.phtml?id=1519 .

Het kasteel geeft info aan op de website.
http://www.hrady-zamky.cz/hrad-kuneticka-hora/ Ik zie niet goed of ze ook in november open zijn. Of alleen in het weekend denk ik. Ze hebben de maanden in de verkeerde volgorde aangegeven.

Laat maar weten of jullie gaan en hoe het dan geweest is. Veel plezier.
 

Bijlagen

  • 000003618.jpg
    000003618.jpg
    35,4 KB · Bekeken: 3
  • pernik.jpg
    pernik.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 4
Bedankt Keesi. :dank: Ik dacht dat het kasteel van Oktober - April in het weekend en feestdagen open zou zijn en in de zomer dagelijks open. Ik had de 'en' niet goed begrepen. Weet ik ook weer. :D

Dus het kasteel is niet open in november Noelle. Helaas.
 
Dan gaan we er geen 4 uur voor rijden :stout:

Misschien volgend jaar mei. Weet alleen nog niet waar mijn broer en zijn vriendin heen willen. Dus weet het nog niet, maar we zullen er vast een keer komen.
:fluit:
 
Bovenaan