Wat wordt hier verbouwd?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
het ziet er dan wel anders uit dan bij ons,daar zijn het meer bolletjes

Er zijn natuurlijk meerdere varieteiten.

Het is hier hoogstwaarschijnlijk de Crimson klaver of Trifolium Incarnatum. Let op de typische klaverblaadjes.

Trifolium%20incarnatum%20-%201.JPG
 
elke avond ga ik hier even naar de zee.
Zo ook vanavond want die ga ik de komende 2 weken missen.
Ik zag een paar vogels,die ik hier nog niet eerder had gezien,dus naar huis,fototoestel halen en weer snel wegwezen.
zo reed ik naar huis en dacht wat bloeien de klavers mooi.
vooral de witte,biologische boeren hier hebben nog alles groeien.
Ook de rode klaver viel op,in de berm.
Morgen zal ik een foto maken voordat we naar het wonderschone tsjechie vertrekken.
en ben dan benieuwd naar de reactie's

(bij freddy zien ze er ook ander uit dan bij ons.
we plukken ze hier voor de konijnen)
 
En waarom verbouwen mensen rode klaver? Wat is het doel? Wat brengt het op?
En dan bedoel ik met deze vraag: Waarom zou je hele stukken met rode klaver inzaaien?
Is het veevoer? Is het grondverbetering? Wat levert het de boer op?
 
het word het meeste gebruik voor de melkveehouderij.

Klaver ontrekt stikstof uit de lucht. Dus boeren die klaver verbouwen hoeven weinig tot geen mest te gebruiken. Biologische boeren die geen kunstmest kunnen strooien gebruiken dit gewas en hebben er baat bij. gewone boeren ook omdat het goedkoop is, kunstmest is erg duur.

Maar het word dan gebruikt als een bijproduct niet als een hoofdproduct, en men ziet het ook steets minder, omdat het bij veel gebruik in het koeien rantsoen problemen kan oplopen, omdat er zoveel eiwit in zit.

In nederland word het bijna alleen maar gebruikt, als toevoeging van een weidemengsel. dus als men gras in gaat zaaien, kan de verhouding zijn 75 procent graszaad, en 25 procent klaver. In tsjechie voeren de boeren zeer weinig gras kuil, en daarom word ook dit puure klaver product als bijproduct gebruikt.

de keuze paars of wit heeft in nederland te doen met het bodem type. heb je droge grond, en zit het grondwater veel lager, gebruikt men de rode, omdat de wortels veel dieper de grond in gaan.

gr martijn

Zemědělské družstvo Všestary
 
Bovenaan