Wat ons opviel in Tsjechië, omgeving Novy Bor - Liberec 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Forummers,

Ik had tijdens mijn reisverslag beloofd om nog wat punten aan te voeren die ons op zijn gevallen als vakantiegangers. Ik heb toch even getwijfeld omdat dit soort topics in het verleden nogal eens ontaardden in zeer verhitte discussies met boze koppen. Ik hoop dat we dit topic met respect kunnen behandelen.

We zijn na 3 jaar tussenpauze weer naar Tsjechië teruggegaan voor een 2 weken durende vakantie in een gebied waar we nog nooit in onze vorige 9 vakanties in Tsjechië waren geweest. We hebben het gebied bekeken rond Marenice en dan van Liberec tot Decin.

We hebben het gedurende de 1e 2 weken van september heel erg naar onze zin gehad ondanks het af en toe wat natte en koude weer. We willen voor volgend jaar weer voor dezelfde periode hetzelfde huis gaan huren (voorlopig een optie); dus het is duidelijk dat we weer terug willen naar deze streek!!

Prijsniveau Tsjechië:
We vonden Tsjechië in vergelijking tot 3 jaar geleden behoorlijk duurder geworden bij mn het boodschappen doen. De verse artikelen, zoals brood, vleeswaar, groente en fruit ed zijn nog wel goedkoper dan in Nederland, maar de kruidenierswaren en drogisterijartikelen zijn behoorlijk duur en soms zelfs duurder dan In Nederland. Dan kijk ik wel naar de bekende merken voor ons. Voor de Tsjechen moet dit rampzalig zijn.

Zelf doen we zo’n beetje elke maand al voorraad boodschappen in Duitsland en dan voor mn de drogisterijartikelen wat daar soms een factor 2 a 3 goedkoper is dan in Nederland. En uiteraard de wijnen, het bier en de sterke drank.

Ik kan me dus voorstellen dat veel Tsjechen in grensstreken naar Duitsland gaan voor hun inkopen.

Voor bezoeken aan dierentuinen, musea, kastelen ed is Tsjechië nog steeds goedkoop.

Ook het restaurantbezoek, terrasjes en dat soort zaken is ook nog steeds behoorlijk goedkoper dan in Nederland.

Ook benzine is behoorlijk goedkoper (ca 35 kronen, dus 1.40 Euro), maar voor de Tsjechen zal de prijs nog behoorlijk hoog zijn.

Verpaupering Tsjechië:
Tja, Tabe heeft hier volgens mij al eens een topic aan gewijd. Het valt ons op dat er heel veel huizen leegstaan, ook in Marenice. Sommige zijn alleen in de weekenden bewoond en sommige staat er zeer vervallen bij; ik neem aan dat ze niet meer worden bewoond. In elk dorpje of stad waar we door kwamen, staan veel van dit soort huizen, wat dan erg armoedig overkwam. Ook veel industriepanden staan leeg en ogen verwaarloosd. We vroegen ons ook wel eens af waar de mensen in dorpen hun werk hadden...

(on)Vriendelijkheid van de Tsjechen:
In onze vorige vakanties was onze algemene indruk dat de Tsjechen erg vriendelijk waren tov toeristen; een uitzondering daargelaten, maar dat die heb je overal.

In deze regio vonden we het anders; men kwam regelmatig nors en onvriendelijk over. Iha denk ik dat het fifty fifty was. In sommige winkels hing men ongeïnteresseerd achter een kassa, men hielp je, maar dat was het dan ook; soms was men druk aan het bellen of aan het OH-en met iemand verderop in de winkel. Maar ook het tegenovergestelde kwam gelukkig nog voor hoor.

Meestal begon ik in het Engels, maar daar kwam ik niet ver mee (zelfs niet bij de diverse infocentra’s). Soms was Duits voldoende, maar ook met enige regelmaat kon men alleen Tsjechisch. Soms was men gewoon niet bereid om ons te helpen met iets wat we wilden weten helaas. Maar ook het tegenovergestelde gebeurde nog gelukkig hoor; een bewaker/veiligheidsman van de Globus heeft mij exact in het Duits uitgelegd waar ik mijn lege bierflesjes kon inleveren.

Nederlanders in Tsjechië:
Niet gezien; alleen 4 auto’s met een Ned. kenteken onderweg. Vonden we persoonlijk niet erg hoor, maar voor het toerisme... Tja; lijkt me niet goed. Alleen bij de Basteibrug, maar dat is in Duitsland, was het gigadruk en hoorde je ook wel Nederlands spreken.

Uit eten in Tsjechië:
Wisselende ervaringen; goed, minder goed en slecht. Blijft nog steeds erg goedkoop voor ons als Nederlanders. Maar ook hier was de soms norse houding opvallend. Onze beste ervaringen waren bij de Ceska Hospoda in Hermanice en bij de pizza/kebab in Jablonné v Podještědí, waar we mbv een bezemsteel achter de balie aan konden wijzen wat we wilden...

Verkeer in Tsjechië:
In deze regio is het ons erg meegevallen; af en toe een gek met inhalen maar iha “normaal”. Soms ook begripvol als we ergens moesten omdraaien of verkeerd op een tram/busbaan kwamen.

In vergelijking met jaren terug wat ons betreft een verbetering.
 
Aad, zoals jullie het hebben ervaren en opgeschreven is heel mooi, maar nu verder.

Hoe kunnen we dit naar de Tsjechen overbrengen?
Wie moeten we dit sturen? Leren van de klanten door ze iets te laten lezen waar ze wat mee moeten doen.

De prijzen ben ik het mee eens, zelfde prijs als hier in de supermarkten.

Veel huizen en fabrieken die leeg staan hebben wij ook gezien, maar weten natuurlijk niet waarom, er zal een verhaal bij horen.

Jullie waren later in het seizoen dus ook minder Nederlanders op vakantie, maar dat het toerisme beter kan/moet worden, daar zijn we van overtuigd.
Ik zie mogelijkheden door heel vaak te roepen dat Tsjechië dichterbij is dan Zwitserland en Oostenrijk.

Ik weet ook dat er veel meer kastelen/landhuizen per vierkante kilometer te zien zijn dan in welk land ook in Europa.

De infrastructuur is duidelijk aan het verbeteren, elk jaar wel een nieuw stuk autobaan of verbeterde regionale wegen.

En wat het eten betreft heb ik grote waardering voor de Tsjechische keuken, nooit wat gegeten wat niet goed of te weinig was, voor een kleine prijs.

Dit is mijn bijdrage, hier zult u het mee moeten doen.
 
De boodschappen zijn inderdaad stukken duurder geworden in de laatste jaren, en dan vooral drogisterijartikelen en wasmiddelen en dergelijke het iets luxere zeg maar.
Wat betreft winkelpersoneel heel verschillend, als je betaald hebt ben je klant af bij de meesten.

Eten nog steeds lekker en veel voor weinig geld, nog maar 1 keer in al die jaren ergens gegeten waar ik nooit meer terug wil komen, bediening zelden nors of onvriendelijk.

Vriendelijkheid bij attracties, ook heel verschillend, de oudere mensen spreken vaak wel Duits maar de jongeren die toch Engels geleerd moeten hebben, durven dit soms niet te spreken. Jammer, want oefening baart kunst.

Het is ons opgevallen dat er dit jaar toch wel weer wat meer Nederlanders waren.

De verpaupering is jammer, want er staan zoveel mooie panden in CZ die een opknapbeurt verdienen.
Als ik de hoofdprijs in een loterij zou winnen zou ik het wel weten.
In veel kleinere dorpen worden de meeste huizen alleen als weekendhuis gebruikt.

De meeste Tsjechen zijn geen heren in het verkeer, rijden veel te hard en halen gevaarlijke stunts uit, zoals inhalen vlak voor een bocht of heuvel. Je houdt soms je hart vast. Maar ten opzichte van een buitenlander zijn ze vaak wel geduldig.

Benzine is wel goedkoper voor ons, maar voor de Tsjech heel duur.

Blijft staan dat Tsjechië voor mij nog steeds een geweldig land is met rust, ruimte en schoonheid.
 

Tabe

† In Memoriam
Bij het lezen van jouw stukje, Aad, komt bij mij de nodige nostalgie naar boven.

Sinds de grenzen open zijn, komen wij al in Tsjechië. Een mooi en – destijds 1990 – goedkoop land. Een halve liter bier in zo'n mooi glazen pul voor nog geen twee kronen. Het eten spotgoedkoop, maar vaak ook heel slecht. Blauwe gekookte en opgewarmde aardappelen, vet vlees en geen groente. Het beste kon je gebakken syr (kaas) nemen; daar viel niet veel aan te verprutsen. Een goede biefstuk was niet te krijgen. En over de Tsjechische wijnen maar te zwijgen. Niet te pruimen.

De camping had in de ANWB-gids vier sterren. Dat zou dus een goede camping moeten zijn. Gezellig was het er wel, maar de sanitaire voorzieningen waren maar matig. Met zijn allen douchen in dezelfde grote wasruimte met acht douchekoppen aan het plafond.

Je moest, als je je vakantie in Tsjechië wilde vieren, geen Franse kwaliteit verwachten. Maar de kinderen vermaakten zich en het was/is een mooi land met gezellige mensen, hoewel dat niet altijd zichtbaar was in bijvoorbeeld de winkels of restaurants. Vaak onvriendelijkheid, nors en weinig behulpzaam.

Veel is er de laatste twintig jaar veranderd. Uiteraard ten goede, maar er is nog veel voor verbetering vatbaar. Mijn voorspellingen destijds zijn grotendeels uitgekomen. Het zou een kwestie van tijd zijn als de prijzen en de voorzieningen op “westers nivo” zouden zijn. Kwamen vroeger de Duitsers naar Tsjechie... oooh dass ist billig!!! – nu gaat de Tsjech naar de Duitse winkels. Het eten in restaurants is nu redelijk tot goed, maar de Tsjechische keuken zal nooit een “Franse” keuken worden. De klantvriendelijkheid is er bij de grote winkels op vooruitgegaan.

Stonden wij in 1998 nog met onze Mercedes op het marktplein tussen de Skoda's, Trabants en een enkele afgedankte westerse auto, nu staat onze Fiat Panda tussen de vierwieldrives, Audi's en andere grote bakken met Tsjechisch kenteken. Duidelijk is dat de “leencultuur" in Tsjechië óók heeft toegeslagen.

En Aad, inderdaad, het verkrotten van Tsjechische woningen in vooral kleine dorpen. Kon men begin jaren negentig nog spreken van achterstallig onderhoud; nu is er jammer genoeg sprake van verkrotting. En dat is nog te begrijpen ook. De jonge Tsjech heeft totaal geen belangstelling voor de oude woning van ouders of grootouders. Zij willen, net als wij, wonen in een mooie moderne woning zonder vochtproblemen en rotte daken. Het zorgt er wel voor dat veel mooie, nostalgische dorpjes en vaak armoedig uitzien. Het dorpje Zbyslav, waar wij ons huisje hebben, is zo'n dorp. Van de 40 huizen zijn er 20 vast bewoond, vier worden gebruikt als vakantiewoning en de rest staat gigantisch te verkrotten, jammer genoeg.

En dan het verkeer in Tsjechie. Dat is in de jaren niks veranderd. Nee, zelfs slechter geworden door de snelle “westerse” auto's. Inhalen als idioten, bumperkleven, men moet bij elke bocht of bult oppassen. De kruisjes langs de weg spreken boekdelen. Nog steeds zijn de wegen erg slecht. Ook de autobahnen, bv Praag-Brno. Gelukkig worden er veel rondwegen langs de dorpen en steden gelegd, zoals ook bijvoorbeeld in Klatovy. De rotondes in de steden schieten als paddenstoelen uit de grond. En ook de Tsjechische politieambtenaar heeft de snelheidsmeter ontdekt.

Nee , Tsjechië zal nooit een toeristisch vakantieland voor de Nederlanders worden. Dáárvoor biedt het momenteel te weinig en heeft het zich m.i. ook enigszins uit de markt geprijsd. Het zal nooit een Spanje, Frankrijk, of zelfs Zuid-Duitsland worden. Het zal een land blijven voor de liefhebber van de cultuur, de rust en de natuur.

Als ik bovenstaande zo eventjes teruglees, komt het misschien allemaal wat negatief over. Waarom zijn we dan in hemelsnaam in Tsjechië blijven plakken? Misschien wel omdat Tsjechië nu eenmaal Tsjechie is. Een mooi land, met rust ruime en natuur. Geen jachtig leven. Po malu, nostalgie. Helemaal nu we er zelf ons huisje hebben, gewoon elke keer genieten geblazen.
 
Ik kan me wel in jullie bevindingen vinden.
Het verkrotten valt mij al jaren op, en ook afgelopen zomer weer. Veel leegstaande fabrieken waar binnen nog meer onkruid en bomen groeit dan buiten. Ik vraag me ook al jaren af of er dan niemand iets wil doen met die grond, iemand zal toch eigenaar zijn?

Wat toeristen betreft, wij zijn juist ontzettend veel Nederlanders tegengekomen, het was dan wel hoogseizoen, maar ze zaten overal: op de weg, op terrasjes, op parkeerterreinen bij bezienswaardigheden en ook erg veel Nederlandse auto's die geparkeerd stonden bij huizen in kleine dorpjes langs de weg. Weinig andere nationaliteiten gezien trouwens.

Het eten was over het algemeen best behoorlijk, zowel in Praag als in het Reuzengebergte en daaromheen. Maar wij hebben wel de ervaring dat het soms zomaar afgelopen is met het lekkere eten omdat er een andere kok of eigenaar in de zaak is gekomen. Jammer is dat..

De taal... ons viel op dat het Engels vooruit was gegaan (van de meesten dan, where have you daddy, have you all en I ask the cooker zullen we niet snel vergeten:lache:) . Bij de Tesco in praag hielp een oudere dame mij in perfect Engels. En in Mlade Buky voerde een knul van een jaar of 15 bij de tubingbaan een heel gesprek met mij in keurig Engels. Hij vertelde mij beneden ook vast de instructies voor boven, zodat ik die voor Lydia alvast kon vertalen, echt super!

Over de Tsjechische rijstijl hebben wij ons inderdaad ook verbaasd (overigens ook over die van sommige Nederlanders!), maar dat doen we ons hier thuis ook regelmatig. De wegen zijn soms wel echt beroerd, daar wordt in onze ogen niet zo heel veel prioriteit aan gegeven.

Klantvriendelijkheid... tja, in sommige restaurants en winkels beroerd, maar soms ook zeer goed. Ons vaste hotel in Praag blinkt daarin wel uit, we komen er dan ook altijd graag weer terug.Ook het hotel in Hostinne deed haar best, zelfs tijdens het drukke feestweekend. Alleen liggen hun standaarden wat anders dan wij gewend zijn.
Een negatief voorbeeldje: op het bord in de dierentuin in Dvur Kralove staat met koeienletters dat je er met creditcard kunt betalen. Dus mijn man geeft de kaart, mooi niet, cash betalen, en op de vraag waarom het niet kon werd gewoon niet gereageerd...
Maar we hebben ook veel aardige mensen meegemaakt: Lydia (net 7 toen) mocht bijna overal gewoon gratis naar binnen, ook al was het betalen vanaf 6 jaar. In Terezin hebben wij haar in 3 musea op een stoel bij de ingang geparkeerd met haar DS omdat sommige dingen te heftig waren. Dat leverde vele vriendelijke blikken, handgebaren en aaien over de bol van uitsluitend Tsjechisch sprekende oudere dames op, en zelfs een zakje pruimen.

Slotconclusie: veel van deze dingen geven nou juist ook de charme aan een verblijf in een ander land. We voelen niet (meer) de behoefte elk jaar terug te komen, maar Tsjechie blijft toch een speciaal plekje behouden in onze harten!
 
Aad, alles wat jij zag, zagen wij ook.
De diesel is zelfs zo duur geworden, dat we al in Polen hadden getankt. In Nederland zijn we veel goedkoper uit bij een onbemande pomp.
In Cista/Cerny Dul wordt wel een fabrieksgebouw opgeknapt, daar was ik erg blij om. Je ziet inderdaad veel nieuwe huizen en de oude staan er verloren bij. Misschien dat men in Nederland allang de oude huizen had afgebroken, zodat dit minder opvalt.
We zijn dit jaar niet in attracties geweest, we waren er te kort en maar met zijn tweetjes, maar de prijzen rijzen enorm. Parkeren bij de Prachovske Skaly 60 kronen (niets in vergelijking met Nl, maar toch) 6 x zo duur als toen we er de vorige keer waren. Met het uit eten gaven we met twee personen bijna zoveel uit als 3 a 4 personen in vergelijking tot vroeger (en zelfs het dubbele t.o.v. 1993 onze 1e keer met z'n vijven, al was toen de helft van de kaart er niet).
Maar ik mis de gesopte friet onder het lapje vlees, dat was voor ons eten in Tsjechië.

Wij kwamen erg weinig nederlanders tegen, alleen in de Prach. Sk. een hele buslading met middelbare scholieren op kamp en een Nederlands echtpaar onderweg naar Benesov, Moravië, om misschien camping de Bongerd over te nemen. Het zal me benieuwen of ze er uit zijn gekomen.
En natuurlijk bij Jan en Akkelien een aantal nederlandse medekampeerders (en twee jongens, Jan en A weten wie we bedoelen:lache:).
Een van die twee jongens vond ook dat de mensen in de stalletjes bij Adrspach zo onvriendelijk waren. Op mijn vraag of ze hadden geprobeerd ze vriendelijk in het tsjechisch te groeten, bondt hij toch wat in. Je moet tenslotte niet te snel oordelen over mensen (waren zijn eigen woorden aan het begin van de avond. :fluit: )
 
Dat alles veel duurder is geworden klopt, helaas. Wij tanken ook vaak in Polen, omdat de diesel in Tsjechie gewoon niet goedkoop is. Vooral voor de gemiddelde Tsjech zijn de hoge prijzen niet leuk.
Als toerist moet je ook niet vergeten dat er een tijd is geweest dat je voor een euro 33 kronen kreeg en tegenwoordig ongeveer 25. Ook dat is een flinke prijsverhoging van ongeveer 25% ?
 
Dat de winkelprijzen gestegen zijn is logisch, dat zijn ze ten eerste overal, grondstoffen worden niet goedkoper. Ten tweede ik heb hier altijd mensen vol lof gehoord over de grote megamarkten waar je alles kan krijgen en dat die zo goedkoop zijn. Natuurlijk dat waren ze en dat waren ze alleen om de markt te pakken. Nu ze die hebben moeten de echte prijzen betaald worden.
De kleinere winkels met minder keus, minder de 'luxe' merken waarbij velen zweren en het lokale aanbod zijn inmiddels grotendeels over de kop. Tja zo gaat dat... Als je net heroïne gaat gebruiken krijg je het ook gratis van de dealer, totdat ze je verslaafd hebben. Met winkels is dat niet anders.
En dat hadden we moeten weten, want zo is het in ons land eerder gegaan.

Een aantal andere zaken die je noemt, hebben puur met de streek te maken. Liberec was een gebied met zware industrie, daar zijn harde klappen gevallen. Dit zorgt ervoor dat gebieden leeglopen en vergrijzen. En in het uiterste geval dus ook verpauperen. Die gebieden zie je in Nederland ook, ga eens in de omgeving van Kerkrade kijken, precies hetzelfde.
Gebieden met zware industrie zijn van ouds uit nooit toeristische plekken, dus men gaat op een andere manier om met toeristen. Zeker als men er zelf geen cent beter van wordt. Gebieden met veel zware industrie hebben verder een andere mentaliteit en een veel lager opleidingsniveau, dat eerste zie je in de vriendelijkheid terug, dat tweede in het taalniveau.

Mijn ervaring met eten in Tsjechië moge inmiddels bekend zijn: hoe toeristischer hoe slechter. Dit geldt overigens niet alleen voor Tsjechië maar voor alle landen van de wereld. Hoe leuker de buitenkant, hoe slechter het eten. Mocht het niet slechter zijn, dan is echter de prijs hoger en wordt het door de prijs/kwaliteitverhouding dus slechter. Volgt u het nog?

Verder is Tsjechië zo verstandig om niet alleen op toerisme in te zetten. Een monocultuur is nooit goed. Als men al op toerisme inzet, kan men er beter voor kiezen op duurzaam toerisme te focussen. En dat houdt niet in de goedkope bulkvakanties, maar de meer natuur- en cultuurminnende reiziger.
De mensen die alleen ergens voor de goedkoopte gaan, gaan zich maar heerlijk volproppen op een allinclusive resort tussen gelijkgestemde Russen in Turkije. Voor de huizensbezitters is het ook wenselijk voor hun investering dat het land zich stabiel ontwikkeld en niet een budgetbestemming is.

Al met al is het dus niet meer dan logisch dat de prijzen stijgen, maar tegen de achtergrond van een toerisme met toekomstperspectief is het dus zelfs wenselijk.

Tot besluit: toen ik de omgeving van Liberec voor het eerst bezocht in 1982, hadden ze daar nog te kampen met de gevolgen van die zware industrie: volledig kale bossen. Over verpaupering hoefde je toen niet over te klagen, die was overal. Maar dat deed me niets, die bomen zonder bladeren, die dennen zonder naalden wel.

Het is dus vooruit gegaan!
 
Wij zijn geen Tsjechiëgangers met vele jaren ervaring maar wij zijn er nu +/- 50% van het jaar. Sommige dingen zijn voor ons voordeliger, benzine is misschien duurder geworden maar is nog goedkoper dan in NL.
Wij wonen te ver van de grens om van Duitse prijzen te kunnen genieten.
Wij zijn heel weinig "klantonvriendelijkheid" tegengekomen. Wij zijn lastig want wij komen eraan met anderhalf woord Tsjechisch en veel gebaren en wijzende vingers! Konden wij de taal beter beheersen dan konden wij ook een praatje met winkelbediendes maken, net als in NL. Daar krijgt men ook uiteenlopende reacties op een vriendelijke benadering als klant!
Over het algemeen doet men in het naburige stadje z'n uiterste best om je te helpen - drogist, fotograaf voor pasfoto's, de man van de groentenkraam, de horlogewinkel, de doe het zelf zaak, de warme bakker enz. enz. Petje af hoe aardig en behulpzaam zij zijn voor deze buitenlanders.
Verder zijn wij veel vriendelijkheid, behulpzaamheid en gastvrijheid tegengekomen, ondanks de taalbarrière.
Hopelijk houden zij de koruna en laten de euro zitten, want anders stijgen alle prijzen de pan uit en dat kunnen de Tsjechen zelf niet bolwerken.
 
De natuur, die prachtige natuur in Tsjechie, gaat er alleen maar op vooruit.
Zonder inmenging van natuurmonumenten.
Vervallen woningen worden overwoekerd, wat een prachtig gezicht.

De lucht, die heerlijke frisse lucht adem ik zo diep mogelijk in.
In "mijn" omgeving is er amper sprake van verval, integendeel.
Woningen worden opgeknapt, nieuwbouw komt erbij.
Ik denk onder invloed van Karlovy Vary dat de werkende mens zijn rust zoekt en woont in het onovertroffen Ertsgebergte.

Duitsers doen geen boodschappen en tanken niet meer in Tsjechie.
Voor boodschappen ga je naar Duitsland.
Voor goed eten ook, een fantastisch ontbijt voor € 3,=
De Vietnamese markt is opgedoekt in Kraslice, vermoedelijk geen animo meer van de buren.

En ach, de mentaliteit.
Ik heb er een stukje over geschreven in heer Kukel gaat fietsen.
In ons land heb je er ook mee te maken.

Maar wat ben ik blij met dat landje, met de mensen, het bier en het eten.
De werkelijk onovertroffen natuur.

De wegen worden steeds beter, zelfs nu in Sindelova wordt er mooi asfalt gelegd.
Wat zeg ik, zelfs de 100 meter steile oprit naar ons onderkomen wordt nu door de gemeente hersteld!

De open mijnbouw verdwijnt en de Tsjechen zijn volop bezig de natuur aan het herstellen.

Het komt, is wel goed met dat landje midden in Europa!
 
..... De Vietnamese markt is opgedoekt in Kraslice, vermoedelijk geen animo meer van de buren. .....
Daar zal ook de verwoestende brand van anderhalf jaar geleden aan bijgedragen hebben, denk ik...


De wegen worden steeds beter, zelfs nu in Sindelova wordt er mooi asfalt gelegd.
Wat zeg ik, zelfs de 100 meter steile oprit naar ons onderkomen wordt nu door de gemeente hersteld!
:wow:
 

kuurgast

Donateur
De open mijnbouw verdwijnt
Klinkt heel mooi maar daarmee verdwijnen wel weer banen in delen van Tsjechië waar toch al een hoge werkeloosheid is.
Verder vind ik jouw en van alle andere inbreng aan dit topic heel mooi beschreven.
Het valt ons op dat er heel veel huizen leegstaan, ook in Marenice. Sommige zijn alleen in de weekenden bewoond en sommige staat er zeer vervallen bij; ik neem aan dat ze niet meer worden bewoond. In elk dorpje of stad waar we door kwamen, staan veel van dit soort huizen, wat dan erg armoedig overkwam. Ook veel industriepanden staan leeg en ogen verwaarloosd. We vroegen ons ook wel eens af waar de mensen in dorpen hun werk hadden....
De jongeren trekken naar de steden voor werk en de ouderen blijven achter. Probleem met die huizen is soms dat als de bewoners zijn overleden er meer erfgenamen zijn wat verkoop lastig maakt en er geen geld is om het huis te onderhouden.
 
Wat trouwens nog steeds voordeliger is, is het vullen van gasflessen. De kleinste blauwe 901 gasfles: in Nl omruilen kost je dat ongeveer 17,50 euro. Het laten vullen was nog geen 1 euro in Studenec. :wow:
 
Bovenaan